Onko mahdollista kieltäytyä tarjotusta päivähoitoryhmästä ilman, että tippuu pois hoitopaikkajonosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmistus

Vieras
Olen palaamassa syksyllä töihin pitkän kotiäitiyden jälkeen ja lapset, tuolloin 5-vuotias ja 3-vuotias, aloittavat ensimmäistä kertaa päiväkodin. Haimme päivähoitopaikkoja tietystä päiväkodista, ennen kaikkea siksi, että esikoinen voi jatkaa samassa päiväkodissa eskaria ja lapsilla olisi mahdollisuus päästä samaan ryhmään (eli isojen ryhmään, eikä kuopusta tarvitse "erottaa" pienten ryhmään). Viedessämme hakemuksia tutustuimme samalla päiväkotiin sen johtajan kanssa. Sanoin useaan eri otteeseen, että toivon lasten pääsevän samaan ryhmään nimenomaan kuopuksen takia, jotta hän saisi mahdollisimman pehmeän laskun siirtyessään kotihoidosta päiväkotiin.
Saimme nyt tietää, että lapset pääsevät haettuun päiväkotiin, mutta heidät sijoitetaan eri ryhmiin. Kuopus isojen ryhmään ja esikoinen integroituun ryhmään, nk. tukilapseksi. Olen niin harmistunut, että itkettää. Kun toiveena oli se sama ryhmä.
Tiedän, että joku jo kiiruhtaa vastaamaan, että "olisit nyt tyytyväinen kun ne on edes samassa päiväkodissa, p-le! Meillä viedään kuusi lasta kaikki eri päiväkoteihin!". Mutta en ole vailla tällaisia vastuksia, tiedän faktat.
Mutta voiko päiväkoti "pakottaa" meidät laittamaan esikoinen integroituun ryhmään? Ja hei, ongelma ei ole se, että meidän täydellinen kullannuppu joutuu sinne epätäydellisten joukkoon, asia olisi ihan ok, jos molemmat lapsemme olisi sijoitettu integroituun ryhmään.

Tulee uudestaan 4 kk odotusaika, ainakin täällä.

Mun henk.koht. mielipiteeni on se, että sisarusten on hyvä saada lomaa toisistaan edes hoidossa. Molemmilla on mahdollisuus muodostaa omat kaverisuhteet, ja isompi ei joudu olemaan pienemmän tukena.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Mun henk.koht. mielipiteeni on se, että sisarusten on hyvä saada lomaa toisistaan edes hoidossa. Molemmilla on mahdollisuus muodostaa omat kaverisuhteet, ja isompi ei joudu olemaan pienemmän tukena.

Peesi. Oma ryhmä, omat kaverit. Esikoisenkin kivempi olla hoidossa kun ei tarvitse huolehtia pienemmästään (alitajuntaisesti sitä tulee tehneeksi, lapsetkin).
Että sinuna tuossa ei ole mitään valittamista, tosiaankin iloitse että pääsivät samaan päiväkotiin. :)

On tämäkin totta, mutta en näkisi esikoisen tilannetta ihan tasavertaiseksi sen suhteen, että hänethän sijoitetaan tukilapseksi integroituun ryhmään, jossa osa lapsista siis on eri tavoin vammaisia. Miksei sitten mieluummin voisi olla oman pikkusisaruksen tukena?

Mä olen itse ollut kutakuinkin samassa tilanteessa. Lopulta sain pojat samaan sisarusryhmään. Hoitopaikasta kieltäytyminen ei varmaan kannata/ole mahdollista, mutta voisitko vaikka ehdottaa samassa ryhmässä oli alkuun? Tai hakea muutoin jotain kompromissia? Meillä lasten hoitoonmeno onnistui tosi helposti, kun olivat alkuun samassa ryhmässä. Jonkin ajan kuluttua itsekin huomasin, että eri ryhmät voisivat olla hyvät. Molemmat saivat omia kavereita ja kuopuskin joutui tsemppaamaan itse.

Mä en virallisesti kieltäytynyt koskaan meidän saamasta paikasta (olisivat olleet ensin eri paikassa ja sitten isossa päiväkodissa eri ryhmissä. Mä tosin en halunnut lapsia isoonkaan ryhmään) vaan kyselin, miten onnistuisi kuitenkin näin ja näin. Onnistui loppujen lopuksi, eikä jouduttu jonon hännille.

Uusi odotusaika tulee.

Mutta sitten tuohon, että onko hyvä pitää esikoinen ja kuopus samassa ryhmässä... Mun mielestä ei ole. Kiva joo kuopukselle, kun on tuki ja turva. Entä esikoiselle? Joka väistämättä ottaa "vastuun" pikkusisaruksesta, vastuun, joka ei hänelle kuulu. Ehkä olisi kuitenkin parempi, että kumpikin saisi omana itsenään luoda oman kaveripiirin ja oman juttunsa päiväkotiin, ei niin että esikoinen joutuu kantamaan pikkuisen viihtymisestä ja ikävästä huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:

On tämäkin totta, mutta en näkisi esikoisen tilannetta ihan tasavertaiseksi sen suhteen, että hänethän sijoitetaan tukilapseksi integroituun ryhmään, jossa osa lapsista siis on eri tavoin vammaisia. Miksei sitten mieluummin voisi olla oman pikkusisaruksen tukena?

Tukilapsi on käsittääkseni normaali lapsi vähän erityisempien joukossa antamassa ns. mallia olemisellaan. Ei mikään "tukioppilas", jonka tehtävänä olisi tukea toisia lapsia. Esikoisen tehtävä on siis olla möllöttää ryhmässä normaalisti.

Käy silti ennen tutustumassa siihen integ.ryhmään. Mä en välttis kyllä veisi lastani ns. normaaliapseksi, koska riippuu ihan millaisia ne muut on. Jos esim. pahoja käytösongelmia niin en tod. antaisi lastani "nyrkkeilysäkiksi" jne.
Kun tutustuu ryhmään niin omat ennakkoluulot hälvenee tai sitten vahvistuu ja toimit sen mukaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Peesi. Oma ryhmä, omat kaverit. Esikoisenkin kivempi olla hoidossa kun ei tarvitse huolehtia pienemmästään (alitajuntaisesti sitä tulee tehneeksi, lapsetkin).
Että sinuna tuossa ei ole mitään valittamista, tosiaankin iloitse että pääsivät samaan päiväkotiin. :)

Täysi peesi tälle.
Minäkin toivoin poikien pääsevän samaan ryhmään kun hoidon aloittivat -08, mutta niihän siinä kävi, että esikko ( 3v ) "joutui" isojen ryhmään ja juniori ( 1,5v ) pienten ryhmään. Meni paremmin kuin hyvin, ulkona leikkivät välillä toistensa kanssa ja ovat muodostaneet omia kaveruussuhteita.

Hyvin se menee :)

Kiitos mielipiteistä.
Niin, olisin halunnut lapset samaan ryhmään muutamastakin syystä ja yksi on tuolla alkuperäisessä tekstissä jo mainittu eli että hoitoon meno olisi kuopukselle helpompaa.
Sen lisäksi siksi, että kuopuksella on puheenviivästymää, joten olisin toivonut esikoisen
olevan siksikin lähellä. Lisäksi olen harmissani, että esikoinen "joutuu" tukilapseksi eli ei
hän ihan samalla tavalla voi luoda omia kaverisuhteita kuin kuopus toisessa, tavallisessa
ryhmässä. Meiltä ei edes kysytty, olemmeko sitä mieltä, että esikoisemme soveltuu tuohon
hommaan. Tavallaan koen, että vaikka esikoisen ei tarvitsisi katsoa kuopuksen perään,
joutuu hän tietyllä tapaa samaan hommaan tuolla integroidussa ryhmässä.
Tämä kuullostaa pahemmalta kuin mitä tarkoitan, mutta ehkä joku ymmärtää ajatukseni?

Alkuperäinen kirjoittaja Harmistus:
Lisäksi olen harmissani, että esikoinen "joutuu" tukilapseksi eli ei
hän ihan samalla tavalla voi luoda omia kaverisuhteita kuin kuopus toisessa, tavallisessa
ryhmässä. Meiltä ei edes kysytty, olemmeko sitä mieltä, että esikoisemme soveltuu tuohon
hommaan. Tavallaan koen, että vaikka esikoisen ei tarvitsisi katsoa kuopuksen perään,
joutuu hän tietyllä tapaa samaan hommaan tuolla integroidussa ryhmässä.
Tämä kuullostaa pahemmalta kuin mitä tarkoitan, mutta ehkä joku ymmärtää ajatukseni?
Miksei voi luoda kaverisuhteita?
Ryhmässä on ihan "normaaleja" lapsia myös, ja ne tuen tarpeessa olevatkin voi olla täysin terveitä kaikin puolin paitsi että puheessa on viivästymää, tms. Samanlaisia kuin kuopuksesi! Ei siis mitään esteitä kaverisuhteiden muodostamiselle!

Mihin hommaan esikoisenne pitäisi soveltua? Siihen, että hän on lapsi ja käy päiväkotia? Ei hänen roolinsa niinsanottuna tukilapsena ole sen kummallisempi: on vaan ja möllöttää, leikkii ja askartelee, yms :)

Ihmeellinen asenne integroituja ryhmiä kohtaan:O
Luuletteko että "tavikset" niissä ryhmissä vaan tukevat "erityisiä"?
Nuo ryhmät ainakin meilläpäin tosi suosittuja ja monet vanhemmat haluavat lapsensa tukareiksi. Enemmän hoitajia jne.
Usein nämä ryhmät on puhehäiriöisille tai sitten kehitysviivästymälapsille, lapsia nekin on eikä mitään mörköjä:(

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Ihmeellinen asenne integroituja ryhmiä kohtaan:O
Luuletteko että "tavikset" niissä ryhmissä vaan tukevat "erityisiä"?
Nuo ryhmät ainakin meilläpäin tosi suosittuja ja monet vanhemmat haluavat lapsensa tukareiksi. Enemmän hoitajia jne.
Usein nämä ryhmät on puhehäiriöisille tai sitten kehitysviivästymälapsille, lapsia nekin on eikä mitään mörköjä:(
Niinpä. Ja voihan niitä e-lapsia olla tavallisessakin ryhmässä. Esim. omani on ja hän on kiltti kuin mikä, EI KOSKAAN riitele tai tappele kenenkään kanssa. Hänet kun ottaa kaveriksi niin siinä on kiva ja uskollinen kaveri joka ei koskaan kiusaa, ei lyö, ei potki. Ei hauku, ei puhu pahaa.

Kuinka moni voi sanoa tavislapsestaan samaa? Aikamoista menoa on päiväkodeissa ja puistoissa, nimenomaan niiden tavisten suhteen.

meil oli lapset 3v 4v3kk ja 5v6kk kun he menivät ekan kerran hoitoon,ainoa paikka oli perhepäivähoitaja,varahoito oli tarhassa kaikki lapset laitettiin eri osastoille ja sanottiin kyllä että voidaan siirtää samaan ryhmään jos ikävä on liian kova,mutta kukaan lapsista ei ollut "kaivannut"sisarta hoitopäivän aikana(meillä ei ole lapset koskaan ollut yökylässä eikä hoidossa,eka hoitopaikka oli just pph ja tarha ja hyvin he sopeutui vaiks oli kotona ollut 24h/vrk yhdessä

Yhteistyössä