onko muita 4v joilla puhe ongelma...

Mulla on 4-vuotias poika jolla on puheenviivästyminen ja ollaan nyt käyty puheterapeutilla puolisen vuotta. Puheterapeutti on ainakin meillä koettu todella hyväksi valinnaksi. Puhetta alkanut tuleen enemmän ja niin että se on paremmin ymmärrettävääkin. Aikaisemmin pojan puhetta ei tahtonut ymmärtää mikä alkoi vaikuttaa jo sosiaaliseenkin käytökseen. Lapset ei leikkiny tarhassa pojan kanssa kun eivät ymmärtäneet ja meidän poika tietenkin turhautui tästä aika paljon.
Nyt pojasta tullu sosiaalisempi ja uskaltaa paremmin puhuakin vaikkei se puhe viekäkään ihan ymmärrettävää ole kaikinpuolin, mutta parempaan suuntaan ollaan koko ajan menossa. Vaikeuksia tuottaa eniten n-,m-,j,-ja v-kirjaimen ääntäminen. Puheterapeutilta saatu myös harjoituksia kotona tehtäväksi.

Meillä ei sinänsä ole kyse puheenviivästymisestä, mutta ollaan jonossa puheterapeutille koska puheestaa puuttuu J, L, R, S ja V.
4v neuvolassa terkkari otti puheeksi ja kyseli mun mielipidettä että laitetaanko puheterapeutille jonoon. Jos ei olisi kysynyt olisin itse vaatinut.

Välillä puhe on niinkin epäselvää etten edes itse ymmärrä mitä poika yrittää sanoa. Mutta ainakaan vielä mitään suurempia turhautumisia ei ole ilmennyt.

tiitäinen millaisia harjoituksia on tuohon J:n ja V:n ääntämiseen on?

Eli lähinnä tavuja annettu kotona harjoiteltavaksi, esim. jai-jai jei-jei joi-joi jäi-jäi,vau-vau vei-vei voi-voi vui-vui jne... Peilin avulla katsottu miten silloin suu menee kun noita tavuja ja äänteitä muodostaa,poika katsoo myös mun suun asentoa kun yhdessä toistetaan lopuksi. On myös ihan sanojakin missä on kuva samassa hahmottamassa niitä,esim. vauva, vaunut,vene,valo.
Poika tekee harjoituksia ensin puheterapeutin luona puolisen tuntia kerta viikkoon ja vihkoon laitetaan samat harjoitukset mitä voi sitten jatkaa kotona lisää.

Hei, meillä myös 4v poika, jolta puuttuu R, L ja K sanavarastosta. Joitain kirjamia muuttaa sanassa J:ksi. Neuvolassa pyydettiin ottaa yhteyttä puheterapeuttiin, joten mielenkiinnolla luen mitä siellä tehdään. Vielä en ole aikaa saanut varattua kun sinne.

On käyty puheterapeutilla, oli kiva käynti. Puheltiin rennosti niitä näitä ja täti kyseli pojalta kirjan avulla mitä kuvassa on ja kuunteli ääntämistä. Lopputuloksena oli ettei pojalla ole mitään "puhevikaa" eli ei aleta vielä ainakaan terapioimaan vaan annetaan puheen kehittyä omaan tahtiin. Puhe oli ikäiseksi kehittymätöntä mutta oikeaan suuntaan menossa. Jos kirjaimia vielä puuttuu vuoden lopulla, varaan uuden ajan ja katsomme miten puhe on kehittynyt.

Mites teillä muilla paikkakunnilla on asian kanssa lähdetty edistymään?

Meillä myös 4v poitsu ja puuttuu R ja D, sitten vielä L ääntyy väärin. Ne nyt on ainakin sellaisia mitkä ottavat korvaan. Tammikuussa saimme lähetteen puheterapeutille. Tässä nyt odotellaan, että koskas pääsisimme sinne...

Yhteistyössä