Onko liikaa vaadittu, että kohta 9v ja 6v siivoavat huoneensa?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herrrrmot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

herrrrmot menee

Vieras
Saamari, heitän kohta KAIKKI roskiin niin eipähän tarvii vinkua että "miks pitää siivota / en jaksa / ei huvita" jne. Joka viikko sama tappelu. Ainakin melkein joka viikko.

Mitä vähemmän tavaraa sitä vähemmän siivottavaa! Haen kaupasta jätesäkin ja surutta sullon kaiken niihin.

|O

Ei ole. Mutta ei tuo helpolla mene täälläkään. Ja toisinaan käyn kyllä tiheämmällä kammalla läpi kamppeita & pistän eteenpäin (rikkinäiset roskikseen, muut kierrätykseen)

No ei todellakaan ole, ehkä se vajaa 6v tarvitsee vielä jotain apua. Mulla on reilu 6v tyttö joka kerää kaiken roskan ja krääsän pöydille ja laatikoihin ja kaappeihin. Just toissa viikonloppuna kilahti ja keräsin kaikki roskat huoneesta, kaksi muovipussillista!!

En vaadi joka viikko tekemään siivousta poikien omiin huoneisiin ja välillä niissä on aikamoinen sotku, lelut ja legot peittävät koko lattian. Yllättäen onkin käynyt nykyään usein niin, että lapset innostuvat ihan itsenäisesti siivoamaan ja ovat tyytyväisiä, kun on lopultakin siistiä.

Isommat täyttää loppuvuonna 5&6. Kerran viikossa siivoavat lattian näkyviin huoneistaan el laikli rojut ja lelut hyllyihin ja laatikoihin ja likaiset sukat jne pyykkiin.
Minä imuroin ja pesen lattiat, tai isä. Ja ehkä kerran kuussa käyn läpi laatikot ja heitän pois silput ja rikkinäiset yms

Sama vääntö meillä vanhemman kanssa. Nuorempi pitää oma-aloitteisesti huoneen järjestyksessä ja jos sekasorto ottaa vallan, niin käskemättä pitää siivouspäivän. Ihailen suuresti tuota piirrettä, itselläni siisteysintoilu alkoi näkymään 20+ iässä kun kahden taaperon koti piti pitää siistinä.

Esikoinen taas... No on vähän boheemi, mitä siisteyteen tulee. Toisaalta, esikon huoneessa on pikkulegot ja nyt olen kiinnittänyt erityistä huomiota kumpi niitä levittää ;)

Kyllä tuon ikäiset osaa jo siivota omat huoneensa. Meillä 9 vuotias imuroi, tyhjää ja täyttää
tiskikoneen ja vie roskia. 6 vuotias siivoaa oman huoneensa ja siistiää muita paikkoja.

Ei oo.

Meillä 8 v ja 6 v siivoavat huoneensa, vievät roskat, siivoavat kanin häkin, ja laittavat ruokaostokset ostoskasseista jääkaappiin. Ne on heidän ns. velvollisuuksiaan, mutta tekevät ko. asiat (ja enemmänkin) niin mielellään että ehkei ne velvollisuuksilta tunnu.

Veikkaan, että sama into EI jatku teini-ikään saakka. Mutta jospa opittu rutiini jatkuisi silti.

Ei ole kyse siitä, etteikö osaa. Se viitsiminen on vaan välillä hieman kortilla... Nyt on kuitenkin huoneet siistinä ja lapset ulkona :)

Ainahan sä voit mainita, ettei tarvitse tehdä sit muutakaan :) Jos niin paljon laiskottaa, ettei saa omia huoneitakaan siivottua, niin toki voi käydä nukkumaan ja kokeilla sitten nukkumisen jälkeen uudelleen :) Niin mäkin olen tehnyt. Kummasti on se siivoominen sitten alkanut maistumaan. Ja mitn turhia nillityksiä mä en rupee kuuntelemaan. En oo mikn tiukkis, mut mun silmillekkään ei hypitä. :) Kyllä se siitä ja kohta ne siivoo ihan pyytämättä :)

Yhteistyössä