Onko liian vähän liikuntaa laihduttajalle, jos pyöräilee 15km joka päivä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riittääkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hippi";26812308]Tunti reipasta ap:n massalla on jopa 1000 kcal. Miten se mahtuu mahaan?[/QUOTE]

Missä ap on sanonut pyöräilevänsä tunnin? Jos hän polkee 15 km reippaasti, niin ei kai siihen puolta tuntia pitempään mene. En usko, että normaalilla pyöräilyllä, jossa kuitenkin on tasasta ja jopa alamäkeä voi millään kuluttaa 1000 kcl/h. Jollain crossilla voi onnistuakin, jos vastukset on koko ajan kovat.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26812456:
Pointti olikin että liikunnasta ei ole laihdutuksen kannalta mitään hyötyä, jos kulutat urheilemalla esim 700 kaloria / päivä mutta mätät sapuskaa naamaan yli 3000 kalorin edestä.

Ei laihdutuksen, mutta muuten se tekee erittäin hyvää :D

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26812456:
Pointti olikin että liikunnasta ei ole laihdutuksen kannalta mitään hyötyä, jos kulutat urheilemalla esim 700 kaloria / päivä mutta mätät sapuskaa naamaan yli 3000 kalorin edestä. Ja henkilö jolla on tarvetta laihduttaa, ei varmaan omaa jotain superhyperaineenvaihduntaa joka sulattaa hevosen minuutissa tai jotain.

Ei onnistu! sinulla on netti etis sieltä liikunta muoto! jos paljon ympärillä massaa niin jooga! se käy käsiin! boot camp on se että vedetään 12 minuuutia täysillä!

[QUOTE="vieras";26812507]Ei onnistu! sinulla on netti etis sieltä liikunta muoto! jos paljon ympärillä massaa niin jooga! se käy käsiin! boot camp on se että vedetään 12 minuuutia täysillä![/QUOTE]

Mikä ei onnistu? Ja mun ympärillä ei ole varmaan yhtään ylimääräistä. Oma mieleinen liikuntamuotokin on jo, mutta kiitos vinkistä :)

No sehän on ihan hyvä määrä :)

Enemmänkin vois saada liikuntaa, mutta aika ei oikein tahdo riittää, tuo pyöräilykin on samalla vähän hyötyliikuntaa kun usein käyn kaupassa samalla reissulla.

Tehoaako pyöräily peppulihaksiin, jos ei koskaan nouse ylös polkemaan? Poljen kaikki ylämäetkin istuen :D

Peppulihaksia tartten kun roikkuu niin pahasti

tuolla sivulla sanottiin :

Kovempi ja nopeampi harjoittelu ei juuri lisää kalorien kulutusta

Kuluttaaksesi enemmän kaloreita on parempi harjoitella pitempään.

Eihän tuo nyt voi pitää paikkansa? Jos pyöräilen normaalivauhtia tunnin ja yritän polkea kovempaa sen saman tunnin niin kyllähän jälkimmäinen kuluttaa enemmän

[QUOTE="a.p";26812662]tuolla sivulla sanottiin :

Kovempi ja nopeampi harjoittelu ei juuri lisää kalorien kulutusta

Kuluttaaksesi enemmän kaloreita on parempi harjoitella pitempään.

Eihän tuo nyt voi pitää paikkansa? Jos pyöräilen normaalivauhtia tunnin ja yritän polkea kovempaa sen saman tunnin niin kyllähän jälkimmäinen kuluttaa enemmän[/QUOTE]
ne on ne sykkeet ja alueet. vaikka se tuntuskin muulta mut tuol aika hyvin tiivistetty: http://www.tohtori.fi/?page=3669620&id=4444309

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26812397:
Ihanko oikeasti noin paljon kuluu? Voihan se olla toki mahdollista, jos ihan tosissaan hiki päässä polkee sen koko tunnin eikä lepsuile missään kohtaa. Silti on kuiten aika vaikea uskoa.

se mitä liikut on lisä! siis saan syödä! menikö jakeluun?

[QUOTE="a.p";26812343]Kuluttaako pyöräily tuolla luonnossa tosiaan noin paljon?? Kun välillähän on loivia alamäkiäkin ja aina ei suorallakaan niin kovasti joudu polkemaan..

Mulla vain 7-vaihteinen pyörä, eli hirveän kevyeksi en sitä saa :D Isoimmalla vaihteella yleensä poljen. Miehen pyörässä 21 vaihdetta ja eihän se joudu ylämäessä yhtään tekemään töitäkään :o[/QUOTE]

Ei kuluta.
Ite oon 158/75 ja tuommoisella 15km pyörälenkillä kohtalaisen reippaasti polkien (aikaa menee n45 min) kuluu kaloreita n 420kcal.

Jos sykkeet pysyy maltillisena, rasvanpoltto alueella pyöräily tai mikä muukin liikunta on kyllä tehokasta. Mutta kuten muutkin, kannatta harrastaa monipuolisesti, lihaskuntoa, hapenottokykyä voimistavaa ja kehonhuoltoa (esim venyttely)..

mut kannattaisko opetella elämäntavaksi tuo liikunta, vai meinaatko loppuelämäs pyöräillä joka päivä ton 15km.. Vai teetkö jojoa että laihdutat/lihot/laihdutat taas.. Itse oon laihduttanu nyt 28kg ja mäkin pyöräilen aika paljon juuri luonnossa mutta kannattaa ennemminkin kattoo se ajallisesti. Ite yritän aina kerralla n.1h.. Sitte teen muutakin kun pyöräilen ja mä nyt en laihduta vaan oon muuttanu elämäntavat eli nää on lopullisia..

Kannattaa rekisteröityy kiloklubi.fi sieltä saa paljon neuvoja ja voi tarkkailla niin ruokaa kun liikuntaakin. Itse olen siellä ja kyllä sen avulla on oppinut ja jäänyt koukkuunkin hieman ;)

Ai niin kato youtubista pilates bud burner tai joku sellanen on aikas tehokas ;)

[QUOTE="vieras";26812698]se mitä liikut on lisä! siis saan syödä! menikö jakeluun?[/QUOTE]

No eiköhän tämä ole itsestään selvyys? Kyse oli siitä voiko tunnin pyöräily kuluttaa 1000 kaloria. 1000 kaloria SEN PERUSKULUTUKSEN PÄÄLLE.

[QUOTE="a.p";26812619]No sehän on ihan hyvä määrä :)

Enemmänkin vois saada liikuntaa, mutta aika ei oikein tahdo riittää, tuo pyöräilykin on samalla vähän hyötyliikuntaa kun usein käyn kaupassa samalla reissulla.

Tehoaako pyöräily peppulihaksiin, jos ei koskaan nouse ylös polkemaan? Poljen kaikki ylämäetkin istuen :D

Peppulihaksia tartten kun roikkuu niin pahasti[/QUOTE]

Pyöräillessä istut sen pepun päällä, jos et tosiaan seisaalleen polje. Treenaa kotosalla vaikka askelkyykkykävelyä tai yhdenjalan kyykkyjä, niin saa pakarat kyytiä. Haastetta voi lisätä painoilla. Itse treenailen pakaroita kotosalla juurikin näin ja selässä on reppu täytettynä käsipainolla ja kirjoilla :D

aloreita kuluttaa hyvinkin sellainen aerobinen, 70-80% maksimisykealueen pyöräily, mutta pääasiallisena energianlähteenä lihakset käyttävät tuolloin omia glykogeeni (=hiilihydraatti)-varastojaan. Rasvanpolton kannalta edullisin sykealue on 60-70%, jota jaksaa pidempäänkin. Ja kyllä, pyöräily voi olla erittäin tehokas liikuntamuoto, se nostaa aerobista kuntoa reippaasti ja parantaa hapenottokykyä ja treenaa alavartalon lihaksia. Laihduttamiseen ja peruskunnon kohentamiseen ja ylläpitämiseen suosittelisin aloittajalle ihan reipasta kävelyä (esim. sauvakävely) 2-3 kertaa viikossa 60-120 minuuttia kerrallaan kohtuukuormitteisen sykealueen alueella. Ja painonpudotukseen 500-1000 kcal vaje/vrk omaan tämänhetkiseen ruokavalioon, näin laihtuu 0.5-1kg viikossa, joka on riittävä ja maltillinen tahti pitkäaikaista painonpudotusta ja -hallintaa ajatellen.

[QUOTE="a.p";26812662]
Kovempi ja nopeampi harjoittelu ei juuri lisää kalorien kulutusta[/QUOTE]

Aerobisesta anaerobiseen siirryttäessä energian kulutus lihaksessa noin kaksikymmenkertaistuu.

Yhteistyössä