Onko minulla oikeus jäädä pois töistä jos kotihoidossa olevan lapsen hoitaja sairastuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika harvoissa paikoissa maksetaan toiselle puoliskolle kotiin palkkaa siksi että toinen on sairaana, palkattomaksi yleensä menee. Jos lapsi ois pph ja pph sairastuu niin lapsi menee varahoitopaikkaan. Asia on eri jos lapsi sairastuu, mutta meidän kunnassa ei ainakaan nuhaa vielä sairaudeksi lasketa...

[QUOTE="mamma";22571024]Sulla on oikeus jäädä kotiin, siis työnantaja ei voi irtisanoa sua sen takia yms. Mutta; koska sijaishoitopaikka pitäis aina olla järjestettynä tällaisissa tapauksissa, niin et saa palkkaa välttämättä. Se riippuu kovasti työnantajasta.
Periaatteessa se on väärin, koska jos sun lapsikin on sairas, niin eihän sairasta lasta voi viedä muuallekkaan hoitoon esim kunnalliseen hoitoon. ELi sinuna tekisin niin, että ilmoittaisin työnantajalle vain että lapsi on sairas, haet neuvolasta (täällä suurkaupungissa saa soittamalla) hoitolomatodistuksen ja sanot neuvolaan että on kuumeessa ja flunssainen. Et puhu työnantajalle mitään siitä että hoitaja on kipeänä.
Näin minä toimisin. Koska kaikilla alle 10v vanhemmilla on kuitenkin oikeus hoitaa sairasta lasta kotona 3 päivää.[/QUOTE]

Mukava aina lukea näitä "kuseta työnantajaa"- neuvoja. Sitten samat mammat itkee kuorossa, kun äitejä ja naisia sorretaan työelämässä. Onpa kumma juttu! Kyllä yleensä työelämässä menee niin, että jos itse on rehellinen ja joustava, niin kyllä se työnantajakin on. Mutta sitten kun näitä kusettajia on tarpeeksi, niin kaikki kärsivät.

[QUOTE="vieras";22571439]Ja joissain työpaikoissa se aplkaton poissaolokin tuottaa ongelmia (tehdas, hoitotyö ym) että jos ei ole PAKKO antaa sitä vapaata, sitä ei myöskään anneta.[/QUOTE]

Tehtaalla minäkin ja palkallisen sai kun hoitaja ja lapsi oli sairas.

Tässä erinomainen syy miksen palkkaisi naisia töihin, varsinkaan äitejä. Miehet ovat huomattavasti harvemmin poissa töistä. Suoraan sanottuna en ole koskaan ymmärtänyt miksi saikulla pitäisi saada normaali palkka. Joku 70% palkasta voisi olla ihan sopiva korvaus poissa olemisesta. Miten ihmeessä saikulla olija ja töissä olija voi saada saman palkan? Ei kyllä mene minun oikeustajuuni.

Millaisella sopimuksella mies on hoitajan, siis saatteko yksityisen hoidon tukea tms? Mietin vaan, että miten sitten toimittaisiin, jos lapsesi olisi esim perhepäivähoidossa tai lapsen hoitajan ei toimisi isä, vaikka muutoin ehdot olisi samat? Jos vaikkapa ihan työkkärin sivuilta etsitty ihminen kävisi teillä hoitamassa lasta ja sairastuisi? Eikai tässä nyt ratkaisevaa voi olla hoitajan isyys vaan se, että kipeän ihmisen ei tarvitse toimia hoitajana kun kerran EIVÄT asu samassa taloudessa.

Jos kotiin on palkattu hoitaja, ja tämä sairastuu, se on voi voi. Palkatonta vapaata voin työnantaja myöntää joksikin aikaa. Mutta pidemmän jakson sattuessa, joudut sitten vaikka palkkaamaan toisen hoitajan ja maksamaan molemmille palkan. Mulla on ystävälle käynyt näin.

[QUOTE="poikia3";22571527]Jos kotiin on palkattu hoitaja, ja tämä sairastuu, se on voi voi. Palkatonta vapaata voin työnantaja myöntää joksikin aikaa. Mutta pidemmän jakson sattuessa, joudut sitten vaikka palkkaamaan toisen hoitajan ja maksamaan molemmille palkan. Mulla on ystävälle käynyt näin.[/QUOTE]

Meillä on työpaikalla yksi ulkopuolinen-hoitaja-hoitaa-lasta-kotona tapaus, ja on tehty KIRJALLINEN sopimus että hoitajan sairastuessa tilanne rinnastetaan lapsen sairauden takia poissaoloon ja toimitaan niillä ehdoilla. Koska vastaavasti hänelle ei tule niitä lapsen sairastamisen takia poissaoloja, hoitaja hoitaa sairasta lasta kotona.

Tässä erinomainen syy miksen palkkaisi naisia töihin, varsinkaan äitejä. Miehet ovat huomattavasti harvemmin poissa töistä. Suoraan sanottuna en ole koskaan ymmärtänyt miksi saikulla pitäisi saada normaali palkka. Joku 70% palkasta voisi olla ihan sopiva korvaus poissa olemisesta. Miten ihmeessä saikulla olija ja töissä olija voi saada saman palkan? Ei kyllä mene minun oikeustajuuni.

Ja miksei ne miehet sitten ole poissa???!!! saisi naisetkin vähän tasa-arvoa.. Miksi sen pitäis olla aina se nainen joka jää niiden lapsien kanssa kotiin?? Meillä onneksi on osallistuva isäkin kuvioissa jolla on työnkuva sellainen että hänen on helpompi olla kotona lasten kanssa. Joten meillä se yleensä onkin mies joka on kotona.. Mutta miksi mä saan silti vähemmän palkkaa??!!??

[QUOTE="Äiti";22571599]Ja miksei ne miehet sitten ole poissa???!!! saisi naisetkin vähän tasa-arvoa.. Miksi sen pitäis olla aina se nainen joka jää niiden lapsien kanssa kotiin?? Meillä onneksi on osallistuva isäkin kuvioissa jolla on työnkuva sellainen että hänen on helpompi olla kotona lasten kanssa. Joten meillä se yleensä onkin mies joka on kotona.. Mutta miksi mä saan silti vähemmän palkkaa??!!??[/QUOTE]

Erilainen toimenkuva? eri ammatti? eri työnantaja? erilainen koulutus? erilainen vastuu?

noin ensialkuun tulee mieleen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä;22571638:
Erilainen toimenkuva? eri ammatti? eri työnantaja? erilainen koulutus? erilainen vastuu?

noin ensialkuun tulee mieleen ;)

No joo asian vierestä mutta oon miettiny muutenki että miks mä saan naisena päällikkötehtävistä vähemmän kuin mies duunaritehtävistään :D Mutta sekin vielä että miehen on helpompi olla poissa töistä lasten sairauden takia kuin mun ja sit joku luupää tulee sanomaan ettei palkkaisi naisia kun ne on aina poissa lasten takia.. UGH!

[QUOTE="Äiti";22571651]No joo asian vierestä mutta oon miettiny muutenki että miks mä saan naisena päällikkötehtävistä vähemmän kuin mies duunaritehtävistään :D Mutta sekin vielä että miehen on helpompi olla poissa töistä lasten sairauden takia kuin mun ja sit joku luupää tulee sanomaan ettei palkkaisi naisia kun ne on aina poissa lasten takia.. UGH![/QUOTE]

:D Ne on niitä elämän ihmeellisyyksiä joita voi miettiä viinilasillisen äärellä...

Kyllähän se tosiaan sanotaan heti alussa, että isä EI asu samassa taloudessa. Se on mielestäni olennaista, tekee hoitajasta ulkopuolisen. Eihän isyys todella velvoita hoitamaan, jos on etäisä. Eli hoitaa hoitajana, ei isänä. Jos nyt ymmärrätte. Meillä itsellä on ollut au pair hoitamassa lapsia, ja vaikka asui saman katon alla niin katsottiin ulkopuoliseksi hoitajaksi ja kun sairastui niin jäin kotiin hoitamaan lapsia. Ja myös lasten sairastuessa jäin, koska ulkopuolisen hoitajan ei tarvitse hoitaa kipeää lasta. Ei päiväkotiin tai pph:lle viedä kipeitä lapsia.

Mielestäni ap saa jäädä (ja pitää jäädä) kipeän lapsen kanssa kotiin. Mutta asian voi myös rohkeasti varmistaa työnantajalta. Hoitaja on hoitaja, oli sitten isä, mummo, naapuri tai mll hoitaja.

Kuka sen sanoo, että kyseessä on etäisä?
Isästä on voitu tehdä lähi, jolloin hoitaa lasta työttömyys tms päivien ajan, saa mahdollisesti kotihoidontuen, ehkä korotetun lapsilisän + muita tukia päälle, koska on työtön tms isä. Tuskin isä saa yksityisen hoidon tukea, koska on ISÄ!!!

Kyllä se kuulkaa vaan niin on, että isä on isä eikä sitä ole missään laissa rinnastettu hoitajaksi. Eikä lapsen toinen vanhempi saa olla palkallisesti poissa töistä, mikäli toinen on kotona, joskin eri osoitteessa.

[QUOTE="vieras";22571583]Meillä on työpaikalla yksi ulkopuolinen-hoitaja-hoitaa-lasta-kotona tapaus, ja on tehty KIRJALLINEN sopimus että hoitajan sairastuessa tilanne rinnastetaan lapsen sairauden takia poissaoloon ja toimitaan niillä ehdoilla. Koska vastaavasti hänelle ei tule niitä lapsen sairastamisen takia poissaoloja, hoitaja hoitaa sairasta lasta kotona.[/QUOTE]

Mitenkähän työnantaja suhtautuisi siihen, että työntekijän pitäisi olla esim. 1,5 kk poissa, kun hoitaja sairastuu. Ystäväni tapauksessa kyse oli siitä, että työntekijä joutui leikkaukseen ja sai siitä pitkän sairasloman.

[QUOTE="poikia3";22571844]Mitenkähän työnantaja suhtautuisi siihen, että työntekijän pitäisi olla esim. 1,5 kk poissa, kun hoitaja sairastuu. Ystäväni tapauksessa kyse oli siitä, että työntekijä joutui leikkaukseen ja sai siitä pitkän sairasloman.[/QUOTE]

Kuten tuossa mun tekstissä oli, toimitaan samoilla säännöillä kuin lapsen sairastuessa eli ekat 4 pv saa olla kotona, sit on keksittävä muuta (eli palkattava toinen hoitaja).

[QUOTE="tinttamari";22571789]Voit olla pois pakottavan perhesyyn nojalla, palkkaa et välttämättä saa.[/QUOTE]

ei mee sit kovin pitkää aikaa läpi, ja tuo on sillä rajoilla meneekö läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22571705:
Kuka sen sanoo, että kyseessä on etäisä?
Isästä on voitu tehdä lähi, jolloin hoitaa lasta työttömyys tms päivien ajan, saa mahdollisesti kotihoidontuen, ehkä korotetun lapsilisän + muita tukia päälle, koska on työtön tms isä. Tuskin isä saa yksityisen hoidon tukea, koska on ISÄ!!!

Kyllä se kuulkaa vaan niin on, että isä on isä eikä sitä ole missään laissa rinnastettu hoitajaksi. Eikä lapsen toinen vanhempi saa olla palkallisesti poissa töistä, mikäli toinen on kotona, joskin eri osoitteessa.

Etäisä mikä etäisä, jos ei asu perheen luona. Koska aina silloin vain toinen VOI LAIN MUKAAN olla lähivanhempi. Ja lähivanhempi jäjestää lapsen hoidon. Kotihoidon tukea taas saa, vaikka joulupukki hoitaisi kunhan ei vaan ole päivähoidossa. Hoitaja jos tulee eri osoitteesta, se on HOITAJA ensin, toisarvoista on geneettinen yhteys lapseen. Jos mummo hoitaisi ensisijaisesti, saisi äiti olla mummon sairastuttua kotona lapsen kanssa? En usko että kukaan riitelisi vastaan, kaikki ihmettelisivät kysymystä ja sanoisivat että eihän isovanhemmilla ole velvollisuutta kipeänä hoitaa. Onhan noi ketjut nähty. Mikä ero on jo isä tulee toisesta osoitteesta?

Miten muissa eronneissa perheissä? Onko isällä velvollisuus joustaa ja ottaa esim joka vkl lapset jos äidillä on kuumetta tai menoa tms? Hienoa jos tässä tilanteessa isä on ottanut vastuuta arjesta työttömyysaikanaan, mutta valvollisuuksien lisäksi hänellä on oikeuksia, joita samassa taloudessa asuvalla ei ole, kuten nyt tuo sairastaminen.

Ei meillä saa ainakaan samaa palkkaa, kaikki lisät jää pois sairaslomalaisilta. Enkä toki väitä että pitäkään saada samaa palkkaa. Mutta palkkaa kuitenkin, koska en ole tahallani sairastunut.

Miten muissa eronneissa perheissä? Onko isällä velvollisuus joustaa ja ottaa esim joka vkl lapset jos äidillä on kuumetta tai menoa tms? Hienoa jos tässä tilanteessa isä on ottanut vastuuta arjesta työttömyysaikanaan, mutta valvollisuuksien lisäksi hänellä on oikeuksia, joita samassa taloudessa asuvalla ei ole, kuten nyt tuo sairastaminen.

Meillä on seuraavanlainen uusperhe kuvio. On minä ja mieheni sekä mieheni ex ja hänen uusi miehensä. Miehelläni ja hänen exällään on lapsi, joka on ainainen riidan aihe. Lapsi parka... mutta asiaan...

Lapsi sairastuu ja ei pääse päiväkotiin. Lapsen äidin uusi puoliso käy yötöissä, ja nukkuu päivät. Lapsen äiti ei voi olla palkallisesti pois töistä, koska äidin uusi kumppani rinnastetaan "isäksi" ja katsotaan että hän voi hoitaa lasta, kun on kotona. Vaikkakin sitten yöunilla päiväsaikaan. Eli lapsi ei voi jäädä kotiinsa hoitoon, jos äiti mielii saada palkan. Lapsen etäisä on taas valmis hoitamaan lasta, mutta ei voi jäädä kotiin hoitamaan sairasta lastaan, koska minä, hänen uusi puoliso, on kotidoihontuella ja siis virallisesti kotona. Koska lapsen isäkään ei saa jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta, jos hänen kotonaan on jo yksi aikuinen ihminen, jolle lapsen hoidon voisi suoda. Ja lapsi taas ei saa olla minun kanssani (äidin mielipide) koska olen lapselle huonoa seuraa (ei ole perustellut kantaansa). Lapsi kuitenkin pitää minusta ja ainoa, jonka mielestä olen huonoa seuraa lapselle on lapsen äiti.

Noh, mihin lapsi hoitoon? Tässä tapauksessa lapsi meni uuden miehen äidille eli "mummopuolelle". Mutta tällainen kuvio on siis täysin mahdollinen (asia varmistettu).

Yhteistyössä