Onko muita, joiden lapsi on mieluummin kotona kuin päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häh

Vieras
Meillä lapset (vajaa 6v ja vajaa3v) jäävät mieluummin kotiin kuin menevät hoitoon jos saavat päättää. Suurin osa mun tuntemista päiväkotilapsista on kuitenkin toista mieltä: he suorastaan pettyvät jos sanotaan ettei tänään pääsekään päiväkotiin. ja meidän omat taas kiljuvat riemusta kun ei tartte mennä sinne. ONko jossain jotain vikaa...? ONko muilla lapsia jotka valitsevat mieluummin kotona olemisen jos saavat päättää?

juu, kyl munkin lapsi, 5v tykkää vapaapäivistä ja puokkaripäivistä yli kaiken =)
aina mielellään menee tarhaan, mutta mieluummin on vapaapäivällä perheen kanssa, jos mahdollista =)

Meillä 4-vuotias kotihoidossa (ollut aiemmin reilun vuoden verran pk:ssa), eikä kuulemma halua hoitoon. Vanhin lapsista, joka on nyt jo koulussa, taas halusi aina ehdottomasti päiväkotiin. Riippuu vissiin lapsesta.

Omani ovat vielä kotihoidossa, mutta työssäni (lastentarhanope) olen kyllä huomannut, että kotipäivät kesken viikon ovat erittäin haluttuja. Ei ole koskaan tullut tapausta kohtaan, että vanhempi olisi kertonut lapsen halunneen tulla pk, jos sai valita. Yleensä lapset ovat "ylpeästi" mainostaneet tulevaa vapaapäiväänsä (ilman että päivässä olisi sen ihmeempää kuin kotona oloa).

Meillä tykätään arkivapaista ja puolikkaista päivistä kovasti, mutta tosi innoissaan nuo päiväkotiinkin menevät - esikoinen ihan aina, kuopus lähes aina.

Kun ollaan tarpeeksi kauan pois hoidosta niin molemmat alkaa kinuamaan päiväkotiin. Esimerkiksi viime kesänä...Me veneiltiin, telttailtiin, käytiin eläintarhassa, junareissulla, laivalla pari kertaa, mökillä, rannalla, maauimalassa, puistoissa, tavattiin mun ystävien lapsia, oltiin pihakavereiden kanssa....ja kun lapset huomasi että päiväkoti on jo auennut kesäloman jälkeen (asutaan ihan vieressä ) niin alkoi kauhee vaatiminen siitä että heidänkin ON sinne jo päästävä, ihan epistä kun Joel ja Niko ja Elsa on jo siellä ja he ei pääse :xmas:

Vaihtelu on kai oikeesti kaikille se kivoin juttu. Että välillä kotona ja välillä tarhassa. Kyllä meidän lapsille kelpaa kumpikin. Ja kumpaakin "hehkutetaan" samalla tavalla tyyliin: "Huomenna onkin sitten tarhapäivä. Ompa kiva kun pääset leikkimään kavereiden kanssa!" TAI " Huomenna onkin sitten vapaapäivä ja saadaan tehdä kaikkea kivaa yhdessä. Hieno homma!"

Paljon on kiinni motivoinnista ja ympäristön mielipiteistä, kuten joku edellä jo totesikin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vaihtelu on kai oikeesti kaikille se kivoin juttu. Että välillä kotona ja välillä tarhassa. Kyllä meidän lapsille kelpaa kumpikin. Ja kumpaakin "hehkutetaan" samalla tavalla tyyliin: "Huomenna onkin sitten tarhapäivä. Ompa kiva kun pääset leikkimään kavereiden kanssa!" TAI " Huomenna onkin sitten vapaapäivä ja saadaan tehdä kaikkea kivaa yhdessä. Hieno homma!"

Paljon on kiinni motivoinnista ja ympäristön mielipiteistä, kuten joku edellä jo totesikin.

tuohan on suoraa aivopesua, sanoa lapselle noin....

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Mä kyllä peesaan vierasta. Eli vaihtelu virkistää. Meidän poika on 10 päivää kuussa tarhassa ja tykkää ihan hirveästi. Kun kysyn aamulla mitäs tehtäis tänään vastaus on 90% kerroista että mennään tarhaan. Loput on vaihtelevasti mennään mammalle/mummille/kauppaan. Ikää pojalla 2 v 3 kk. Meillä on kotona vissiin tylsää. :D

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Toivotko itse, ettei lastesi tarvitsisi olla päiväkodissa? Lapsilla on kyky mukautua vanhempien mielipiteisiin.

Meillä lapset on hoidossa 10 päivää/kk joka on mun mielestä sopiva määrä. Ollaan kumpikin 3vuorotyössä, joten siksi noin vähän hoitopäiviä (lapset on hoidossa vain silloin kun ollaan yhtäaikaa töissä). En tiedä sitten vaikuttaako se asiaan, että on vähän hoitopäiviä, taikka se, että ovat vuorohoidossa, eli hoitoajat ei ole säännöllisiä. Oon vaan siltä kantilta tätä asiaa pohtinu kun kavereitten lapset pettyy jos kuulevat ettei ookkaan hoitopäivä ja meillä taas reaktio on päinvastainen.

:wave: Meillä jos esikoiselta kysyy 9/10 kerrasta haluaa mielummin jäädä kotiin. Sen takia meillä onkin ensi viikolla viimeinen tarhapäivä ja sen jälkeen ei tarvitse mennä edes niinä kahtena päivänä...

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

Mä kyllä peesaan vierasta. Eli vaihtelu virkistää. Meidän poika on 10 päivää kuussa tarhassa ja tykkää ihan hirveästi. Kun kysyn aamulla mitäs tehtäis tänään vastaus on 90% kerroista että mennään tarhaan. Loput on vaihtelevasti mennään mammalle/mummille/kauppaan. Ikää pojalla 2 v 3 kk. Meillä on kotona vissiin tylsää. :D

järkyttävää...

Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
:wave: Meillä jos esikoiselta kysyy 9/10 kerrasta haluaa mielummin jäädä kotiin. Sen takia meillä onkin ensi viikolla viimeinen tarhapäivä ja sen jälkeen ei tarvitse mennä edes niinä kahtena päivänä...

näin sen pitäisi oikeesti mennäkkin, kyllä kotona pitää viihtyä

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:

järkyttävää...

No tuliko tästäkin ketjusta niiden haukkumisketju jotka vie lapsen päivähoitoon.. Mitä järkyttävää siinä on jos lapsi kaipaa kavereita ja ikäistensä seuraa?

Kyllä mun mielestä lapsen KUULUUKIN tykätä enemmän kotipäivistä! Ehkä se kielisi asioiden olevan jollakin tavalla hullusti, jos lapsi haluaisi vain hoitoon :/ Olisin tosi pettynyt, jos lapseni näin haluaisi. Tykkää mennä yleensä hoitoon, mutta kotipäivistä nauttii täysin rinnoin =)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kyllä mun mielestä lapsen KUULUUKIN tykätä enemmän kotipäivistä! Ehkä se kielisi asioiden olevan jollakin tavalla hullusti, jos lapsi haluaisi vain hoitoon :/ Olisin tosi pettynyt, jos lapseni näin haluaisi. Tykkää mennä yleensä hoitoon, mutta kotipäivistä nauttii täysin rinnoin =)

No niin mullekkin on moni sanonu että on vaan hyvä merkki että lapset haluaa olla kotona. Mutta onko mun kavereitten lapsilla sitte kotona niin tylsää tai jotain kun ne niin hanakasti haluais joka päivä päiväkotiin?

Kyllä koti on aina koti ja se "parempi" paikka =) Jos lapsi olisi mieluummin kotona kuin hoidossa niin tottakai vanhemman kuuluu olla siitä ylpeäkin =) Joillekin lapsille kun hoitopaikka saattaa olla pelastus ja henkireikä :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No niin mullekkin on moni sanonu että on vaan hyvä merkki että lapset haluaa olla kotona. Mutta onko mun kavereitten lapsilla sitte kotona niin tylsää tai jotain kun ne niin hanakasti haluais joka päivä päiväkotiin?

Kaverit saattavat painaa lapsen vaakakupissa hurjan paljon.. Kotona saattaa olla myös tylsää, lapsi ei pääse ulkoilemaan tai saa/voi purkaa energiaansa riittävästi. Ei kotiolojen tarvitse olla mitenkään erikoiset, että lapsi valitsisi mieluummin päiväkodin. Kertoohan sekin toisaalta positiivista päiväkodista, jos lapsi sinne menee mielellään. :)

Mä veikkaan että meillä ainakin on osaksi tylsyyttäkin. Joo, tänään ollaan tyhjennetty tiskikonetta, puhalleltu saippuakuplia, harjattu pihaa, heitelty lumipalloja viimeisestä lumikasasta. Iltapäivällä kavereitten kanssa ulkona, mitä tehdään yleensä aina kotipäivinä. Mutta aikaa menee myös siihen että imettää vauvaa ja vauvan ihan perushoitoon. Imettäessä toki voidaan lukea tai rakennella legoja esikoisen kanssa, mutta harvemmin se niitä silloin haluaa tehdä kun vauva roikkuu rinnalla.

Mä olen ihan tyytyväinen että tykkää mennä hoitoon (Hyi, paskamutsi ;) ) Eipä tarvi stressata kun taas palaan työelämään että voi kamalaa ja ikävää ja kurjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:

Kaverit saattavat painaa lapsen vaakakupissa hurjan paljon.. Kotona saattaa olla myös tylsää, lapsi ei pääse ulkoilemaan tai saa/voi purkaa energiaansa riittävästi. Ei kotiolojen tarvitse olla mitenkään erikoiset, että lapsi valitsisi mieluummin päiväkodin. Kertoohan sekin toisaalta positiivista päiväkodista, jos lapsi sinne menee mielellään. :)

Niin kun sitä mä oon pohtinu että onko sielä päiväkodissa jotain vialla kun lapset ei sielä haluais olla...

Mitä meidän kotielämään tulee, niin me kyllä paljon ulkoillaan ja touhutaan kaikenlaista. Ja asutaan isossa kerrostaloyhtiössä jossa on paljon lapsia, ei tarvi ku pihaan mennä niin on heti 5-6 oman ikäistä kaveria joiden kanssa leikkiä. LIsäksi kaikilla mun ja miehen kavereilla on meidän lasten kanssa samaa ikäluokkaa olevia lapsia ja ollaan paljon tekemisissä heidän kanssaan. Eli meidän lasten ei ainakaan kavereiden perässä tarvi päiväkotiin mennä. Ehkä ne menis sinne sitte hanakammin jos kotioloissa ei olis niin paljon kavereita.?? En tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja maranooka:

Niin kun sitä mä oon pohtinu että onko sielä päiväkodissa jotain vialla kun lapset ei sielä haluais olla...

Mitä meidän kotielämään tulee, niin me kyllä paljon ulkoillaan ja touhutaan kaikenlaista. Ja asutaan isossa kerrostaloyhtiössä jossa on paljon lapsia, ei tarvi ku pihaan mennä niin on heti 5-6 oman ikäistä kaveria joiden kanssa leikkiä. LIsäksi kaikilla mun ja miehen kavereilla on meidän lasten kanssa samaa ikäluokkaa olevia lapsia ja ollaan paljon tekemisissä heidän kanssaan. Eli meidän lasten ei ainakaan kavereiden perässä tarvi päiväkotiin mennä. Ehkä ne menis sinne sitte hanakammin jos kotioloissa ei olis niin paljon kavereita.?? En tiedä.

Tein joskus tutkimuksen lasten hyvinvoinnin kokemuksista päiväkodissa ja kaikkien lasten vastauksiin liittyi kaverisuhteet jollain tavalla.. Vaikka tutkimukseni oli hyvin pieni, eikä sinällään yleistettävissä, saattaa se hiukan antaa suuntaa lasten ajatuksenjuoksusta ja lasten viihtymiseen vaikuttavista asioista. :) Jos teillä on kavereita lapsen mielestä sopivasti myös kotioloissa, voi se olla yksi hyvä syy kotona viihtymiseen. Ja saahan lapsi myös paljon paremmin huomiota aikuiseltakin kotona ollessaan..

Minäkin olen pohtinut että onko siellä pk:ssa jotain vikaa, kun lapset ei sinne haluaisi mennä. Vaikka ihan iloisina tarhapäivien jälkeen kotiin tulevatkin. Mutta meillä siis lapset myös 10pv/kk hoidossa eli todella vähän ja jos heiltä kysyy niin ennemmin haluaisivat olla äidin kanssa kotona. Me kyllä touhutaan lasten kanssa monenlaista kivaa, ulkoillaan, retkeillään, käydään kirjastossa, leikitään ja hassutellaan yhdessä...

Yhteistyössä