onko muiden lapset kävelleet unissaan ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
en ymmärrä mistä johtuu, mutta tuo 5v10kk vanha on nyt kahtena yönä peräkkäin kävellyt unissaan. ilmestyy joskus yhdentoista aikaan pois huoneestaan ja on tehnyt pieniä hulluja juttuja tai puhunut jotain sekvaa. ollaan viety aina sylissä takas sänkyyn ja sinne tuo on nukahtanut. aamulla hän ei itse muista mitään.
mistähän johtuu ? oire jostain ? mistä ? ei oo mitään ihmeellistä tapahtunut lapsen elämässä viime aikoinakaan..

Tuo 5v poika on meillä tehnyt samaa. Yks yö säikähdin tosissani. Portti, joka on rappujen yläpäässä, oli avattu ja valot alakertaan laitettu. Että mä säikahdin että joku lapsista sinne pudonnu. Ja samoin tuo 5v tuli yks yö. Haki nuorimman hoitopöydältä hoisuvaipan ja alkoi sitä hirveellä huudolla ja kiukulla päälleen pukemaan. En tiedä on oire jostain.

Meillä on mutta siihen on aina liittynyt joko sairastaminen tai muu poikaa vaivaava asia. Pelkkää unissakävelyä se ei ole ollut vaan miltei kauhukohtauksiin viittaavaa paniikkia ja sekavaa puhetta.

Unissakävely voi olla periytyvää kuulemma. Itse en kävele mutta puhun (paitsi lapsena hyppäsin vanhempieni päälle yöllä kerrossängystä) . Äitini taas touhuaa vaikka ja mitä yöllä. Järjestelee tavaroita riviin jne. Hällä liittyy johonkin stressiin tms.

Jotkut vain tekee sitä. Minä kävelin unissani lapsena: "menen lehmiä hakemaan", piilottelin tauluja ja vaihdoin vaatteita. Esikoinen harrasti myös kaikenlaista jännää unissaan lapsena, nykyään se rajoittuu ilmeisesti naapurien yölliseen kyttäykseen (miniä oli herännyt yöllä siihen että tuo seisoi kurkkimassa verhonraosta, ihan unissaan), ja puheeseen: oli herättänyt miniän yhtenä yönä ja sanonut "kato, tuolla ne menee, noi johdot tuolla katonrajassa, mut käskettiin herättää sut ja kertoa".

Kuopus on myös liikkuvaa sorttia öisin.

Kävelin itse unissani kersana. Tiettävästi olisin ollut yhtenä kertana menossa kellariin pesemään hiuksia, toisella kertaa rikoin maljakon (oli aseteltu siten, ettei se kissakaan voinut olla). Onhan se pelottavaa, mutta ei lasta voi sänkyynkään naulata. Katsokaa, että ulko-ovi on lukossa jne.

Meillä poika on kävellyt siitä lähtien kun lähti kävelemään, tekee sitä satunnaisesti ja on käynyt mm. järjestelemässä keittiössä laatikoita & kaappeja uuteen uskoon keskellä yötä ja kun tavattu itse teossa, on ihan umpiunessa, josta puhumalla ohjattu takaisin omaan sänkyynsä.

Molemmat lapset myös puhuvat unissaan, samaa olen tehnyt itsekin.

Tiedä sitten tuon olevan jostain erityisestä asiasta kiinni (ei meillä esim. tuohon kävelyyn tai puhumiseen liity mitään painajaisia, puheessa saattaa käydä ilmi kyllä tuttuja henkilöitä tai pystyy päättelemään mitä tapahtumaa toinen selittää), joillakin homma nyt vain toimii noin, toisilla sitten ei.