Onko muita, joilla kotityöt jaettu "naisten ja miesten" töihin?

  • Viestiketjun aloittaja pirttihirmu
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja RippeR:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja RippeR:
Meillä on yhteinen koti ja yhteinen lapsi ja me myös yhdessä hoidamme siivoukset,kokkaukset ja lasten hoidon.



Meillä ei ainakaan riittäisi aika, jos kaikki tekisimme yhdessä. On helpompi kun jaamme hommat. Molempien ei tarvitse osata kaikkea ja jos mä esim tekisin puut yhdessä miehen kanssa, meidän täytyisi yhdessä suunnitella kaikki valmiiksi, mun opetella koneiden käyttö ja aina säätää vuorotellen molemmille sopiviksi.
En nyt tarkoittanut että teemme samaan aikaan asioita, vaan meillä ei mitään olla jaoiteltu, mitä vain toinen tekisi.Tarkoitin että kumpikin osallistuu yhtäpaljon niin lastenhoitoon,siivoukseen kuin kokkaukseenkin.Täällä kun monilla näyttää olevan että yksin tekevät kaiken.



En mäkään tarkoita, että yhtä aikaa. Tarkoitin, et esim. toinen hoitaa aina siivoiksen sisällä ja toinen ulkona... eli molemmilla on omat vastuualueensa.
 
ei meillä
Alkuperäinen kirjoittaja pirttihirmu:
Meillä minä pääsääntöisesti (olen kotiäiti) hoidan kaikki kotityöt sisällä eikä mulle tulisi edes mieleen miestä vaatia niitä tekemään kun käy kuitenkin töissä kodin ulkopuolella ja minä en.
Mies ajaa sitten nurmikot ja tekee lumityöt yms., joita minä en taas tee.
Meillä tämä jako toimii vallan mainiosti. Onko muita?
Ei aivan. Minäkin nautin ulkona olemisesta. Leikkaan ruohon ym. Toisaalta ruokaa pitää tehdä 5 kertaa päivässä lapsiperheessä, pyyhkiä pöydät ja sen alta jne. En jaksa tehdä tuota työsarkaa yksin.

Jaamme sekä miesten että naisten työt.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja RippeR:
Meillä on yhteinen koti ja yhteinen lapsi ja me myös yhdessä hoidamme siivoukset,kokkaukset ja lasten hoidon.
Meillä oli näin myös kun oli yksi lapsi. Ei muka pärjännyt missään yksin. Mutta yhden kanssa ehtii säveltää kaiken yhdessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja RippeR:
Meillä on yhteinen koti ja yhteinen lapsi ja me myös yhdessä hoidamme siivoukset,kokkaukset ja lasten hoidon.
Ei muka pärjännyt missään yksin.
No ei mulla nyt herranisä ole kyse siittä etten pärjäis yksin!Onko se nyt taas joltakin pois jos meillä tehdään näin? Ja aivan varmasti tulee tämä sama jatkumaan helmikuusta ---> kun toinen lapsi tulee.Meillä joka tapauksessa on yhteinen lapsi ja yhteinen koti ja niitä myös yhdessä hoidamme en minä yksin eikä mieheni yksin.
 
Keittiönoita
Meillä on. Naisten töitä on ruuanlaitto, siivous ja pyykkihuolto. Miesten töitä on viemärien putsaus, remontti ja pihojen hoito. Yh:na teen tietysti kaikki nuo.
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja RippeR:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja RippeR:
Meillä on yhteinen koti ja yhteinen lapsi ja me myös yhdessä hoidamme siivoukset,kokkaukset ja lasten hoidon.
Ei muka pärjännyt missään yksin.
No ei mulla nyt herranisä ole kyse siittä etten pärjäis yksin!Onko se nyt taas joltakin pois jos meillä tehdään näin? Ja aivan varmasti tulee tämä sama jatkumaan helmikuusta ---> kun toinen lapsi tulee.Meillä joka tapauksessa on yhteinen lapsi ja yhteinen koti ja niitä myös yhdessä hoidamme en minä yksin eikä mieheni yksin.
Sulle taidetaan vaan olla kateellisia ;) Meillä kanssa jaetaan kaikki siten kuin se parhaiten lutviutuu. Ei aina joka ikinen päivä tarkoita, että kaikki työt jaetaan täysin tasan, mutta pitemmällä aikavälillä kyllä. Ja jos jompi kumpi alkaa huomata itsessään vaarallisia piirteitä, kuten "toisen siivous ei kelpaa mulle" tms. niin taatusti just sillon vaihdetaan rooleja.
 
kotiäiti
Meillä on jaettu selkeästi työt: minulle kuuluu kotona kaikki muu paitsi nurmikon leikkaus, lumien pudotus katolta, pyörän kumien vaihto ja paikkaus, autoon liittyvät asiat ja sähköhommat. Mies käy työssä kodin ulkopuolella, minä en. Silloin, kun kävin töissä, työjako oli sama kuin nyt.
 
vieras
Täällä yhden naisen taloudessa ei ole erikseen miesten tai naisten töitä vaan kaikki on minun töitä,tuo 5-vuotias on innokas opettelemaan myös sekä naisten että miesten töitä.
:)
 
kotiäiti
Edelliseen lisäyksenä: mies saattaa joskus tehdä minunkin töitäni, mutta ei koskaan joitakin, kuten
- lavuaarien viemärien puhdistus
- pyykkäys
- ikkunoiden pesu
- vaatteiden korjaaminen ym. ompelutyöt
- lapasten, pipojen, sukkien ym. neulominen
 
piipero
Meillä myös ap:n lailla, paitsi että kevyet lumityöt teen minä lasten kanssa ulkoillessa, mutta isommat aurakset mies hoitaa traktorilla. Tarvittaessa toki joustetaan, mutta eipä mies montaa ruokalajia osaa tehdä (puuroa, perunoita, makaronilaatikkokin onnistuu jos saa rauhassa tuhertaa keittiössä tunnin). Mielestäni helppoa ja selvää, en ite tykkää raskaasta raatamisesta, ja mies saa päteä tuomalla niin täyden puukopallisen etten jaksa sitä siirtää =) Ja toisaalta, hän on poikamiesvuosinaan mm pessyt piponsa ja uikkarinsa vahingossa 90 asteessa (samassa koneellisessa) kun oli kattonut valitsinkiekon väärää laitaa, niin että mieluummin pesen pyykit itse (uikkarit vaan haalistui, ja piposta tuli lätty).
 
Minä opiskelen ja kyllä minä olen se joka täällä siivoaa. Nyt ei vaan oo jaksanut kaiken muun lisäksi juuri tehdä mitään ja kämppä pommin jäljiltä. :( Mies käy myös töissä, mutta minä tosiaan teen ruoan, siivoan, pyykkään ja niin pois päin.. Välillä suoraan sanottuna vituttaa. Mies siivoaa silloin kun sitä huvittaa. :/
 

Yhteistyössä