Onko muita jotka haluaa sektion?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelokas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä haluan sektion, viime synnytys päätyi hätäsektioon. Lääkäri sanoi sit myöhemmin et mulla on "poikamainen lantio". Mulla on laskettu aika tammikuussa ja toivottavasti saan sektion.
nii siis mulla on jossain vaiheessa se synnytystapa-arvio, milloin se on? tai siis millä viikolla? en muista jos mulla oli se viimeksi.....

Se vasta hyvälle tuntuu kun se viiltohaava on kohdussa ja kun kohtu jälkeenpäin vielä supistelee kutistuessaan kokoonsa + ne vuodot. En itse vertaisi selkäleikkaukseen, mutta miten vaan ;) Minulla ainakin tuntui kuin olisi synnytyspoltot ja kouristukset jatkuneet viikkoja vielä synnytyksen jälkeenkin, kohtu oli niin arka pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Pelokas:
Alkuperäinen kirjoittaja Olisin halunnut:
[
Mitenkähän sektio sitten, eikös siinä anneta myös joku puudutus (spinaali- tms.), oletko ottanut selvää onko mahdollista ettei sekään tehoa? Vai tehtäiskö sektio sun tapauksessa nukutuksessa?
Onko sulle sanottu mistä se johtuu ettei puudutteet tehoa, onko kovinkin harvinaista?
Toivon että sulla menee kaikki hyvin!

Mä en ole vielä päässy Naikkarille asian tiimoilta. Neuvolalääkäri käski puhua terkkarille neuvolassa, se voi kuulemma kirjottaa lähetteen. Tarkottaa varmaan pelkopolia? Mä en tiedä mitä lääkettä epiduraalissa käytetään, mutta ainakaan lidokaiini ei vaikuta muhun millään tavalla. Mä suostun vaikka nukutukseen, jos ne ei voi luvata puudutusta millään aineella. Nukutuksessa oon ainakin tietääkseni ollut tunnoton ja nukkunut!

ONpa kummallista ettei neuvolalääkäri kirjoittanut lähetettä!!
No, terkkarit niitä kirjoittaa. Pyydä kirjoittamaan heti seuraavalla käynnillä, tai heti, onhan sulla noita viikoja aika tavalla.
Ilmeisesti se on joku pelkopoli, mitä se on, en osaa sanoa, kysy terkkarilta. Oletan että keskustelet lääkärin ja kätiön kanssa vaihtoehdoista. Mutta vaadi kiireellinen lähete heti.

seuraava neuvola on onneksi jo reilun viikon päästä. Eka raskaudessa en ehtiny edes synnytysvalmennukseen, kun tytsi syntyi jo viikolla 33. Tokalla kertaa en halunnutkaan valmennukseen, ja sillonkin olis valmennus ollu jo ohi, kun toinenkin syntyi ennenaikaisesti. Nyt on raskaus sujunut paremmin, ja poitsu taitaa pysyä mahassa loppuun asti. Viimeks kävin siellä pelkopolilla yhen kerran, Heti sillon lääkäri totesi, ettei keskustelusta ole apua, ja hän suosittelee sektiota. Ihmettelen vaan, miksei synnytyksen käynnistyessä muka kukaan tiennyt kyseisestä suosituksesta.
Ja vielä tosta toipumisesta; tokan selkäleikkauksen jälkeen pääsin jo seuraavana päivänä kotiin, vaikka tuli yli 15cm pitkä leikkaushaava. Synnytysten jälkeen olen joutunut olemaan viikon sairaalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
JOS takana on hirvittävä synnytys, niin ymmärrän kyllä pelon ja toivon, että sektion saisit.
Mutta mua huvittaa tässäkin nämä, joilla ei ole kokemusta muusta kuin sektiosta ja sitten sanotaan, että " en mä ainakaan kovin kipeä ollut, pari päivää söin särkylääkkeitä"
Ei välttämättä kannattais puhua, jos ei ole vertailukohtaa.
Mulla meni synnytys hyvin, heti istuin ja kävelin ja tein kaikkea enkä todellakaan tarvinnut mitään kipulääkkeitä. =))
Mulla loppui kivut synnytykseen, leikkauksessa olleilla ne kivut vasta siitä alkaakin.

Mutta kai sen voi sanoa ettei kipeä ollut vaikka se vartailukohta puuttuukin? Minulla ei ollut kipuja kummankaan sektion jälkeen, pystyssä olin pian (kuopuksesta 6h leikkauksesta suhkuun) ja parissa päivässä kotiin. Ei kai koettu synnytys yht'äkkiä toisi minulle kipukokemuksia noihin sektioihin? ;)

Eli jokainenhan tuntee vain oman synnytyksensä/sektionsa ja mahdotonta sanoa etukäteen toiselle miten hänellä tulee menemään. Sinulla kivut alkoivat leikkauksen jälkeen, ilmeisesti sitten todella kovina. Mutta ei kaikilla kuitenkaan ole ollut samanlaista. Joillain niitä kipuja on vielä synnytyksen jälkeenkin ja jotkut onnekaat selviävät jopa sektiosta kivuitta.

Eka oli alatie ja toinen sektio. Esikon synnytys oli mielestäni helppo alatiesynnytys. Sektio taas oli tietty toimenpiteenänopea, mutta kyllä toipuminen on ollu aika hemmetinmoista. Kuukausi on menny aika viheliäisten kipujen kanssa. onneksi nyt hellittää. Olisin valinnut alatiesynnytyksen kyllä mielummin nyt kun on mitä verrata. Muistetaan toki tietty, että jokainen synnytys ja jokaisesta sektiosta toipuminen on aina tapauskohtaista. Voi mennä toisinkin päin, eli synnytyksen jälkeen ankeempaa ja sektiosta sattuukin toipumaan paremmin. Tuuripeliä, kumpi kohdalle sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Eli jokainenhan tuntee vain oman synnytyksensä/sektionsa ja mahdotonta sanoa etukäteen toiselle miten hänellä tulee menemään. Sinulla kivut alkoivat leikkauksen jälkeen, ilmeisesti sitten todella kovina. Mutta ei kaikilla kuitenkaan ole ollut samanlaista. Joillain niitä kipuja on vielä synnytyksen jälkeenkin ja jotkut onnekaat selviävät jopa sektiosta kivuitta.

Ei minua ole leikattu ja toivottavasti ei koskaan tarvitse leikatakkaan!!
Mutta todennäköisesti jos kokee sektion "helpoksi" ja saisi synnyttää alakautta normaalin synnytyksen, sen jälkeen sektio olisikin synnytykseen verrattuna kivuliaampi ja toivoisi, ettei koskaan sektioon tarvitsisi mennä.
Enpäs sano enää mitään tuohon, että pääsit "jo" 6 tunnin jälkeen suihkuun. :D

Itse sain ensimmäisen hätäsektiolla, nyt toisen haluan myös ehdottomasti sektiolla. Aika lääkärille, joka siitä päättää on parin viikon päästä, enkä todellakaan kuvittele synnyttäväni normaalisti! Ensimmäinen oli niin iso ettei olisi millään mahtunutkaan tulemaan.. Ja itse paranin ensimmäisestä todella äkkiä, olin jalkeilla jo samana päivänä ja mitään kipupumppuja minulla ei ollut ollenkaan. JOten ei sektio ole aina kielteinen kokemus. Mielestäni tärkeintä on, että synnytyksen voi kokea positiivisena asiana, koska varmasti vaikuttaa myös siitä toipumiseen ym..
Aina on niitä, jotka valittavat sektiolla synnyttäneistä, mutta jokainen tehköön oman päätöksensä itse.
Joten rohkeasti vain omaa oloa puolustamaan, ei ketään pakoteta synnyttämään normaalisti! Minua ainakaan, kun en sitä halua!!

Mutta todennäköisesti jos kokee sektion "helpoksi" ja saisi synnyttää alakautta normaalin synnytyksen, sen jälkeen sektio olisikin synnytykseen verrattuna kivuliaampi ja toivoisi, ettei koskaan sektioon tarvitsisi mennä.

Tokihan voi olla että olisin saanut kokea täysin kivuttoman synnytyksen, vaikka harvinaisiahan ne taitavat ola. Silloin sektio olisi voinut tuntua kivuliaammalta, kyllähän jossain vaiheessa jotain pientä menkkakivun tapaista oli.

Mutta oikeasti jos synnytyskivut normaalisti ovat samaa luokkaa tai jopa vähäisempiä mitä omissa sektioissani koin niin kyllä niitä ollaan todella törkeästi liioiteltu... :whistle: :whistle:

Niin, kivuistahan tuo 6h odottelu ei johtunut vaan ihan puudutuksesta. ;) Tottakai sektiossa on sänkyynsidottuna pidemmän aikaa kuin alatisynnytyksistä, mutta käsitin tosissani että tässä puhuttiin tuosta kipupuolesta.

ps. jos sinua ei ole leikattu niin eikös sinultakin puutu se vertailukohta...?

Kiitos kaikille. Kiva kuulla kokemuksistanne. Sairaalassa viimeksi en uskaltanu pelostani puhua, kun kaikki äidit hehkutti luomua. Yksi rouva kuitenkin itse kertoi (muiden kuulematta tietysti) että hänelle on luvattu sektio. Siinä vaiheessa luulin itsekin sen saavani. Varsinkin, koska kyseinen rouva itse ei ollut luomua kokeillutkaan (toinen lapsi oli tulossa).
Nyt olen kuitenkin jo 10 v vanhempi ja osannen pitää puoleni enkä pelkää lääkäreitä.

Periaatteessa, mutta en ole tavannut / kuullut vielä yhdeltäkään molemmat kokeneilta äideiltä, että ottaisivat mieluummin sektion. ( kyse normaalista synnytyksestä)
Se, ettei saa kantaa vauvaa eikä mitään pitkään aikaa, pitää maata sängyssä ja syödä kipulääkkeitä, vatsaan tulee kipeä arpi joka on pitkään arka, uutta raskautta ei suositella vuoteen...
Sairaalassa pitää olla jopa viikko.

Ne kertovat kyllä minulle todella paljon. Tokihan näillä keskustelupalstoilla on aina näitä, jotka eivät ole syöneet kipulääkkeitä ja ovat olleet heti vaikka maratoonille lähdössä sektion jälkeen, mutta uskokoon ken haluaa. :D
Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että kun on maha leikattu auki, niin todennäköisesti on PALJON kipeämpi normaalisynnytykseen verrattuna,.

Tokihan voi olla että olisin saanut kokea täysin kivuttoman synnytyksen, vaikka harvinaisiahan ne taitavat ola. Silloin sektio olisi voinut tuntua kivuliaammalta, kyllähän jossain vaiheessa jotain pientä menkkakivun tapaista oli.

Mutta oikeasti jos synnytyskivut normaalisti ovat samaa luokkaa tai jopa vähäisempiä mitä omissa sektioissani koin niin kyllä niitä ollaan todella törkeästi liioiteltu... :whistle: :whistle:

Niin, kivuistahan tuo 6h odottelu ei johtunut vaan ihan puudutuksesta. ;) Tottakai sektiossa on sänkyynsidottuna pidemmän aikaa kuin alatisynnytyksistä, mutta käsitin tosissani että tässä puhuttiin tuosta kipupuolesta.

Naulan kantaan...ja vaikka minäkään en alateitse ole lastani synnyttänyt enkä siitä toipumista kokenut,niin synnytyskivuista on silti kokemusta,yritinhän minäkin ensin alateitse,ja olosuhteiden pakosta viimemetreillä sektioon päädyin.. :/ kyllä mä katson että ne sektion jälkeiset kivut oli näistä se pienempi paha...mutta se on vain minun mielipiteeni!

Periaatteessa, mutta en ole tavannut / kuullut vielä yhdeltäkään molemmat kokeneilta äideiltä, että ottaisivat mieluummin sektion. ( kyse normaalista synnytyksestä)
Se, ettei saa kantaa vauvaa eikä mitään pitkään aikaa, pitää maata sängyssä ja syödä kipulääkkeitä, vatsaan tulee kipeä arpi joka on pitkään arka, uutta raskautta ei suositella vuoteen...
Sairaalassa pitää olla jopa viikko.

Ne kertovat kyllä minulle todella paljon. Tokihan näillä keskustelupalstoilla on aina näitä, jotka eivät ole syöneet kipulääkkeitä ja ovat olleet heti vaikka maratoonille lähdössä sektion jälkeen, mutta uskokoon ken haluaa. :D
Kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että kun on maha leikattu auki, niin todennäköisesti on PALJON kipeämpi normaalisynnytykseen verrattuna,.

Niin, tuohon oli vain vastineen tuohon omaasi "ei kannataisi puhua jos ei ole vertailukohtaa" ;) Kyllähän jos hyvin menneestä synnytyksestä toipuminen on yleensä nopeampaa kuin sektiosta.

Mutta näin sektion kokeneena minä ainakin sain molemmilla kertaa kantaa vauvaa heti kun jaloilleni pääsin, arpi ei ollut kipeä ja toinen lapsi syntyi vajaa 1v3kk edellisen sektion jälkeen. Niin ja ensimmäisen sektion jälkeen oltiin sairaalassa 3 yötä, toisen jälkeen 2.

Mutta juu, erilaisia on jokainen synnytys ja sektio. =)

Täällä puhutaan vaan kivusta ja särystä mitä sektio tuo tullessaan. Ennemmin kyllä kannattaisi punnita niitä komplikaatioita, minkä vaara leikkauksessa on vrt. alatiesynnytykseen; sektiohaava voi vuotaa sisällepäin, vatsakalvontulehdus, veritulppariski suuri leikkauksen jälkeen, hidas toipuminen jne...ihmisillä on liian ruusuinen kuva sektiosta kun ajatellaan vain, että se on "helppo" synnytystapa.

Itse haluaisin kokea alatiesynnytyksen. Ykkönen tuli sektiolla ( rv26+5), ja haavan kanssa ongelmia pari kuukautta. Vieläkin vatsanahka omituisen oloinen kun koskettaa.

Mulla haava ei sulkeutunut yhdestä kohtaa ja oli auki alempiin tikkeihin asti. Oli muuten oksettavaa tunkea sitä keittosuolakompressia sinne oman vatsan sisään. Ent. vanhusten hoitajana on tullut noita erilaisia haavoja hoidettua, mutta kun itseltä sitä täytyy tehdä on oksennus lähellä!!!

Eli jos mahdollista niin alatiesynnytys. Sektio tehtiin muuten nukutuksessa, joten itse leikkurista mulla ei ole tietoa!!!!!!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja sektion kokenut:
Täällä puhutaan vaan kivusta ja särystä mitä sektio tuo tullessaan. Ennemmin kyllä kannattaisi punnita niitä komplikaatioita, minkä vaara leikkauksessa on vrt. alatiesynnytykseen; sektiohaava voi vuotaa sisällepäin, vatsakalvontulehdus, veritulppariski suuri leikkauksen jälkeen, hidas toipuminen jne...ihmisillä on liian ruusuinen kuva sektiosta kun ajatellaan vain, että se on "helppo" synnytystapa.

Hidasta se oli synnytyksestäkin toipuminen. Kun istuminen oli hankalaa puoli vuotta. Jälkivuotokaan ei viimeksi loppunut, ja sitten jouduttiin kaavinta tekemään nukutuksessa. Istukanpala oli jäänyt kohtuun. Kaavinnan seurauksena kohtuun kasvoi kiinnike, joka jouduttiin poistamaan eli taas loin leikkauksessa. Kiinnikkeen seurauksena lapsia ei edes saatu, vaikka 2 vuotta yritettiin. (Sitten kun vihdoin uskalsin alkaa hommaan). Episiotomiahaava on yhä edelleen arka silloin tällöin.

Itsellä sektio, josta ei ollut mitään hankaluuksia tms, kipujakaan ei ollut oikeastaan ollenkaan ja haava parani todella hienosti.
Kaveini synnytti samaan aikaan ja valitteli vielä puoli vuotta kuinka alapää oli kipeä eikä oikein voinut istua tms..
Joten ei se aina niin mene, että sektion jälkeen olisi kipeämpi!!
Komplikaatioita voi tulla aivan tavallisessakin synnytyksessä. Jossain tapauksissa sektio on oikeasti turvallisempi tapa synnyttää!!

Jeee! Nyt lähti lähete sairaalaan! Neuvolantäti varotteli, että sairaalassa yrittävät käännyttää mua alatiesynnytyksen kannattajaksi, mutta "pidä puolesi"! Ihanaa, ettei omalääkäri ja terkkari heti tyrmänneet mua, kun pelkäsin, että jo he rupeavat mua käännyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi-Kana:
Alkuperäinen kirjoittaja MendedHearts:
Jos sä kivun takia haluat sektion, niin voin kertoa että se sektiosta toipuminen vasta kivuliasta on. Prkleen kivuliasta.

Peesaan x 3..... :x

mun tarttee tätä vastustaa..riippuu ihan ihmisestä..mulla ei ollu mitään ongelmia ja pääsin todella nopeesti kotiin.. =)

Hohhoijaa, taas tääällä vallallla mieliala, että yhden lapsen äidit ei voi tietää mistään mitään. Voi antakaa olla härkkimättä koko ajan, mua ainakin loukkaa.

Itselläni takana yksi hätäsektioon päätynyt synnytys, eikä mullakaan ole pahaa sanottavaa leikatuksi tulemisesta. Totta kai leikkaus on aina leikkaus eikä musta olis ollut heti heinäpellolle niinku entisajan mammoista alatiesynnytyksen jälkeen. Silti fyysinen toipuminen oli nopeaa. henkisesti synnytys oli niin traumaattinen kokemus, etten usko rohkenevani enää toista kertaa yrittää alakautta. Ei se kipu mitään, vaan mulla on niin leveä lantio, ettei se ohjaa vauvaa laskeutumaan tarpeeksi. Ja vaikka tiedänkin, että jokainen synnytys on erilainen, en ole ollenkaan varma, että tämä "vika" meikäläisessä korjaantuisi...

Vastauksena ap:n kysymykseen: kyllä, mä haluaisin sektion jos joskus vielä synnyttämään meen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pelokas:
Mulla on nyt kokemukset kahdesta suuresta selkäleikkauksesta ja kahdesta synnytyksestä. Eli kyllä mä valitsen sen karhun. (Kun lähtee sutta pakoon...). Leikkauksista toivuin tosi nopeasti, mutta synnytysten jälkeen ei tullu mieleenkään istahtaa rennosti puoleen vuoteen. Ja lisävaivaksi tuli vielä virtsankarkailua. Lihakseni on kai huonot palautumaan. Ja ikää on nyt 10 v lisää, joten se asiakaan tuskin on parantunut. Eli ikäkin jo veltostuttaa lihaksia. Jumppa ei auttanu.

No tässä on tullut taas kaikenlaista kommenttia että sektio on kauhea ja sattuu. Sulla on varmaan ihan selvät syyt sektiolle ja sulle sektio on varmaan parempi tapa synnyttää johtuen aiemmista kokemuksistasi. Näin oli itselläni. Ekan synnytin alakautta. Oli iso vauva, synnytys ei edennyt ja menin tajuttomaksi. En tiedä miten lapsi tuli ulos, mutta kätilöt kiljuivat. Toinen tuli sektiolla ja se oli ainoa oikea päätös minulle. En kokenut itseäni mitenkään erityisen kipeäksi. Minulla myös oli jo ikää ja toipuminen sujui hyvin & synnytysten väli aika lailla samaa luokkaa kuin sinulla. Mitään kudosongelmia tai virtsanpidätysjuttuja ei tullut. Olin siis päättänyt että sektion haluan ja nyt jälkeenpäin olen tosi tyytyväinen päätökseeni. Varsinainen sektiopäätös vaan tulee aika myöhään. Eli siinä heikkohermoinen jo suostuu kokeilemaan alateitse. Vaadi että papereihisi kirjataan etukäteen kun sektiopäätös tehdään että myös ennen suunniteltua sektiota käynnistyvä synnytys tehdään päivystyssektiona. Muuten jos joudut menemään päivystykseen, niin päivystävä läääkäri voi päättää että alatietä yritetään. Mutta jos papereissa se merkintä niin sektio tehdään kyselemättä.

Jos sä kivun takia haluat sektion, niin voin kertoa että se sektiosta toipuminen vasta kivuliasta on. Prkleen kivuliasta.

Luomuna kun synnyttää, se synnytys loppuu siihen, kun lapsi on plopsahtanut ulos!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Luomuna kun synnyttää, se synnytys loppuu siihen, kun lapsi on plopsahtanut ulos!

Kukas tota ei ollu tienny? Tai eihän se noin menekään, tuleehan se istukkakin vielä ulos.

Yhteistyössä