Onko muilla ollut liian pientä sf-mittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Mistä ihmeestä voi olla kysymys kun viikolla 30 mun sf-mitta oli vain 25?
Onko muilla ollut samaa ongelmaa?
Voiko olla vakavaakin?
Tämä on toinen lapsi ja ensimmäinen kasvoi täysin käyrillä, mutta tässä raskaudessa käyrä vain laskee.
Tunnen kyllä itsekkin että maha on pieni.
Mutta toisaalta ultrassa oli aikanaan kaikki hyvin ja vauva liikkuu myös hyvin.
Seurantamittaus on huomenna ja sitten tutkimuksiin jos ei ole kasvanut, mutta mistä tämä voi johtua?
Vauva on muuten pää alaspäin, eli poikkitarjonnasta ei ole kysymys.

En mä tiiä mikä on liian pieni. Mulla oli 34 viikolla sf 29 eli pieni. Mahakin on pieni mut ei siittä kukaan oikein mitään oo sanonu. Mulla on painoarvio ultra tänään ja vauva oli kuitenkin sen mukaan 2.5kg et siro mutta ihan normaalin kokonen.

Mulla on 3 kertaa ollut pieni (eka kerralla oli iso) sf-mitta, muttei kukaan koskaan ole liian pieneksi sanonut.
Muista en nyt muista, mutta neljännestä oli laskettuna aikana 28cm. Synnyttämään mennessä (41+2) 27cm.

VOi olla monia syitä.Ensinnäkin vettä voi olla vähemmän,lapsi voi olla "syvemmällä" eikä nouse niin ylös ollenkaan.
Vatsalihasten kunto,onko masu korkeella,lihakset jaksaa kannatella masua,jos ei niin masu "putoo" alas.

KOhtu voi olla kallistunut taaksepäin.
Onhan näitä syitä...

mitä tarkoitit tuolla, että käyrä vain laskee?

sinuna en vielä kovinkaan huolestuisi :)
sf-mitta on noilla viikoilla keskimäärin 27cm, yleensä 24-30 välillä. sf-mittaan vaikuttaa niin moni asia. vatsanpeitteet, kohdun asento, sikiön asento...
mitta kontrolloidaan ja sittenhän sinua tutkitaan tarkemmin jos tarve vaatii :)
jokainen vauva kuitenkin kasvaa omalla tavallaan.

Mulla oli kolmannessa raskaudessa myös jollain 20 ja jotain viikoilla kasvu jäänyt jälkeen. Olin tosi huolissani ja pahoilla mielin, varsinkin kun edellinen raskaus oli mennyt kesken, ja tässä raskaudessa minulla oli ollut vuotoja runsaastikin. Seuraavassa mittauksessa, joka sovittiin aikaisemmaksi, olikohan 2 viikon päähän, vauva oli kuitenkin ottanut kasvupyrähdyksen ilmeisesti, ja olin taas käyrillä. Ja terve tyttö vetelee tuolla päiväunia, nyt 2 v.

Esikoisesta mulla oli rv 30 sf 25, kuopuksesta rv 29 sf oli 23cm.
Molemmat olleet täysin terveitä ja normaalin kokoisia. Ylimääräisissä tutkimuksissa ravasin vaikka itse tiesin että kaikki on ihan kunnossa.

Mulla oli myös pienet sf mitat ja maha oli tosi pieni. Neuvolakortin olen jonnekin hävittänyt, joten en voi verrata lukuja. Kävin sitten vain ylimääräisessä ultrassa joskus 32 viikon paikkeilla, jossa kaikki ok, mitään muuta ei mun tapauksessani tehty.

Olen ollut täällä huolesta soikeana.
Viikolla 28 sf-mitta oli 23 ja siis viikolla 30 se oli 25.
Käyrä tipahti siis alaspäin.
Minusta kyllä tuntuukin että vauva on jo alhaalla.
Jospa se johtuisi siitä, eikä mistään istukan toimimattomuudesta.
Stressaan niin että päätä särkee ja on vaikea nukkua ja kuvittelen jo että on raskausmyrkytys ym.
Mutta siis odotellaan huomista, ja kiitos teille vielä kerran.

Yhteistyössä