Onko muita penisilliiniallergikkoja, jotka ovat kuitenkin syöneet sitä?

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Mulle lääkäri kirjoitti Amoxin comp 875 mg:n reseptin, kun mikään ei tunnu tepsivän jatkuviin poskiontelo- yms. tulehduksiin. Nyt löytyi vielä polyyppejä röntgenissä ja ihan silmin.

Mulle on lapsena kuulemma tullut jotain tulirokkoa penisilliinistä. Nyt sitten jännitän miten käy tämän kuurin kanssa. Onko muilla kokemuksia?

Ettei olis ollut nokkosrokko?
Kuitenkin, itselläni penisilliini-allergia, ja sen aiheutti nimenomaan Amoxin.
Eipä ole tullut sen jälkeen kokeiltua,
kun koki edellisen allergisen reaktion.... :D

Mulla turpoaa hengitystiet siitä tavarasta, joten en enää sitä käytä. Anoppi saa pelkkää ihottumaoiretta, ja tarpeen tullen penisilliiniä on käyttänyt edelleenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
amoxilliini ja penisilliini eivät ole sama aine, vaikka sukua ovatkin, eli penisilliiniallergikko voi yleensä käyttää Amoxinia.

En mä ainakaan voi, mutta mulla on kyllä aika laaja lääkeaineallergia ja lisäksi useat antibiootit ja tulehduskipulääkkeet eivät sovi muuten, joten olen aikamoinen "ongelma" monelle lääkärille. ;)

Onneksi kuitenkin kokoajan kehitellään uusia lääkkeitä ja kaikkea voi yleensä kokeilla kerran mutta toinen kerta ei aina sitten enää onnistukaan.

Mulla onkin suosituksena, ettei mitään lääkekuuria anneta "varmuuden" vuoksi, vaan ensin tutkitaan ja sitten lääkitään.

Mulla todettiin penisiliini allegria ihan lapsena. Nyt viime kuussa isäntä joutu sitä kuurin syömään ja täytyy sanoa että oli hankalaa... ei voitu pussatakkaan heti sen jälkeen ku hän oli syöny lääkkeen. Join samasta lasista mehua ja mun alko kutiseen kurkku ja korvat. Kokeiltiin puolitetulla tabletilla koskea mun kyynärtaipeeseen niin se nousi palorakkuloille... ei kiitos. Mä en voi syödä edes penisiliinijohdannaisia lääkkeitä

Ei ja vielä kerran ei - aiheutti minulle sen etten voi edes syödä mitään johdannaisia. Koko viime kesä meni parannellessa itseäni kevään kuurista. Hirveä ripuli ja huono olo koko ajan. Nyt sain johdannaista, en tiennyt että oli sama vaikuttava aine, ja tuli allergiareakti ja ohimenevä rytmihäiriö. Nämä tulivat kun kuurin vaikutus oli puolessa välissä ja tänään vaikutus pitäisi loppua!! Päivystyksessa sain kortisonipiikin ja nyt odottelen kellon vieressä päivän kulumista. Ei enää ikinä mitään missä on hiemankaan samoja lääkeaineita. Tosin ei apteekkikaan tiennyt että oli sama vaikuttava aine!!!

itselläni on amoksisilliiniallergia joka aiheuttaa anafylaktisen shokin ja ilman hoitoa siis kuoleman. Olen aina todella varovainen lääkkeiden kanssa ja lääkärit usein ovat yrittäneet määrätä jotain penisilliinijohdannaista vaikka olen allergiasta kertonut. Olen pyytänyt heitä erikseen vielä tarkistamaan ristireaktioiden mahdollisuuden (jostain tietokannasta ne aina niitä katsovat) ja sielläpä onkin sanottu että vaarallista on!

Jos allergia on ollut esim. pelkkää kutinaa tai näppylää, niin sekään ei turvaa siltä etteikö allergia voisi pahentua anafylaksiksi. Tukehtuminen ei ole kovin kivaa, ja lääkäriin on päästävä tällöin vartissa jotta saa adrenaliinia ja antihistamiinia ensiavuksi. Älä siis ainakaan kokeile missään kovin kaukana sairaalasta :)

Jos olet penisilliinille allerginen, niin älä lähde kokeilemaan. Amoksisilliini on yleisin reaktion aiheuttaja. Meillä kaikilla lapsilla on amoksisilliinista tullu kamalat reaktiot. Yhden kanssa oltiin 3 vrk sairaalassa. Kuume nousi yli 40 asteen.

Yhteistyössä