Onko meillä liikaa lainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Haa, minun vuoroni!

Lainaa (opintolaina, asuntolaina ja autolaina) on 120 000, bruttotulot meillä keskimäärin 4500 euroa kuussa, lapsia kaksi. Mitä mieltä lainan suuruudesta suhteessa tuloihin?

Kerron lopussa sitten miltä tilanne meistä tuntuu

Eipä liene, jos ette muuten törsää rahojanne miten sattuu, sehän on ihmisestä kiinni osaako rahojaan käyttää. Riippuu myöskin lyhennyksistä ja laina-ajasta, itse kait se pitäs tietää onko itelleen liikaa vai ei....

Meillä on liikaa lainaa. Tai enemmän kuin lainan absoluuttinen määrä, rasittaa se, että opintolaina ja autolaina on nopealla maksuaikataululla, jolloin kuukausittaiset kulut on reilusti yli 200 euroa korkeammat kuin olisi, jos koko summa olisi asuntolainaa. Eikä asuntolainassakaan ole pitkä laina-aika.

Ja ehdottomasti asiaan vaikuttaa se, että pakollisia vaurioista johtuvia remontteja on tulossa parinkymmenen tuhannen edestä, ja aika tuskaisalta tuntuu, että tästä velkataakka vielä rutkasti kasvaa. Meillä on aina mitoitettu lainat niin, että pärjätään, vaikka vain toinen on töissä ja nyt uuden remontin jälkeen, emme oikeastaan nytkään, ole tässä tilanteessa. Lainaa siis on jo nyt otettu 15 000 enemmän kuin ennakoitiin äkillisen remontointitarpeen takia.

no ei ole, pieni laina teillä, varsinkin jos tuo 5000 jakaantuu kahdelle melko tasaisesti, niin verot teillä pienet. jos taas toinen tienaa siitä 4500 ja toinen 500, niin siitä menee iso vero.

Mä en enää oikein osaa ajatella mikä mun nykytilanne on. Nimittäin mul on n. 107000e asuntolainaa + n. 17000e kulutusluottoa + luottokortit (mastercard ja visa) jonka on n. 15000e miinuksen puolella eli yhteensä n. 140000e. Lyhennykset 850e/kk (asuntolaina vastikkeineen), kulutusluotot 430e/kk, luottokortit vaihtelee 500-600e/kk välillä. Maksan toki elatusmaksu + oma-aloitteisesti lapseni päiväkodin maksu yhteensä 260e/kk. Tuloni on keskitasoinen eli netto 2000e/kk ja kun omistamani asunto on tällä hetkellä vuokralla ja saan siitä 800e/kk eli tulot yhteensä n. 2800/kk. Tiukaa kuitenkin joka kuukausi tekee. Kannataako mut myydä tosiaan toi kämppä pois. Mä oon kyl nyt kahden vaiheessa. Toisaalta en halua vielä myydä mut toisaalta onks mul mitään järkeä pitää se jos noin tiukkaa tekee?

Meillä on liikaa lainaa. Tai enemmän kuin lainan absoluuttinen määrä, rasittaa se, että opintolaina ja autolaina on nopealla maksuaikataululla, jolloin kuukausittaiset kulut on reilusti yli 200 euroa korkeammat kuin olisi, jos koko summa olisi asuntolainaa. Eikä asuntolainassakaan ole pitkä laina-aika.

Ja ehdottomasti asiaan vaikuttaa se, että pakollisia vaurioista johtuvia remontteja on tulossa parinkymmenen tuhannen edestä, ja aika tuskaisalta tuntuu, että tästä velkataakka vielä rutkasti kasvaa. Meillä on aina mitoitettu lainat niin, että pärjätään, vaikka vain toinen on töissä ja nyt uuden remontin jälkeen, emme oikeastaan nytkään, ole tässä tilanteessa. Lainaa siis on jo nyt otettu 15 000 enemmän kuin ennakoitiin äkillisen remontointitarpeen takia.

No paljonki teillä ovat nettotulot ja paljonko lainalyhennykset kuukaudessa? Saisiko autolainan pois vaihtaamalla halvempaan autoon?

Yhteistyössä