Onko muita, jotka ei osaa loruilla/laulaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Almanäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Almanäiti

Vieras
Mietin tässä, jääkö meidän tyttö jostain paitsi, kun en mä osaa lastenloruja tai lauluja ollenkaan. Tyttö on kotihoidossa, nyt 1v9kk, kesällä syntyy toinen vauva ja aion olla kotona vielä ainakin pari vuotta. Meilläpäin ei ole oikein mitään kerhojakaan. Minulla vaan on semmoinen mielikuva lapsuudesta, että siihen kuuluu lorut, sadut ja laulut, enkä mä osaa mitään. Kirjoja on, niitä katsellaan, mutta satuja ei jaksa vielä kuunnella. Lorukirjojakin on, mutta en osaa niitä loruilla... ei vaan luonnistu. Omasta lapsuudesta ei muistu mitään mieleen, muuta kuin että tykkäsin kovasti, kun mummo näitä lauleskeli ja luki loruja.

Sitten toinen juttu: jääkö lapsi myös paitsi jostain, kun ei ole pikkuisena saanut olla muiden lasten leikeissä osallisena? Tai istua lapsilaumassa kuuntelemassa satuja?

Kun ekaa lasta hoidan, eikä oo oikein käsitystä yleensä lapsista ennen tuota omaa, niin kaikkea tämmöistä miettii :(

en tiedä jääkö lapsi paitsi mitään vaikka on vaan kotona mutta onhan se hyvä oppia sosiaalisia taitoja muiden lasten kanssa.se on sitten eriasia mihin aikaan jokainen lapsi alkaa seuraa kaipaamaan.

Täälllä yksi joka ei osaa kuin pätkiä lauluista ja loruista :wave: :/
Oon jotenkin tosi huono siinä hommassa..Yritänkin sitten enmmän lukea tytölle kirjoja että jotain kielellistä hommaa tehtäisiin yhdessä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2006 klo 15:53 Almanäiti kirjoitti:
Mietin tässä, jääkö meidän tyttö jostain paitsi, kun en mä osaa lastenloruja tai lauluja ollenkaan. Tyttö on kotihoidossa, nyt 1v9kk, kesällä syntyy toinen vauva ja aion olla kotona vielä ainakin pari vuotta. Meilläpäin ei ole oikein mitään kerhojakaan. Minulla vaan on semmoinen mielikuva lapsuudesta, että siihen kuuluu lorut, sadut ja laulut, enkä mä osaa mitään. Kirjoja on, niitä katsellaan, mutta satuja ei jaksa vielä kuunnella. Lorukirjojakin on, mutta en osaa niitä loruilla... ei vaan luonnistu. Omasta lapsuudesta ei muistu mitään mieleen, muuta kuin että tykkäsin kovasti, kun mummo näitä lauleskeli ja luki loruja.

Sitten toinen juttu: jääkö lapsi myös paitsi jostain, kun ei ole pikkuisena saanut olla muiden lasten leikeissä osallisena? Tai istua lapsilaumassa kuuntelemassa satuja?

Kun ekaa lasta hoidan, eikä oo oikein käsitystä yleensä lapsista ennen tuota omaa, niin kaikkea tämmöistä miettii :(

Minulla on ainokainen - iltatähti. Vanhemmille lapsille lauloin, leikitin, lorutin, lallatin. Tässä vuosien aikana kun ei ole ollut elämässä pieniä lapsia, ja nuo isot sitten kasvoi, kaikki unohtui,. Joten hyvin vähän lorutellaan tälle viimeiselle. Harmittaa, etten muista niitä.

Puheen ja kielen kehityksen kannalta olisi kuulemma hyväksi.

Toisaalta: tämä lapsi ei suostu kunnolla kuuntelemaan satuja, lyhyitä tarinoita vain. Ei malta, haluaa itse edetä eikä jaksa kuunnella sitä papatusta kun luen.. :x :( Mutta jos tiedän sadun ja kerron kuvien perusteella, sitten jaksaa kuunnella.

Jääkö jostain paitsi kun ei ole muita kavereita?
-jaa-aa.
Meidän lapsi on päivähoidossa, mutta kotona on se ainoa. Päiväkodissa hän on oppinut paljon asioita. Pitämään puolensa, varaamaan ja vartioimaan lelua, jolla haluaa leikkiä (kun luovuttaa käsistään, joku toinen vie sen), kielimään : toi teki, toi otti. Hän on oppinut jonottamaan, odottamaan, pitämään paikkansa jonossa ettei kukaan etuile, laulamaan lauluja ja askartelemaan, olemaan ryhmässä. Tekemään itse asioita, pukemaan, riisumaan, yms.

Kotona hän ei osaa jakaa tavaroitaan eikä lelujaan, koska on ainoa, eikä semmosta tarvitse joka päiväisessä elämässä. Jos joku lapsi yrittää kaverina leikkiä, on vaan kova huoli, kun kaveri koskee tavaroihin ja leikkii "väärin".

Lapsi on alle 3 v ja meni päiväkotiin 2vuotiaana.

Kannattaa käydä lasten kanssa seurakunnan äiti-lapsi-kerhoisa tai vastaavissa sekä leikkipuistoissa, joissa on muitakin lapsia. Tai jonkun muun järjestön, kunnan, avoimissa päiväkodeissa. Silloin lapsi tottuu muihinkin lapsiin, meluun, ja kaikkeen siihen, mitä siellä kodin seinien sisäpuolella on.

Toisaalta: 1v9 kk ikäinen on vielä vauva

:)

Kovin ihmeellisiä taitoja ei tuon ikäisen tarvitse hallita. Esim. yhdessä leikkiminen onnistuu vasta noin 3-vuotiaalla, vaikka miten olisi hoidossa. Noin 2 vuotias leikkii kyllä toisen lapsen rinnalla siten että kumpikin leikkii omaa leikkiään, mutte eivät vuorovaikutteisesti yhdessä.

1v 9 kk ikäinen leikkii vielä aika lyhytjänteisesti. Ainakin meidän alle 3 v leikkii yhtä leikkiä aika vähän aikaa vieläkin. Palapeleihin keskittyy ja vasta viime kesän loppupuolella hiekkalaatikko-leikin idea avautui ja nyt lapioi hiekkaa ämpäreihin ja muotteihin, mutta vielä vuosi sitten ei viihtynyt hiekkiksellä.

Noin pienelle riittää lämmin, kiireetön ja säännöllinen kotihoito ja siitä saatava "pohja", jonka voimalla sitten "ottaa kiinni" ne lapset, jotka ovat olleet ja tottuneet päiväkodin elämisen malliin.

En kannata murehtia. Jos sinä voit hyvin ja vanhempien parisuhde on hyvä, lapsikin voi hyvin. Muuta lapsi ei tarvitse kuin tasapainoiset, hyvät vanhemmat - mitä se sitten kaikkea onkaan ja siinä sitä muutenkin onkin hommaa.... :heart: :flower: B)

Jos ei osaa/uskalla itse laulaa ja lorutella lapselle, niin kannattaa lainata kirjastosta CD:levyjä joissa on lastenlauluja ja loruja. Niitä kun yhdessä kuuntelee, niin oppii helposti ainakin muutaman loruja ja laulun joita voi sitten laulaa kun ei ole sitä CD:tä siinä vieressä.

Lapselle olisi kyllä aika tärkeää ainakin lorutella, koska se helpottaa kielen oppimista ja kannustaa lasta puhumaan. Usein myös laulaminen ja loruttelu laukaisee hankalan tilanteen ja itse ainakin laulan pojalle, kun puetaan ja poika laittaa hanttiin ja pukeminen onnistuu, kun poika kuulee että laulan.

Ihan omakeksimiä lauluja ja loruja täällä harrastetaan. Joku tuttu sävel vaan (vaikka joululaulu) ja sitten päivän tapahtumia lauleskelemaan. Ei ole ehkä julkisten paikkojen hommaa, mutta kotona tätä harrastan paljonkin. Onpahan miehellä ainakin naurussa pitelemistä ja välillä itselläkin... nauruhan tunnetusti tarttuu. Körökörökirkkoonkin menee meillä aina ihan eri tavalla.

Yhteistyössä