Onko muilla tälläin, et neuvolassa "vihjaillaan" et imetyksen vois jo lopettaa, vauva 10kk...(uus kysymys sivulla 2)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Niin siis meillä on terkka ollut muutamalla käynnillä jo aiemmin et, ai sääkö vielä imetät :o ja sit nyt 10kk neuvolassa hoki useaan kertaan et sehän äidinmaito ei enää ravitsemuksellisesti ole tärkeää... ja sit kun ihmettelin et kun maito on kuukautisia enne tiukassa, niin sanoi et voithan sää alkaa sitä korviketta antamaan, jos tuntuu et maidon tulo alkaa tyrehtyä..
Siis nimenomaan sit painotin, et ei maitoa kyllä tulee ja kun kuukautiset alkaa niin alkaa taas herumaan paremmin, mut siis :o mä vähän ihmettelen...

Muutenkin th on todella outo, ei oikein vastaa mihinkään mitä kysyn, ja sit esim. kun kysyin joskus kuukausia sitten "et missä tahdissa niitä kiinteitä ateria kertoja on hyvä lisätä päivään" niin vastaus oli et "enkö minä viimeksi antanut sinulle niitä oppaita" ja alkoi selaamaan niitä ohje vihkosia..

Joka kerta saa mulle semmoisen olon et on paha mieli kun edes kysyn mitään :ashamed:

Niin ja vauva kasvaa hyvin/omaa tahtiaan...

Ei todellakaan ole, paremminkin päinvastoin. Kun kyselin yksivuotisneuvolassa pitääkö huolestua, kun lapsi eläisi vieläkin melkein pelkästään rintamaidolla, terkka oli sitä mieltä, ettei huolta, kun kasvaa hyvin.

Ihan on kannustettu lapsen ehdoilla tapahtuvaan, juuri niin pitkään imetykseen kun minulle ja vauvalle on sopinut. Edellistä imetin 1 v 8 kk, ja tätä tytyäkin meinaan yli vuoteiseksi imettää.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Hah, ei tiedä itsekään! (kun kerta selailee oppaita eikä osaa neuvoa!) Onko mahollista päästä toisen vastaanotolle???

Niin ja sit kun vauva oli jotain 4kk, ja halusin imettää vauvaa neuvola käynnin jälkeen, ettei tulisi nälkä ennen kotiin pääsyä. Menin neuvolassa semmoiseen lasten leikki nurkkaukseen joka on vähän syrjässä ja siellä ei ollut silloin ketään, niin suoraan sanottuna pakotti minut inva vessaan :ashamed:

Juu mielessä on joka kerta että haluaisin vaihtaa, mutten kehtaa :ashamed:
Tympeä aina kun on vaan paha mieli lähtiessä..

Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Hah, ei tiedä itsekään! (kun kerta selailee oppaita eikä osaa neuvoa!) Onko mahollista päästä toisen vastaanotolle???

Niin ja sit kun vauva oli jotain 4kk, ja halusin imettää vauvaa neuvola käynnin jälkeen, ettei tulisi nälkä ennen kotiin pääsyä. Menin neuvolassa semmoiseen lasten leikki nurkkaukseen joka on vähän syrjässä ja siellä ei ollut silloin ketään, niin suoraan sanottuna pakotti minut inva vessaan :ashamed:

Juu mielessä on joka kerta että haluaisin vaihtaa, mutten kehtaa :ashamed:
Tympeä aina kun on vaan paha mieli lähtiessä..

Onpa outo tyyppi! Kyllä sun tilanteessa pyytäisin vaihtoa, tärkeämpää on, että itse saat sen mitä tarvitset neuvolasta kuin se, että th on tyytyväinen.

On se ymmärrettävää, että terkoilla on imetyksestä ja sen kestosta mielipide siinä missä muillakin, mutta se pitäisi minusta pitää omana tietona ja antaa virallisten suositusten mukaisia kommentteja. Itselläni imetys loppui liian aikaisin vaikka mielestäni kaikkeni yritin, ja koin sen vain tosi helpottavana, kun terkka käski lopettaa suremisen ja antaa korviketta hyvillä mielin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On se ymmärrettävää, että terkoilla on imetyksestä ja sen kestosta mielipide siinä missä muillakin, mutta se pitäisi minusta pitää omana tietona ja antaa virallisten suositusten mukaisia kommentteja. Itselläni imetys loppui liian aikaisin vaikka mielestäni kaikkeni yritin, ja koin sen vain tosi helpottavana, kun terkka käski lopettaa suremisen ja antaa korviketta hyvillä mielin.

Juu, tätäkin olen miettinyt et jos hällä olisi vaan semmoinen tapa et enemmin puhuu myönteisesti korvikkeen annosta, ettei tule äideille huono- omatunto jos imetys ei jostain syystä onnistukkaan niin pitkään kuin haluaisi.. Mut mulla ei ole milloinkaan ollut vaikeaa tää imetys..
Ja siltä hän on monesti just kysynyt et paljonko korviketta menee, ja sit kun olen sanonut et imetän vielä, et ei saa korviketta, niin on sanonut et ai sä imetät vielä, ja sit on ollut hiljaa...

Me käydään varmaan samalla terkkarilla. Hän on sitä mieltä, että pitkään jatkunut imetykseni on syynä siihen, ettei lapsi kasva kunnolla.

Minä olen ihan päinvastaista mieltä: mielestäni imetyksen tarve vähenee sitten kun vauva oppii kunnolla syömään. Ei niin, että ensin vedetään pois se ainoa, mitä hän mielellään syö (tissiä saa siis vain illalla ja yöllä, muulloin kiinteää ruokaa) ja kuvitellaan, että ruokahalu kasvaisi... Siitä vähästä ravinnosta, mitä vauvani saa syötyä, olisi rintamaidon lopettaminen mielestäni katastrofaalista.

Moni varmasti haluaa väittää vastaan, mutta teillä varmaan onkin olleet normaalikokoiset lapset jo ihan syntymästä asti?

Kyllähän niitä vihjailuja on ehtinyt tulemaan neuvolassa kerran jos toisenkin. Maidon ravintoarvo on ihan yhtä hyvä lapsellesi nyt kuin aiemminkin. Imetä vain rohkeasti niin kauan kuin se vauvastasi ja sinusta hyvältä tuntuu ja kysäise neuvolassa seuraavalla kerralla, tietääkö th nykyisiä suosituksia lainkaan. Suomessa suositukset ovat itseasiassa jälkijunassa...

Meillä on ollut pienet lapset syntyessään... esikoinen 2065g ja tää kakkonen 2690g
Esikoista imetin onnistuneesti 7kk ja sit hän hylkäsi itse rinnan, kasvoi koko ajan omaa tahtiaan..

Meillä on ollut pienet lapset syntyessään... esikoinen 2065g ja tää kakkonen 2690g
Esikoista imetin onnistuneesti 7kk ja sit hän hylkäsi itse rinnan, kasvoi koko ajan omaa tahtiaan..

Tää oli minun kirjoitus jostain syystä lähettäjää ei näy

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja th:
Onpa ammattitaidoton.

Rintamaito on vauvan pääasiallinen ruoka 1-vuotiaaksi saakka! Älä kuuntele terkkariasi. :)

Ei se nyt ihan näinkään ole...

No näin se just on, ihan siinä STM:n oppaassakin joka jaetaan äitiyspakkauksissa (on myös netissä mut en jaksa hakea). Maito on lapsen pääasiallinen ravinnonlähde 1-vuotiaaksi.

Mitenkähän se terkan vaihtaminen käy... toisaalta pitäis varmaan odottaa seuraavaan kertaan jos se lähtis poissa, kun hänen paikkansa oli avoinna kuulemma nyt ja sopimus katkolla toukokuun lopussa...

Joo sitä voi uskotella itselleen mitä haluaa. Kuitenkin lapsi EI saa kaikkea tarvitsemaansa rintamaidosta lähempänä 1-vuoden ikää. Ja kun ne puutokset ei näy siinä painonnousussa tai pituuskasvussa. Että kun laiskuuttaan ei äidit ala lapselle rinnan ohella muuta syöttään jos lapsi ei automaattisesti avaa suutaan niin sitten haetaan terkkarilta synninpäästöä. Maito on tärkeä rinnakkaisruoka mutta ei riitä yksinään. Se, että se on pääasiallinen ruoka ei tarkoita sitä että syödään 2tl muuta ruokaa. Vaan oikeasti syödään, ei maistella. Ainakin itselle merkkaa paljon enemmän se, että lapsi saa kaikki tärkeät ravintoaineet jotta luusto ja lihaksisto rakentuu terveiksi, kuin se että nouseeko paino kuussa 100 vai 200g. Senpä takia tolla neuvolasysteemillä ei tee oikein mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja ;;:
Joo sitä voi uskotella itselleen mitä haluaa. Kuitenkin lapsi EI saa kaikkea tarvitsemaansa rintamaidosta lähempänä 1-vuoden ikää. Ja kun ne puutokset ei näy siinä painonnousussa tai pituuskasvussa. Että kun laiskuuttaan ei äidit ala lapselle rinnan ohella muuta syöttään jos lapsi ei automaattisesti avaa suutaan niin sitten haetaan terkkarilta synninpäästöä. Maito on tärkeä rinnakkaisruoka mutta ei riitä yksinään. Se, että se on pääasiallinen ruoka ei tarkoita sitä että syödään 2tl muuta ruokaa. Vaan oikeasti syödään, ei maistella. Ainakin itselle merkkaa paljon enemmän se, että lapsi saa kaikki tärkeät ravintoaineet jotta luusto ja lihaksisto rakentuu terveiksi, kuin se että nouseeko paino kuussa 100 vai 200g. Senpä takia tolla neuvolasysteemillä ei tee oikein mitään.

No meillä vauva syö 5 kiinteää ruokaa päivässä ja ihan reiluja annoksia, pari desiä kerralla.. ja sit päälle 5 kertaa rinnalla...

Meillä neuvola joka tunnetaan laajalti siitä että huonoin neuvola ikinä!

Kun vauva täytti 6kk sekä neuvolan täti että neuvolan lääkäri alkoivat sanoa suoraan että enää ei kannata imettää :D
Ja sitä räkytystä tosiaan jatkui sinne asti kun lopetin sen vauvan ollessa 12kk.

Mua nyt alakaa tää asia enemmän ja enemmän vaivaamaan :ashamed: ja koko ajan tulee mieleen asioita, joihin en ole saanut vastauksia, ja tai kokenut itseni tyhmäksi kysyessäni .. Taidampa ottaa maanantaina puhelun sinne neuvolaan, Mutta kenelle minun pitäisi soittaa jos haluaisin vaihtaa th:ta?

Alkuperäinen kirjoittaja ;;:

Enhän minä sanonutkaan, että maito on se ainut ruoka, että täysimetetään 1-vuotiaaksi! Sanoin, että se on pääasiallinen ruoka. Tottakai annetaan soseita viimeistään kun vauva on puolivuotias ja lähempänä yhtä vuotta jo samaa kuin muu perhe syö. Mutta maito on pääasiallinen ruoka. Eihän vauvat edes tarvitse muuta juomaa soseiden rinnalla, mikäli imetetään.

Yhteistyössä