Onko muita mahalla jännittäjiä niin et rupee kiertää heti ku on joku jännä tilanne ja nolottaa käydä vessassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahaneurootikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mahaneurootikko

Vieras
Mä en varmaan ikinä kehtaa seurustella kenenkään kanssa. Mulla on melkein neuroosi mahani takia. Jos oon joskus ollu poikakaverin luona yötä ni tuskin uskallan nukahtaa ku pelkään et pääsee pieru. Samoin on jos pitäis jotain syödä, etenki aamulla. Aina saa sepitellä syitä vaikka ois hirvee nälkä. Samoin oon usein laittanu telkkarin päälle tai musaa että kehtaan käydä vessassa. Ja siltikin tuntuu siinä pöntöllä istuessa ettei pysty millään päästää pierua, kakkaa tai pissaa.

Kylässä kieltäydyn tarjoiluista, koska mulla rupee aina noi kahvipöytähetket jännittää ja sit kiertää varmana. Mua hermostuttaa käydä pissallakin jos on sellanen vessa et siitä kuuluu. Ja aina sillon tietty lorisee kunnolla. Kotona ollessa mulla harvoin on mahavaivoja. Nää liittyy siis aina sosiaalisiin tilanteisiin. Mä häpeen kaikkia ääniä mitä noihin suolistu-, ja pissajuttuihin liittyy.

Mikä tähän auttaa???

kun tulet sen verran tutuksi kavereillesi niin sanot reilusti ennen vessaan menoa että sulla on vatsavaivoja niin eivät ihmettele. voitte laskea vaikka leikkiä asiasta. ei se niin vakavaa ole. mulla on röyhtäystauti ja ilmavaivoja ollut murrosikäisestä asti. kaverit tietää että olen kova paukuttelemaan . ei sille voi oikeen mitään. ruokavaliokaan ei aina auta!

hei, se on tavallaan kai ihan normaalia, mutta oot vaan vieny ton jännäämisen ihan liian pitkälle.
mulla oli ennen kans ihan sama, alko hermostuttaan anoppilassa syödessä "jos nyt tulee hätä nii en kyllä kehtaa mennä vessaan kesken ruokailun" ja tottahan se hätä sitten tuli.
sama oli koulussa, aina tiettyjä tunteja jännitin ja niillehän ne kaikki mahavaivat tuli.

eikai siihen auta muu kuin rentoutus, kaikki pieree ja pissaa ja kakkaa. toiset vähemmän ja toiset enemmän mutta ihan varmasti sitä tekee jokainen!

ehkä avuks vielä vois olla, että jättisit ruokavaliosta kaiken pastan, riisin, perunan, valkoiset jauhot, sokerin yms pois. nuo aiheuttaa ilmavaivoja ja löysää kakkaa..

Mulla oli nuorempana ihan sama ongelma...Oli noita vatsan väänteitä ja koulun luokassa häpesin kun oli hiljaista ja mun suolisto äänteli ja samoin poikakaverin luona...

Nyt olen naimisissa ollut melkein 10 vuotta ja en ujostele pahemmin voi jopa pieraista miehen vieressä...

Toi ongelma on pahempi kun sitä ajattelee ...Pääsis helpommalla jos ajattelis että se kuuluu elämään ja joltakin vaan kuuluu noita ääniä kropasta...

Alkuperäinen kirjoittaja no...:
kun tulet sen verran tutuksi kavereillesi niin sanot reilusti ennen vessaan menoa että sulla on vatsavaivoja niin eivät ihmettele. voitte laskea vaikka leikkiä asiasta. ei se niin vakavaa ole. mulla on röyhtäystauti ja ilmavaivoja ollut murrosikäisestä asti. kaverit tietää että olen kova paukuttelemaan . ei sille voi oikeen mitään. ruokavaliokaan ei aina auta!

näin.. :) ja sit voi tehdä sillein et laitttaa ensin paperia pöntön pohjalla ettei kuulu lorotusta.

mä jännitän kans joitakin tilanteita mahallani, ja tuntuu, kuin koko autonominen hermosto kävisi ylikierroksilla. Vähän eri juttu, kuin sulla, sillä esim lentäminen on jotain kamalaa. Tai oli. Kokeilin teaniini-kapseleita, joita saa luontaistuotekaupasta, ja kuinka ollakaan, fyysiset jännitysoireet melkolailla katosivat. Psyykkistä jännitystä se ei vie samalla tavalla, mutta olo on huomattavasti helpompi, kun ei fyysisiä oireita tarvitse miettiä, ja koko ajan miettiä, missä on lähin vessa... käsien vapina, hikoilu ja päänsärkykään eivät enää vaivaa, kun muistan ottaa teaniinit, kun tiedän jotakin jännää olevan edessä, esim esiintymistä.

kyllä se suomen presidenttikin käy vessassa, samalla tavalla kun mekin :) Sillä se vasta noloa onkin, jos joutuu kesken kaiken lähtee toiletin puolelle: yleensä sitä seuraa uutiskamera tai pari...

Mä olen ollut samanlainen jännittäjä ja olen jännittäjä edelleenkin, mutta sen kanssa oppii elämään, ajan myötä helpottaa :) Ihan aikuisen oikeesti. Mulla se alkoi 16 v. ja alkuun se oli jopa sairaalloista, diagnosoin itselleni jopa paniikkihäiriön (olipas fiksua...) Lopetin lukion kesken ja vannoin etten enää ikinä mene koulunpenkille, siellä se mulla alkoi. Noh, sen jälkeen käyty koulua yhteensä 6 v ja kaksi eri tutkintoa :) Nyt yli 30 v. jännitän vieläkin ja mahallani, mutta menen silti tilanteisiin jotka jännittää. Jos tarvii käydä vessassa, niin menen. Parempi pönttöön kun housuun, eiks je ;) Ja tuosta seurustelusta: mun mies "mursi jään" kun oltiin seurusteltu 3 vkoa, hyi mikä haju! Kun se aloitti sen, niin miksen minäkin?! Ja nyt ollaan "laulettu" avioliitossa jo 8 v. hajuinemme päivinemme. Se että pidättelee pierujaan, vaan pahentaa oravanpyörää. Tiedän sen kokemuksesta vähän liiankin hyvin! Mitään muuta lääkettä en ole koskaan ottanut, kun Cuplatonia. Oliko sitten psyykkinen apu vai oikeesti apua en tiedä. Mutta parhaimpana neuvona sanon, että niihin tilanteisiin pitää mennä, ihan vaan vaikka pieneksi hetkeksi kerrallaan. Ja sano, että sua jännittää. He helpotti myös mun olotilaa. Tiedän sen olevan vaikeaa, mutta ota vaan härkää sarvista kiinni. Koeta etsiä kirjastosta sellanen kun Jännittäjän kirja, taitaa olla Olavi Noronen tms. kirjoittama. Tsemppiä!

jos on tosi paha paikka edessä jonka pilaa satavarmasti se mahalla jännittäminen , kannattaa ottaa imodium. saa apteekista, ja se lakkauttaa suolen toiminnan vähäksi aikaa. Saa sitten nauttia vaikka juhlista niin että ei tarvii pelätä tuollasia oireita. Tosin eihän se pissahätään vaikuta. Mutta kannattaa varoa ettei jää koukkuun, ne on kuitenkin lääkkeitä.

Pissaamisen lorotus-vaivasta pääsee, kun opettelee oikean asennon. Kun kumartuu tarpeeksi eteen, suihku osuu pöntön reunaan eikä kuulu mitään ääntä. Jos on ujo rakko, kannattaa mielessään ajatella tai sanoa hiljaa ääneen "pssssss pssssss" ja samalla rentouttaa rakko. Sillon ei lorise :D

ja lisään vielä. Jos pelkää pieraista, kannattaa siihenkin opetella oma vinkki. Kun menet vessaan, älä pieraise pönttöön, vaan ennen kun istut siihen, kumarru eteenpäin ja vedä samalla pyllynposkia erilleen. Silloin kun pieraisee, ei kuulu ääntä :D kannattaa opetella jo kotona :D

Alkuperäinen kirjoittaja bella:
mä laitan pönttöön reilusti vessapaperia niin ei lorise eikä perskannikat kastu jos paska oikein molskahtaa

mutta jos on ahdas pönttö niin se menee tukkooon ja sitä se onkin sitten kiva mennä isännältä kyseleen imukuppia kun tuli paskottua pönttö tukkoon :D

Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä:
ja lisään vielä. Jos pelkää pieraista, kannattaa siihenkin opetella oma vinkki. Kun menet vessaan, älä pieraise pönttöön, vaan ennen kun istut siihen, kumarru eteenpäin ja vedä samalla pyllynposkia erilleen. Silloin kun pieraisee, ei kuulu ääntä :D kannattaa opetella jo kotona :D

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkkejä:

:laugh:

naurattaahan se kyllä, mutta toimii :D ja jollekin mahaujolle mun vinkit voi olla pelastus :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja allen:
voiko noista imodiumista jäädä riippuvaiseksi?Otan niitä pari kertaa viikossa jännitys ripuliin.

Voi tulla - elimistö sopeutuu niihin ja jos syynä on vaikkapa nikkeliallergia ja ruoassa oleva nikkeli, tulehtuu suolisto. Moni on saanut loperamideista sellaisen ummetuksen, että on täytynyt leikata. Parempi, et tulee pois kaikki, mikä on tullakseen. Se Imodium onkin käytössä suolettomilla jatkuvasti ja siksi kai ilman reseptiä saatavana?
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/loperamidit.htm

Taitaapa alku syy olla liian totisessa kasvatuksessa,kuten itselläni aikanaan samoin myös vaimollani.Asuin jo omassa asunnossani,kun seurustelumme vääjäämättä johti ensimmäisiin eroottisiin hyväilyihin ja siinä rytäkässä meiltä kummaltakin tuli pissat housuun,mikä tietysti nolotti kumpaakin ja pian oli maha kuralla kummaltakin.
Olin silloin ollut jo maalimalla muutamia vuosia ja ymmärtänyt sen,että kun on oma tupa,niin on oma lupakin,ja olin hommannut potan,ettei yöllä tarvitse pimeällä hyökätä ulos,kuten lapsuudessani ja siitäkin tuli hirveä huuto,kun housut joskus sottaantuivat.
Ja niin vain kävi,että ku tyttö hätäännyksissään kertoi hädästään,annoin potan,eikä tyttöä yhtään nolottanut istua potalle,eikä itseänikään heti tytön noustua.
Ap pyyti neuvoja pulmaansa.No meille se oli sattumalta potta ja meiltä kummaltakin moinen neuroosi loppui siihen

Taitaapa alku syy olla liian totisessa kasvatuksessa,kuten itselläni aikanaan samoin myös vaimollani.Asuin jo omassa asunnossani,kun seurustelumme vääjäämättä johti ensimmäisiin eroottisiin hyväilyihin ja siinä rytäkässä meiltä kummaltakin tuli pissat housuun,mikä tietysti nolotti kumpaakin ja pian oli maha kuralla kummaltakin.
Olin silloin ollut jo maalimalla muutamia vuosia ja ymmärtänyt sen,että kun on oma tupa,niin on oma lupakin,ja olin hommannut potan,ettei yöllä tarvitse pimeällä hyökätä ulos,kuten lapsuudessani ja siitäkin tuli hirveä huuto,kun housut joskus sottaantuivat.
Ja niin vain kävi,että ku tyttö hätäännyksissään kertoi hädästään,annoin potan,eikä tyttöä yhtään nolottanut istua potalle,eikä itseänikään heti tytön noustua.
Ap pyyti neuvoja pulmaansa.No meille se oli sattumalta potta ja meiltä kummaltakin moinen neuroosi loppui siihen

Sattui joku vika painallus äsken,ja lähetti ennen aikojaan.
Niin,meiltä kummaltakin loppui moinen neuroosi siihen,että ymmärsimme moisen sattuman johtuvan juuri liian totiseta kasvatuksesta,jossa normaalit toiminnot haluttiin peittää.Siinä sitten märällä vuoteella keskustellessamme tyttö kertoi,kuinka hieno asia oli,että minulla oli oma asunto,eikä nolo sattuma sattunut kummankaan vanhempien kotona,tai missään muuallakaan vieraassa paikassa,
Kun sitten uudemman kerran aloimme harrastaa sormileikkejä,tyttö ehdotti,että käyttäisimme pottaa ensin,ja näin tehtyämme homma sujui oivallisesti.

Mulla auttoi sertralin. Toi on siis jonkin sortin "pää"lääke. söin niitä n. vuoden ja koko sinä aikana ei ollu mitää mahaongelmia. Tosin alkuun jouduttiin annos nostaa 50mg:sta 100mg:aan, mutta kun annostus saatiin kohdalleen niin se auttoi n. viikossa. Pari vuotta sitte lopetin ton lääkkeen jostain käsittämättömästä syystä. Puoli vuotta senkin jälkeen meni vielä hyvin, sitten vaiva alkoi pikkuhiljaa palata ja nyt se on jo taas tosi paha. Aion ens viikolla varata lekuriin ajan ja alottaa lääkkeeen uudelleen.
Se oli joku mielenterveyspuolen lääkäri joka ton alun perin määräs ja se sanoi että on tosi monella auttanu vastaavaan vaivaan.
Mulla on kans kyläilyt vaikeita vaikka paikka olis tuttuki. Sen lisäksi nyt alkaa taas olla se tilanne että en voi mennä mihinkään kauppaaan tai mihinkään muhunkaan paikkaan jossa ei oo vessaa. Ja melkein joka kauppareissulla joudun käydä ripuloimas. Joten aion loppuelämäni syödä tota lääkettä kun se kerran auttaa.

Pistetään nyt sitte asiat tiskille, tuo vatsan jännitys on mulla ollu jo viitisen vuotta, eikä totu. Leku joo kyllä imodiumia respalla hirveitä määriä määrää mutta sitte joskus alko tulee yöllä semmosii kymmenen minuutin suolisto/vatsakouristuskohtauksia ja se sattu! Ainut (älkää edes yrittäkö, sen voin kymmenen vuoden kokemuksella sanoa!!) lääke on kodeiini, pitää vatsan kovana ja sensuroi ajatuksista liian jännityksen pois, mut se on vielä helvetillisempi koukku kun jännitys. Nii ja mulla tulee vielä ton vatsan kaupanpäällisiks oksennusrefleksi, ei laatta lennä..ehkä sappinesteet kurkkaa välillä ku hampaita pesee, ei yleisellä paikalla, mut yksin senki eestä. nuorena kaveri kysy ku kävin niillä vessassa et miten sä uskallat "vieraissa" ku ite oli raukka piätelly viikon jossai kesäleirillä :( Sillon oli itsetunto kohillaa, se taitaakin olla se punainen lanka tässäkin asiassa mut selitä se jollekki psykiatrille/lekurille joka tietää, mutta ei ole kokenut sitä itse, niin sitten tulevat nuo imodiumit ym. rohdokset. Vertaistuki ja kokemusten (en nyt tarkota pöntöllä olevia yksityiskohtia) jakaminen auttaa, kaikki selvii joskus..toivottavasti tää ketju jatkuu! hyvää kesää!

Niin,tuo aiemmin kertomani tyttö on ollut vaimoni jo yli kolmannes vuosisadan.Tänään karkasivat hevosemme edemmäs kuin koskaan ja oli pidettävä pää kylmänä ja nyt ne ovat onnellisesti tallissaan.Vaan näyttääpä päivällinen jännitys purkautuvan niin,että kumpikin istuu vuoron perään POTALLA.Pitää lopettaa,potta kutsuu!

Mulla tulee jännittävissä tilanteissa käsien vapinaa, niska rupee nykii ja tulee oksettava olo.

Kädet mulla vapisee kyl muutenkin, keskushermostossa on vähän häiriötä. Mutta jännittävät tilanteet pahentaa näitä oireita. Siks aina kieltäydyn vierailla syönnistä ja juonnista.

Nykyään pystyn kahvin juomaan rennosti anoppilassakin. Ekan kerran kun kävin, saiki pidellä kaksin käsin kahvikuppia, kun kädet vapisi niin rajusti ja nolotti aika paljon kun niskaa rupes nykii. Yritän vaan elää noien kanssa. Lääkkeet mulla on tohon käsien vapinaan ja niskan nykimiseen, ne lopetin kun lääkeet aiheutti pahoinvointia ja oksentelua.

Yhteistyössä