Onko Lontoossa minkälainen sää lokakuussa? Mistä päin Lontoota hotelli?

• Viestiketjun aloittaja Matkaa suunnittelevat
  • Ensimmäinen viesti
Matkaa suunnittelevat
Mietimme, että jos menisimme lapsen syyslomaviikolla ulkomaille, mutta kohde on vielä auki. Lasta itseä kiinnostaisi Lontoo ja niin kyllä muakin. Mietimme vain, että onko sää minkälainen. Katsoin netistä joltakin sivustolta, että lämpötila olisi n.10-12 astetta. Onkohan kuinka sateista? No onhan Iso-Britanniassa useinkin sateista. :D

Mistä päin kannattaisi ottaa hotelli? Ei haluta kuitenkaan mihinkään älyttömän kauas kaikesta, vaikka siellä toki olisi halvemmat hinnat. Ainakin sitten pitäisi olla hyvien kulkuyhteyksien äärellä jos hotelli on kauempana. Ei meillä kuitenkaan ole varaa johonkin älyttömän kalliiseen hotelliin.

Ostakaa viikkolippu, millä saa kulkea metrolla ja bussilla mielin määrin. Hotellin sijainnilla ei silloin ole väliä. Ja pääsee katselemaan nähtävyyksiä ja maisemia vaikka vettä tulisikin.

Mä olen ollut pari kertaa keväällä Lontoossa ja vain yhtenä niistä päivistä satoi, eli ei sekään niin varmaa ole.

vierailija
Viime syksynä oltiin viikolla 43 ja säät olivat mitä parhaat (joskin mikään ei takaa että joka vuosi samaan aikaan olisi samanlaiset kelit...). Lämmintä oli noin 10 astetta ja ei satanut kun yhtenä päivänä, eikä silloinkaan mitään rankkasadetta.

Itse olen käynyt Lontoossa vajaan kymmenen kertaa ja olen vuosien myötä alkanut arvostaa erittäin keskeistä sijaintia aina vaan enemmän. Nyt mukana oli myös vauva, joten haluttiin sellainen sijainti, että bussilla liikkuminen on vaivatonta, koska bussit on vaunujen kanssa huomattavasti helpompia kun metrot. Asuttiin Marble Archilla, aivan Hyde Parkin kupeessa. Aikaisemmin ollaan asuttu Russel Squarella, Queenswayn lähellä, Bayswaterissa sekä Great Portland Streetin lähellä. Nämäkin kaikki ihan ok, mutta Marble Archilta kaikkein parhaat bussiyhteydet ja kävellen pääsee shoppailemaan ja syömään.

Säät ovat Briteissä aina epävakaat. Luultavasti Lontoossa on lokakuussa kuitenkin lämpimämpää kuin Suomessa. Joskin sateen todennäköisyys on varmaan 80%.

Junailemme aika usein Lontooseen ja koska mukana on lapsi tykkäämme ottaa AirBnb:n kautta kämpän hotellin sijaan. Hotellit ovat ihan älyttömän kalliita ja halvemmat aika nuhjuisia ja huoneet pieniä. Kämpässä voi tehdä itse aamupalan ja illallista. Ei tarvitse aina etsiä ravintolaa väsyneen lapsen kanssa. Edullisissa hotelleissa on luultavasti tarjolla vain aamupala, eli paahtoleipää ja teetä.
Et toki maininnut matkabudjettia, mutta koska Lontoo on yksi kalleimmista kaupungeista ja käymme siellä usein, yritämme aina säästää.

Seudun valitsisin sen perusteella missä on metroasema lähellä. Ja 1-2 zonelta. Ostaisin Oyster cardin (maksaa muistaakseni £4-5) ja lataisin siihen tarpeen mukaan rahaa matkoja varten. Tein joskus sen virheen, että ostin pahvisen 3 päivän lipun ja pidin sitä kukkarossa. Magneettinauha vioittui ja jouduin joka kerta metron portilla selittämään tilanteen. Oyster cardilla näin ei voi käydä.

Omia lempialueita on Notting Hill ja Whitechapel.

vierailija
Vink
Pankkien lähimaksukortit käyvät Lontoon metrossa.
Käytin keväällä S-pankin korttia, toimii kuten Oyster, veloittaa matkat tililtä muutaman päivän viiveellä, matkan hinta sama kuin Oysterillä. Ja kuten Oysterissä, päiväkohtaisen hintakaton täyttymisen jälkeen ei maksua sinä päivänä mene.

Yhteistyössä