Onko lapsilla PAKKO olla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä vanhempi lapsi nyt 3½v ja jonkin aikaa jo kuunnellut juttuja miten kavereiden/tutujen samanikäiset pelaa pleikkaripelejä. Mistä mun lapset jää paitsi ja tuleeko niistä syrjäytyneitä ja sorsittuja jos eivät saa pleikkaria?? Mä itse saati mies ei ole niistä lainkaan kiinnostunut, ja mun käsitys muutenkin niistä ei ole hyvä. Tuttujen lapset, varsinkin jo vähän isommat (eskari- ja alakouluikäiset) mankuu aina vaan pelaamaan eivätkä keksi mitään muuta. Ja kun ei pelata leikitään pelaamista (aseita, "tasoja", "elämiä" ym). Saatan olla tiukkapipo ja kalkkis mielipiteineni. Mut siis peruskysymys tässä on: Onko pleikkari pakollinen varuste lapselle??

ei todellakaan. mä kannoin pleikkarin roskiin. täysin toimiva vehe, mutta päätin, että mun muksujen ei todellakaan tartte pelata sitä. enkä ole katunut päivääkään!!

ja lapsetkin hyväksy hienosti teon :)

Meillä on vain sellaisia 3+ ja 7+ pelejä. Ne on oikeasti ihan opettavaisiakin, yhdessäkin pelissä pitää oikeasti miettiä, että mitä poitää tehdä, jotta joku juttu liikkuu. Tietty logiikka niissä ja vaatii pähkäilyä, että sen tajuaa. Lego indiana jones :D

Kiitos sanoistanne :) Tässä vaan kuvittelee olevansa kivikautinen ja rajoittavansa lasten elämää kun ei hanki kaikkia hilavitkuttimia mitä muilla on. Vielä nuo eivät niitä edes osaa kaivata, mutta luulen että jonkinlaista keskustelua aiheesta saan vielä käydä myöhemmin :|

Ei. Kiroan päivän jolloin ex-mies ko vehkeen meille raahasi minun kielloista huolimatta. vanhin oli tuolloin 6v ja nuorempi 4v. Molemmilla on ollut kausi jolloin pelaisivat yöt ympäriinsä ja koska äiti ei ole antanut niin aikaa on alettu viettämään isän luona enemmän. Molemmilla on ollut peliriippuvuus. Nuoremmalla (nyt 14) on vieläkin ja kun tulee meille, niin saa fyysisiä oireita kun konetta ei ole eikä anneta. Isä ei asiaan halua puuttua ja apua pojalle hakea. Minä olen asiaan puuttunut mutta mitenpä asiaa vahdin kun poika asuu isällään nyt...

Alkuperäinen kirjoittaja Jasmine84:
Meillä on vain sellaisia 3+ ja 7+ pelejä. Ne on oikeasti ihan opettavaisiakin, yhdessäkin pelissä pitää oikeasti miettiä, että mitä poitää tehdä, jotta joku juttu liikkuu. Tietty logiikka niissä ja vaatii pähkäilyä, että sen tajuaa. Lego indiana jones :D

Mutkun mulla on aina jonkinlainen (turha?) hyötynäkökulma. En tajua miten noi kehittää. Kyllähän ihan lautapeleissäkin joutuu miettimään. Ja puuhavihkojen parissa. Vaikka toisaalta, kuka sen määrittää kumpi parempi/pahempi, peli vai puuhakirja.....

Alkuperäinen kirjoittaja jaana:
Ei. Kiroan päivän jolloin ex-mies ko vehkeen meille raahasi minun kielloista huolimatta. vanhin oli tuolloin 6v ja nuorempi 4v. Molemmilla on ollut kausi jolloin pelaisivat yöt ympäriinsä ja koska äiti ei ole antanut niin aikaa on alettu viettämään isän luona enemmän. Molemmilla on ollut peliriippuvuus. Nuoremmalla (nyt 14) on vieläkin ja kun tulee meille, niin saa fyysisiä oireita kun konetta ei ole eikä anneta. Isä ei asiaan halua puuttua ja apua pojalle hakea. Minä olen asiaan puuttunut mutta mitenpä asiaa vahdin kun poika asuu isällään nyt...

Tuo on äärilaita, mutta just tuota pelkään ja tarkoitan. Kun niihin jää koukkuun eikä enää kiinnosta ns oikea elämä ja kaverit tai harrastukset. Olen pahoillani poikasi takia :(

Ei jää mitään paitsi, ennemminkin päinvastoin.

Meillä on pleikkari, mutta sillä katsotaan lähinnä DVD-elokuvia =)

Yksi peli löytyy Cars elokuvan peli (ikä 3+)... jotenkin se äänimaailma (isot kaiuttimet) on huomattavasti "kireämpi" kuin PC-peleissä, joita meillä harvekseltaan pelaillaan.

Ei tietokoneessa/pelikoneessa mitään pahaa ole, jos sitä käytetään kohtuullisesti, sovittujen sääntöjen mukaan. Kehittävämpää pelaaminen on kuin videoiden tuijottaminen (paras tietysti olisi ilman kumpaakaan), pelatessa lapsen silmän ja käden yhteispeli kehittyy ja pelitkin voivat olla kehittäviä (esim. eskarilaiseni pelaa juuri tällä hetkellä Alkupolku Ekaluokkaa). Mutta ilman pelikoneitakin pärjää mainiosti :-)

Ei ole pakollinen, ei todellakaan. Enkä usko että mistään jää paitsi, mutta hyvin todennäköisesti tulet juttelemaan ko asiasta lastesi kanssa joskus myöhemmin.

Meillä pleikkari on, mutta lapset pelaa sitä enkä n. kerran kuussa n.tunnin ajan. Toki välillä pyytävät että saisi pelata useamminkin mutta ei kiellosta mitään raivareita tule.
Onhan siinä tosiaan se riippuvuuden vaara, mikäli vanhemmat ei aseta ehtoja pelaamiselle. Kun rajat on asetettu en usko että ongelmia tulee myöhemminkään.

Meidän lapset on vajaa 4v ja 5v.

Meidän 7v ei ole koskaan pelannut pelikkaria/x-boxia vaikka meillä moiset vehkeet on (pleikkaa ei tosin enää, annettiin pois muutama kk sitten).

Tietokoneella on pelannut aapelin pox-peliä ehkä 7 kertaa.

Oon mietiskellyt kanssa tätä vanhempana äitekandidaattina. Samaan aikaan mua ihmetyttää, että miksi pirussa tää pelaamisen suosiminen on niin iso juttu, että varta vasten sitä pidetään nykyajan vaatimuksena, että lapset saa pelata. Käden ja hanskan yhteistyötä voi kehittää miljoonalla paremmalla tavalla ilman addiktioriskiä. Lisäksi ahdistun joka kerta, kun jossain lapsiperheessä kyläillessä muksut saattaa parhaassa tapauksessa ynähtää jonkun tervehdyksentapaisen tietokoneeltaan. Mun mielestä lapsuuden olemus on silloin kadoksissa, eli innokkuus ja tietty pentumainen uteliaisuus ja välittömyys. En tiedä mitä niille pitäisi viedä tuliaisiksi,että malttaisivat keskeyttää pelin - varmaan hienompi pelivehje...

Et oo kivikautinen, ainakaan ainoa =) Tyttö täyttää 6v ja poika 4v. Meillä ei ole pleikkaria eikä ole kiire hankkia. Ei pelaile tietsikallakaan vielä, joskus ovat jotain koittaneet. Ovat kovia leikkimään ja keksimään erilaisia juttuja. Olis kauheaa istuttaa lapsi jonkun vehkeen eteen ja pian siitä ei sitten irti pääsiskään. Lapsuus on liian lyhyt hukattavaksi jonkun pelin lumoihin.

Ihanaa, en olekaan ainoa kivikautinen äiti. Lapsi on vasta 3v. mutta jo nyt ahdistaa, että joskus pitäisi hankkia moisia vempeleitä. Tai, että joku tuo sen lapselle lahjaksi.

Ei ole, meillä sai 10 v kummisedältään tämän vanhaksi jääneen pleikka kakkosen joku vuosi sitten. Ei olisi itse sitä koskaan hankittu. Tietokone hakkaa sen mennentullen. Opettelee nyt mieluummin itse ohjelmointia.

Omani eivät ole vielä siinä iässä, että asia olisi ajankohtainen. Nostan kuitenkin pari pointtia, joita olen miettinyt:

Jotain hyväähän niisä pelikoneissa täytyy olla kun ovat niin suosittuja. Joka sukupolvella on omat juttunsa mitä edellinen sukupolvi ei tajua lainkaan.

Kaikistä tärkeintä lienee juuri se, että mitä pelataan. Olen nähnyt kylässä kun 12v pelaa peliä, jossa miehen perhe on teurastettu ja mies juoksee painajaisunessa sokkelossa, josta yrittää päästä ulos. Ja taustalta kuuluu miehen tapetun vauvan itkua. Voi jeesus. Miksi tuollainen peli on pitänyt eded tehdä?

No ei todellakaan tarvitse pleikkaria hommata vielä tuon ikäisille eikä vielä pitkään aikaan.
Ymmärrän, jos kouluikäiset pelaavat, mutta että päiväkoti-ikäiset...?

Yhteistyössä