Onko muille säästäminen yhtä vaikeaa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Jos käyttötilillä on vähänkin rahaa, se tulee aina käytettyä, se ei millään pysy siellä.

Nytkin kun siirsin "säästötilille" osan palkasta ja tilille jäi 400 euroa rahaa, niin johan ne on melkein tuhlattu, aina keksii jotain mitä pitää hankkia.
Säästötilille siirrän aina lainanlyhennykseen tarvittavan summan ja hieman enemmän ja sieltäkin aina välillä tulee otettua kun tarvii johonkin.

Nyt tosin kun palkka tuli, niin kävin Cittarissa ja ostin sieltä tarjousvaippoja, kattilan, suihkuverhon ja Etolasta kävin ostamassa isomman sänkyyn patjan, että ihan tarpeellisia juttujahan nuo on.

Mulla vaan se raha aina polttaa taskuissa.

Koko ajan mietin, että mitä sitä seuraavaksi pitäisi hankkia, mutta toisaalta pitäisi yrittää säästää kylppäriremppaa varten, mutta siihen voi mennä aika pitkä aika, ennen kuin se raha on taskussa.

on kyllä ihanko mun suusta. En oo ikinä osannu säästää. Mietin jo ennen ku seuraava tili tulee, että mitä "pitäs" ostaa. Sit aina niin vakaasti päätän parantaa tapani, muttei vielä oo onnistunu..

Mä olen kyllä ihan päinvastainen, tykkään siitä että on rahaa jemmassa ja ostan vain mitä tarvitsen. Tai ajattelen tarvitsevani mutta ostan kaikkea edullista enkä tee virheostoksia.

Ei ole vaikeaa. Nyt mulla on menossa vapaaehtoinen säästövuosi, mikä tarkoittaa, että mitään mitä ilman ei voida elää, ei osteta. Se on tarkoittanut, että pienet suuret huvit kuten kahviloissa istuskelu ja kirppareiden koluaminen ovat nyt jääneet. Kaupasta ostetaan tasan tarpeellinen ruoka, mutta herkut ja muu ylimääräinen jää kaupan hyllylle. Ihan kivasti on jo tässä alkuvuonna tullut säästöä tällaisista pieneistä puroista.

Ei kannata käydä kaupoilla jos ei osaa olla ostamatta. Paljon sitä ostaa sellaista mitä ei oikeasti tarvitsisi.

Itellä on sen verran rahaa ettei se koskaan lopu joten ei kai sit silleen polttelekaan.

Mulla on säästötili pahan päivän varalle ja sitä on viime aikoina tarvittukin yllättäviin menoihin.
Palkasta säästän aina osan ja muuten ostelen aika vapaasti. Säästän kuitenkin ruokamenoissa, minkä pystyn. Välttämättömissä menoissa ei voi säästää.

mie en ole ikinä osannut säästää..
käytän mieluummin lainarahaa, luottokortteja jne ja maksan sitten laskut, kun laskujen maksu sujuu helposti. eli siis mun on helpompi maksaa sama summa lainaa pois kuin se että laittaisin sen summan säästöön

Säästäminen on taitolaji ja jokaisen pitää löytää se oma tapansa siinä.Ihan ensimmäisenä pitää karsia kaikki tavaran ostelu joka on oikeasti ylimääräistä.Ei kukaan tarvitse joka kuukausi jotain kattiloita tai patjoja yms vaikka miten olisivat edullisia tai tarpeellisen kuuloisia.

Mun mielestä säästäminen on helppoa.Laitan joka viikko muutaman kympin säästötilille ja muuten käytän vain ja ainoastaan käteistä.Kun maksaa ostokset aina rahalla niin pysyy paremmin kärryillä kulutuksestaan.Olemme pienituloinen (tulot yhteensä miehen kanssa 2700€) perhe,mutta säästöön saamme joka kuukausi vähintään 200€.Eihän se paljoa ole,mutta ainakin jotain. =)

Ei ole. Tykkään, että on rahaa säästössä ja mitään asuntoa pienempää ei osteta velaksi. Ollaan keskituloinen lapsiperhe ja viime vuonna ostettiin säästöillä esim auto ja sohva.

[QUOTE="Vieras";22929550]On säästäminen vaikeaa, varsinkin kun mulla on noi tulot reilu 400€. Kyl mäkin olisin töissä mieluiten ja ostelisin kaikkea...[/QUOTE]

Mulla on tulot kaikkiaan nettona vähän reilu 400, maksan asuntolainanlyhennyksestä puolet, maksan omat laskuni ja ostan lasten vaatteet jos tarvii ja lopuille en keksi käyttöö :ashamed:, laitan siis sivuun ja ostan jotain isompaa kun tarvii... Nyt pitäis käydä uus kuivausrumpu ostamassa.

[QUOTE="vieras";22929707]Säästäminen on taitolaji ja jokaisen pitää löytää se oma tapansa siinä.Ihan ensimmäisenä pitää karsia kaikki tavaran ostelu joka on oikeasti ylimääräistä.Ei kukaan tarvitse joka kuukausi jotain kattiloita tai patjoja yms vaikka miten olisivat edullisia tai tarpeellisen kuuloisia.[/QUOTE]

No joo oikeastaan tuo kattila ja patja oli todella tarpeellisia, voin heittää vanhan ja naarmuntuneen kattilan roskiin ja pojan sängystä vielä se patja puuttui ihan kokonaan. Suihkuverho tosin ei nyt olisi ihan tarpeellinen ollut, tosin vanha oli jo kyllä aika kaamean näköinen ja halusin jotain uutta.
Mutta jos mulla on käyttötilillä rahaa, niin minä käytän sitä aika huolettomasti.
Tosin minä kyllä olen toisaalta aika pihikin, sillä en raaski kauhean kalliita juttuja ostella loppujen lopuksi, etenkin jos on kyse omista vaatteista.

Mulle säästäminen ei ole ikinä ollut vaikeaa. Tykkään ostaa kalliita vaatteita, meikkejä, laukkuja ja kenkiä. Jos mulla on tiukempaa niin ei mulla tee tiukkaa olla ostamatta "mitään" vaikka puoleen vuoteen. En ole niin krääsän perään mikä helpottaa paljon. Mä tykkään myös säästää ihan muuten vaan ja jos mulla on tavoite niin sitten vielä enemmän. Mua ilahduttaa pitkään joku laadukas ihanuus, kun ne tuppaa pysymään monta vuotta hyvänä.

Minulle ostamisessa hauskinta on suunnittelu ja vertailu erityisesti nykyisin, kun netistä löytyy kaikkea. Usein käy niin, että parin viikon-kuukauden pohtimisen jälkeen en silti ostakaan tuotetta, mutta olen ehtinyt nauttimaan jo siitä kuitenkin (mahdollisesti jo kyllästynytkin).

Minä en ole aina ollut hyvä säästämään, mutta olen opetellut.

Minusta tärkeintä on juurikin tuo että heti kun rahaa tulee siirtää sen säästöön aikomansa summan pois sellaiselta tililtä mihin on maksukortti. Eli erilliselle säästötilille. Useimmissa pankeissa tällaisen tilin voi avata suoraan nettipankista, käymättä konttorissa.

Minä siirrän heti palkan tultua sen 200e-500e sivuun ja budjetoin menot niin että pärjään loppukuun sitten sillä rahalla mitä jää.

Heh, kyllä, jos rahat käyttötilillä. Joten tyhjennän sen lähes aina tilipäivänä, jätän sinne vain tarpeellisen elämiseen ja laskuihin, ja kaikki loput säästöön! Jos raha jää "lojumaan" käyttötilille, ei se siellä pitkään säily.

Jos ap siirtäisit tietyn summan kuussa "tavoitetilille", josta voi vuodessa nostaa neljä kertaa maksutta ja sitten sieltä nostaminen maksaa? Siellä on kans isompi korko, kun tavallisella tilillä. Hillitsee tuo maksuttomien nostojen vähyys sitä säästöjen käyttämistä....

Itse olen huomannut, että säästän, kun panostan laatuun. Eli satsaan esim. vaatteissa muutamaan hyvään tuotteeseen, jotka ostan alesta - yleensä tammi- ja henäkuussa - ja niistä laatuvaatteista on iloa pitkään. Juu, kerralla menee muutamaan kolttuun ja esim. hyviin rintaliiveihin n. 300, mutta kun muuten en ostelekaan sitten vaatteita, säästää aikas kivasti. Ja kun ole muutaman vuoden tehnyt näin, on mulla aika kiva ja tosi laadukas garderoobi, jota on helppo muutella vaikkas asusteilla, koruilla tms....

Yhteistyössä