Onko mahdollista muuttaa omilleen sossun kautta(alaikäinen)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Tietääkö kukaan, että jos perheessä tapahtuu vakavaa henkistä väkivaltaa, niin onko alaikäisen mahdollista muuttaa omaan kämppään sossun kautta?

Henkinen väkivalta jotanut mieleterveydellisiin ongelmiin yms alistamiseen, nimittelyyn jne. Olen siis en mitään..?

Ja tämä perheenjäsen, joka käyttää henkistä väkivaltaa on isäni, eikä allekirjoita papereita, jotta saisin muuttaa pois.

Kerron nimettömänä lyhyesti tapaukseni. Kotonamme oli alkoholismia, me kaikki lapset kärsittiin siitä jo henkisesti. Eniten ehkä minä kun jouduin huolehtimaan pienemmistä. Ja multa vaadittiin aina eniten, selkäsaunan sain jos kokeesta ei tullut vähintään 8.

Kävin ensin juttelemassa opintojen ohjaajan kanssa, sitten koulukuraattorin ja pyydettiin myös th:lta lausunto kun olin siellä käynyt juttelemassa. Lopulta pääsin kiireellisesti muuttamaan sukulaisilleni vähäksi aikaa kunnes muutin toiselle paikkakunnalle etävanhempani luokse (kävin siis ensin peruskoulun loppuun).

Tuolla en viihtynyt kauaa ja muutin takaisin toisen vanhempani luokse, sielläkään en ymmärrettävästi pystynyt asumaan joten muutin heti uuden poikakaverin luo. 6kk oltiin yhdessä ja erottiin. Soitin sossuun ja kysyin että onko mun pakko muuttaa takaisin kotiin, kun tilanne oli mikä oli. Olin päässyt kesätöihin ja aloitin syksyllä opinnot uudelleen, joten sossu tuki yksin asumisen kesän ajan - sitten oli pärjättävä omillaan.

Eli kyllä voit saada mahdollisuuden, mutta näyttöä pitää olla. Voimia!

No yleensähän tuollaisissa tapauksissa perhekoti on se ratkaisu.. Siis jos on ongelmia.

Alaikäinen muuten voi muuttaa oli tilanne mikä tahansa omaan asuntoon, ihan ilman sossujakin.

Alkuperäinen kirjoittaja yx:
Kerron nimettömänä lyhyesti tapaukseni. Kotonamme oli alkoholismia, me kaikki lapset kärsittiin siitä jo henkisesti. Eniten ehkä minä kun jouduin huolehtimaan pienemmistä. Ja multa vaadittiin aina eniten, selkäsaunan sain jos kokeesta ei tullut vähintään 8.

Kävin ensin juttelemassa opintojen ohjaajan kanssa, sitten koulukuraattorin ja pyydettiin myös th:lta lausunto kun olin siellä käynyt juttelemassa. Lopulta pääsin kiireellisesti muuttamaan sukulaisilleni vähäksi aikaa kunnes muutin toiselle paikkakunnalle etävanhempani luokse (kävin siis ensin peruskoulun loppuun).

Tuolla en viihtynyt kauaa ja muutin takaisin toisen vanhempani luokse, sielläkään en ymmärrettävästi pystynyt asumaan joten muutin heti uuden poikakaverin luo. 6kk oltiin yhdessä ja erottiin. Soitin sossuun ja kysyin että onko mun pakko muuttaa takaisin kotiin, kun tilanne oli mikä oli. Olin päässyt kesätöihin ja aloitin syksyllä opinnot uudelleen, joten sossu tuki yksin asumisen kesän ajan - sitten oli pärjättävä omillaan.

Eli kyllä voit saada mahdollisuuden, mutta näyttöä pitää olla. Voimia!

Okei, kiitos ^^ isäni myös käyttää paljon alkoholia..

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
No yleensähän tuollaisissa tapauksissa perhekoti on se ratkaisu.. Siis jos on ongelmia.

Alaikäinen muuten voi muuttaa oli tilanne mikä tahansa omaan asuntoon, ihan ilman sossujakin.

No eikai voi, jos ei ole kummankin huoltajan suostumusta?! ;o

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Okei, onko kellään tästä kokemusta? Tai onko jonkun tutulle käynyt näin?
Ja voiko minua pakottaa enää tämän ikäisenä sijaisperheeseen?

niin siis ikää 16v

No edelleen tuo sama vastaus. Yleensä sun ikäiset ongelmatilanteissa muuttavat juuri perhekotiin, jos sossun kautta menevät. Sinun ikäisesi tosin voi asua jo omassa kämpässään, ilman minkäänlaista sossujen puuttumista asiaan.

Kyllä voi,soitto lastensuojeluun ja kerrot ongelmasi.He ottavat asian hoitaakseen.
Todennäköisesti joudut nuorisokotiin koska olet niin nuori mutta kotoa pääset varmasti pois.

Okei, onko kellään tästä kokemusta? Tai onko jonkun tutulle käynyt näin?
Ja voiko minua pakottaa enää tämän ikäisenä sijaisperheeseen?

niin siis ikää 16v

Et pääsisi sukulaisiin muuttamaan joksikin aikaa? Kunnes aloitat opiskelut? Itse olin 15v, kun muutin sukulaisille ja suunnilleen 17v kun muutin omilleni.

ei voi pakottaa sijaisperheeseen. olin 15v kun sossu ehdotti muuttoa omaan asuntoon. minulle olisi nimetty "uskottu mies" hoitamaan asioitani kunnes olisin ollut täysi-ikäinen. jäin vielä kuitenkin pariksi vuodeksi kotiin huolehtimaan nuoremmasta sisaruksestani, kun isäni ei enää kuitenkaan uskaltanut hakata poliisien ja sossujen käynnin jälkeen. olin siis 17v kun lopulta muutin ja hankin itse oman asunnon.

ahaam, mutta siis olen jo aloittanut opiskelut, joista myös meni kokonaan into, koska minulla ei ole opiskelurauhaa. Vituttaa. Äiti vähättelee taas asiaa... En jaksa enää, vittu.
Enkä missään nimessä tahdo mihinkään huostaanottoon. Täytän ensi keväänä 17v...

Ja sinni, mikä tuo 'uskottu mies' on ;o onko se, joku jonka saa itse valita, vai ei?

Mä muutin kotoa pois 16 veenä, ilman mitään eri juttuja.
Lähdin vaan, mutta ei mitään ongelmia siis taustalla.

Sulla on ongelmia perheen kanssa, joten ota yhteys sossuun. Ettei sun perhees taholta tule ongelmia enempää

Kaikki jotka tässä ketjussa kertoo että siitä vaan muutat ei siihen sossua tarvi, niin tuota ei se nyt ihan niin mene. Alaikäinen ei voi muuttaa kotoa ilman vanhempien suostumusta tai sitä sossun väliin tuloa. Alaikäinen ei voi allekirjoittaa vuorasopimusta, koska ei ole juridisesti kelpoinen sitä tekemään ilman vanhemia tai sossua. Ja milläpä 16v makselee vuokratakuut, vuokrat yms. sekä ihan ensikis kuka vuokraa noin nuorelle kämpän jos yksinään tulis kämppää vuokrailemaan.

Siis jos et ole provo niin soittele sinne sosiaalitoimistoon tai käy vaikka koulukuraattorin kanssa juttelemaassa tilanteestasi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki jotka tässä ketjussa kertoo että siitä vaan muutat ei siihen sossua tarvi, niin tuota ei se nyt ihan niin mene. Alaikäinen ei voi muuttaa kotoa ilman vanhempien suostumusta tai sitä sossun väliin tuloa. Alaikäinen ei voi allekirjoittaa vuorasopimusta, koska ei ole juridisesti kelpoinen sitä tekemään ilman vanhemia tai sossua. Ja milläpä 16v makselee vuokratakuut, vuokrat yms. sekä ihan ensikis kuka vuokraa noin nuorelle kämpän jos yksinään tulis kämppää vuokrailemaan.

Siis jos et ole provo niin soittele sinne sosiaalitoimistoon tai käy vaikka koulukuraattorin kanssa juttelemaassa tilanteestasi.

Mulla ei ole mahiksia mihinkään koulukuraattoriin... hmm mitä meinaa tuo 'jos et ole provo' ? =)

totaa, mut siis tahtoisin nyt kunno vastaukse, että niin voiko ne sossut siis hankkia mulle sen oman kämpän.. ? ;o kiitos vastauksista =))

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulla ei ole mahiksia mihinkään koulukuraattoriin... hmm mitä meinaa tuo 'jos et ole provo' ? =)

totaa, mut siis tahtoisin nyt kunno vastaukse, että niin voiko ne sossut siis hankkia mulle sen oman kämpän.. ? ;o kiitos vastauksista =))

Voi , hankkia tai sitten jollekkin sukulaisille, tai tuttavalle.

Onko mahdollista muuttaa omilleen asumaan,jos äiti on häätämässä minut kotoo pois? Hän huutaa,vittuilee ja uhkailee sossuilla vaikken ole tehnyt mitään. Hän pitää minua huonompana kuin minun sisaruksiani. Isä on alkoholisti enkä ikinä enää muuttaisi sinne takaisin. Äitin luona asuessani saan ahistus kohtauksia ja on itsetuhoisia ajatuksia siitä kun hän vain vittuilee jne..

Mun sisko muutti omaan kämppään, mun vanhaan vuokrayksiöön, kun oli 17v. ja muutti kun ei kestänyt meidän isäpuolta. Ei siinä kyllä silti mitään sossuja tarvittu. Meidän isä oli takaamassa siinä takuuvuokran, kelasta sai asumistukea jne. Kyllä mä uskon että se onnistuu, jos vaan tunnet pärjääväsi omillasi. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;30309625:
Mun sisko muutti omaan kämppään, mun vanhaan vuokrayksiöön, kun oli 17v. ja muutti kun ei kestänyt meidän isäpuolta. Ei siinä kyllä silti mitään sossuja tarvittu. Meidän isä oli takaamassa siinä takuuvuokran, kelasta sai asumistukea jne. Kyllä mä uskon että se onnistuu, jos vaan tunnet pärjääväsi omillasi. Tsemppiä!

Lisään vielä, että kyllähän sinun ikäisesi jo saattavat opiskella esim. toisella paikkakunnalla, eikä näin ollen asu enää kotona. Kannattaa silti kysyä apua sossusta. Vaikeaa se on yksin alkaa asioita järjestelemään...olet kuitenkin lapsi vielä.

Itse pääsin pois kotoa asumaan opiskelija-asuntolaan 16v. Sain puoltavan lausunnon perheneuvolan psyk.lääkäriltä ja hain asuntoa. Sossu auttanut rahallisesti myös. Itse siis pyysin apua ja "lupaa" muuttaa. Kotona alkoholisti ja minulla vaikeuksia, pelkotiloja, masennusta ja ahdistusta. Olin tosin aikaisemmin käynyt säännöllisesti perheneuvolassa keskustelemassa ja kun opinnot alkoivat tulla ajankohtaisiksi, toin ilmi että en halua asua enää kotona enkä olisi siihen pystynytkään. Sitten olisi opiskelut kärsineet todella kovasti.

Yhteistyössä