Onko muita, joiden tekee mieli puuttua kavereiden ja tuttavien ylipainoon? ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Harvemmin se lihavuus tiedonpuutteesta johtuu.

Tietoa on niin monenlaista. Vaikka periaatteessa kaikkien pitäisi olla suht hyvin perillä terveysasioista niin yksittäisissä asioissa voi tökkiä pahasti. Eräs kirjoittaja mainitsi karjalanpiirakat ja heti tuli mieleen tapaus vuosien takaa kun terveystietoinen ystäväni laihtui jättämällä karjalanpiirakat pois ruokavaliosta. Hän kertoi itse, ettei ollut aikaisemmin tajunnut kuinka rasvaisia ne ovat. Toinen ystäväni kehuskeli kuinka paljon hän syö kasviksia. Syö kyllä, mutta ei mitään tuoreena, vaan ainoastaan "herne-maissi-paprikaa" ja kaupan majoneesipohjaisia valmissalaatteja...

[QUOTE="vieras";27368141]Ei sen nyt ihan noinkaan ole. Kaveri on kuitenkin ihan kiva. En mä mitään luentoa kuuntelisikaan mutta kun se valitus on jatkuvasti läsnä pieninä huomautuksina hengenahdistuksesta ja kipeytyneistä polvista jotka toistenkin tulisi ottaa huomioon.
Kivalla reissulla valittaa jaksamistaan ja sitten mennäänkin jo kahvilaan lepuuttamaan jalkoja. Tai odotellaan tavaratalossa hissiä kun raput ovat vieressä ja ne kipaisisi sekunneissa. Ei voi kun on liikaa painoa.[/QUOTE]

No sano sille! Sano, että et jaksa kuunnella valitusta. Oikealle ystävälle kyllä uskaltaa sanoa. Mutta eri asia on sanoa, että mikset laihduta tai että miksi toinen on sun mielestä lihava. Niitä en sanois yhtään kenellekään, ne menee mun mielestä kiusaamiseksi.

Ihan totta puhuen ; Kyllä tekisi mieli sanoa edes jotain.

Kyseessä ei kylläkään ole kaveri,... vaan pakollinen tuttava mulle. Painaa arviolta +150kg, ja sitten ihmetellään kun on polvet ja selkä sökönä.

En ole kavereideni vartija tuossa asiassa

Näinhän se on, mutta.....mulla on muutama todella yliapinoinen kaveri. Tyyliin painoindeksi yli 45, haluaisivat muka laihtua, vaan eivät ole valmiita tekemään asian eteen suuria muutoksia, kun ei voi liikkua, kun polvet on kipeet, selkä on kipeä, sieltä kolottaa, täältä kolottaa....ja kun se pizza ja makkara nyt vaan maistuu niin hyvälle, ilman ei voi elää! Hippasen ärsyttää, noh, jostain kumman syystä noiden kanssa tavataan todella harvoin, ei jaksa kuunnella kitinää laihtumishaluista, kivuista, vaivoista....

Mutta tottavieköön, tekis mieli puuttua, vaan jos jotain vihjaisee, niin oitis on palko syvällä nenussa!

[QUOTE="vieras";27368549]Näinhän se on, mutta.....mulla on muutama todella yliapinoinen kaveri. Tyyliin painoindeksi yli 45, haluaisivat muka laihtua, vaan eivät ole valmiita tekemään asian eteen suuria muutoksia, kun ei voi liikkua, kun polvet on kipeet, selkä on kipeä, sieltä kolottaa, täältä kolottaa....ja kun se pizza ja makkara nyt vaan maistuu niin hyvälle, ilman ei voi elää! Hippasen ärsyttää, noh, jostain kumman syystä noiden kanssa tavataan todella harvoin, ei jaksa kuunnella kitinää laihtumishaluista, kivuista, vaivoista....

Mutta tottavieköön, tekis mieli puuttua, vaan jos jotain vihjaisee, niin oitis on palko syvällä nenussa![/QUOTE]

En ymmärrä, miksi edes olet sellaisten ystävä, jotka sua noin pännii. Itseä ei ole ärsyttänyt koskaan ystävieni valitukset, johtui ne sitten painosta, urheiluvammoista, raskauden ajan vaivoista, imetysongelmista, vauvasta johtuvista väsymyksistä jne. Sitä vartenhan ne ystävät on, että niille saa purkaa huolet! Onnekseni munkin ystävät jaksaa mun valitukset, silloin kun valituksen aihetta on. :)

Aina ei se ylipaino ole syynä esim selkäkipuihin.Mulla BMI jtn 35; taitaa nyt olla alle sen, kun on kiloja onneksi tippunut.Selkäkipujen syy on selkäydinkanavan ahtauma, millä ei ole mitään tekemistä
ylipainon kanssa.Nyt on lääke kokeilussa...siinä on ikävä kyllä yhtenä mahdollisenä sivuvaikutuksena
painonnousu(toivon ettei osu kohdalle)Tosin jos se on hormonaalista tai ns nesteturvotusta, niin sitähän ei pysty estämään.Hormoinikierukasta paino nousu 10kg ja tippui sitten kun kierukka otettiin pois.

Onko sulla ap jokin sairaus, jonka vuoksi et pysty elämään sosiaalisten normien mukaan aka. pitämään suutasi kiinni? En tajua, miksi sinä ja kaltaisesi ihmiset pohtivat toisten kiloja- mitä ihmettä se teille edes kuuluu ja toisekseen, aika usein lihava ihminen tietää syyn kiloihinsa ja osa jopa viihtyy painossaan.

Minä olen lihava ja lihavaksi tulin syömällä tunteisiini + ahmimalla pakonomaisesti nelisen vuotta. Pääsin molemmista tavoista eroon, vaan paino ei noin vain laske- minulla on lisäksi refluksi sekä vatsahaavan alku eli säännöllinen, jopa tiheä syöminen, on hyvin tärkeää etten saa pahoinvointia/kouristuksia vatsaani. Toki yritän syödä fiksusti, mutta aina sitä ei tiedosta mistä kaikesta voi kertyä älytön määrä kaloreita. Esim. 4 kuivattua, pientä luumua = 240kcal.

Et oo ap tosissasi. Röökiaskeissakin lukee että tupakointi on terveydelle haitallista (ainakin luki aiemmin, nyt on piilossa niin en näe) ja silti ihmiset polttaa. Kyllä ne tupakoijatkin tietää siis totuuden, silti polttavat.

Älä nolaa itseesi tai oot kaveria vähemmän mitä luultavammin.

Kuka muuten ees haluaa tollaista kyttäyskaveria?

tumblr_m8zy4t1OrK1qkvu9g.png

pointsit sille joka ymmärtää yhteyden.

Yhteistyössä