Onko muita joilla ei ole tullut riittävästi opintopisteitä raskauden/lapsen saamisen vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
Miten olette toimineet? Minulle tuli siis koululta selvityspyyntö, koska en ehtinyt suorittaa tarvittavaa määrää opintopisteitä viime lukuvuonna. Minulla jäi suurin osa kursseista kesken ja ne jäi rästittäväksi, mutta kun rästitentit oli olin jo sairaalassa/ja kotona enkä enää pystynyt menemään. Tuossa lapussa sanotaan, että jos opintojen hidastumisen syynä on terveydelliset syyt niin pitää liittää mukaan lääkärintodistus, mutta mistähän mä tän lääkärintodistuksen enää voisin hankkia, koska nämä tapahtui viimevuonna?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sinun olisi pitänyt ilmoittautua poissaolevaksi.
Saitko opintotukea tuolta ajalta? Ne todennäköisesti peritään takaisin.

joo sain opintotukea, en ollut ilmoittautunut poissaolevaks, koska kuvittelin, että voin hyvin käydä koulua raskauden loppuun asti. mut se ei sit onnistunutkaan

Ilmoitat heti sinne kouluun, että miksi et ole saanut opintoja suoritettua. Ei kai siinä sen kummempaa. Poissaolevaksi pitää ilmoittautua.
Ja Kela perii tuet takaisin niiltä kuukausilta, joilta opintopisteitä ei ole tarpeeksi kertynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmoitat heti sinne kouluun, että miksi et ole saanut opintoja suoritettua. Ei kai siinä sen kummempaa. Poissaolevaksi pitää ilmoittautua.
Ja Kela perii tuet takaisin niiltä kuukausilta, joilta opintopisteitä ei ole tarpeeksi kertynyt.

No täähän on ihan pskanjauhantaa!

Ei kela peri opintotukia ikinä takaisin (siis tästä syystä, liikaa ansaittua kylläkin). Jos raskauden aikana olet aikonut opiskella, muttet ole pystynyt esim. rankan raskauden takia, voit pyytää siitä lääkärintodistuksen jälkeenkin päin. Yleensä tää jo riittää.

Pahimmassa tapauksessa Kela lakkauttaa tuen, ja tuki alkaa uudelleen vasta kun olet suorittanut jotain 15 opintopistettä yhden lukukauden aikana, tai jotain sinnepäin. Takaisin tukea et sensijaan varmasti joudu maksamaan!

Mikä koulu?

Itse sain yliopistoaikanani ihan hyvin omat kirjalliset selvitykseni menemään läpi, VAIKKA kyseessä ei ollut sairaus tms. vaan muuten vaan hankalahko elämäntilanne!

Yhteistyössä