Onko "liusua" oikea sana?

  • Viestiketjun aloittaja word
  • Ensimmäinen viesti
word
Wordin spell check ehdottaa tilalle mm. lipsua, liukua, luisua. Omasta mielestä tuo on ihan normaali sana, joka ei ole mikään murreväännös edellisistä, vaan jolla on selkeästi eri merkitys. Olenko aivan väärässä?
 
heps
mä olen liusunut missä mitenpäin vain kohta 35 vuotta =)

Ja on kelvannut vanhoille sukulaisillekkin, ymmärtävät heti mistä kyse. silloin kaivetaan esiin jääjarrut, nykyään siis kun ovat jo osa hoitokodissa. Jäillä meillä on aina liusuttu! =)
 
ap
Aika jännää. :D 35 vuoden aikana ei ole ikinä tullut mieleen, että ei olisi oikea sana. Yleensä aika hyvin erotan omat murresanat kirjakielestä. Tuota käyttäisin sellaisessa merkityksessä kun joku hiljalleen liusuu ulottumattomiin, vaikka kädestä veteen, tms. niin että siitä ei yritäkään pitää kiinni. Onko se sitten sama kuin luisua? Sitä käyttäisin ehkä siihen, jos lumi tai jään kappale luisuu vaikka kallioa pitkin alas. Varsinais-Suomesta olen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aika jännää. :D 35 vuoden aikana ei ole ikinä tullut mieleen, että ei olisi oikea sana. Yleensä aika hyvin erotan omat murresanat kirjakielestä. Tuota käyttäisin sellaisessa merkityksessä kun joku hiljalleen liusuu ulottumattomiin, vaikka kädestä veteen, tms. niin että siitä ei yritäkään pitää kiinni. Onko se sitten sama kuin luisua? Sitä käyttäisin ehkä siihen, jos lumi tai jään kappale luisuu vaikka kallioa pitkin alas. Varsinais-Suomesta olen.
täälläpäin liusuu esim liukkaalla savella ja sen tyyppisissä tilanteissa olen käyttänyt ja kuullut käytettävän ja myös tuo jää ym iljanne kelit.
 

Yhteistyössä