Onko muita jotka haluaa sektion?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Jos sä kivun takia haluat sektion, niin voin kertoa että se sektiosta toipuminen vasta kivuliasta on. Prkleen kivuliasta.

juu niin on.. kerran kokeneena voin sanoa että mielummin synnyttäisin normaalisti, jos vain voisin! tosin en tiedä miltä normi synnytys tuntuu mut sektioo en enää haluaisi!

Yhdessä vatsanalueen leikkauksessa olleena ( EI sektio ) sanoisin, että synnytän mielummin vaikka luomuna kymmenen lasta kun että menisin sektioon. :/ Kyllä se jälkikipu sen verran kovaa leikkauksen jälkeen oli.

Yhden kiireisen sektion kokeneena mä toivoisin seuraavaa alatiesynnytyksenä. Inhottava se ronkkimisen tunne, kun lasta pihalle ottaavat. Ja haavalla menee aikansa parantua (tosin oli normaalia pidenpi). Heräämössä piti aika kiirusta henkilökunnalla, kun pelkäsivät että vuodan jostakin sisäelimistä (en vuotanut), hb laski rajusti leikkauksen vuoksi ja kaikkea sellasta pientä kivaa. Sektio voi vaikuttaa maidon tuloon ja siinä myös omat riskinsä, joten en mä varsinaisesti suosittele.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
ps. jos sinua ei ole leikattu niin eikös sinultakin puutu se vertailukohta...?

Periaatteessa, mutta en ole tavannut / kuullut vielä yhdeltäkään molemmat kokeneilta äideiltä, että ottaisivat mieluummin sektion. ( kyse normaalista synnytyksestä)
Se, ettei saa kantaa vauvaa eikä mitään pitkään aikaa, pitää maata sängyssä ja syödä kipulääkkeitä, vatsaan tulee kipeä arpi joka on pitkään arka, uutta raskautta ei suositella vuoteen...
Sairaalassa pitää olla jopa viikko.

Ne kertovat kyllä minulle todella paljon. Tokihan näillä keskustelupalstoilla on aina näitä, jotka eivät ole syöneet kipulääkkeitä ja ovat olleet heti vaikka maratoonille lähdössä sektion jälkeen, mutta uskokoon ken haluaa. :D
Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että kun on maha leikattu auki, niin todennäköisesti on PALJON kipeämpi normaalisynnytykseen verrattuna,.

Voi taivas mikä jankkaaja!

Mulla jäi ainakin synnytyksestä niin paha kammo,etten tee toista,harmi!20 h,josta 1 h.45 min ponnistaminen,oli hengenlähtö lähellä.Olen pienikooinen ja lapsi arvioitiin pienemmäksi,todellisuudessa oli 53 cm ja 4200g,olis kuulemma sektioitu,jos olis noin isoksi tiedetty...Mitenkähän seuraavalla kerralla mahtaisi arviot käydä?

Mulla jäi ainakin synnytyksestä niin paha kammo,etten tee toista,harmi!20 h,josta 1 h.45 min ponnistaminen,oli hengenlähtö lähellä.Olen pienikooinen ja lapsi arvioitiin pienemmäksi,todellisuudessa oli 53 cm ja 4200g,olis kuulemma sektioitu,jos olis noin isoksi tiedetty...Mitenkähän seuraavalla kerralla mahtaisi arviot käydä?

Alkuperäinen kirjoittaja Pelokas:
Takana on kaksi synnytystä alateitse, nyt haluan sektion. Oonkohan mä ainoo, jota jännittää synnytys näin paljon? Uskalsin kysyä asiasta vasta viime lääkärikäynnillä rv31. Aiemmat synnytykset ei kestäny kauan, mutta puudutusaineet ei tehoa muhun, joten ei kiitos luomuna.

Et varmasti ole ainoa. Sinun täytyy tässä tilanteessa toimia omien tuntojen mukaan ja neuvotella lääkärin kanssa. Itselläni on kolmas otettu sektiolla. Itselläni paraneminen oli hidasta ja kivuliasta ja verrattuna alateitse synnyttämiseen. Mutta, hyvät puolet olivat se, että sektio oli hallittu tapa synnyttää. Eli en pelännyt, että lapselle jäisi pahoja vammoja synnytyksestä.

Molemmat kokeneena( hätäsektio& alatie) sanoisin etten varmasti halua!!! En kyllä halua alateitsekään, siinäkin näköjään voi tapahtua mitä vaan.. Mutta oikeasti,on siinä sektiossa paljon suuremmat riskit saada vaikka mitä komplikaatioita, myös ja varsinkin vauvalla. Lapsen kannalta turvallisempi on alatiesynnytys,kannattaa ajatella sitä!

Alkuperäinen kirjoittaja piKri:
Mutta oikeasti,on siinä sektiossa paljon suuremmat riskit saada vaikka mitä komplikaatioita, myös ja varsinkin vauvalla. Lapsen kannalta turvallisempi on alatiesynnytys,kannattaa ajatella sitä!

Aina ei lapsen eikä äidin kannalta ole parasta synnyttää alateitse. Juuri tämän takia tehdään paljon hätäsektioita. Eipä siinä paljoa naurattaisi jos vauva kuolisi siksi ettei sektiota voitu tehdä.

Itse en koskaan voi synnyttää alateitse, sen on lääkäri tehnyt selväksi. Silti haluan kolme lasta. Esikko nyt 3½kk ja toista puuhaillaan. Itse paranin sektiosta nopeasti eikä siitä jäänyt kammoa. Pystyin heti nostelemaan lasta, minulta kiellettiin ainoastaan yli 10kg painavien tavaroiden nostelu. Toki olen surullinen siitä, etten koskaan saa kokea alatiesynnytystä, mutta eipä se minusta huonompaa ihmistä tee :) Eli en oikeastaan voi puhua kummankaan synnytyksen puolesta tai vastaan, se on niin henkilökohtaista mistä paranee nopeaan.

Täällä kirjoitettavien synnytys-kauhutarinoiden pohjalta en yhtään ihmettele että joku haluaa ns. pelkosektion! Mutta silti kannattaa muistaa, että sektio on kirurginen toimenpide..

Taisi kirjoituksestani kadota se ns. punainen lanka... pahoittelen! Taitaa väsymys iskeä jo päälle =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
ps. jos sinua ei ole leikattu niin eikös sinultakin puutu se vertailukohta...?

Periaatteessa, mutta en ole tavannut / kuullut vielä yhdeltäkään molemmat kokeneilta äideiltä, että ottaisivat mieluummin sektion. ( kyse normaalista synnytyksestä)
Se, ettei saa kantaa vauvaa eikä mitään pitkään aikaa, pitää maata sängyssä ja syödä kipulääkkeitä, vatsaan tulee kipeä arpi joka on pitkään arka, uutta raskautta ei suositella vuoteen...
Sairaalassa pitää olla jopa viikko.

Ne kertovat kyllä minulle todella paljon. Tokihan näillä keskustelupalstoilla on aina näitä, jotka eivät ole syöneet kipulääkkeitä ja ovat olleet heti vaikka maratoonille lähdössä sektion jälkeen, mutta uskokoon ken haluaa. :D
Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että kun on maha leikattu auki, niin todennäköisesti on PALJON kipeämpi normaalisynnytykseen verrattuna,.

Nyt tapaatte sitten yhden, joka molemmat kokeneena alatie -96 ja kiireellinen sectio-99, valitsi synnytystavakseen suunnitellun section kolmanneksi.

Oma kokemus oli että toivuin sectiosta paremmin kuin pitkittyneestä aatiesynnytyksestä, jonka jälkeen olin niin loppu että pyörryin enkä edes muistanut kumman olin saanut. Tikkejä ommeltiin alakertaan 20.

Kuitenkin toisesta sectiosta toipuminen oli raskas arven liikakasvutaipumuksen takia. Kohtu oli täynnä arpikudosta, jota piti irrotella leikkelemällä ja polttaa kiin´ni vuotavia haavoja.

Jokaisesta synnytyksestä olen ollut 7vrk sairaalassa mm. suuren verenhukan takia.

Neljäs lapsi tulossa ja kahden section jälkeen ei voi enää valita alatiesynnytystä, koska kohtu voi supistuksissa revetä.

Onneksi tiedän että olipa synnytysrapa mikä hyvänsä, aikansa ottaa toipuminen ja kipeää tekee.

Yhteistyössä