Onko muilla tälläin, et neuvolassa "vihjaillaan" et imetyksen vois jo lopettaa, vauva 10kk...(uus kysymys sivulla 2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Enpä osaa sanoa kelle pitäisi soittaa, mut itse tuossa tilanteessa soittaisin varmaan saman kaupungin toiselle neuvolatädille jos sellaista vaan löytyy ja kysyisin tältä suoraan, että pääsiskös hänelle tai jos hän ei pysty asiaa päättämään niin kysyisin kuka pystyy ja sen yhteystiedot.

Meillä on kyllä neukkutäti ollut hyvin imetysmyönteinen. Meillä vauva sai rintamaitoa siihen asti, että siirtyi lehmänmaitoon yli 1v. (Imetin 1,5v asti) Ikinä ei neuvolassa sitä pidetty pahana asiana. Olen lisäksi joskus ihan neuvolatädin vastaanotolla joutunut imettämään, kun toisen on kerta kaikkiaan ollut niin nälkä...en mä minnekään inva vessaan ole joutunut menemään... HUI APUA, mikä neukkutäti!

Alkuperäinen kirjoittaja ;;:
Joo sitä voi uskotella itselleen mitä haluaa. Kuitenkin lapsi EI saa kaikkea tarvitsemaansa rintamaidosta lähempänä 1-vuoden ikää. Ja kun ne puutokset ei näy siinä painonnousussa tai pituuskasvussa. Että kun laiskuuttaan ei äidit ala lapselle rinnan ohella muuta syöttään jos lapsi ei automaattisesti avaa suutaan niin sitten haetaan terkkarilta synninpäästöä. Maito on tärkeä rinnakkaisruoka mutta ei riitä yksinään. Se, että se on pääasiallinen ruoka ei tarkoita sitä että syödään 2tl muuta ruokaa. Vaan oikeasti syödään, ei maistella. Ainakin itselle merkkaa paljon enemmän se, että lapsi saa kaikki tärkeät ravintoaineet jotta luusto ja lihaksisto rakentuu terveiksi, kuin se että nouseeko paino kuussa 100 vai 200g. Senpä takia tolla neuvolasysteemillä ei tee oikein mitään.

Mulla oli se lapsi, joka vajaan vuoden ikäisenä söi huonosti kiinteitä ja eli melkein pelkästään rintamaidolla. En ole uskotellut itselleni mitään, vaan ollut paremminkin erittäin huolissani. Olen käynyt myös ravitsemusterapeutilla, syynä tosin olivat allergiat. Kun lastenlääkäri, ravitsemusterapeutti eikä neuvola ole ollut huolissaan lapsen ruokamääristä, niin päätin lopulta uskoa heitä. Minulla ei ole kaikesta hankkimastani tiedosta huolimatta mitään, millä olisin kyennyt todistamaan heidän näkemystään vääräksikään.

Saa nähdä mitä nyt sanotaan, kun seuraavan kerran menemme, kun lapsi on jo yli vuoden. Toki lapsi syö nyt jo enemmän kuin 2 tl / vuorokausi kiinteitä, mutta silti syö yhä paljon äidinmaitoa.

Juu tuntui niin kuin se olisi häntä jotenkin henk.kohtaisestikin häirinnyt jos olisin imettänyt siinä lastenleikki nurkkauksessa jossa ei silloin ketään ollut. Kyl mää vähän ihmettelin, ja tunsin kyllä itseni tyhmäksi kun siinä olin rupeamaassa imettämään :ashamed: Epäilen et hällä itsellä ei ole lapsia ollenkaan (varmaan iältään 45+) koska hän sanoi et raskausajasta hän ei itse tiedä yhtään mitään.. Mut siis ei hän varmaan imetystä tuomitse, mutta vähän liian kärkkäästi on tupuuttamassa korvikkeen antoon, kun taas minä olisin kaaivannut neuvoja siihen et miten ennen kuukautisia saan helpommin /normaalisti herumaan vauvalla.. Tietty mää nopsana tyttönä itse hain neuvot täältä palstalta... Mut on kyllä semmoinen olo etten hälle halua mittään enää tilittää :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ;;:
Joo sitä voi uskotella itselleen mitä haluaa. Kuitenkin lapsi EI saa kaikkea tarvitsemaansa rintamaidosta lähempänä 1-vuoden ikää. Ja kun ne puutokset ei näy siinä painonnousussa tai pituuskasvussa. Että kun laiskuuttaan ei äidit ala lapselle rinnan ohella muuta syöttään jos lapsi ei automaattisesti avaa suutaan niin sitten haetaan terkkarilta synninpäästöä. Maito on tärkeä rinnakkaisruoka mutta ei riitä yksinään. Se, että se on pääasiallinen ruoka ei tarkoita sitä että syödään 2tl muuta ruokaa. Vaan oikeasti syödään, ei maistella. Ainakin itselle merkkaa paljon enemmän se, että lapsi saa kaikki tärkeät ravintoaineet jotta luusto ja lihaksisto rakentuu terveiksi, kuin se että nouseeko paino kuussa 100 vai 200g. Senpä takia tolla neuvolasysteemillä ei tee oikein mitään.

Mulla oli se lapsi, joka vajaan vuoden ikäisenä söi huonosti kiinteitä ja eli melkein pelkästään rintamaidolla. En ole uskotellut itselleni mitään, vaan ollut paremminkin erittäin huolissani. Olen käynyt myös ravitsemusterapeutilla, syynä tosin olivat allergiat. Kun lastenlääkäri, ravitsemusterapeutti eikä neuvola ole ollut huolissaan lapsen ruokamääristä, niin päätin lopulta uskoa heitä. Minulla ei ole kaikesta hankkimastani tiedosta huolimatta mitään, millä olisin kyennyt todistamaan heidän näkemystään vääräksikään.

Saa nähdä mitä nyt sanotaan, kun seuraavan kerran menemme, kun lapsi on jo yli vuoden. Toki lapsi syö nyt jo enemmän kuin 2 tl / vuorokausi kiinteitä, mutta silti syö yhä paljon äidinmaitoa.

Vielä täsmennän varmuuden vuoksi. Lapsi siis eli MELKEIN pelkästään äidinmaidolla noin vuoden ikäiseksi, ei pelkästään. Eli kyllä sitä muutakin ruokaa jonkin verran.

Eikä kyse ole todellakaan laiskuudesta. Olen joutunut tekemään työtä tuon lapsen syömisten, ruokien ja ruokailuiden suhteen varmasti paljon enemmän kuin keskimääräinen äiti. Joskus melkein huvittaa kuunnella ns. normaalissa tilanteessa olevien keskusteluita aiheesta.

Tällä kokemuksella en kuitenkaan olisi varsinkaan ap:n tapauksessa huolissani, kun lapsi syö kiinteitä samalla ihan normaalisti.

Niin minäkin olen entisissä neuvoloissa, joita nyt molempien lapsien aikana on 2 niin olen th:n vastaaotolla imetellyt, kun toista on esim rokotettu tai muuten ollut nälkäinen.. Eipäs näitä terkkoja ole häirinnyt..

Hei, onko jollain mitään vinkkiä kenelle voisin soitta jos haluaisin vaihtaa sitä th:ta Toiselle terveydenhoitjalleko vai, mitäs jos ne sit juttelee kahvihuoneessa minun asioistani :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Hei, onko jollain mitään vinkkiä kenelle voisin soitta jos haluaisin vaihtaa sitä th:ta Toiselle terveydenhoitjalleko vai, mitäs jos ne sit juttelee kahvihuoneessa minun asioistani :ashamed:

No kuka se kunnassa vastaa neuvolan toiminnasta? Perusturva-osasto?? Sinne vaan soitat, ja sanot asiasi, että kuka osasi neuvoa / kenelle se asia kuuluu hoidettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

No kuka se kunnassa vastaa neuvolan toiminnasta? Perusturva-osasto?? Sinne vaan soitat, ja sanot asiasi, että kuka osasi neuvoa / kenelle se asia kuuluu hoidettavaksi.

Niin kun en siis ollenkaan tiedä kuka tälläisiä asioita hoitaa.. ja toisaalta en kyllä haluaisi jättää asiaa sikseen, koska mulla kuitenkin on aina käytännössä jotenkin huonomieli kun sieltä lähden...

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

Niin kun en siis ollenkaan tiedä kuka tälläisiä asioita hoitaa.. ja toisaalta en kyllä haluaisi jättää asiaa sikseen, koska mulla kuitenkin on aina käytännössä jotenkin huonomieli kun sieltä lähden...

Löytyisikö kuntanne sivuilta jotain tietoa mihin "yksikköön" tai vastaavaan neuvolat kuuluvat?

Meillä on ollut vähän samanlainen tilanne. Neuvolassa täti kyseli imetyksestä ensimmäisinä kuukausina, mutta vähän ennen neljän kuukauden ikää alkoi kauhea painostus, joko olemme aloittaneet kiinteiden ruokien syöttämisen. Vauva kasvoi mainiosti ilmankin ja pidimme päämme ja oli täysimetyksellä puolivuotiaaksi. Mikäs siinä, kun kerran maitoa tuli ja se maistui. Maistui sitten kyllä muukin pöperö, ei siinä mitään. Mutta voi herran jestas sentään, kun neuvolan täti tajusi tuossa yhdeksän kuukauden maissa että lapsi saakin vielä myös rintaa, siitähän se papatus alkoi! Äidin maito alkoi jo kuulema olla ravintoarvoltaan veden kaltaista jne. Lehmänmaitotuotteisiin siirryimme ennen yksivuotispäivää ja muutenkin pirpana syö jo ihan samaa ruokaa kuin muukin perhe, mutta ohella menee edelleen tissiä n.4-5krt/vrk esim.ruoan päälle ja iltaisin/aamuisin. Ruoka maistuu hyvin ja lapsi kasvaa, mutta se ei neuvolassa ole kelvannut, vaan saman saarnan on saanut kuulla joka kerta. Nyt uusi neuvola reissu tulossa ja aion törkeästi valehdella neuvolantädille lopettaneni imetyksen, kun en jaksa samasta aiheesta enää jaksaa. Meillä imetetään niin kauan kuin se meille sopii, jos se 1v3kk ikäselle vielä maistuu, niin sitten maistuu.

No nyt soitin osasto hoitajalle, ja itku tuli kun siinä alettiin jutteleen :ashamed: kerroin riittämättömyyden tunteesta kun th esim. kysyi et osaako lapsi taputtaa/huiskuttaa, ja minä sanoin et ei. Niin hän vastasi et teidän pitää harjoitella.. Minä olin ajatellut että lapsi oppii ne aikoinaan ilman erityista "harjoittelua" leikkiessä ja siinä tilanteessa kun ne tapahtuu.. Juuri tämmöisistäkin asioista mulle tulee käynnillä paha mieli ja riittämättömyyden tunne, kun on kaksi pientä lasta ja pitäisi keretä leikkiä, laulaa, hoitaa lapset, hoitaa koti...Olen itse luonteeltani perfektionisti ja ilmeisesti se heijastuu tähän äitiyteenkin ja jos lapsi ei opi jotain tarpeeksi ajoissa niin otan sen niin että minä en ole tarpeeksi opettanut... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt:
Meillä on ollut vähän samanlainen tilanne. Neuvolassa täti kyseli imetyksestä ensimmäisinä kuukausina, mutta vähän ennen neljän kuukauden ikää alkoi kauhea painostus, joko olemme aloittaneet kiinteiden ruokien syöttämisen. Vauva kasvoi mainiosti ilmankin ja pidimme päämme ja oli täysimetyksellä puolivuotiaaksi. Mikäs siinä, kun kerran maitoa tuli ja se maistui. Maistui sitten kyllä muukin pöperö, ei siinä mitään. Mutta voi herran jestas sentään, kun neuvolan täti tajusi tuossa yhdeksän kuukauden maissa että lapsi saakin vielä myös rintaa, siitähän se papatus alkoi! Äidin maito alkoi jo kuulema olla ravintoarvoltaan veden kaltaista jne. Lehmänmaitotuotteisiin siirryimme ennen yksivuotispäivää ja muutenkin pirpana syö jo ihan samaa ruokaa kuin muukin perhe, mutta ohella menee edelleen tissiä n.4-5krt/vrk esim.ruoan päälle ja iltaisin/aamuisin. Ruoka maistuu hyvin ja lapsi kasvaa, mutta se ei neuvolassa ole kelvannut, vaan saman saarnan on saanut kuulla joka kerta. Nyt uusi neuvola reissu tulossa ja aion törkeästi valehdella neuvolantädille lopettaneni imetyksen, kun en jaksa samasta aiheesta enää jaksaa. Meillä imetetään niin kauan kuin se meille sopii, jos se 1v3kk ikäselle vielä maistuu, niin sitten maistuu.

Kuulostaa tutulta, meillä soseet aloitettiin 4.5kk iässä, mut meillä se kyllä oli ihan hyvä, molemmat lapset olleet niin pikkuisia...ja itsekkin olin ajatellut että haluan totuttaa soseisiin tuohon aikaan...Mut minusta on turhaa juuri tuommoinen et äidinmaito ei ole enää ravintoarvoltaan hyvää isommalle lapselle, kun se kuiten tutkitusti on parasta lapselle. En kyllä toivoisi että valehtelet th:lle koska sinähän sen päätät miten pitkään imetät ja minä itse imettäisin nokka pystyssä vain.. :D

Yhteistyössä