Onko mahassa tuntoa sektion aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "IIIK"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"IIIK"

Vieras
Joskus olen kuullut että jotkut ovat tunteneet kun mahassa möyritään sektion aikana (puudutuksessa siis) mutta ei ole sattunut. Onko tämä totta ja miten teillä on ollut?
Ja kumpi puudutus sinulle on annettu: epiduraali vai spinaali?

Pelkään kuollakseni jos tunnen mitään sektion aikana, oksennan helposti tuollaisen ajattelustakin.

Totta se on. Kaksi sektiota on tehty ja kyllä sen tuntee kun siellä mahassa tekevät jotain.

Ajatus siitä on paljon hirveämpi kuin itse toimenpide. Itse puudutus vie jo reaktiokykyä ja olo on aika sumuinen ja rauhallinen. Mulle on annettu epiduraali.

Mulla oli spinaali ja "tunsin" jotain, siis aivan kuin mua oltais vedetty jaloista, joita en edes tunne :D Heiluttelua tietenkin tuntuu, mutta kun mitään muuta ei tunnu. Siis mua nauratti ainoastaan sen sektion aikana kun tuntui niin hassulta vaikkei mitään tuntunutkaan :D Pelkäsin vaan putoavani pöydältä kun en tuntenu vartaloni rajoja puudutuksen takia. Hassu kokemus oli :)

epiduraari puudutus 2 kertaa (ja yksi hätänen nukutuksessa )

Ei siinä todellakaan mitään kipua tunne etkä voi tarkkaan tuntea ja paikantaa mitä tehdään.

Mutta kyllä sen tuntee ja tiedostaa kun vauva pullahtaa ulos. Hankala selittää. Kipua ei siis tunne yhtään ja jos jotain tuntee saa pyytää lääkettä lisää. Siellä on paljon ihmisiä tarkkailemassa sinua.

Käytännössä olet täysin tunnoton. Mutta kyllä sen tiedostaa milloin vauva otetaan ulos yms.

Ihan samaa mietin kuin ap:kin. Niin mielelläni olisin synnyttänyt alakautta, mutta tuo A-vauva on vaan sitkeästi väärinpäin, joten sektioon ne pakottaa vaikka mikä olisi:(

Joo tuntuu kyllä että siellä jotain tapahtuu. Mulle on tehty 2 sektiota ja molemmilla kerroilla tuntunu kokoajan et tipun siitä leikkauspöydältä. Mulle on laitettu spinaali.

Mulla oli spinaali ja "tunsin" jotain, siis aivan kuin mua oltais vedetty jaloista, joita en edes tunne :D Heiluttelua tietenkin tuntuu, mutta kun mitään muuta ei tunnu. Siis mua nauratti ainoastaan sen sektion aikana kun tuntui niin hassulta vaikkei mitään tuntunutkaan :D Pelkäsin vaan putoavani pöydältä kun en tuntenu vartaloni rajoja puudutuksen takia. Hassu kokemus oli :)

Jatkan vielä. "Oksensin" tyhjää ilmaa sen jälkeen kun vauva syntyi. Vatsahan oli aivan tyhjä kun oli suunniteltu sektio, pisti vain kakomaan kun ne on siel heilutelleet, näin mulle hoitaja sanoi että pistää yleensä oksettamaan. Kaikki meni oikein hyvin siihen asti kun vauva syntyi... Sen jälkeen pisti oksettaa, sit romahti verenpaineet, sit ei enää kohtukaan supistunut jne jne. Mutta kyllä menisin uudestaankin sektioon vaikka pelkäsin ja jopa toivoin kuolevani vauvan syntymän jälkeen... :/ Olin siis niiiiin kipeä ja makasin heräämössä 5 tuntia tuon kohdun takia joka ei lähtenyt supistumaan normaalisti.

Ei satu, mutta tosiaan tuntuu kun sisuksia kaivellaan. Itsellä tuli siitä vähän paha olo kun jotenkin tölvittiin vatsalaukkua, mutta en oksentanut kuitenkaan. Spinaali laitettiin. Ei oo kivaa, mutta nopea homma ja siitä selviää ihan hyvin!!

Mulle on tehty kaksi kiireellistä sektiota. Molemmissa epiduraali, kun olin ehtinyt saada sen piikin jo laatimisvaiheen aikana. Lisäsivät sitten vaan ainetta, kun leikkaukseen päädyttiin.

Ekassa en tuntenut mitään, luultavasti siksi, että olin niin poikki yli kymmenen tunnin supistusten ja synnytysyrityksen jälkeen.
Toisessa taas tunsin selvästi, kun vatsaa tongittiin. Jännä tunne, muttei kipeetä tehnyt kuitenkaan. Toisessa tunsin supistuksetkin vielä leikkauspöydällä.
Kamala tärinä oli kokoajan.

Toipuminen meni molemmissa hienosta, vaikka väliä oli vain reilu vuosi.

Mulla spinaali ja taalla ainakin annetaan joku esilaakitys ettei tule oksettava olo (ja myos paasto ennen leikkausta).
Mun mielesta se oli vain mielenkiintoinen tunne kun ne "kaiveli" vauvaa mahasta, olin niin keskittynyt siihen, etta kohta saan vauvan, etten valittanyt kaiveluista mitaan <3.
Kaks sektioo takana (yks hata- nukutuksessa) ja menisin ilman muuta uudelleen jos vain saisin viela vauvan. Synnyttaminen on aina kipeaa touhua, ei kai silla valia onko kipea sen aikana vai jalkeen. Vauva on paa-asia :D

Se ensi itku on niin ihanaa kuultavaa että kyllä sen mieluummin puudutuksessa kuin nukutuksessa kuulee :) Kyllä sitä yhdet kaivelut ja yökkimiset kestää :)

Spinaalissa leikattiin ja tunsin toki, että jotain siellä tehdään, mutt akipua ei tunnu. Eli tuntui juuri siltä miltä pitikin. Kipu ja kylmätunto on poissa, mutta pieni tekemisen tunne jää.

Se pahoinvointi johtuu vatsakalvon venytyksestä. Esim. siinä kohtaa kun kohtua laitetaan takaisin, niin saattaa tuntua kurjalta. Tarvittaessa (ja joissain paikoissa automaattisesti) saat pahoinvointilääkettä, koska se ei ole kenenkään etu, että sinä oksennat. Silloin ompeleminen on paljon vaikeampaa.

Mulla takana kaksi sektiota. Myllerryksen tosiaan tuntee. Ensimmäisessä tuntui, että putoan pöydältä. Toisessa säätivät pöydän niin, että mulla oli siinä ihan hyvä olla (vaikka tietty lähtökohta on se miten vauvalla on hyvä olla).

Toisessa mulla tuli tunne, että puudutus (spinaali) alkaa hävitä. Tuli mahaan sellainen kohta missä selkeästi tunsin muutakin kuin sen, että jotain tehdään. Sanoivat, että ei ole mahdollista, mutta sain kuitenkin jotain lääkettä kanyyliin. Kamala tunne pelätä koska kiputuntemus oikeasti tulee ja pelkäsin myös nukutusta jos niin käy (spinaalia ei voi lisätä). En tiedä rauhoitteliko ne vaan, mutta miten niin puudute ei voi hävitä kesken leikkauksen. Mulla sektio kesti yli tunnin ja pystyin vähän liikuttamaan jalkoja heti sen jälkeen.

Ja ehdottomasti valitsisin puudutuksen nukutuksen sijaan! En haluaisi olla unessa kun vauva syntyy.

MInä pelkäsin ihan samaa asiaa kuin ap:kin kun odotin esikoista. Kaveri kertoi tunteneensa kun vauva otettiin pois ja nähneensä jotain lampun metalliosan heijastumasta. Kun päätös kiireellisestä sektiosta tehtiin, höpötin anestesialääkärille, että haluan nukutuksen (menin ihan paniikkiin, joten en varmaan mitään kauhean järkevää saanut suustani). Anestesialääkäri ei ONNEKSI kuunnellut minua, vaan annettiin spinaalipuudutus. Mitään varsinaisesta toimenpiteestä ei voi tuntea. Et voi tuntea että sinua leikataan tai muutakaan. Voit ainoastaan aistia kun sinua liikutellaan, esim. kohdun takaisin asettelu on aika kovakourainen toimenpide ja silloin aistin että minua heilutellaan, vaikka varsinaista heilumista en voinutkaan tuntea. Kaverini kertoi jälkikäteen, että hän oli tuntenut kun vauva oli otettu ulos, eräänlaisena keveydentunteena, eli aistimuksia siis hänelläkin, ei oikeita tuntemuksia. Älä siis ap turhaan murehdi. Nyt odotan toista ja sektion mahdollisuudesta on puhuttu. Ehdottomasti valitsisin puudutuksen ja olen todella tyytyväinen ettei anestesialääkäri kuunnellut minua. Oli hienoa kuulla edes ne vauvan ensiparkaisut.

Yhteistyössä