Onko minulla velvollisuus vastata puheluihin ja sähköposteihin sairaslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Eli olen omasta halustani vastannut muutamaan sähköpsotiin sairasloman aikana. Liittyen koko organisaatiuon toimintaan.
Olen työssä pienessä sivuyksikössä asiantuntijana. Nyt työkaverini soittelee sieltä ja kun en vastaa puhelimeen niin jättää vastaajan viestejä, että lähettää sähköpostia työasioista, että voisinko vastata.

Onko minulla velvollisuus vastata puheluihin ja sähköposteihin?
Pakkohan ei ole, mutta onko se nyt "pakko" kuitenkin?
Itse en jaksaisi ajatella työasioita enää yhtään, olenhan sairaslomalla.

Ei ole :) Ei missään työssä. Itse olen pph ja monen palstamammankin mielestä velvollinen olemaan aina tavoitettavissa ammattini puolesta mutta meillä kaikilla, missä ammatissa tahansa on oikeus sairaslomaan, lomaan ym.

Riippuu sairausloman syyst'.
Jos on kuumetta 40 astetta niin sitten ei tietenk''n, mutta jos on kotona esimerkiksi murtuneen jalan vuoksi, niin kai sit' v'h'n voi ty;hommia tehd', jos ne on t'rkeit'.
*mihin mun skandit ja muut merkit ovat havinneet..|

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Riippuu sairausloman syyst'.
Jos on kuumetta 40 astetta niin sitten ei tietenk''n, mutta jos on kotona esimerkiksi murtuneen jalan vuoksi, niin kai sit' v'h'n voi ty;hommia tehd', jos ne on t'rkeit'.
*mihin mun skandit ja muut merkit ovat havinneet..|
Joo, mä olen ihan tätä samaa mieltä.

Ja sulla on vaihtunut siellä kellon vieressä ollut FI-logo EN-logoon, eikö vaan? Vaihdan hiiren oikealla napilla takaisin ja sulje samalla se kielipalkki niin ei pääse enää itsestään vaihtumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
[Ja sulla on vaihtunut siellä kellon vieressä ollut FI-logo EN-logoon, eikö vaan? Vaihdan hiiren oikealla napilla takaisin ja sulje samalla se kielipalkki niin ei pääse enää itsestään vaihtumaan.

Kiitos, jo toimii. Mitähän ihmettä on käynyt? Eipä ennen ole moista sattunut.

Olen jäänyt sairaslomalle nyt ennen äitiysloman alkua. tuntuu, että työkaverilla on kokoajan jotain kysyttävää ja viimeisimmässä postissa oli jotenkin " että tässä nyt alkuun näitä kysymyksiä, näitä tulee avrmaan poitkin aikaa ja matkaa lisää..."
Sis pitääkö mun olla valmis vastailemaan koko sairasloma ( 2 viikkoa ) ja äitiysloma niihin kysymyksiin?
Kun eivät yhtään valmistautuneet mun poisjääntiin etukäteen...Nyt sitten kamala hätä ja minun pitäisi olla kokoajan neuvomassa.

No ainakin sitten kun olet äitiyslomalla niin olet virkavapaalla eli et töissä. Etkä mun mielestä nytkään ole velvollinen vastaamaan. Ongelma on työnantajan, ei sinun, jos olet ajallaan ilmoittanut raskaudesta eivätkä he ole huolehtineet sijaisen perehdyttämisestä ajoissa.

Tulee huono omatunto kun tavallaan jätän työkaverin pulaan. Kun osaisin ja voisin neuvoa, toisaalta en jaksa eikä kiinnosta enää yhtään. Kurjaahan se on työkaverillekin, että esimies ei ole hoitanut hommiaan ja hankkinut sijaista/perehdystystä...
Mutta kun kerran vastaa niin saa näköjään olla kokoajan vastaamassa puhelimeen ja posteihin.
En oikein tiedä miten sen kauniisti sanoisi, että älä soittele/lähettele postia enää...?

Riippuu ihan siitä, millainen työsopimus sulla on. Tarkoitan, että muodostuuko palkkasi vastuullasi olevien työtehtävien hoitamisesta vai siitä, että vietät tietyn ajan työpaikalla. Asiantuntijatehtävissä ero on usein kuin veteen piirretty viiva. Voit miettiä asiaa niin, että kuuluuko sinun huolehtia tietyistä työtehtävistä esimerkiksi kesälomasi aikana. Oletko silloin velvollinen lukemaan sähköpostiasi ja tekemään sellaisia sun toimenkuvaasi kuuluvia hommia, joita muut eivät osaa tai ehdi tehdä tai ko työtehtävien hoitaminen ei kuulu heidän toimenkuvaansa?

Jos ymmärsin oikein, olet sairaslomalla äitiysloman alkuun asti? Eli et tässä välissä palaa töihin selvittelemään tsiljoonaa sotkua, jotka osaamaton sijaisesi/kollegasi on saanut sairaslomasi aikana aikaiseksi? Mä olen aiemmissa työpaikoissani vastaillut meileihin, neuvonut kollegaa ja tehnyt hommia itse niissä tapauksissa, joissa sotkujen selvittäminen olisi töihin paluun jälkeen mun heiniäni sekä niissä tapauksissa, joissa olen ollut ko homman onnistumisesta vastuussa. Nämä tilanteet ovat kuitenkin olleet kesälomiani ja sairaslomia. Äitiyslomalla et asiantuntijatehtävissäkään ole enää vastuussa mistään työtehtävistä vaan työnantajan velvollisuus on järjestää työsi siten, että joku muu tekee ne joko sijaisenasi tai oman työnsä ohella.

Yhteistyössä