Onko muita arkoja/ujoja 2-3-vuotiaita? tai minkälaisia 2-3vuotiaita teillä ylipäätänsä on? =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitenkä lapsenne käyttäytyy kun menette kylään, kauppaan tms?

Mitenkä käyttäytyy hoitopaikassa jos päivähoidossa on?

Meillä on kohta 2,5-vuotias tyttö joka ollut aina ujohko. Joulupukki pelkää kovasti, mutta se ei liene outoa....?! =) ei näytä aivan samalta kuin me muut,hih.

Hoidossa on ryhmäperhepäivähoidossa ja perhepäivähoitajalla (normaalisti pph:lla, mutta hän paljon poissa opiskelun takia, sairastellut ym) siellä ainakin ollut kuulema hyvin reipas.

Joskus iskee vaan kova ujous häneen, jos esim. kaupan täti kysyy jotakin kassalla, juoksee tyttö minun jalkoihin jne. Joskus taas ei ujostele juuri lainkaan. Ujostelussa ei tosiaankaan ole mitään pahaa, joskus vaan toivon hänen itsensä takia ettei niin ujostelisi, niin hänen olisi helpompi olla.

Kylään mennessä (tosin kyläillään aika harvoin...) on välillä heti reipas ja juttelee koko ajan, joskus taas ujostelee alkuun ensimmäisen 10 min sylissäni varsinkin jos porukkaa on paljon, sitten jo meneekin juttelemaan.

Haluaisin kuulla teidän saman ikäisistänne. =) kiitos.

Meillä tällä hetkellä 3v poika, (on siis muitakin lapsia, mutta reilusti vanhempia tai nuorempia) ja aika samoihin menee. Kotona puhelias ja puuhakas mutta vieraissa paikoissa ujostelee jonkin verran (ei ole hoidossa koska olen pienemmän kanssa äippälomalla, joten ei niin tottunut olemaan vieraiden kanssa)
Kaupan tädille ei kanssa välttämättä uskalla vastata mutta yleensä viimeistään ovella huikkaa sitten heipat. Läheisten kanssa juttelee reippaasti (mummit ja papat yms) samoin ikätoverien ja isomepien lasten kavereiden kanssa.

Meillä tupanneet nuo pojat olemaan muutenkin vähän varovaisia ja arkoja =) mutta kyllä ne siitä rohkaistuu iän myötä.

Meidän kohta 2,5 v tyttö on melkoinen vilpertti, menee ensimmäisenä joka paikkaan ja on puheliaskin kuin mikä. Mutta just tuollaise ttilanteet että joku äkkiarvaamatta kysyy jotain, esim just kaupan täti, saa kissan viemään kielen. Antaa kyllä käsipäivää tuiki tuntemattomillekin jos sellaista älytään tarjota :)

meillä tyttö 2 vuotiaani tosi ujo ja herkkä ja arka. Nyt 3 vee ja ei yhtään tunnu ujostelevan. Paljon reippaampi eikä ihan niin herkkä. Tässä välissä ollut ryhmäperhepäivähoidossa, oisko tuonut rohkeutta ja varmuutta neitiin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Täysin normaalia! Mulla 2,5v tyttö ja aika ujopiimä.

Onko oikeasti? mä olen saanut kuulla kauheasti sitä kun tyttö on niin ujo niin ujo... en itsekään ole mikään puheenpitäjä, niin jotenkin ajattelen että kai tuo nyt on ihan normaalia. Isänsä ollut pienenä todella todella ujo, että síihen nähden minusta meidän tyttö on ihan reipas! =)

Kaupassa sanoo aina kiitos ja heipat jne, mutta ei nyt niin lörpöttele turhia.. eikä vastaile ;)

Meillä taas on 5v:llä tuollaista samanlaista, 2,5v. sen sijaan on reipas menijä eikä turhia ujostele, ainakaan yleensä. Ajan kanssa menee ohi, ei auta muu kuin olla lapsen tukena ja sopivasti kannustaa kun on hyvä hetki.

Meillä lapsi ei ujostele, ottaa mielellään kontaktia, juttelee ja kyselee. Päiväkodissa puuhailee, satunnaiset varahoitopaikkajaksotkin ovat menneet hyvin. On kuitenkin vähän arka uusiin tilanteisiin. Ei mielellään mene ensimmäisenä, jos vaikka pääsevät tutustumaan puistossa puistotyöntekijän traktoriin tms. Tänään tarhassa itsenäisyysjuhlat. Totesi aamulla, että mua vähän jännittää ne juhlat. Eli uudet tilanteet ottaa aika tarkan päälle. Lapsi 2,5 v.

Meidän nyt reilu 3v on ollut tosi arka ja ujo melkein 3v asti. Reilu 2,5v ikäsenä rupesi pikkuhiljaa ottamaan kontaktia vieraisiin aikuisiinkin ja nykyisin ujoudesta ei ole tietoakaan :heart: Ollaan aina annettu omaan tahtiinsa tutustua vieraisiin, ei olla työnnetty sukulaistädin syliin väkisin, eikä ole ollu pakko "seurustella" vieraiden kanssa ja nyt sitten ihan itsestään on reipastunut tosi paljon. Vieraista ei ole enää moksiskaan ja saattaa ruveta kaupan kassalle selittämään jotain juttua jne.

Meidän tyttö 2v.5kk on kotona varsinainen riekkuja ja nyt vielä paha uhma päällä, joten ei kuuntele yhtään mitään... :kieh: Me ollaan aina sanottu, että tyttö on vieraskorea :xmas: . Kylässä on nimittäin aina tosi nätisti! Osa tästä johtuu siitä, että likalla kestää hetki "lämmetä uusille tilanteille". Tunnin verran yleensä tarkkailee tilannetta uudessa paikassa ennen kuin avaa suunsa...

Päiväkodin aloitti reilu kuukausi sitten ja nyt on alkanut vasta olemaan oma itsensä tarhassa. Silti kestää aina aamulla hetki ennen kuin tottuu. Kaupassa ei ujostella, siellä voi vaikka saada uhmakohtauksen ihan rauhassa! :laugh:

Mun 2v1kk on alkanu ujostaa tosi paljon. Ei puhu vieraille ja esim hississä menee piiloon, kurkkii sitten sieltä muita ihmisiä. Arka lähestymään ketään yhtään oudompaa. Toisaalta esim kerhossa jäi tänään reippaana leikkimään tätien kanssa vaikkei sielläkään puhu. On kovin kiinnostunut muista ja toisten tekemisistä. koskaan en oo väkisin lykänny esim sukulaisen syliin vaan antanu omaa tahtiaan tutustua. Vieraita paikkoja tää ei arkaile tippaakaan, painelee sisälle mihin vaan pääsee.

Yhteistyössä