Onko maalais- ja kaupunkilaislapset erilaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luulo vai tosi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no kun oma lapseni leikkii kaupunkilaislasten kanssa, kyllä sen huomaa.sitä on vaikea selittää. jotenkin tilan käyttäminen leikeissä, leikkimistyyli yms. on hieman erilaista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no ovat kyllä,sanon omasta kokemuksesta....
samoin kyl aikuiset,kaupungissa kaikki ni erilaista,jotenki pinnallista

en mie sanois et pinnallista, mutta jotenkin tuntuu et kaikilla on kauhea kiire, kaikki tahtovat olla ekoja, kassoilta ei saa hymyä, saati mitään muutakaan palvelua...

Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
no ovat kyllä,sanon omasta kokemuksesta....
samoin kyl aikuiset,kaupungissa kaikki ni erilaista,jotenki pinnallista

en mie sanois et pinnallista, mutta jotenkin tuntuu et kaikilla on kauhea kiire, kaikki tahtovat olla ekoja, kassoilta ei saa hymyä, saati mitään muutakaan palvelua...

Ja täällä maalla sitten vastavuoroisesti tuijotetaan ulkopaikkakuntalaista kuin mitäkin mörköä, esitetään mukavaa ja juorutaan selän takana. Ainakin minä olen huomannut tämän ikävän piirteen (etenkin vanhemmissa) maalaisissa.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Ei.kyllä se on perheen tavoista/kulttuurista ym ennenmmin kiinni. Maalla sekä kaupungissa asuu ihan samanlaisia juntteja/snobeja jne. Ei se paikkakunta tms muuta tätä.

Peesi tähän. Ja samat tietokonepelit ja tv-ohjelmat ne pyörii maalla kuin kaupungissa. Ja ite olen ihan maalta maalta ja siltikin käynyt kouluni yhdessä Suomen suurimmista (kato kun kyläkoulut on kaikki melkein lopetettu...)

Mä en tiedä, mutta uskon kyllä että eroa on- sekä hyvässä että pahassa.
En tunne ketään lapsia maalta, joten en voi verrata omiin kaupunkilaislapsiin.

Aikuisista en pysty erottamaan kuka on lähtöisin maalta ja kuka kaupungista muuten kuin esim. murteesta.

On aika vähän kokemusta ihan puhtaasti kaupunkilapsista, mutta sen verran kun on, niin ovat reippaita, iloisia, leikkiviä, puheliaita, ihan normaaleja pieniä lapsia mielestäni. Ei näin ainakaan alle kouluikäisenä eroa huomaa. Ihan samanlainen on yksi "maalaislapsi", jonka tunnen.

Useimmat tosin ovat jotain kaupunki- ja maalaislapsen välimaastosta, olettaisin. En ainakaan pidä omia lapsiakaan täysin "maalaislapsina", vaikkei kaupungissa asutakaan vaan pienemmällä paikkakunnalla, taajamassa okt-alueella. Maalaislapsi kuulostaa vähän sellaiselta, että asutaan vähintään 10km taajaman ulkopuolella :)

Itse olen omia lapsiani ja heidän serkkujaan tarkkaillessa huomannut, että omani ovat aika paljon "viattomampia" ehkä lapsellisempia ja sinisilmäisempiä kuin serkkunsa jotka asuvat kaupungissa. Moni asiaa jää näkemättä kun asuu korvessa ja käy pientä kyläkoulua. Näin meillä mutta en tosiaankaan väitä, että muilla olisi näin.

Ei.kyllä se on perheen tavoista/kulttuurista ym ennenmmin kiinni. Maalla sekä kaupungissa asuu ihan samanlaisia juntteja/snobeja jne. Ei se paikkakunta tms muuta tätä.

Peesi tähän. Ja samat tietokonepelit ja tv-ohjelmat ne pyörii maalla kuin kaupungissa. Ja ite olen ihan maalta maalta ja siltikin käynyt kouluni yhdessä Suomen suurimmista (kato kun kyläkoulut on kaikki melkein lopetettu...)

Maalla voivat vielä enemmän keskittyä peleihin ym, koska muita harrastusmahdollisuuksia ja mahdollisuuksia tavata kavereita on vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja ******:

Maalla voivat vielä enemmän keskittyä peleihin ym, koska muita harrastusmahdollisuuksia ja mahdollisuuksia tavata kavereita on vähemmän.

Ja maalla ehkä tehdään enemmän sisaruksia just tän kaveriongelman takia... Mut harrastaa voi paljon ilman järjestettyä harrastamista...

Pyh. Maalla on ihan yhtä paljon muutakin tekemistä (kun pelit) kuin kaupungissa.Kaupunkilainen vain ei aina ymmärrä että metsät,pellot ym antaa toisenlaiset tekemisen mahdollisuudet.

Omat maalaismuksuni ja heidän kaverinsa ovat... luonnollisempia, kuin moni kaupunkilapsi. Mutta poikkeuksiahan on puoleen, jos toiseenkin. Sitä ei saa unohtaa.

Kyläkoulu on ihana!!! Jos opettajat ovat hyviä. Ja meillä taitaa olla. Pienet opetusryhmät, tutut aikuiset ja lapsilla turvallinen olo.

Pyh. Maalla on ihan yhtä paljon muutakin tekemistä (kun pelit) kuin kaupungissa.Kaupunkilainen vain ei aina ymmärrä että metsät,pellot ym antaa toisenlaiset tekemisen mahdollisuudet.

Tiedän, olen itse kasvanut maalla, emmekä nytkään asu kaupungissa. Eli ymmärrän kyllä. Ja muistan myös sen, että lapsena maalla oli vaikka mitä kiinnostavaa tekemistä, mutta teininä pienellä paikkakunnalla ei juuri mitään.

Ehkä otantani on liian pieni, mutta mitä tunnen teini-ikäisiä maalaisia, niin eivät ne paljon metsissä ja pelloilla vietä aikaansa. Jotain vain kertoo sekin, että monilla pienillä paikkakunnilla huumeongelmakin on ihan valtava, vaikka monet ajattelevat että se on kaupunkien ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Juu, kyllähän se ympäristö vaikuttaa aika paljon, vaikka kasvatus olisi samanlainen.

Peesi tähän
Sen olen huomannut, että meillä kylässä olevat "kaupukilaislapset" eivät "osaa" ulkoilla.Eivät ole tottuneet ulkoilemaan "aamusta iltaan", kun ulkoilu tapahtunut usein leikkipuistoissa ja toisille niihin meno työlästä eli viihtyisivät mielummin vain sisällä kuin lekkisivät pihalla.

Tiedän, olen itse kasvanut maalla, emmekä nytkään asu kaupungissa. Eli ymmärrän kyllä. Ja muistan myös sen, että lapsena maalla oli vaikka mitä kiinnostavaa tekemistä, mutta teininä pienellä paikkakunnalla ei juuri mitään.

Ehkä otantani on liian pieni, mutta mitä tunnen teini-ikäisiä maalaisia, niin eivät ne paljon metsissä ja pelloilla vietä aikaansa. Jotain vain kertoo sekin, että monilla pienillä paikkakunnilla huumeongelmakin on ihan valtava, vaikka monet ajattelevat että se on kaupunkien ongelma.

Meillä teinit korjailee mopoja,virittelee niitä, customoi autoja ja neitokaiset ratsastaa yms. Eikä maanlaajuisesti ole pientä paikkakuntaa joss huumeongelma olisi suurempi kuin isossa kaupungissa,sehän tulee suhteuttaa aina väestömäärään.

Ovat.

Mieheni on kasvanut maalla ja hän ei osaa uida koska heidän kyläkoulullaan ei koskaan opetettu uimaan,kylässä ei ole uimahallia.

Mies puhuu kaikkien kanssa ja nyt kun asutaan kaupungissa niin rupattelee kassaneitien kanssa vaikka kassaneitiä ei aina kiinnosta

Mies luottaa kaikkiin ihmisiin sillä kylillä on kaikki ollu tuttua ja turvallista,ei osaa erottaa huijareita yms.

Muistan kun itse kävin maalaisserkkujeni luona pienenä. Heillä oli jotenkin ihan boheemia se meno verrattuna siihen mitä meillä kaupungissa oli kotona. Myöhemässä elämässä heillä on ollu ongelmia kun olivat sillon lapsena niin kiinni äidissään ku ei ollu muita leikkikavereita eikä käynneet tarhaa kun olivat siellä eristyksissä. Maalaislapsille se siirtyminen "todellisuuteen" eli kapunkielämään saattaa olla sitten vähän vaikeaa ja se yleensä tulee eteen kun opiskeluja mietitään.

Kaupunkilaislapset taas tuntuu aikuistuvat hirveän nopeasti kun taas maalaislapset saattaaa olla vähän liiankin lapsellisia.

Yhteistyössä