Onko mielestänne reilua? Tenttikysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minun mielestäni on kohtuullista palkita niitä, jotka käyvät luennolla tai edes hankkivat luentomuistiinpanot. Siksihän niitä luentoja järjestetään. Jos joku ei halua käydä, hän jää osasta oppia paitsi. Täysin reilua.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Oliko siellä esim. 10 kysymystä, joista piti vastata viiteen? Jos näin, niin ihan kohtuullista, mutta jos kaikkiin piti vastata, niin erikoista.

4 kysymystä ja kaikkiin piti vastata. Eli aika suuri painoarvo oli tuollakin kysymyksellä.

Kyllä meidän tiedekunnassa ainakin voi tulla luennoilta kysymys tenttiin, vaikka luennot ovatkin vapaaehtoisia. Se on jokaisen itse päätettävä, ottaako riskin, ettei istu luennoilla ja sit tuleekin kysymys luennoista tenttiin.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Kyllä meidän tiedekunnassa ainakin voi tulla luennoilta kysymys tenttiin, vaikka luennot ovatkin vapaaehtoisia. Se on jokaisen itse päätettävä, ottaako riskin, ettei istu luennoilla ja sit tuleekin kysymys luennoista tenttiin.

peesi ja aina voi joltain lainata muistiinpanot ja kopsata...

Riippuu tentittävästä matskusta. Jos kyse tentistä, jonka tenttimateriaali koostuu luentopaketista, niin aika luonnollistahan se on että kysytään luennoilla käytyjä asioita. Jos taas kyse kirjapaketista, niin silloin epäreilua.

Siis eikai kukaan kirjoita kaikkea ylös? Tottakai minullakin oli luentomuistiinpanot tenttimateriaalina, mutta tuosta aiheesta puhuminen on ollut sellaista "yleistä jutustelua" mistä ei ole mainintaa missään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja j:

peesi ja aina voi joltain lainata muistiinpanot ja kopsata...

Nimenomaan näin. Tietysti ne muistiinpanot pitää hankkia!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis eikai kukaan kirjoita kaikkea ylös? Tottakai minullakin oli luentomuistiinpanot tenttimateriaalina, mutta tuosta aiheesta puhuminen on ollut sellaista "yleistä jutustelua" mistä ei ole mainintaa missään.

No kyllä yleisen jutustelun pääpointit pruukataan kirjata ylös omiin muistiinpahoihin. Ainakin ennen muinoin. Nykyään teillä on tietty jotkut valmiit poverpointit kopioitavana eikä muuta kirjoiteta?

Ja omaa päätä ei osannut käyttää jos on yleistä jutustelua?? :/

No sehän oli sitten tentin helpoin kysymys, jolla kerättiin vain pisteitä, jotta pääsee läpi tentistä. Kirjoittaa vastaukseksi, mitä "yleisesti jutusteltiin". Tavallaan sellainen armonpulla luennoitsijalta, että vastaaja saa edes jotain pisteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja eeee:

No kyllä yleisen jutustelun pääpointit pruukataan kirjata ylös omiin muistiinpahoihin. Ainakin ennen muinoin. Nykyään teillä on tietty jotkut valmiit poverpointit kopioitavana eikä muuta kirjoiteta?

Meillä on koulussa käytäntönä, että PowerPointit löytyy intranetistä, jolloin niitä ei tarvitse edes kopioida :D Paitsi tämän yhden open kohdalla. Tämän open tunneilla kirjoitetaan itse paperille kaikenlaista. Mutta tuosta shoppailusta puhuminen oli vähän ohi aiheen ja muutenkin tosiaan ollut sellaista jutustelua eikä niinkään opetusta.

Niin ja tenttiaineiston kohdalla lukee: luennoilla jaettavat monisteet.

Niin ja mä siis en ole ollut paikalla siellä luennolla, kun satun käymään myös töissä. Sen takia olen valinnut kursseiksi sellaisia, joissa ei ole läsnäolopakkoa. Ikinä ennen (neljän vuoden aikana) ei ole tullut tuollaista vastaan.

Niin ja mä siis en ole ollut paikalla siellä luennolla, kun satun käymään myös töissä. Sen takia olen valinnut kursseiksi sellaisia, joissa ei ole läsnäolopakkoa. Ikinä ennen (neljän vuoden aikana) ei ole tullut tuollaista vastaan.

Mistä ihmeestä sä sitten tiedät, että kyseessä oli "yleistä jutustelua"?

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Mistä ihmeestä sä sitten tiedät, että kyseessä oli "yleistä jutustelua"?

Kyllä mä luotan viiden muun luennolla olleen arvioon tässä tilanteessa. He ihmettelivät kanssa tuota kysymystä.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Ei toi ollut reilu kysymys. Reilua olisi kysyä shoppailusta jotakin sellaista, jota ei kirjallisessa materiaalissa ole vaan jota on käsitelty luennolla.

No ei ollut shoppailusta yhtään mitään kirjallisessa materiaalissa. Joten susta tuo oli siis reilua :) Musta se olis ollu reilua, jos tunneilla olisi läsnäolopakko tai edes joku 20% vaan saisi olla pois.

Voithan sä ottaa asian puheeksi tentaattorin kanssa ja kertoa omasta tilanteestasi. mutta minusta on reilua kysyä asioita, joista luennoilla on puhuttu, jos luennot on kerran järjestetty. Ne on silloin osa opetussuunnitelmaa ja opetusta ja niistä voidaan mielestäni ihan hyvin tehdä kysymyksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja äö:
Voithan sä ottaa asian puheeksi tentaattorin kanssa ja kertoa omasta tilanteestasi. mutta minusta on reilua kysyä asioita, joista luennoilla on puhuttu, jos luennot on kerran järjestetty. Ne on silloin osa opetussuunnitelmaa ja opetusta ja niistä voidaan mielestäni ihan hyvin tehdä kysymyksiä.

Tottakai niistä voi tehdä kysymyksiä, mutta tästä aiheesta ei tosiaan löydy yhtään mitään muusta aineistosta. Musta nuo luennot on sitä varten, että oppisi paremmin. Niillä syvennytään asioihin ja selitetään niitä paremmin. Mutta tää shoppailu ei liittynyt kyllä mihinkään :-/

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Ei toi ollut reilu kysymys. Reilua olisi kysyä shoppailusta jotakin sellaista, jota ei kirjallisessa materiaalissa ole vaan jota on käsitelty luennolla.

No ei ollut shoppailusta yhtään mitään kirjallisessa materiaalissa. Joten susta tuo oli siis reilua :) Musta se olis ollu reilua, jos tunneilla olisi läsnäolopakko tai edes joku 20% vaan saisi olla pois.

Siis kyllähän jo kurssin alussa pitää kertoa, että tenteillä käsitellään asioita, joita ei muualla kerrota ja pitäähän luennon sisältö edes otsikoimalla kertoa kaikille.

Jos shoppailu ei kuulu teidän kurssin sisältöön niin ota yhteys opiskelijajärjestöönne tai vastaavaan. Kurssien kuuluu olla kuvatun kaltaisia.

Yhteistyössä