Onko muilla tiukkaa? Penninvenyttäjän vinkit....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos ja kumarrus.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos ja kumarrus.

Vieras
Meidän perheessä kolme alle kouluikäistä lasta, äiskä ja iskä.

Just maksoin pakolliset laskut ja tilille jäi jälleen kerran vähän reilu 300?/kk. Vuoden alusta tilanne vielä pahenee, kun tipun kotihoidontuelle ja tulot silloin ennen laskuja jotain vähän alle 400? - verot. Miehellä ihan ok tulot, mutta suuret menot. Elellään siis käytänössä minulle jäävillä rahoilla.

Miten te muut pärjäätte?

Meillä ei ostella ns.ylimääräisiä. Itse teen ruoat ja paljon lapset syö kiisseleitä, jotka tehdään itse kerätyistä marjoista. (Onneks oli paljon mustikkaa metsässä =)

Kaikki vaatteet ostetaan kirpputoreilta joten niihinkään ei tuhlata. Itselle viimeks jotain ostanut varmaan kolme vuotta sitten. =/

Mistä ihmeestä tässä vielä voisi tinkiä...? Vinkkejä?

Ei vaan osta mitään tavaraa. turhaa .
Vain ruoat, vaatteet.
Ei heitä yhtään ruokaa hukkaan. Ostaa vain sen mitä menee. .. . siinä jo säästöä ja paljon .
Kokemusta :):)

Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Mitkäs noi miehen suuret menot on jos siun rahoilla elättö?

Miehel paljon vanhoja lainoja opinto ym. ja hänen rahat menee käytännössä melkeinpä joka kuukausi niiden lyhennyksiin... et silleen.

Lainat voi järjestellä uudellen, ottaa yksi uusi jolla maksaa vanhat pois. Oletuksena että vanhat on kalliimpia. Kilpailuta vakuutukset, sähköt jne jne. Auton käyttö ja kustannukset minimiin, lehtitilaukset samoin. Ruuasta tuskin enää pystyt säästään. Näin äkkiä tuli mieleen. Tai sitten on vaan nostettava tulotasoa...

Alkuperäinen kirjoittaja entinen köyhä:
Lainat voi järjestellä uudellen, ottaa yksi uusi jolla maksaa vanhat pois. Oletuksena että vanhat on kalliimpia. Kilpailuta vakuutukset, sähköt jne jne. Auton käyttö ja kustannukset minimiin, lehtitilaukset samoin. Ruuasta tuskin enää pystyt säästään. Näin äkkiä tuli mieleen. Tai sitten on vaan nostettava tulotasoa...

Auto meillä on, sitä tosin käytetään tosi vähän. Julkisilla mieskin kulkee työmatkat. Sen vois must myydä pois, mut mies haluu et auto on... helpottaahan se tietenkin isoja kauppaostoskäyntejä.

Lainat on laitettu yhteen... sitäkään ei siis voi enää muutta. Mutta näillä mennään.

Lehtiä meille ei tule, muuta kun ilmaisjakelulehdet.

Mistäs siis säästäis. =/

kauppaan aamulla, lihat on kalliita ja päiväys-lihaa saa -30% ja onhan se melkein kolmannes hinnasta pois! ota kerralla reilummin jos on teille sopivaa ja pakasta.
pidä kirppistä tai myy huutiksessa.
jos osaat leipoa ja tykkäät kysele sukulaisilta tarviiko kotitekoisia leipomuksia: et sulla olis aikaa ja halua pikkurahasta.. yleensä maksavat viel aivan liikaa! :)
ota oma pussi kauppaan mukaan, kerää pullot ja tölkit tien varsilta.

katso kaupassa kilohintaa ja kokeile avoimin mielin halpis-merkkejä!

Alkuperäinen kirjoittaja pihi:
kauppaan aamulla, lihat on kalliita ja päiväys-lihaa saa -30% ja onhan se melkein kolmannes hinnasta pois! ota kerralla reilummin jos on teille sopivaa ja pakasta.
pidä kirppistä tai myy huutiksessa.
jos osaat leipoa ja tykkäät kysele sukulaisilta tarviiko kotitekoisia leipomuksia: et sulla olis aikaa ja halua pikkurahasta.. yleensä maksavat viel aivan liikaa! :)
ota oma pussi kauppaan mukaan, kerää pullot ja tölkit tien varsilta.

katso kaupassa kilohintaa ja kokeile avoimin mielin halpis-merkkejä!

Näistä käytössä muut paitsi sukulaisille leipominen-> ei tuotoksiani ostaisi =)
Ja pulloja en ole vielä keräillyt... lihat aina -30% tai tarjouksesta ja pakastimeen.... yleensä kk.lihat kerralla pakkasessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos ei enää ole mitään mistä säästäisi, kannattaisi ehkä harkita hoitovapaan unohtamista ja mennä töihin.

juu, 5kk ikäinen vauva hoitoonko? ei ihan onnaa tässä tilanteessa.

En tietenkään tarkoittanut 5 kk vanhan hoitoon viemistä, vaan puhuin hoitovapaan unohtamisesta.

Varmaan minäki unohtaisin sen kotihoidon. Kulutusluottoihin älkää missään nimessä sortuko että maksaisitte sillä velkoja ja laskuja pois.
Teetkö käsitöitä? Niillä saa kivasti vähän lisää ruokarahaa :) Voisitko käydä vaikka siivoamassa jossain tai ihan mitä vaan osaat/viitsit.

En tiedä missäpäin maata asut, mutta ruokamenot.fi -osoitteesta löytyy ajantasaiset tiedot eri kauppojen tarjouksista kätevästi vertailtuna

http://www.ruokamenot.fi/tarjoukset/ruokamenot-suosittelee

Minulla on suurin osa kaupoista alle 1km:n säteellä, joten pystyn helposti hakemaan tuotteet eri kaupoista.

mä kerään vaunuttelulenkillä kärryjen alaosaan tyhjät tölkit ja pullot, melkein joka viikko on pari-kolme pulloa löytynyt. ei siinä ansaita, mutta onpahan pullot pois metsistä. :) Voit vinkata leikkipuistossa/ kerhossa äitikavereille että voisit ottaa lapsen silloin tällöin hoitoon jos on tarvetta pientä korvausta vastaan. Monelle on pelastus, jos lapsen saa hoitoon vaikka oman lääkärissä käynnin ajalle ja siitä voi maksaa vaikka 5-10e. Tai kyselet tutuilta, tietävätkö ketään jolla olisi esim. siivoustarvetta, että voisit tehdä iltahommina. tms. laita sana kiertämään!

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
mä kerään vaunuttelulenkillä kärryjen alaosaan tyhjät tölkit ja pullot, melkein joka viikko on pari-kolme pulloa löytynyt. ei siinä ansaita, mutta onpahan pullot pois metsistä. :) Voit vinkata leikkipuistossa/ kerhossa äitikavereille että voisit ottaa lapsen silloin tällöin hoitoon jos on tarvetta pientä korvausta vastaan. Monelle on pelastus, jos lapsen saa hoitoon vaikka oman lääkärissä käynnin ajalle ja siitä voi maksaa vaikka 5-10e. Tai kyselet tutuilta, tietävätkö ketään jolla olisi esim. siivoustarvetta, että voisit tehdä iltahommina. tms. laita sana kiertämään!

Minä kun en kehtais korvausta lasten katsomisesta ottaa... ellei itse anna. En siis pyydä mitään mutta olen kiitollinen jos joku jotain antaa.

Voit vinkata leikkipuistossa/ kerhossa äitikavereille että voisit ottaa lapsen silloin tällöin hoitoon jos on tarvetta pientä korvausta vastaan. Monelle on pelastus, jos lapsen saa hoitoon vaikka oman lääkärissä käynnin ajalle ja siitä voi maksaa vaikka 5-10e. Tai kyselet tutuilta, tietävätkö ketään jolla olisi esim. siivoustarvetta, että voisit tehdä iltahommina. tms. laita sana kiertämään!

Eikö pimeässä työnteossa ole kuitenkin omat riskinsä? Niin tekijälle kuin teettäjällekin?

Voit vinkata leikkipuistossa/ kerhossa äitikavereille että voisit ottaa lapsen silloin tällöin hoitoon jos on tarvetta pientä korvausta vastaan. Monelle on pelastus, jos lapsen saa hoitoon vaikka oman lääkärissä käynnin ajalle ja siitä voi maksaa vaikka 5-10e. Tai kyselet tutuilta, tietävätkö ketään jolla olisi esim. siivoustarvetta, että voisit tehdä iltahommina. tms. laita sana kiertämään!

Eikö pimeässä työnteossa ole kuitenkin omat riskinsä? Niin tekijälle kuin teettäjällekin?

sitten voi maata sohvalla ja räkiä kattoon. mun mielestä ei ole väärin jos kertaluontoisesti pääsee auttamaan jotain mummoa siivouksesta ja mummo vielä haluaa antaa siitä hyvästä lapsille karkkirahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja noniin:

sitten voi maata sohvalla ja räkiä kattoon. mun mielestä ei ole väärin jos kertaluontoisesti pääsee auttamaan jotain mummoa siivouksesta ja mummo vielä haluaa antaa siitä hyvästä lapsille karkkirahaa.

Kertaluontoisesti onkin vielä vähän eri asia kuin se, että laitetaan viidakkorumpu soimaan ja siivoillaan tutun tuttujen nurkkia iltahommina.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minä kun en kehtais korvausta lasten katsomisesta ottaa... ellei itse anna. En siis pyydä mitään mutta olen kiitollinen jos joku jotain antaa.

en minäkään sanoisi että mä hoidan mielelläni teidän lasta 5euron tuntihintaan. vaan ehkä just silleen, että joko vuoro-periaatteella tms. mä olen monesti saanut palkaksi kassillisen pieneksi jäänyttä vaatetta lapselleni. minusta aivan hyvä korvaus. :)

Kertaluontoisesti onkin vielä vähän eri asia kuin se, että laitetaan viidakkorumpu soimaan ja siivoillaan tutun tuttujen nurkkia iltahommina.

luuletko tosiaan että viidakkorummulla saa hankittua itselleen joka iltaisen siivoushomman. varsinkin, kun nykyään on kotitalousvähennykset ym.

No lihaa ei tarvitse joka päivä syödä. Tai jos syö, syö vain vähän .Tekee esim. kastikkeen, jossa on paljon kastiketta ja vähän lihaa. Sama koskee keittoja ym.
Puurot on halpoja kans (no, nämä varmaan tiesitkin jo.) pyykkipulveria tarvitsee ihan vähän, jo kahvimitallinen riittää koneelliseen.

Vaatteitakin ostaa (kirppariltakin) vain juuri sen, mitä tarvii, ja niin, että voisi aina mahd. mukaan kierrättää seuraavalle.

Autosta luopumista kannattaisi harkita. Veroista, katsastuksista ja vakuutuksista tulee kuitenkin äkkiä paljon rahaa vuodessa. Onko autosta velkaa? Silloin ehdottomasti pois se!
Vaihda halvepaan nettiin ja puhelimeen, jos mahdollista. Soita niin vähän kuin voit. Usein puhelimen käytössä voi vielä pihistää.

Ja todellakin, jos noin tiukkaa on, niin koita löytää töitä.

luuletko tosiaan että viidakkorummulla saa hankittua itselleen joka iltaisen siivoushomman. varsinkin, kun nykyään on kotitalousvähennykset ym.

Kyllä kaikki tulot pitää silti ilmoittaa verottajalle. Jos hommia alkaa tehdä tutun tutuille, niin riski kiinnijäämisestä kasvaa. Ap:n talous kuulostaa olevan niin kuralla, että pimeitä hommia saisi tehdä paljon.

Tuossa tilanteessa olisi järkevintä mennä ihan rehellisiin töihin. Johonkin siivousfirmaan varmaan pääsisi tekemään keikkaa. Tosin keikkahommatkaan tuskin riittävät, vaan äitiysloman jälkeen on varmaan pakko palata kokopäiväisiin töihin. Kannattaa ajatella vähän tulevaisuuttakin. Lasten kasvaessa menotkin kasvavat.

Yhteistyössä