onko mieheni narsisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuuulooo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuuulooo

Vieras
oon lukenut paljon narsisteista mutta silti en osaa sanoa onko mieheni sellainen vai ei..
elämä hänen kanssaan on yhtä vuoristorataa, joko menee tosi hyvin tai ihan päin helvettiä.. ei juuri ole sellaista tasaista arkea..
hellyyttä häneltä ei juuri koskaan saa ellei sitä kerjää, hän ei ole koskaan ymmärtänyt miksi mulla on jostain asiasta paha olo vaikka kuinka yritän selittää,hän kääntää sen jotenki itseensä aina!!
oon niin monesti koittanut muuttaa itseäni sellaiseksi että hänelle kelpaisin mutta hän aina löytää niitä huonoja puolia minussa! ja ollessamme yhdessä joidenkin ystävien kanssa hän pilailee mun kustannuksella vaikka olen monesti käskenyt lopettaa, ja tavallaan halventaa mua kun heittää jotain pervoa läppää kaveriseurassa..se on niin loukkaavaa!

sanokaa onko aihetta epäillä että vois olla narsisti??

meillä oli vuosi sitten paha kriisi ja olin jättämässä hänet. no, hän puhui mut takasi, meinasi tehä itsarin, ulisi ettei jaksa ilman mua ja lasta.. suostui käymään terapiassa ja aloittaa lääkityksen.. ihmettelen vain että ihmeen nopeesti alkoi tulosta näkyä, lopetti lääkkeetki jo puolen vuoden päästä.. tais näytellä koko homman..
hän saa minut käyttäyytymään todella oudosti,välillä olen täynnä epätoivoista rakkautta,välillä pyhää vihaa..onko sellainen normaalia? en oikeasti tiedä enää mikä on normaalia!

Ikävä kyllä kertomasi mukaan miehessäsi on juuri noita narsistisia piirteitä. Mulla on lähisuvussa eräs pahasti narsistinen mieshenkilö. Hän kohtelee vaimoaan todella halventavasti. Koskaan vika ei ole hänessä, vaan vaimo vain sattuu niin ärsyttämään. Vaimo yrittää olla kaikin tavoin mieliksi ja sekään ei sitten ole hyvä. Tältä mieheltä puuttuu empatiakyky kokonaan. On välillä kamalan levoton ja ahdistunut ja siitä saa kärsiä koko perhe. Saa ihmeraivareita ihan mitättömistä syistä ja musta tuntuu jo että lapsetkin kammoavat näissä tilanteissa isäänsä. Paha on tuota sivusta katsella, mutta mulla ei kerta kaikkiaan ole voimia tai uskallusta edes puhua näistä huomioistani tälle miehelle. Suoraan sanottuna mä pelkään sitä miestä. Pelkään myös että jos hän suuttuisi minulle, siitä saisi minunkin läheiseni sitten kärsiä.

Narsismi on jatkumo. Jokaisessa ihmisessä on narsistin piirteitä. Yhdessä aihetta käsittelevässä teoksessa verrattiin asiaa pituuteen: "Jokaisella ihmisellä on joku pituus, mutta harvat ovat yli kaksimetrisiä." Ihminen myös tarvitsee tietyn määrän narsismia. Se suojaa häntä masennukselta. Toisena ääripäänä ovat murhaajat, vanhusten ja lasten raiskaajat ynnä muut psykopaatit, joilta puuttuu kokonaan säälin tunne toisia ihmisiä kohtaan.

Myötätunnon puutteet viittaavat siihen, että miehessäsikin voisi olla narsistisia piirteitä. Ja ehkä sinussa itsessäsi on sellaisia piirteitä, että narsistin on niihin hyvä pureutua. Ajattelen esimerkiksi haluasi muuttua hänen mieleisekseen, mikä on tietysti jossain määrin rakkauteen kuuluva asia, mutta narsistin kanssa eläessä loputon työmaa.

Narsistin osaavat usein vanhemmiten kehittyä tosi pirulaisiksi, ja ne voivat rinnallaan sairastuttaa myös toisen ihmisen. Pidä siksi varasi. Muista silti, että narsistisen itsekorostuksen takana on usein narsistin oman varhaislapsuuden tunnekylmyys ja viime kädessä siis olematon itsetunto, jota pitää pönkittää muita halveksumalla.

itse seurustellut kaksi vuotta muinoin narsistin kanssa ja elämä oli juuri tuollaista.. vika oli aina minun, ei hänen, halventavaa käytöstä, olin kuin alhainen rakki narun päässä.. toisia naisia, ihmeellisiä valheita ja itsekeskeisyyttä...

Narsistiin harvoin hoito puree, koska häneltä puuttuu sairaudentunne. Hänessä ei ole vikaa, vaan koko muussa maailmassa. Narsisti halveksi ihmisiä, joita hän ei saa pyöritettyä sormensa ympärille, ja siksi hän pitää terapiaa ihan pilipalitouhuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Plättä:
Narsismi on jatkumo. Jokaisessa ihmisessä on narsistin piirteitä. Yhdessä aihetta käsittelevässä teoksessa verrattiin asiaa pituuteen: "Jokaisella ihmisellä on joku pituus, mutta harvat ovat yli kaksimetrisiä." Ihminen myös tarvitsee tietyn määrän narsismia. Se suojaa häntä masennukselta. Toisena ääripäänä ovat murhaajat, vanhusten ja lasten raiskaajat ynnä muut psykopaatit, joilta puuttuu kokonaan säälin tunne toisia ihmisiä kohtaan.

Myötätunnon puutteet viittaavat siihen, että miehessäsikin voisi olla narsistisia piirteitä. Ja ehkä sinussa itsessäsi on sellaisia piirteitä, että narsistin on niihin hyvä pureutua. Ajattelen esimerkiksi haluasi muuttua hänen mieleisekseen, mikä on tietysti jossain määrin rakkauteen kuuluva asia, mutta narsistin kanssa eläessä loputon työmaa.

Narsistin osaavat usein vanhemmiten kehittyä tosi pirulaisiksi, ja ne voivat rinnallaan sairastuttaa myös toisen ihmisen. Pidä siksi varasi. Muista silti, että narsistisen itsekorostuksen takana on usein narsistin oman varhaislapsuuden tunnekylmyys ja viime kädessä siis olematon itsetunto, jota pitää pönkittää muita halveksumalla.

nyt yhtäkkiä koko kuvio näyttää niin selvältä! tietysti hän halusi kriisin jälkeen naimisiin että en lähtisi helposti! vittu mikä ääliö mä olen!

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä pian jo jaloillaan:
meillä alettiin puhumaan naimisiin menosta heti jo kahden kk seurustelun jälkeen, lapsista ja ok-talosta.. onneksi pistin jarruja päälle..

no niin meilläkin ja mä tyhmä menin tähän lankaan!
ei hitto vie..

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä pian jo jaloillaan:
meillä alettiin puhumaan naimisiin menosta heti jo kahden kk seurustelun jälkeen, lapsista ja ok-talosta.. onneksi pistin jarruja päälle..

näin myös meillä. 8kk seurusteltiin, ja kun jätin miehen uhkasi tapaa ittensä ja mun uuden miehen jos joskus sellaisen löytäisin. häiriköi pahasti ja ahdisteli mua. pakko oli hankkii lähestymiskielto et pääsin miehestä eroon. et kyllä nyt ap kannattas lähtee ja äkkiä.....

niin olisin mäkin mennyt siihen lankaan jos ei olis alkanut paljastumaan hiukan turhan nopeaan tahtiin niitä toisia naisia ja muita valheita.. kaiken silti sulatin ja kaksi vuotta sitä kestin.. nyt pikku hiljaa alan vasta kykenemään uuteen parisuhteeseen ja harjoittelen luottamista..

mä vaan pelkään lähteä ja etten yksin pärjää lapsen kanssa!
siis sellanenki tuli mieleen että jos teen jonku homman mikä hänen olis pitäny hoitaa (ja teen sen ihan sydämmestäni, toisen mieliks) nii hän kääntää sen niin että nyt voin käyttää tätä asiaa häntä vastaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mä vaan pelkään lähteä ja etten yksin pärjää lapsen kanssa!
siis sellanenki tuli mieleen että jos teen jonku homman mikä hänen olis pitäny hoitaa (ja teen sen ihan sydämmestäni, toisen mieliks) nii hän kääntää sen niin että nyt voin käyttää tätä asiaa häntä vastaan!

lähde turvakotiin, sieltä saat apua... mutta lähde nyt pois. kyllä sä pärjäät...

kyllä pärjäät.. taatusti.. onnellisempi tulet olemaan lapsen kanssa kaksistaan kuin ikuisesti "nyrkin ja hellan välissä".. todennäköisesti kun ilmoitat erosta, hän muuttuu ihanaksi ja kultaiseksi, mutta kaikki palaa entiselleen, nimim.kokemusta on.. ja palaa muuten entiselleen vielä entistä pahempana, kun hän huomaa että annat asioita anteeksi.. periaatteessa annat itse siinä kohtaa luvan kohdella itseäsi huonosti... tie tulee olemaan hetken kivinen, mutta se kannattaa, usko pois! ! <3

Alkuperäinen kirjoittaja epjj:
on.. mutta lyö paperille plussat ja miinukset... järjellä ajateltuna..

joo tiedän..
miinuksia olis enemmän. meillä ei juuri koskaan ole varsinaisesti hauskaa yhdessä. tuntuu että molemmat elää omaa elämää, kiinnostaa ihan eri asiat, rakkaudenosoituksia ei tule..

siis normaali parisuhteessa, millaista se arki on? onko niitä arjen hyviä hetkiä? tää on vaan jotenki niin järjetöntä.
jos miehen päässä ei oo stressiä niin koko perhe voi hyvin. jos taas on stressiä niin koko perhe voi huonosti enkä mä saa sillon olla onnellinen.. jos oon niin hän sanoo että oon haihattelija, en aattele huomista pidemmäälle ja hän joutuu huolehtia kaikesta..

Pärjäät ihan varmasti. Muutkin saman kokeneet ovat pärjänneet. Ja tuo itsemurhalla uhkailu kuuluu kuvioon, mutta ei tarkoita sillä mitään, kunhan saa toisen olon tukalaksi. Mun ystäväni on nyt juuri pahassa jamassa miehensä temppujen takia. Kiristys, uhkailu, taloudelliset ongelmat, väkivalta, lapsilla pelaaminen. Itkeminen ja anelu tulevat sitten myös kuvioon, senjälkeen suuret lahjukset, kuten uusi ihana auto ja jos ne eivät taas tepsi, niin piru pääsee irti. Epävarmuutta, pettymystä, ahdistusta, vuoristorataa. Siinäpä niitä. Narsisti ei parane.