Onko muilla masentuneita miehiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuinka jaksaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuinka jaksaa

Vieras
Olen kolmen pienen lapsen äiti. Minulla on takana 5v avioliitto mieheni kanssa. Mieheni sairastui masennukseen n. vuosi sitten, ensin luulin kyseessäolevan esim toinen nainen,mutta nopeasti totuus selvisi. Arki tuntuu välilä todella raskaalta, mies on sairaslomalla ja rahasta on tosi tiukkaa, hänelle en voi arjen asioita vastuulle jättää mitään( hän ei välitä jaksaa hoitaa). Onko muilla kokemuksia? Mistä saatte itselllenne voimia jaksaa eteenpäin? Sosiaalitoimesta en saannut kylä mitään apua kuin koitin jo, pahan mielen itelleni vain. Sukulaisia ei ole lähellä ja ystäviäkään ei voi jatkuvasti avuksi pyytää että saisin edes välillä vähän omaa aikaa..Tuntuu vaan että olen niin yksin tämä asian kanssa. Jos joku tahtoo vaihtaa ajatuksia laita s-postiosoitteesi niin kirjottelen!

Läheltä liippaa... Mies saanut kolmelta tai neljältä eri lääkäriltä masennus-, paniikkihäiriö- ja unilääkkeitä, eikä mitään niistä ole käyttänyt. Keksii aina jonkin verukkeen, miksi lääkettä ei voi ottaa. Vaikka kärsii pahasta unettomuudesta ja stressioireista...

Yhdessä ollaan oltu n. 4,5 vuotta. Seurustelun alkuaikoina ihmettelin outoa käytöstä esim. kaupassa. Pois piti päästä mahdollisimman nopeasti. Vasta paljon myöhemmin tajusin, että kyseessä on paniikkihäiriö, jota hän ei itse tunnista tai myönnä.

Ongelmat pahenivat työttymyyden myötä ja varsinkin sitten kun olimme jo naimisissa ja tulin raskaaksi. Käytännössä hoidin uuteen kotiin muuttamisen yksin raskaana ollessani. Mies sai fyysisiä oireita, oli jatkuvasti sairas ja keksi koko ajan kuolemaan johtavia sairauksia, mihin hän olisi voinut sairastua. Parin vuoden sisällä on käynyt läpi kaikki mahdolliset tutkimukset, eikä mitään fyysistä vikaa ole löytynyt. Välillä lähdin jo itsekin mukaan ja pelkäsin, että lapseni jää isättömäksi jonkin sairauden vuoksi... Kunnes tajusin, että kaikki on kuviteltu. Toki oireet ovat hänelle todellisia, mutta niiden aiheuttajaa (masennus, paniikkihäiriö) ei ole suostunut myöntämään kuin vasta viime aikoina.

Mies heilahtelee opiskelun, työpaikkojen ja työttömyyden välillä. Koskaan ei ole tyytyväinen elämäänsä, vaan kokee, että hänellä on aina huonoa tuuria asioiden suhteen. Sukulainen on ammattiauttaja ja hän on antanut neuvoja. Vasta viime aikoina mies alkanut niitä noudattaa edes hitusen. Mutta todella rankkaa on välillä ollut - tuntuu, että kaikesta saa huolehtia yksin ja kaikki on minun vastuulla. Kun edes hetkeksi voisi lakata huolehtimasta ja kantamasta vastuuta! Tiedän, että vikaa on itsessänikin - en ehkä anna toiselle mahdollisuutta hoitaa yhteisiä asioitamme.

Minulla on. Miehelläni on vähän väliä niin pahana masennus, etten tiedä, miten päin häntä kääntelisi. Mikään ei kiinnosta. Kaikki on merkityksetöntä eikä mikään ole ole hyvin. Koskaan ei ole onnistunut missään eikä elämä ole elämisen arvoista koskaan ollutkaan.

Tätä on jatkunut nyt useampi vuosi. Väliin menee ihan hyvin. Kaikki on kuin tavallisessa perheessä, onnellista. Sitten yhtäkkiä jotain tapahtuu ja mikään ei ole enää ennalleen. Itsensä tuntee niin pieneksi ja avuttomaksi, ku ei ymmärrä mitään..ainakin mieheni niin sanoo ja ku ei tiedä kuinka vois auttaa! Minnekään ammattiauttajalle hän ei suostu lähtemään. Ei edes ajatusta anna sille.

Miehelläni on myös tuo sama, kuin edellisellä kirjoittaja kertoi, ettei hän ole koskaan työpaikkaan tyytyväinen. Aina niissä jokin mättää. Ja senhän tietää, että jos hän itsensä irti sanoisi ja työttömäksi jäisi, niin sehän se kova paikka olisi!!

Masennuksen aikaan mieheni on myös koko ajan juomassa. Ja juo paljon. Alkuun mä olin aivan varma, että sillä on joku toinen nainen.. Siitähän se vasta hermostui, kun menin epäilykseni mölayttämään. Mä saan pyörittää tämän koko huushollin aivan yksin, mieheltäni ei paljoa apua heru! Onneksi meillä ei ole kuin yksi lapsi. Haluaisin toisen, mutta en nyt..en ennen kuin mieheni saa oman elämän kuntoon ja sehän ei parane ennen kuin itse haluaa ja uskaltaa ottaa askelen suuntaan tai toiseen. Siitä päivästä en edes uskalla haaveilla.. Tuntuu, ettei sitä koskaan tule ja jos tuleekin, niin varmaan loppu elämäni elän pelossa että kohta petyn taas...

Yhteistyössä