Onko makkara vai juusto parempi leivänpäällinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Tuommoista mietin, kun painoa pitäis saada alaspäin (vaikka ei kai se pelkkä leivänpäällinen siihen paljoa vaikuta)
Meillä on nyt syöty kalkkunaleikettä leivän päällä, eikös se oo aika kevyttä?
Välillä tekis mieli juustoakin, mutta mikähän niistä olis paras? Se siin vaan on, että mitä kevyempi juusto, sen "hajoavampaa"..
Tomaattia ja kurkkua en osaa syödä leivän päällä, salaattina mieluummin mutta salaatinlehtiä kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Tuommoista mietin, kun painoa pitäis saada alaspäin (vaikka ei kai se pelkkä leivänpäällinen siihen paljoa vaikuta)
Meillä on nyt syöty kalkkunaleikettä leivän päällä, eikös se oo aika kevyttä?
Välillä tekis mieli juustoakin, mutta mikähän niistä olis paras? Se siin vaan on, että mitä kevyempi juusto, sen "hajoavampaa"..
Tomaattia ja kurkkua en osaa syödä leivän päällä, salaattina mieluummin mutta salaatinlehtiä kyllä.

Salaatinlehti ja kalkkunaleike olis aika ihanteelliset päällysteet, mutta toki juustoakin on hyvä ainakin välillä syödä ihan jo sen kalsiumin takia.

Kiinnitä myös huomiota levitteeseen, jos käytät.

Aamupalaksi yleensä otan 1-2 palasta..ei oikeen maistu aamulla mikään, mutta sitten jos en syö mitään niin tulee vaan paha olo. Puuroa en voi aamulla syödä, päiväruualla se käy, mutta ei aamulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mä oon jättänyt levitteet, juustot, makkarat ilman mitään vaikutusta. Nyt kun jätin sen leivän niin -30 kg. ;)

Saako kysyä, mitä sitten syöt sillon kun aiemmin söit leipää?
Jotenkin tuntuu oudolta..

Leipä ei lihota! Jos ruisleipää syö, ni se ei lihota jos oikein valitsee. Leivänpäälliset sensijaan voivat lihottaa. Mut esim. aamupalajuustosta on olemassa 5prossanen versio, siinä ei ole kovasti kaloreita ja puolikaskin sitä riittää leivän päälle ja on makua silti.
Kalkkuna on kans hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Mä oon jättänyt levitteet, juustot, makkarat ilman mitään vaikutusta. Nyt kun jätin sen leivän niin -30 kg. ;)

Saako kysyä, mitä sitten syöt sillon kun aiemmin söit leipää?
Jotenkin tuntuu oudolta..

Aamuisin syön munakasta, välipalana pähkinöitä tai tummaa suklaata tai kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia.

Leipä ei lihota... Voi luoja... Rakas 'no', tiesitkö että myös esim. vesimelooni, mandariinit ja leipä lihottavat, jos niitä syö kulutukseensa nähden liikaa? Älä myy muille ihmisille tuollaisia neljän viipaleen totuuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Leipä ei lihota! Jos ruisleipää syö, ni se ei lihota jos oikein valitsee. Leivänpäälliset sensijaan voivat lihottaa. Mut esim. aamupalajuustosta on olemassa 5prossanen versio, siinä ei ole kovasti kaloreita ja puolikaskin sitä riittää leivän päälle ja on makua silti.
Kalkkuna on kans hyvä.

Ei se myöskään vie nälkää.

En mä kyllä esim. ruisleipää jättäisi ruokavaliosta pois, sen verran vahvat on se terveysvaikutukset muutenkin kun vaan painonhallinna kannalta.
Kalkkunaleikehän on kevyttä voileivänpäällistä, taatusti sopii keventäjälle. Eikä niissä kinkuissa (keitto/savu/tms.) ole paljoakaan rasvaa, sopii varmasti myös keventäjälle.
Juustoja on toki "erirasvaisia" (jos syöt, valitse esim. kadett), mutta juustossa on paljon tyydyttynyttä kovaa rasvaa, siksi minä valitsisin tuollaisen kevyen leikkeleen. Ja margariinia saa laittaa ihan normaalisti päälle, vaikka pudottaisikin painoa. Kalsiumia hankkisin mielummin vaikka rasvattomasta maidosta, kun juustosta, varmasti rasvojen kannalta terveellisempää.
Proteiinin hyödyt laihduttamisessa on mielestäni hyvät, lihakset säilyvät. Leikkeleissä on proteiiniä, mutta toki on otettava huomioon suolan määrä, joka on leikkeileissä suuri.

Varmaan terveellisintä leikkelettä on ostaa porsaan ulkofilettä, vähän maustaa, paistaa kypsäksi ja leikata leikkeeleeksi leivän päälle.

Musta sità ruisleipàà maiostetaaan ihan liikaa Suomessa, ilman sitàkin tulee toimeen. Suomalaiset ovat varmaan juuri tervettà kansaa sen ruisleivàn ansiosta..... Pois se turha leivàn syòminen! Vain ruoan kanssa ja joskus lounaan korvaamaan

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Musta sità ruisleipàà maiostetaaan ihan liikaa Suomessa, ilman sitàkin tulee toimeen. Suomalaiset ovat varmaan juuri tervettà kansaa sen ruisleivàn ansiosta..... Pois se turha leivàn syòminen! Vain ruoan kanssa ja joskus lounaan korvaamaan

Kyllä ilman sitä tulee toimeen, monia asioita ilman tulee toimeen. Mutta oletko tutustunut ruisleivän tutkimukseen ja sen terveysvaikutuksiin? En mä usko, että se vouhotusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:

Kyllä ilman sitä tulee toimeen, monia asioita ilman tulee toimeen. Mutta oletko tutustunut ruisleivän tutkimukseen ja sen terveysvaikutuksiin? En mä usko, että se vouhotusta on.

ei se varmasti epàterveellistàkààn ole, mutta siità vouhotetaan liikaa. ravinnon pitàà olla monipuolista sen kaikki tietàà. mutta làhtòkohtana voisi olla pikemminkin vàlimeren maiden keittiò kuin ruisleipà. tààllà ei syòdà ruisleipàà, mutta muuten monipuolisemmin.

Cassy, minä tiedän mistä puhun, mutta olen myös sen verran viisas ,etten ala kanssasi riitelemään. Tästäkin asiasta kun ollaan montaa mieltä, ja kaikki haluavat olla oikeassa. Minä olen vallan selvillä asioista =)
Hyvää päivänjatkoa, ja otahan iisisti.

On oikein terveellistä laittaa leivän paalle sekä vähärasvaista juustoa ETTÄ vähärasvaista leikkelettä. Kalkkunaleike on hyvä, samoin jo mainittu porsaan/naudan ulkofile, joita molempia saa valmiinakin leikkeleenä.

Molemmista saat proteiineja ja juustosta tärkeää kalsiumia. Minusta pelkän leivän syöminen on aika turhaa (jos ei nyt puhuta makunautinnoista), koska se on pelkkää hiilaria. Saat leivästä monipuolisen ja täyttävän, kun laitat kohtuudella leikkelettä ja juustoa sekä kasviksia päälle. Kohtuudella kun syö leipää niin se ei ketään lihota.

Itselläni on BMI 19-21 ollut koko elämän ja loistavat veriarvot. Syön leipää noin 4 palaa päivässä. Joko runsaskuituista vaaleaa tai ruisleipää ja päällä oivariini ja jo mainitut päälliset. Silloin tällöin herkuttelen focaccialla ym. pelkän oliiviöljyn kera. Enkä nyt tietenkään väitä että veriarvot on loistavat leivän takia vaan että leivän syömisestä ei voi olla haittaa. Aina on kyse kokonaisuuksista. Koko päivän ruokavalio ja liikunnat.

Yhteistyössä