Onko lasten vaarallista käyttää käsidesiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Siis kyllä meillä lapset on satunnaisesti laittaneet käsidesiä, jos on ollut tarve. Ja katson vain, että hierovat ne hyvin. Pitääkö sen jälkeenkin varoa sormien suuhun laittamista vai? Laittaahan aikuisetkin joskus sormet suuhun.

Eli esim. jos käyty katsomassa vauvaa laitoksella niin siellä käsiin laitettu käsidesiä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Mä oon jostain joskus lukenut, että sitä ei saisi suuhun mennä.
En nyt vaan todellakaan muista mistä oon sen bongannut.
Mutta olisin myös kyllä hyvin kiitollinen vastauksesta!

No siis ei kai sitä itse desiä suuhunsa pidä laittaakaan! Mutta sitten kun se on käsiin hierottu niin asia on jo hieman eri.

Käsidesi sisältää pääasiassa n. 70% etanolia + muita apuaineita kuten glyserolia, vettä sekä erilaisia kemiallisia aineita. Minä käytän about 50 kertaa päivässä käsidesiä ja en oo vieläkään kuollu vaikka yli 10 vuotta töitä paiskittu!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Ööö:
Mä oon jostain joskus lukenut, että sitä ei saisi suuhun mennä.
En nyt vaan todellakaan muista mistä oon sen bongannut.
Mutta olisin myös kyllä hyvin kiitollinen vastauksesta!

No siis ei kai sitä itse desiä suuhunsa pidä laittaakaan! Mutta sitten kun se on käsiin hierottu niin asia on jo hieman eri.

Tarkoitankin nyt sitä, että lentomatkalla kun sitä laittaa yksivuotiaan käsiin, niin pitääkö vahtia, ettei se heti tunge sormiaan suuhun?
En kai mä nyt itse sitä ala syömään...

voi lapsetkin käyttää. alkoholi haihtuu nopeesti ja kun kädet kuivuu, nii ei hätiä. ja vaikka ei oiskaan kädet kuivat käsidesin laiton jälkee, ni se maistuu luultavasti niin pahalle (tai ainakin haisee) ettei lapset sitä voi vaarallista määrää saada.

Mä välttelen noita liikoja desinfiointiaineita. Lentomatkallakin joku vauvan kosteuspyyhe ajanee saman asian, eli puhdistaa kädet kuitenkaan aiheuttamatta mitään ongelmia resistenttien pöpökantojen suhteen.

Kyllä meillä lapsetkin ovat sitä satunnaisesti käyttäneet ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut. Sehän haihtuu käsistä kuivuessaan ja minusta tarpeen vaatiessa parempi käyttää kuin jättää käyttämättä. Viimeksi sunnuntaina 3-vuotiaasta ylöspäin käytti sitä, kun käytiin mummoa kattomassa vanhainkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden muksun mamma:
Kyllä meillä lapsetkin ovat sitä satunnaisesti käyttäneet ja mitään ongelmia ei ole koskaan ollut. Sehän haihtuu käsistä kuivuessaan ja minusta tarpeen vaatiessa parempi käyttää kuin jättää käyttämättä. Viimeksi sunnuntaina 3-vuotiaasta ylöspäin käytti sitä, kun käytiin mummoa kattomassa vanhainkodissa.

Siis kaikki käyttivät, myös 3-vuotias kuopus.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mä välttelen noita liikoja desinfiointiaineita. Lentomatkallakin joku vauvan kosteuspyyhe ajanee saman asian, eli puhdistaa kädet kuitenkaan aiheuttamatta mitään ongelmia resistenttien pöpökantojen suhteen.

Lentokoneen huussit on jo puolessa matkassa niin hirveessä kunnossa että käsidesi on ihan paikallaan. Lapsi vielä usein tarttuu pytynreunoihin kiinni vaikka kuinka koittaa haukkana vahtia. Vauvan kosteuspyyhkeellä ei ole mitään desinfioivaa vaikutusta joten mielummin käytän hetkellisesti matkan yhteydessä kunnon ainetta kun katson sattuuko tarttumaan vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lentokoneen huussit on jo puolessa matkassa niin hirveessä kunnossa että käsidesi on ihan paikallaan. Lapsi vielä usein tarttuu pytynreunoihin kiinni vaikka kuinka koittaa haukkana vahtia. Vauvan kosteuspyyhkeellä ei ole mitään desinfioivaa vaikutusta joten mielummin käytän hetkellisesti matkan yhteydessä kunnon ainetta kun katson sattuuko tarttumaan vai ei.

Julkisissa vessoissa wc-istuin on se kaikkein siistein paikka. Siis bakteereja on vähiten siinä istuimella. Jokainen tietysti tekee miten tykkää, mutta onhan noita pöpöjä joka puolella ympärillämme. Lähikaupan ostoskärryjen aisa on varmasti likaisempi kuin lentokoneen wc-istuin. Matkaillessa kannattaa olla hepatiittirokotukset voimassa, näin välttyy tartunnoilta veskissä.

Ei mekään käsidesiä käytetä kun suunnilleen mahataudin ehkäsyssä tai tosi likasessa paikassa missä ei käsiä saa pestyä. Lentokoneessa poika oli mun mukana vessassa eikä se kyl ollu mennessä/tullessa mitenkään epäsiisti. Normi putsaus saa riittää.

Julkisissa vessoissa wc-istuin on se kaikkein siistein paikka. Siis bakteereja on vähiten siinä istuimella. Jokainen tietysti tekee miten tykkää, mutta onhan noita pöpöjä joka puolella ympärillämme. Lähikaupan ostoskärryjen aisa on varmasti likaisempi kuin lentokoneen wc-istuin. Matkaillessa kannattaa olla hepatiittirokotukset voimassa, näin välttyy tartunnoilta veskissä.

Väitätkö siis ettei lentopelkoisten ripulieritteissä tai huolettomien miesmatkustajien kusiroiskeissa ole pöpöjä? Hmmmm.... Meillä täällä töissäkin on sit ihan turhaan erikseen siivousvälineet eritetahroille. Ihmettelen kyllä miksei voisi suojella lastaan tartunnoilta tarkemmin kun ollaan normiympäristöstä poissa? Hepatiitti ei ole ainoa tarttuva tauti matkaillessa.

Siitä haihtuu se alkoholi, mutta ei sitä kuulu suuhun laittaa, soitä ainetta. Mut ku se on kuivunut, niin ei haittaa, jos sormet menee suuhun. Kantsii vaan rasvaa sit ihoa, se voi kuivattaa. Kuivaan ihoon tulee ihan pieniä haavoja ja halkeamia ja voi tulla sitä kautta infektioita.

Jokainen tietysti tekee miten tykkää, mutta onhan noita pöpöjä joka puolella ympärillämme.

Väitätkö siis ettei lentopelkoisten ripulieritteissä tai huolettomien miesmatkustajien kusiroiskeissa ole pöpöjä? Hmmmm.... Meillä täällä töissäkin on sit ihan turhaan erikseen siivousvälineet eritetahroille. Ihmettelen kyllä miksei voisi suojella lastaan tartunnoilta tarkemmin kun ollaan normiympäristöstä poissa? Hepatiitti ei ole ainoa tarttuva tauti matkaillessa.

Kuten ylempänä sanoin, kukin tyylillään. Erilaisia puhdistusaineita on lähinnä siksi, että erilaisia pintojakin on olemassa, kaakelia ja muovia ei pestä samalla aineella. Toinen syy puhdistusaineiden erilaistumiseen on tietysti se, että uutuuksilla pidetään bisnes tuoreena ja puhdistusaineyhtiö saa rahaa. Sillä rahan takiahan he puhdistusaineita valmistavat.

Lasta saa suojella ja pitääkin. Minä suojelen lapsiani tutkimusten perusteella, sillä MRSA ja muut kauheudet ovat todellisia vaaroja tässä maailmassa. Esitin vain erilaisen näkökulman käsidesi-aiheeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
No eipä ne juopotkaan ole siihen käsidesiin kuolleet, vaikka työkseen terveyskeskusten käsidesejä juovat.

No piti samaa sanoa, että kyllä sitä jotkut juokin -ja monissa paikoissa on poistettu ne automaatit potilashuoneista just sen takia! Perkeleen pahaa se kuulema on, mutta peremman puuttuessa menee!