Onko liian kova kuri, kun 4v sanoo "äiti, minä olen ollut kilttinä" pienempää komentaessani..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmailija

Vieras
Pienempi on 2v ja sellaista perinteistä uhmaa ja minäite, minäsitä, minätätä kuviota on mitä oli tällä 4-vuotiaallakin ja joskus tulee kiehuttua ja ärjäistyä pienemmällekin, että lopettaa temppuilun ja tottelee ja sitten 4v. usein minulle toteaa että "Äiti, minä olen ollut ihan kilttinä" ja olen suunnilleen pelännyt aiheuttavani traumoja 4-vuotiaalle.. vaikka kyllä hänkin saa kiukutella ja kiukutteleekin jos on kiukutellakseen, mutta mistä sitä tietää ettei ole liian ankara???

Kysy lapselta :)

Kysy vaikka alkajaisiksi, oletko lapsen mielestä usein hyvällä tuulella vai vihainen jostakin. Pääsette jutun alkuun. Ja jos komennat pienempää, muista sanoa erikseen isommalle, ettet tarkoittanut häntä.

Et oo :)

Meillä 2,5 kaksoset ja toinen aika usein joutuu kaupasta autoon kesken reissun kun ei osaa olla. Sit kun häntä komennan oli asia melkein mikä vaan, toinen tulee siihen viereen että "äiti minä osaan olla". Se on sellaista positiivisen huomion hakemista.

Ehkä 4 v kokee että ei saa tarpeeksi huomiota ja yrittää hakea sinulta huomiota tällä tavoin, että kun kiellät toista tulee sanomaan että hän on osannut olla. Niin ainakin itse ajattelen nuo tilanteet meillä.

Et aiheuta traumoja :) 4-vuotias vaan opettelee itsekin, mikä on oikein ja väärin, eli milloin on ollut kilttinä ja milloin ei. Hän haluaa sinulta vahvistusta silloin kun on toiminut oikein. Eli muista kehua häntä hyvistä teoista (ja tietysti sitä pienempäänkin aina kun on mahdollista).

[QUOTE="vieras";22713810]Et oo :)

Meillä 2,5 kaksoset ja toinen aika usein joutuu kaupasta autoon kesken reissun kun ei osaa olla. Sit kun häntä komennan oli asia melkein mikä vaan, toinen tulee siihen viereen että "äiti minä osaan olla". Se on sellaista positiivisen huomion hakemista.

Ehkä 4 v kokee että ei saa tarpeeksi huomiota ja yrittää hakea sinulta huomiota tällä tavoin, että kun kiellät toista tulee sanomaan että hän on osannut olla. Niin ainakin itse ajattelen nuo tilanteet meillä.[/QUOTE]

Meilläkin just tätä ollut aina. Tietty en tiedä tuleeko lause ap:n lapselta ulos peläten, että äiti suuttuu hänellekin vai just tolleen "olen parempi" -asenteella :D

Ei lapsi sitä peläten sano, vaan enemmänkin polleana todeten kuten muistakin jutuista jos tekee jotain esim. viikkaa pyykkiään kaappiin. Ja sitten saattaa vielä tuhahtaa että "sisko aina kiukuttelee turhasta". Hyvä tietää että muillakin esiintyy samaa.