Onko muita jotka ei oikein osaa/halua/viitsi muuta kuin olla kotona ja tehdä lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä ja ylpeä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä ja ylpeä

Vieras
Mä voin rehellisesti myöntää. En oo ikinä ollut hyvä koulussa, lukion jätin kesken ja menin kauppikseen, siletä tuskalla huonot paperit ulos ja sitten tein tarjoilijan hommia jonkin aikaa, kunnes löysin mieheni. Aloin odottaa vauvaa ja äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen teimme toisen, ja nyt olis vielä kolmaskin suunnitteilla. Tää on se, mitä mä osaan. En halua opiskella tai tehdä töitä, kun en viitsi enkä osaa. Ärsyttää kun nykyään nainen ei saisi olla nainen ja tehdä sitä mikä hänelle on luonnollisinta, synnyttää ja hoitaa lasta. En näe mitään ihailtavaa pitkittyneessä nuoruudessa ja ikuisessa opiskelussa, ei ne tuo leipää pöytään ja opeta vastuuta. Meillä mies tuo leivän ja minä kasvatan ja hoidan lapsia. Niin se on ennenkin mennyt, nykyään se on vain melkein rikokseen rinnastettavissa oleva teko..

Täällä toinen loinen. Useat on sitä mieltä, että törkeää, kun mies joutuu maksamaan naisen elämisen, mutta mitä ihmettä se muille kuuluu, jos se meidän perheelle ( myös sille miehelle ) on ok. Mulle on ihan sama mitä muut ajattelee, mulle tämä sopii ja myöskin miehelle! Lapset on elämän suola, mä en ole uraihminen.

Minä tuntisin itseni epäonnistuneeksi jos ei olisi muuta kuin lapset. Jos olisin yli 5 v lasten kanssa kotona, niin kyllä olisi joku mennyt elämässä pieleen. Melko hyödyttömäksi kansalaiseksi itseni tuntisin. Eri asia jos lapsia olisi 5 kpl tai enemmän ja mies tosi hyvinpalkattu/varakas. Sitten kotonaoleminen olisi ok ehkä vähän enemmän.

mun suurin haave on ollu aina saada olla kotiäiti. Silti oon hankkinu itselleni ammattikoulutuksen lisäksi korkeakoulututkinnon ja 5 kotiäitivuoden jälkeen menin takaisin töihin. Koko ajan olis halu jättäytyä uudelleen kotiäidiksi, mikä onneksi toteutuu keväällä kun jään äitiyslomalle ja saan olla taas 3 vuotta kotona. Itse nautin kotona olemisesta, siitä että saan hoitaa lapsiani ja kotiani ja tehdä miehelle aterian valmiiksi kun hän tulee töistä. Ehkä mun olis pitäny syntyä 50-luvulla...

vaikka oonkin kotiäitiyden kannattaja niin mun mielestä kuitenkin kannattais hankkia itselle jonkinlainen koulutus, koska töihin on mentävä viimeistään kun lapset on isoja.ettei oo ihan tyhjän päällä.

Mä oon kanssa ihan väärällä vuosikymmenellä. Miehellä on hyväpalkkainen työ ja säästöjä pahan päivän varalle, joten tukien loppuminen ei huoleta. Ero asiaa en ole miettinyt, mutta sit olisi varmaan pakko mennä töihin, takasin tarjoilemaan, mutta se ei ole ajankohtaista nyt eikä toivottavasti ikinä tarvitsekkaan miettiä. Olisi kyllä kova paikka. Kun lapset kasvaa, olen kotirouvana, miehllekin passaa. Ja kyllähän niitä lapsia vielää voi/ehtii, kun olen vasta 24 täyttänyt, monta voi vielä tehdä:)

Minä ajattelen niin että minua tarvitaan tällä hetkellä eniten kotona, mies käy töissä ja opiskelee illat niin minun paikka on täällä pitämässä asioita järjestyksessä. Lapsilla pitää olla tällä hetkellä edes toinen vanhempi jolla on heille aikaa. Mutta en minä loputtomiin tätä halua tehdä, kun lapset eivät enää tarvitse minua niin alan tekemään jotain muuta =)
En ymmärrä miksi kotonaolevat väheksyvät itseään tai antavat muiden väheksyä. Lapseni ovat erittäin onnellisia, ei kai suurempaa merkkiä voi ollakaan siitä että toimin täysin oikein =)

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Täällä toinen loinen. Useat on sitä mieltä, että törkeää, kun mies joutuu maksamaan naisen elämisen, mutta mitä ihmettä se muille kuuluu, jos se meidän perheelle ( myös sille miehelle ) on ok. Mulle on ihan sama mitä muut ajattelee, mulle tämä sopii ja myöskin miehelle! Lapset on elämän suola, mä en ole uraihminen.

Minustakin olisi hienoa, jos mies elättäisi. Itse olin aikanaan kotiäitinä 5v ja palasin töihin rahallisista syistä -yksinkertaisesti pelkästään miehen palkalla emme olisi pärjänneet. Meille tuli ero ja en enää kyllä uskalla jättäytyä miehen armoille (ei kyllä minua elättäisikään, kun kaikki rahat menee exän ja siitä liitosta olevien lasten kuvioihin) eli valitettavasti joudun palaamaan vauvan ollessa vielä pieni takaisin töihin. Nuorena ajattelin, että elämä kantaa rahallisesti aina jotenkin, mutta nyt vanhempana on tullut enemmän realismia peliin.

Jos tykkäät hoitaa ja kasvattaa lapsia, niin oletko ajatellut mahdollisuutta ottaa sijaislapsia. Pitemmän päälle se voisi olla parempi vaihtoehto. Sijaisäitinä toimiminen on arvokasta työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja onnistuu se:
tekee paljon lapsia, vaikka 10, ja on jokaisen kans hoitovapaalla ja sen jälk uutta putkeen. Ei tarvi mennä töihin, niinhän lestadiolaisetkin tekee.

Luonto voi tulla vastaa ja kroppa ei kestä suurta määrää lapsia..

En näe siinä mitään pahaa, mutta näen sen vieraana ajatuksena...

Ensimmäisen lapsen kanssa olin kotona ennätyksellisen 3 vuotta, ja olin tyytyväinen juuri mainitsemistasi syistä: koin etten ollut koskaan ollut hyvä koulussa, en oppinut mitään, en osannut, kaikki tuntui vaikealta ja kotona lapsen kanssa pääsin näin ollen henkisesti helpommalla.. ainakin tältä osin, vaikka muuten verisuonet katkeilikin päässä. Nyt olen sitä mieltä, että en vain ollut löytänyt juttuani vielä silloin, nyt tiedän pääpiirteittäin missä olisin hyvä, ja todella vahvasti mitä haluan. Se helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja onnistuu se:
tekee paljon lapsia, vaikka 10, ja on jokaisen kans hoitovapaalla ja sen jälk uutta putkeen. Ei tarvi mennä töihin, niinhän lestadiolaisetkin tekee.

Luonto voi tulla vastaa ja kroppa ei kestä suurta määrää lapsia..

No tässä on ainakin yli kymmenen vuotta hedelmällistä aikaa ja lapsia yritetään niin kauna kuin kroppa kestää:) Toivottavasti vielä pitkään.

Minulle opiskeleminen ollut aina helppoa. Myös töissä on ollut aina tosi helppoa.

Meilläkin on 2 lasta ja olen niin itsekäs, että koen tosi rasittavaksi passaamisen. sen "toisitko vettä". ruokaa pöytään, siivoa jäljet jne.

Ihailen sellaista, joka kokee, että toisten passaaminen ja lasten kasvattaminen olisi helppoa.
Minulle opiskelut ja työssäkäynti on paljon helpompaa.

mua ei töissä käynti kiinnosta pätkääkään. Raha on ainoa syy miksi sinne raahaudun. Olisi ihanaa olla vain kotona, laittaa ruokaa, siivota, olla lapsen kanssa. Tätä ihanuutta on enään 3kk jäljellä:( Jos olisi tarpeeksi rahaa, jäisin ehdottomasti kotiin. Olen kateellinen niille, joilla on mahdollista jäädä edes hoitovapaalle, minulla ei ole.
Toivottavasti seuraavan lapsen kohdalla se olisi jo mahdollista, jos sais vaikka rahaa säästöön ja lainoja maksettua.

No, kyllähän kotona voi olla lasten kanssa ja nauttia kotiäitiydestä vaikka olisi se koulutus ja työkokemusta/vakityö. En näe siinä mitään pahaa että lapset tekee muorena ja on näiden aknssa pitkään kotona, mutta yleensä vaan naiselle tulee se hetki jolloin niitä lapsia ei vielä ole ja eläkkeeseen (mitä se sitten kotiäidillä olisikaan) on vielä aikaa. Silloin tulot jäävät aikasen heikoiksi ja vaaditaan todella sitä että mies elättää. Mikäs siinä sitten jso näin toteutuu, mutta nykyisten avioerotilastojen valossa en uskaltaisi tuohon 100% luottaa, ei sekään ole kiva jäädä yli nelikymppisenä, peruskoulun juuri ja juuri suorittaneena yksin ison lapsilauman kanssa.

Mitä pitkittyneeseen nuoruuteen ja opiskeluun tulee, vaikkei ne sillänsä leipää pöytään tuo niin joillekin ihmisille on on tärkeitä. Jos kokee tarvivansa sitä vapaata nuoruutta (mikä itselenikin teki hyvää vaikken baareissa ole koskaan viihtynyt ja vauvasta kuumeilin varmaan 17v asti) niin hyvähän se on elää, kyllä se kuitenkin jotain opettaa. Ja opiskelut kyllä välillisesti ainakin itselläni ovat tuoneet sen leivän pöytään, noin ammatin ja työn myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Minulle opiskeleminen ollut aina helppoa. Myös töissä on ollut aina tosi helppoa.

Meilläkin on 2 lasta ja olen niin itsekäs, että koen tosi rasittavaksi passaamisen. sen "toisitko vettä". ruokaa pöytään, siivoa jäljet jne.

Ihailen sellaista, joka kokee, että toisten passaaminen ja lasten kasvattaminen olisi helppoa.
Minulle opiskelut ja työssäkäynti on paljon helpompaa.

Yhden lapsen hoitaminen oli mielestäni vielä helpompaa kuin työssäkäynti, mutta jo 2 lapsen hoitaminen oli raskaampaa kuin työssäkäynti. Ei taukoa kun leikki-ikäinen ja vauva/taapero. siivoamista jne enemmän kuin ehtii. Töissä on ruokatauko.

Yhteistyössä