Onko muita, jotka EI halua tietää mahdollisista sairauksistaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kroonisen sairauden vuoksi kerran vuodessa käyn lääkärissä. Sairaalasta tulee siis kutsu, jossa kerrotaan aika, milloin pitää mennä. Tällöin otetaan verikokeet, että kaikki ok ja että lääkitystä voidaan jatkaa.

Muutoin en yleensä lääkärissä juurikaan käy. Yleensä vaivat ovat kyllä parantuneet itsestään, kun hetken on antanut ajan kulua. Menisin varmasti, jos tulisi joku todella elämää haittaava vaiva, joka ei kuukaudessa mene ohitse.

Omassa tuttavapiirissä on kyllä niitä, jotka mielestäni käyttävät väärin yhteiskunnan tarjoamia terveyspalveluja. Tarkoitan juuri sitä, että aamulla tullut joku vaiva, jonka vuoksi sitten varataan aika lääkäriin ja vaaditaan kaikki mahdolliset kokeet, jotka ovat tarpeettomia. Vaiva on ehtinyt näillä jo parantua, ennen kuin kokeiden tulokset on edes saatu, mutta aina on tämä "ainahan se on parempi tarkistaa, ettei mistään vakavammasta ole kyse".

itse en tykkää noiden verikokeiden tulosten odottelusta yhtään, mulla on aina ollut leukkarit hiukan koholla ja jokaikinen kerta lääkäri siitä huomauttaa ja miettii, mistä voisi johtua, kuitnkaan mitään lisätutkimuksia asiaan ei koskaan tehdä. olen todella kyllästynyt aina sanomaan, että juu, korkealla ovat, olleet jo viimeisen 15vuotta, voisivat sitten tutkia kunnolla, mikäli sitä aina ihmettelevät.

En mä nyt mitään riskiarviointeja sairausmahdollisuuksistani haluais, mutta jos esim olis jo verenpaine koholla, niins en haluaisin tietää. Siihenhän voi vaikuttaa elintavoilla: syömällä vähemmän suolaa ja liikkumalla enemmän. Monet sairaudet on alkuvaiheessaan sellaisia, että ne huomauttavat jostain elintapojen puutteesta. Ja kyllä, sellaisen kuulisin mielummin aiemmin kuin myöhemmin.

Joissain sairauksissa taas varhainen diagnoosi on olennaista hoidon kannalta. Niin kuin vaikka että jos muisti pätkii, siihen kannattaa hankkia lääkkeet heti. Muistin huononemista voidaan nimittäin hidastaa, mutta ei enää parantaa, kun se on jo tapahtunut.

Ja sitten tuo, että ei ole turhaan pois töistä... Siis haloo! Kaikki sairaudet on alkuvaiheessa helpommin hoidettavissa! Poissaoloja tulee siis vähemmän. Ihan vastuutonta siirtää sitä hoitoa viime tippaan ja olla paljon kauemmin sitten poissa. Ja aiheuttaa läheisille ja ystäville vaan pahempaa huolta. Lääkäriin sieltä!

Yhteistyössä