Onko muilla ollut hampaassa/ikenessä vastaavaa ja mikä se olikaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hui"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hui"

Vieras
Eli ihan aluksi, hammaslääkärin kanssa on asiasta juteltu, olen sinne menossa parin viikon päästä, kun hammaspaikka-allergiatestit saadaan valmiiksi. Ei siis tarvitse kehoittaa menemään lekurille, sinne ollaan jo matkalla.

Mulla tuli joulukuun lopussa sellainen outo kipu ikeneen. Sattui hieman ja tuli vielä kipeämmäksi kuin sitä tietenkin kielellä törkin. On alhaalla kulmahampaan ja seuraavan hampaan välissä, tuntuu, kuin siellä ihan ienrajassa olisi jotain ylimääräistä, tyyliin tikku hampaiden välissä. Siellä ei kuitenkaan näy mitään, mutta välillä olen kielellä tuntevani siellä jotain ja silloin se kipu viiltää tosi syvälle saakka ja lakkaa, kun otan kielen pois. Kipu tuntui vain ikenessä, ei esim. ollenkaan hampaassa. Ei ollut koskaan sellaista, että särkylääkettä olisi pitänyt ottaa ja kestää max kymmenen minuuttia. Alussa kipua tuntui makuulla ollessa aina välillä, nyt kipu tulee vain välillä, kun tosiaan kielellä alan sitä aluetta sörkkimään. Välillä ikenestä tulee hieman verta, välillä ien on hieman turvonneen oloinen. Ei tule mätää. Kun siihen sattuu, niin silloin kipu tuntuu leuassa asti, muuten leuka ei ole ollenkaan kosketusherkkä.

Mitä voisi olla? Voiko olla hammaskiveä jossain siellä syvällä ikenen alla hampaiden välissä? Onko muilla ollut vastaavaa? Jos saan kielen pidettyä pois, niin silloin on kivuton vaikka pari päivää. Ja aina kun istun katsomassa telkkaria tai luen kirjaa se kieli vaan hakeutuu rassaamaan hammasväliä...

Aikuisiällä on yleistä, siis mikäli hammas on reikiintyäkseen, että reikä tulee hampaiden väliin ns. hammasvälikaries. Siksi olisi hyvä ottaa "pikkukuvat" eli baittarit (ei koko suun tomograf.) n. 3v välein hampaista, jotta mahd. reiät näkyisivät, sillä aina silmin eikä edes kuituvalolla niitä pysty havaita.. Toki voi olla, että hampaassasi on hammaskiveä, ienrajan alla, lähellä hampaan kaulaa, joka tuntuu terävältä ja näin myös tulehduttanut ikenesi. Säännölliset kivien poistamiset kannattaa ehkäistääkseen hampaiden kiinnityskudostulehduksia, jotka voivat olla todella kivuliaita ja verta vuotavia, pahimmillaan edetä jopa parodontiitiksi.

Kiitos vastauksista! Hammaslääkäri sanoi, että ei kiirettä, mutta jos kipu yltyy kamalaksi, tulee kuumetta, turvotusta tai vaikeutta avata suuta, niin silloin heti lääkäriin, muuten voin kuulemma odotella hyvin tän pari viikkoa. Hampaassa ei näy mitään reikään viittaavaa, ellei se sitten tosiaan ole siellä jossain hampaiden välissä piilossa. Lähinnä tuntuu siltä, että siellä hampaiden välissä ienrajassa olisi joku kova jumissa.

Kaveri on hammashoitaja ja sen kanssa just tätä ihmettelin. Se veikkas, että hammaskivi siellä jotenkin ärsyttää ja ikenessä on ientulehdusta.

Mulla on takan suussa ikenissä hammaskaulaa paljastunut ja siellä on pari reikää, jotka paikataan ens käynnillä. Ongelmana on vaan se, että edellinen paikkausreissu aiheutti kovat allergiat, nyt on testit kesken ja hammaslääkäri ei halua tehdä mitään ennen tulosten tulemista. Onneksi siihen on vaan pari viikkoa, sitten saan rauhan. Ja samalla poistetaan hammaskiveä, mulla sitä tulee joka kerta paljon raskauden aikana, vaikka mitä tekisin.

Todennäköisesti ollut muovipaikka. Yhdistelmämuovi voi olla joillekin allergisoiva paikka-aine. Vaikka hammas vaatisi paikkauksen niin sen voi myös täyttää väliaikaisella lääkepaikalla tai vaikka amalgaamilla, joka harvoin allergisoi ellei ole elohopealle allerginen. Mutta ehkä lääkärisi haluaa pelata varman päälle. Eikä vaivasi kuullosta siltä, että sinulla olisi mätää juuressa ;D Joskus reiän paikallistaminen voi olla hankalaa tai mahdotonta. Kipua voi tuntua epämääräisesti vastapurioissa, ikenessä, poskessa, makuulleen mennessä... Puruarkuus sekä kylmän tai kuuman arkuus yleensä antaa osviittaa karieksta.

Kiitos minä vaan! Samalla kertaa laitettiin väliaikainen lohjenneeseen hampaaseen ( ei kerinnyt tehdä sille mitään )ja reikään muovipaikka, joten nyt ei osattu päättää, että kumpi sen allergian tosiaan aiheutti. Yks vaihtoehto oli joku liima, jolla sitä paikka kiinnitettiin.

Testataan sitten samalla koko hammashoitosetti ja saadaan sitten varmuutta, että sama ei toistuisi. Mulla on tota ennen edellisen kerran paikattu hampaita joskus miljoona vuotta sitten ja olivat ekat muut paikat kuin amalgaamit. Keraamisia paikkoja mietin, mutta niissäkin on kuulemma se joku liima, jossa on niitä samoja muoveja. Mitä sitten jää vaihtoehdoiksi, jos muovit ei sovi, pelkkä amalgaami vai? Mitä se lasi-ionomeeri on? Onko siinäkin muovia?

Muovipaikka-aineet juuri noiden liimojen eli paikan paremmin kiinnittymiseen käytettävien sidostusaineiden kanssa allergikoille hankalia. Itse olen myös hergästi allergisoiva ko. muovipaikan sidosaineelle (mikäli pääsee kontaminoitumaan ihon kanssa). Eli silloin juuri keraamiset (posliini) ja kulta parempia paikka-aineita, kiinnitetään sementoimalla. Keraamisesta paikka-aineesta ei irtoa mitään aineita, eikä sille voi allergisoitua. Tosin amalgaami joka vanhimpia (jo 1800-luvulta) sekä ehkä jopa kestävimpiä sekä taatusti edullisin paikka-aine. Esteettisesti ei välttämättä kaunein, mutta sopii hyvin pinnoille jotka vaativat kestävyyttä. Kun taas Lasi-ionomeeri, joka on myös paikka-aine, joka on biologisesti hyvä paikkamateriaali. Se kiinnittyy ilman niitä kemiallisia liima-aineita. Aine on tosin yleisemmin käytetty lapsilla (maitsikoihin fluorin läpäisemisen vuoksi) tai aikuisilla yleensä sellaisissa tapauksissa, joissa paikka ei joudu kovan vastapurian alle eli ei pääse kovaa purupainetta syntymään (sopii mm. ienrajoihin tai sinne dent. kaulaan) sillä kestävyys aineella on heikko. Mutta nopeissa särkytapauksissa ja pikaisessa paikkaustarpeessa hyvä vaihtoehto. Riippuu siis täysin paikkojen sijainnista.

Mulla vaivaa vähän samaan tyyliinkun sitä paika ainetta menee sinne ienrajaan asti. Aletaankorjaamaan myöhemmin keväällä. Olen menettänyt hermoni koko hampaaseen....muuta vikaa ei siitä ole löytynyt.

Joskus paikka-aineen täytyy mennäkin ienrajaan asti, riippuen kaviteetin eli reijän syvyydestä ja siitä miten omaa hammasta jätetty ympärille paikkaa tukemaan. Tietenkin matriisi hyvä apuväline, suojaamaan hammasta ikeneltä paikkauksessa. Sekä hampaan viimeistely. Kieli on monesti purentapaperiakin tarkempi mittari epätasaisissa hampaan pinnoissa, joka varmasti etsii ja löytää kaikki pienetkin virheet. Mutta uskoisin että hammas jätetty reunoista korkeammaksi, kuin luonnollisesti joka mekaanisesti ärsyttää ientä.

Minä vaan, kiitos taas! Ootko joku alan ammattilainen, vai miten tiedät noin paljon aiheesta? Oon netistä yrittänyt etsiä tietoa allergioista ja hammasasioista, mutta en oo löytänyt oikeestaan mitään, aina puhutaan vaan hoitohenkilökunnan allergioista. Tuntuu, että hammaslääkäritkin on aika pihalla näistä asioista, netistä en ole löytänyt tietoa mistään allergisiin erikoistuneesta hammaslääkäristä. On vaan kurja, kun suu turpoaa, limakalvot menee rikki ja olo on muutenkin kamala. Nyt pelottaa hammaslääkäri sen takia, että tosiaan viimeksi tuli niin voimakasta turvotusta...

Ihan varmasti osuit oikeaan - ammattilainen. Kukaan muu ei MISSÄÄN tapauksessa suosittele amalgaamia. Varsinkaan, jos itse saa mitään oireita mistään paikka-aineista. Kaikkein surkuhupaisinta on, ettei nettikään näytä 6-7 vuoden jälkeen tietoja uusista innovaatiooista.

Nykyaikaa olisivat Facebook -ryhmä ja adressi.

Tiedot näistä saatava yhteen, jotta asiaan saadaan jokin tolkku.

Suomen Hammaspotilasyhdistys 09-556625, tästä ei juuri löydy tietoa. Miksi?
Muita avainsanoja potilasvahinkoilmoitus, työterveyslaitos, .. jos keksit lisää, kerro täällä. Tosin nämäkään tahot eivät välttämättä ole ratkaisu.
Toisella keskustelupalstalla asiantuntija torppasi kaikkinaiset oireet pelkoreaktioina. Siellä on ehdotettu myös kaikkien hammashoitoon liittyvien ongelmien selvittelyyn yhteistä ryhmää.

Älä jää yksin painimaan. Ollaan asian äärellä, joka luultavimmin on monen sairauden taustalla. On vain jäänyt piirtämättä viiva asia A:sta oire B:hen. Se ei hoidu lisäämällä lääkkeitä.

Yhteistyössä