Onko muilla jouluaattoa ilman lapsia viettävillä ikävä lapsiaan?

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Mun poika on viettämässä jouluaattoa isänsä kanssa. Ollaan ekaa kertaa erossa jouluna. Ja mulla on kova ikävä :'( Tilanne varmaan helpottaa illemmalla, kun menen vanhempieni luokse, mutta nyt kun on tässä yksin fiilistelemässä, niin ikävä on kova. Mitä ajatuksia muilla tänään?

Tyttöä on kova ikävä. Mutta ei mitenkään erikoisesti joulun takia vaan siksi, ettei koskaan olla oltu näin kauaa erossa. Maanantaina tulevat kotiin, siihen asti ollaan vauvan kanssa keskenään.

Juuri lähtivät lapset isälleen ja joulufiilis meni ovesta samantien. Ei tunnu miltään, paitsi järjetön ikävä ja paha mieli.
On siis ensimmäinen joulu erossa lapsista, ja fiilikset senmukaiset:(

mutta muistakaa että myös niillä isillä on yhtä kova ikävä niinä jouluina, jolloin lapset ovat teidän kanssa...

Meillä menossa eka joulu eron jälkeen, joten en osaa yhtään sanoa miten seuraavat tulevat menemään. Toivottavasti niin, että aikuisilla on hyvä edes jossain vaiheessa (niin kuin mullakin huomenna) ja lapsella koko joulun :heart:

Kuulostaa tosi kivalta. Näin se toimii mun toisen siskonkin kanssa, eikä pelkästään jouluisin. Samoin haluaisin toimia itsekin, mutta miehelle se ei missään nimessä käy.

Mitenhän se sitten toimii, kun uusiin suhteisiin tulee lapsia? Voiko silloinkin vielä olettaa, että eroperheen lasten ehdoilla mennään ja kuinka kauan? Minne kokoonnutaan viettämään joulua, kenen kotiin, miten isovanhempien kanssa?

Mitenhän se sitten toimii, kun uusiin suhteisiin tulee lapsia? Voiko silloinkin vielä olettaa, että eroperheen lasten ehdoilla mennään ja kuinka kauan? Minne kokoonnutaan viettämään joulua, kenen kotiin, miten isovanhempien kanssa?

Kyllä voi olettaa jos asia on aikanaa puhuttu selväksi. Me kokoonnumme meille, minä, nykyinen mieheni, ex-mieheni, hänen puolisonsa, mun ja ex-miehen yhteiset lapset ja tottahan toki ex-miehen ja nykyisen vaimonsa yhteiset lapsetkin.

Näin me ollaan aikoinaan sovittu ja siitä on pidetty kiinni.

Kyllä voi olettaa jos asia on aikanaa puhuttu selväksi. Me kokoonnumme meille, minä, nykyinen mieheni, ex-mieheni, hänen puolisonsa, mun ja ex-miehen yhteiset lapset ja tottahan toki ex-miehen ja nykyisen vaimonsa yhteiset lapsetkin.

Näin me ollaan aikoinaan sovittu ja siitä on pidetty kiinni.
Kuulostaa äkkiseltään hyvältä, mutta entä ne muut sukulaiset, heitä varmaan sitten tavataan aaton jälkeen? Minä en kyllä olisi koskaan halunnut tuollaista järjestelyä, pakko myöntää. En voi sille mitään, että joulu tuollaisella kokoonpanolla olisi minulle ollut liikaa. Mutta jos sellainen olisi olemassa, olisin siis varmaan vain itse ollut siitä sivussa, enhän olisi voinut toisten tapaa vastaan.

Tuosta aikanaan selväksi puhumisesta, kyllähän asiat voivat muuttua, tilanteet muuttua. Tai ainakin pitäisi voida muuttua. Mutta myönnän puhuvani nyt asiasta, jota en ole joutunut kokemaan.

Mun siskolla on kaksi lasta eri isien kanssa ja esikoisen isän kanssa kaikki on jotenkin toiminut tosi hyvin koko ajan. Molemmat pojat ovat hänellä välillä, myös isän vanhemmilla. Toisaalta ko. isä käy esim. mun vanhemmilla jouluisin jne. uuden puolisonsa kanssa tai ilman. Vanhemmat käy vaikkapa huvipuistossa kesällä yhdessä molempien lasten kanssa. Tällä isällä ei ole muita lapsia, mutta kuvittelisin, että sellainenkin menisi samassa menossa mukana.

Kuulostaa äkkiseltään hyvältä, mutta entä ne muut sukulaiset, heitä varmaan sitten tavataan aaton jälkeen? Minä en kyllä olisi koskaan halunnut tuollaista järjestelyä, pakko myöntää. En voi sille mitään, että joulu tuollaisella kokoonpanolla olisi minulle ollut liikaa. Mutta jos sellainen olisi olemassa, olisin siis varmaan vain itse ollut siitä sivussa, enhän olisi voinut toisten tapaa vastaan.

Tuosta aikanaan selväksi puhumisesta, kyllähän asiat voivat muuttua, tilanteet muuttua. Tai ainakin pitäisi voida muuttua. Mutta myönnän puhuvani nyt asiasta, jota en ole joutunut kokemaan.

Kyllä, muut sukulaiset tavataan sitten joulupäivänä ja tapaninpäivänä.

Toki asiat voivat muuttua mutta erosta huolimatta me vanhemmat luotamme toisiimme ja siihen, että sopimamme asiat pitää.

Ja mä oikeastaan nautin näistä jouluista eikä kukaan ole poikkipuolista sanaa tästä sanonut. Olemme toki ex-mieheni kanssa keskustelleet myös siitä. En toki haluaisi, että hänen nykyinen vaimonsa lapsineen tulisi meille vastentahtoisesti tai, että tilanne olisi minun nykyiselle miehelle ikävän tuntuinen.

Tässä tilanteessa myös ruokailuperinteemme ovat muuttuneet jonkun verran. Molempien uudet puolisot ovat tuoneet omia ruokaperinteitään tähän yhteiseen joulunviettoon :)

Mun muru soitti juuri :heart: Yritin soittaa hälle aiemmin mutten saanut kiinni. Poika on juuri lähdössä isänsä kanssa vanhemmilleen jouluaaton viettoon ja oli oikein iloinen ja hyväntuulinen. Odottaa ja jännittää kovasti joulupukin tuloa :xmas: Kiva oli kuulla, että kaikki on hyvin.

Yhteistyössä