onko monellakin jo n.1½vee oppinut kuivaksi?

  • Viestiketjun aloittaja kuhan kyselen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Meillä oppi poika, joka käytti kestovaippoja. Tyttö käytti kertiksiä, mutta hänkin oppi alle 2-vuotiaana päiväkuivaksi ja yökuivaksi hiukan yli 2-v. Poika oli yökuiva 1v 7 kk. Tuli öisin herättämään meitä ja pyysi vessaan ja sitten otettiin vaipat pois ja hyvin sujui. Yökuivuuttahan ei voi mitenkään harjoitella, mut päiväkuivuutta voi.
 
vieras
yksi tuossa paikkeilla päiväkuiva, yövaippa otettiin pois hieman alle 2v :nä, sit yksi oppi päiväkuivaksi 2v :nä ja yövaippa pois vähän ennen 3v nyt kolmas on 1v3 kk ja pottaan tulee lähes kaikki asiat eli alkaa olla kohta päiväkuiva
 
vieras
Onko tää ap:n mielestä jotenkin ihmeellistä, kun tällaista kysyy? Lapset on erilaisia tässä asiassa ja paljon on vanhemmistakin kiinni. Tiedän lapsia, jotka eivät ole kertaakaan edes pottaa nähneet sen ikäisinä kun omani ovat olleet jo vaipattomia ja yleensä näiden vanhempien mielestä ei ole mahdollista, että lapsi voi oppia ennen kuin täyttä kolme, joten turha edes yrittää.
 
ap
mietin vaan tuota omaa 1½veetä,kakat tehny pottaan n.95% jo vuoden,mutta pissa tulee yleensä vaippaan. Tulee kyllä sanomaan et "pissa,pissa!",mutta kun saan potalle vaippa täynnä lämmintä pissaa (kestikset meillä käytössä)...et kokeilisko kesällä et hokaisko...?
 
pinkee
Poikani oppi kuivaksi 1v7kk ikäisenä. Aloitettiin tutustua pottaan heti istumaan oppimisen jälkeen n. 6kk. 8kk ikäisestä lähtien kaikki kakat (muutamaa poikeutta lukuunottamatta mm. matkoilla) tulivat pottaan. Tutun rytmin vuoksi, myös aamu-, ruokailujen- ja päiväunien jälkeiset pissat tulivat pottaan. Jo 1 vuotiaana poika ilmaisi molemmat hätänsä sanalla "kakka". Hän oppi ensiksi yökuivaksi ja lopulta uskalsimme jättää vaipan kokonaan pois. Vahinkoja sattui todella vähän muutaman kuukauden aikana. On nyt 4 vuotias.

Tyttöni on nyt 1v4kk ja pottaillaan ahkerasti 6kk ikäisestä. Kakat tulee pottaan ja suurin osa pissoista, ei aina osaa ilmaista pissahätäänsä, mutta suunta on oikea.

Olen itse oppinut kuivaksi 1v5kk iässä samoin siskoni, veljeni oppi vasta 1v9kk. Inspiraation aikaiseen pottailuun sainkin äidiltäni. Äitini on päiväkodissa töissä ja sieltä kuulee näistä tarinoista, lapsen kypsyydestä pottailuun. 2-3v lapsia tuodaan vaipoissa päiväkotiin ja kas kummaa parissa viikossa osaavat käydä potalla. Toki poikkeuksiakin on, niinkuin kaikissa asioissa. Lapset ovat yksilöitä, mutta kyllä meillä vanhemmilla on paljon tekemistä asioiden opettelun kannalta. Toiset viitsii ja toiset ei, ketään syyllistämättä :D.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mietin vaan tuota omaa 1½veetä,kakat tehny pottaan n.95% jo vuoden,mutta pissa tulee yleensä vaippaan. Tulee kyllä sanomaan et "pissa,pissa!",mutta kun saan potalle vaippa täynnä lämmintä pissaa (kestikset meillä käytössä)...et kokeilisko kesällä et hokaisko...?
No kyllä hänellä selvästi sitten on joku käsitys asiasta, kun tiedostaa pissan. Pidätyskyky voi olla vielä vähän niin ja näin, jos ei potalle asti ehdi, mut nähtävästi tunnistaa hädän. Mä ehkä sun sijassa käyttäisin lasta potalla vähän useammin, niin vois ehtiä ajoissa.
 
ap
juu,ei oo ihmeellistä! meillä potta tuttu ja mieluinen juttu,kunhan vaan kyselin. Olen ajatellut kesän tullen tyttöä vaipatta pitää ja kokeilla,hokaisko mennä ajoissa myös pissalle potalle,sen takia lähinnä kysyin etten liian aikaisin yrittäis.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pinkee:
Poikani oppi kuivaksi 1v7kk ikäisenä. Aloitettiin tutustua pottaan heti istumaan oppimisen jälkeen n. 6kk. 8kk ikäisestä lähtien kaikki kakat (muutamaa poikeutta lukuunottamatta mm. matkoilla) tulivat pottaan. Tutun rytmin vuoksi, myös aamu-, ruokailujen- ja päiväunien jälkeiset pissat tulivat pottaan. Jo 1 vuotiaana poika ilmaisi molemmat hätänsä sanalla "kakka". Hän oppi ensiksi yökuivaksi ja lopulta uskalsimme jättää vaipan kokonaan pois. Vahinkoja sattui todella vähän muutaman kuukauden aikana. On nyt 4 vuotias.

Tyttöni on nyt 1v4kk ja pottaillaan ahkerasti 6kk ikäisestä. Kakat tulee pottaan ja suurin osa pissoista, ei aina osaa ilmaista pissahätäänsä, mutta suunta on oikea.

Olen itse oppinut kuivaksi 1v5kk iässä samoin siskoni, veljeni oppi vasta 1v9kk. Inspiraation aikaiseen pottailuun sainkin äidiltäni. Äitini on päiväkodissa töissä ja sieltä kuulee näistä tarinoista, lapsen kypsyydestä pottailuun. 2-3v lapsia tuodaan vaipoissa päiväkotiin ja kas kummaa parissa viikossa osaavat käydä potalla. Toki poikkeuksiakin on, niinkuin kaikissa asioissa. Lapset ovat yksilöitä, mutta kyllä meillä vanhemmilla on paljon tekemistä asioiden opettelun kannalta. Toiset viitsii ja toiset ei, ketään syyllistämättä :D.
Olen samaa mieltä sun kanssa tosta vanhempien osuudesta.
 
juuh
Mä tunnustan, että olen ollut vaan laiska, enkä ole potattanut 1,5v:ta kovin ahkerasti. Isoveljensä oppi kuivaksi 2,5-vuotiaana, joten jotenkin ihmettelen kyllä 3,5v:ta jolla on vielä vaipat. Mutta tosiaan, lapset ovat erilaisia, kuten myös me vanhemmat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mä tunnustan, että olen ollut vaan laiska, enkä ole potattanut 1,5v:ta kovin ahkerasti. Isoveljensä oppi kuivaksi 2,5-vuotiaana, joten jotenkin ihmettelen kyllä 3,5v:ta jolla on vielä vaipat. Mutta tosiaan, lapset ovat erilaisia, kuten myös me vanhemmat.
jos ne 3,5-vuotiaiden vanhemmatkin on olleet laiskoja? Päiväkuivaksi oppiminen on pitkälti opettamisesta kiinni ja jos terve lapsi on noin vanhana vaipoissa, niin joko opetuksessa tai sen puutteessa on vikaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oletteko jotenkin kovasti treenanneet potalla käyntiä vai miten lapsi sen asian on sitten hokannut?
mä yritin ekan kerran tyttöä potalle kun oli 10kk vanha. Ei halunnut millään istua potalle. Jätettiin potta tuohon esille ja sen kanssa touhusi ja parin viikon päästä yritetiin uudestaan ja kappas, tyttö istu potalle ja pissat tuli heti. Kolmella ekalla pottakerralla tuli pissat ja luulenpa että tyttö tuolloin hoksasi mokoman kapistuksen idean.

Siitä alkaen yleensä pissasi kun laittoi potalle, toki tuli vaippaankin. Monesti jos oli nakuna iltasella, alkoi yhtäkkiä vimmatusti kontata kohti vessaa kunnes pissa lirahti matkalla. Eli tiedosti hädän kyllä jo aika pienenä muttei ns. kerennyt potalle.

n. puolitoistavuotiaana sai sitten jättää päivävaipat pois, jokunen vahinko kyllä tuli vielä sen jälkeenkin. Päiväkodissakin otettiin hienosti kun sanoin että käyttävät vessassa useammin, emme käytä enää vaippoja. Päiväunilla oli vielä vaipat.

Nyt 2v5kk iässä käy itse vessassa, huutaa kun on kerennyt ja käyn pyyhkimässä. Jos kestää liian kauan, nousee potalta itse hakemaan paperia :D Yövaippa on ollut vaihtelevasti kuiva, 3-4päivääkin putkeen aina välillä. Noina öinä on usein herännyt itkemään ja halunnut käydä pissalla.
 

Yhteistyössä