Onko mielestänne ok jos päiväkodissa on joka perjantai lelupäivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dynamiitti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Uskon että se olis pojalle elämys saada esitellä avaimiaan ja lukkojaan. Nyt kun aloin miettimään niin voihan niistä avaimista ja lukoista saada aikaan vaikka minkä leikin. Poliisi ja rosvojuttuja tms. Vankilaan lukko. :D

Lasten mielikuvitus riittää noilla vaikka mihin ;)! Kerran meidän kuopus otti risteilyltä jääneet maihinnousukortit (samalla avainkortit) ja niillähän tenavat olivat leikkineet kaupassakäyntiä ja korttimaksamista sekä hotellia ja ovien avaamista. Ja uskoisin, että oikeat avaimet ovat suurimman osan lapsista mielestä jännittäviä eikä suinkaan 'outoja'.

Meillä päiväkodissa (olen siis työntekijä) on lelupäivä joka viikko. Syystä, että lapset tykkäävät siitä niin kovin, ja muutenkin haluamme pyhittää yhden päivän leikille.

Lasten tuomiset ovat sitten tosi erilaisia ja kaikkia ihastellaan yhtä lailla. Joku tuo lelun, joku itse tekemänsä askartelun, joku esim. juuri purkissa jotain hänelle tärkeitä juttuja, joku kirjan. En itedä lähteekö aikuisista, mutta ei kyllä ole ikinä kenenkään tuomista arvosteltu vaan hienoja ovat kaikki. Minä näen, että lapsi saa lelunsa/tavaransa kautta kertoa itsestään jotain ja se on hienoa.

Ainoastaan liian kalliit lelut, helposti hajoavat ja pyssyt olemme pyytäneet jättämään kotiin.

Uskon että se olis pojalle elämys saada esitellä avaimiaan ja lukkojaan. Nyt kun aloin miettimään niin voihan niistä avaimista ja lukoista saada aikaan vaikka minkä leikin. Poliisi ja rosvojuttuja tms. Vankilaan lukko. :D

Joo, aikuiset joskus tekee asioista vaikeampia kuin ne ovat. Esim. lelun pitäisi olla sopivan kokoinen (ei iso, ei pieni), ehjä, sukupuoleen sopiva, kokonaisuus yksinään ja vielä ehkä vähän trendikäskin tai muuten vain sopivan hintainen. Ja lapsi nyt vain haluaisi viedä jonkin sillä sekunnilla tärkeän esineen.

Meillä päiväkodissa (olen siis työntekijä) on lelupäivä joka viikko. Syystä, että lapset tykkäävät siitä niin kovin, ja muutenkin haluamme pyhittää yhden päivän leikille.

Lasten tuomiset ovat sitten tosi erilaisia ja kaikkia ihastellaan yhtä lailla. Joku tuo lelun, joku itse tekemänsä askartelun, joku esim. juuri purkissa jotain hänelle tärkeitä juttuja, joku kirjan. En itedä lähteekö aikuisista, mutta ei kyllä ole ikinä kenenkään tuomista arvosteltu vaan hienoja ovat kaikki. Minä näen, että lapsi saa lelunsa/tavaransa kautta kertoa itsestään jotain ja se on hienoa.

Ainoastaan liian kalliit lelut, helposti hajoavat ja pyssyt olemme pyytäneet jättämään kotiin.

Niin ja lisään vielä, monet tuovat lähes aina saman, itselleen tärkeän lelun, eikä sitäkään kukaan ihmettele.

[QUOTE="vieras";25638154]Päiväkodissa lelupäiviä oli satunnaisesti, joskus ei yhtään kuukaudessakaan joskus taas pari kertaakin viikossa. Mun mielestä toi tuuliviirisysteemi taas oli huono. Meidän nuorimmainen otti melkein joka kerta saman lelun mukaansa. Nyt iltapäiväkerhossa lelupäivä on kerran viikossa. Esikoinen vei sinne aina ja ikuisesti nintendonsa (dsi) ja nuorimmainen taas mitä milloinkin, koruja yms. Mutta en mä koskaan uutta lelua ole päiväkodin tai kerhon lelupäivää ajatellen ostanut ;).[/QUOTE]

Joo, ei tietenkään päiväkodin takia aleta uusia leluja ostelemaan! Uusia leluja ollaan vaan noin muuten ostettu tosi vähän että tuli leluketjusta mieleen että voisihan niitäkin ostaa edes joskus...

Suht samoja leluja meillä on vietykin. Mut ne asiat mistä poika eniten tykkää eivät ole varsinaisesti leluja, kuten ne avainkokoelmat... Ehkä pelkään sitä että muut lapset alkaisi poikaa kiusaamaan noista hassuista harrastuksista. Entisenä koulukiusattuna olen vähän yliherkkä suojelemaan lasta... Ja saattaa olla että pohjimmiltani pelkään hoitajienkin keskenään naureskelevan pojan kummallisille esineille jos niitä eskariin veisi.

Voisit varmaan jutella asiasta eskari"tätien" kanssa, eivät he naureskele poikasi "harrastuksille" ja he voisivat keksiä tuosta sellaisen päivän, että lapset toisivat jonkun keräämänsä asian eskariin eikä perinteistä lelua. Monethan lapset keräävät vaikka karkkipapereita, kauniita kiviä, siemeniä yms. hassua aikuisten mielestä. Mutta aikuisten tehtävä on opettaa lapsia arvostamaan kaikkien harrastuksia ja kun lapset saavat jo eskari-iässä tällaista suvaitsevaisuus kasvatusta, niin he eivät koulussa kiusaa niin helposti kavereita, koska heidän on hyväksytty sellaisina kuin he ovat ja saaneet siitä positiivista palautetta ja saaneet antaa sitä palautetta myös muille.

Mun pojan eskarissa oli sellaisia lelupäiviä, että sai tuosa vaikka lelun jossa on sinistä, pehmolelun jne.. usein jonkun teeman mukaisesti.

Eihän sinne ole pakko viedä mitään. Tai joka kerta voi viedä saman. Voi viedä pehmolelun, auton, värityskirjan, pallon, bakuganin siis ihan mitä tahansa. En mä ymmärrä miten tästä voi tulla ongelma. Meillä on viikottain lelupäivä, aamulla kysyn pojalta mitä haluaa ottaa mukaan. Poika valitsee sitten jonkun, yleensä sen mikä ekana tulee vastaan :) Joskus ei halua ottaa mitään. Välillä taas on tosiaan aina sama lelu mukana. Musta ei nyt missään nimessä pidä tästä asiasta nyt jotain huono äiti- juttua alkaa potemaan :D

Jos omassa päässä on kummallisia ajatuksia ja ongelmia, niin onko ratkaisu se, että koko ryhmän toimintaa yritetään muuttaa joltain osin. Niin kuin nyt sitä, että se lelupäivä omien outojen luulojen takia olisi harvemmin

Minun lapseni ja muut lapet pitävät lelupäivää yhtenä viikon kohokohdista, niin joku äiti itkee, että kun minun pikkupetteri ei oikein osaa viedä lelua niin pitäisikö lelupäivä lakkauttaa.

Musta on ihanaa kun meidän tyttöjen päiväkotiin saa viedä koska vaan lelun eikä tarvitse aamuisin tapella ettei niitä lempileluja saakaan viedä mukana sinne päiväkotiin.

Ja meillä lelut on ostettu leikitäviksi, jos ne hajoaa päiväkodissa niin sitten ostetaan uusi tai joku toinen toisella kerralla jos ei ollut ihan maailman tärkein lelu. Ja lapset ovat pitäneet hyvää huolta leluistaan, itse tietävät että jso eivät pidä huolta niin ne myös katoavat,siitä en mitään raivoa pidä. Mutta ei sinne mitään muumitietokoneita kanneta mukana, pieniä nukkeja, petsejä, poneja, pehmoja yms.

Suht samoja leluja meillä on vietykin. Mut ne asiat mistä poika eniten tykkää eivät ole varsinaisesti leluja, kuten ne avainkokoelmat... Ehkä pelkään sitä että muut lapset alkaisi poikaa kiusaamaan noista hassuista harrastuksista. Entisenä koulukiusattuna olen vähän yliherkkä suojelemaan lasta... Ja saattaa olla että pohjimmiltani pelkään hoitajienkin keskenään naureskelevan pojan kummallisille esineille jos niitä eskariin veisi.

En ole pitänyt säännöllistä lelupäivää ongelmana minkään muun suhteen, kun oman muistini. Päivä ei ole ollut koskaan mikään lelujen esittelypäivä. Ja esimerkin vuoksi, meillä kolmasluokkalaisella pojalla on tänään 'mukava tunti'. Eli luokka on käyttäynyt hyvin ja ansainnut tunnin jolla tekevät yhdessä jotain kivaa. Ovat nyyttärit, heillä on oma talent-kisa ja lisäksi saavat ottaa mukaansa 2 pehmoa. Pojalla on mukanaan nalle, jonka on saanut päivän vanhana ja angry birds-pehmo. Eikä yksikään kiusaa toisiaan niistä leluista.

• Tykkää
Reactions: kookosta
Meidän pk:ssa on lelupäivä joka perjantaina. Ei sinne kuitenkaan ole mikään pakko viedä.
Suunnilleen joka toinen tai joka kolmas perjantai me joku lelu sinne roudataan, jos muistaa ja jaksaa.

Ja lisäten, mun silmissä (ja mielessä) huono-äiti pisteitä ropisee kyllä ihan erilaisten asioiden laiminlyönnistä kun jonkun päiväkodin lelupäivän.

Viimeksi muokattu:
Meidän pk:ssa on lelupäivä joka perjantaina. Ei sinne kuitenkaan ole mikään pakko viedä.
Suunnilleen joka toinen tai joka kolmas perjantai me joku lelu sinne roudataan, jos muistaa ja jaksaa.

Ja lisäten, mun silmissä (ja mielessä) huono-äiti pisteitä ropisee kyllä ihan erilaisten asioiden laiminlyönnistä kun jonkun päiväkodin lelupäivän.

Meillä on ihan sama juttu. Perjantaina aina lelupäivä. Jos muistaa niin otetaan mukaan, jos ei niin sitten ei. Joskus tulee ihan kuukausien leluton perjantai. Ei lapsi siitä traumoja ole saanut. Ei aikuisen sellaisesta tarvii stressaantua.

• Tykkää
Reactions: Dynamiitti
Meidän lasten pk:ssa on lelu- tai kirjapäivä joka perjantai ja mielestäni kiva juttu! LApsista myös! Lelupäivänä voi viedä myös kirjan...
Aika usein meidän erityislapsella on se yksi ja sama lelu (ollu jo 2v aajan ;))
Tuolla lapsi esittelee aamupiirilla oman lelunsa ja kuulostaa ihan kivalta!

Ihan normaali käytäntö! Meidän lapsella oli lelupäivä kerran viikossa sekä päiväkodissa että eskarissa. Pakkohan sitä lelua ei ole viedä ollenkaan. Kaikki eivät aina edes muista. Joku vie aina saman lelun ja toisella on joka kerta eri lelu. Tytöillä etenkin tulee usein sellainen kimppa, että kaikki haluavat viedä saman lelun, joilla sitten leikkiä yhdessä esim. pet shop -lelu kaikilla.

Siten koska pojalleni on aika vaikea ostaa mitään leluja koska leikkiminen ei kiinnosta juurikaan.

No jos ei poikaa kiinnosta uudet lelut, niin miksi ei voi viedä sitä yhtä ja samaa? Typerä nyt olisi lähteä koko ryhmän toimintaa muuttamaan sen tähden, että yksi erityislapsi nyt olisi tyytyväinen. Vähän suhteellisuudentajua pitäisi vanhemmilla olla.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
No jos ei poikaa kiinnosta uudet lelut, niin miksi ei voi viedä sitä yhtä ja samaa? Typerä nyt olisi lähteä koko ryhmän toimintaa muuttamaan sen tähden, että yksi erityislapsi nyt olisi tyytyväinen. Vähän suhteellisuudentajua pitäisi vanhemmilla olla.

En minä vaadi tietenkään ryhmän toimintaa muuttamaan. Sanoin vain oman näkökulmani että meidän perheen kannalta tuo lelupäivä ei ole niin oleellinen viikoittain kuin muille lapsille. Halusin kysyä mielipidettä muilta täällä että kuinka monen mielestä se on ok että päiväkodin käytäntö on viikoittainen lelupäivä. Ei kaikissa päiväkodeissa ole joka viikko sellaista.

Ollaan pojan toimintaterapeutin kanssa aiheesta puhuttu ja hän oli sitä mieltä ettei pojan tarvii viedä sinne välttämättä mitään tai sitten sen saman jutun mikä eniten kiinnostaa.

Itse tuota vaan miettii omien lapsuuskokemusten pohjalta kun itse olen aikoinaan joutunut silmätikuksi ja kiusatuksi poikkeavien kiinnostuksenkohteiden vuoksi. En minäkään ole koskaan ollut perinteinen leikkijälapsi.

Viimeksi muokattu:
en ymmärrä,meillä myös erityislapsi ja minusta kerran viikossa on tosi pieni määrä lelupäiviä esim.kk niitä on vaan 4.

ois voinut olla vaikka joka päivä,enkä alkuun ymmärtänyt että miksi sitä lelua ei voi ottaa vaikka joka päivä mukaan jos siltä tuntuu, mutta taisi olla kyse siitä että pk:n tädit eivät halua useammin ylimääräistä vaivaa, sillä vaivaahan siitä tulee kun 20lapsella on oma lelu mukana.

en ymmärrä mitä ap valittaa, joko lapsesi vei lelun sinne jos haluaa ja jos ei halua on viemättä!

Meillä on eskarissakin vielä lelupäivä joka maanantai. Eikä tosiaan tarvitse olla lelu, tai ei ole pakko viedä yhtään mitään. Me ollaan viety leluja, kirjoja, tarravihkoja... ja veipä tuo tyttö kerran uuden uikkarinsakin, kun halus näyttää sen muille :). Ei siitä lelupäivästä kannata mitään paineita ottaa.

Meillä on lelupäivä joka perjantai ja minusta se on vaan tosi kiva asia, lapsesta on tosi kiva viedä lelu sinne. Ei ole tullut ees mieleen, että joku ottaisi tommosesta stressiä? Meillä ainakin lelut on millon mitäkin, esim. joku pikkuauto tai pehmolelu. Hauska ajatuskin, että joku ostaisi aina uuden lelun päiväkodin lelupäivään. Eihän se ole tarkoitus.

en ymmärrä,meillä myös erityislapsi ja minusta kerran viikossa on tosi pieni määrä lelupäiviä esim.kk niitä on vaan 4.

ois voinut olla vaikka joka päivä,enkä alkuun ymmärtänyt että miksi sitä lelua ei voi ottaa vaikka joka päivä mukaan jos siltä tuntuu, mutta taisi olla kyse siitä että pk:n tädit eivät halua useammin ylimääräistä vaivaa, sillä vaivaahan siitä tulee kun 20lapsella on oma lelu mukana.

en ymmärrä mitä ap valittaa, joko lapsesi vei lelun sinne jos haluaa ja jos ei halua on viemättä!

Riippuu varmasti ihan lapsesta miten innolla vanhempikin on mukana lelupäivä-systeemissä. Jos lapselle lelut ovat tärkeitä niin ymmärrettävästi vanhempikin toivoisi että lapsi saisi ottaa lelujaan mukaan päiväkotiin. Oma poika vain sattuu olemaan todella erilainen kuin muut ryhmäläisensä tässä asiassa ja lelupäivät on hänelle olleet aika yhdentekeviä. Jos pojalta itseltään kysyy mitä hän haluaisi viedä niin yleensä hän ei osaa sanoa tuohon mitään. Itse olen sit ehdotellut viemisiä ja tuntuu tyhmältä jos minä joudun valkkaamaan tavarat.

Totta on että parempi on sitten olla viemättä mitään. Lapset vain osaa olla joskus keikareita lelujensa kanssa ja jos joku on pihalla ns. normaalin lapsen maailmasta niin ei sitä voi välttyä huolelta että joutuu kiusatuksi koska juuri siksi itse olen joutunut. Tätä huolta on ehkä vaikea ymmärtää sellaisten jotka eivät ole joutuneet kokemaan sellaisia syviä kiusaamiskokemuksia.

Viimeksi muokattu:
No voi hyvänen aika!! Onko tämä aloitus vitsi? Että harvemmin pitäisi olla koska teidän erityislapsi ei leiki? Just. Meidän lapsille tämä on viikon kohokohta. Ja omat lapseni ovat vienyt mitä kummallisimpia esineitä sinne lelupäivänä :D Ei ole kiusattu koska lapsilla on hyvä itsetunto ja napauttavat kyllä vastaan jos joku alkaa arvostelemaan.

Yhteistyössä