Onko lapsi pakko viedä sairaalaan osastolle, jos vanhemmat eivät halua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Lapsella on sairaus mikä pystyään ihan hyvin hoitamaan kotona, mutta lääkäri haluaisi lapsen osastolle. Onko lapsi pakko viedä osastolle, kun ei ole mitään henkeä uhkaavaa tilannetta? Mitä jos kieltäytyy? Huostaanottoko vai mitä?

Minkälainen sairaus on kyseessä ja miksi ihmeessä vanhemmat rupeis vastustaan lapsen hoitoa? Jos kerran lääkäri sanoo että osastolle ois hyvä jäädä niin tottakai lapsen terveyden vuoksi sinne jäädään!

En kysynyt että menisittekö te vaan että voiko lääkäri pakottaa osastolle. Tiedän että mitään apua osastojaksosta ei ole ja en sinne lasta vie. Lapsella ei ole mitään hätää ja on aivan kunnossa. Lähinnä osastolla olisi pakkosyöttöä tai huudatusunikoulua tai jotain muuta yhtä inhimillistä..

Ja tuskin lääkärikään osastojakosta sen isompaa numeroa tekee, mutta kiinnostaisi tietää että kumpiko on vahvemmilla tälläisessa tilanteessa lääkäri vai vanhempi?

Pakkosyöttöä ja huudatusunikoulua? :O Minkä ikäinen lapsi on?

Jos olet aivan varma että hoitomenetelmät on nuo, niin voisithan jutella lääkärin kanssa omista mielipiteistäsi?

no jos lääkäri haluaa että lapsi viedään osastolle, viaka ei oliskana henkeä uhkaavasta tilanteesta niin en miettis sekuntiakaan. TOTTAKAI lapsi menee osastolle.

Vanhemmat oikeus päättää monia asioita, mutta lääkärillä on varmasti mahdollisuus ilmoittaa esim sosiaaliviranomaisille jos teidän päätös on selvästi haitallinen lapselle. Voisin kuvitella että muutakin se kattaa kuin akuutin hengenlähdön, esim jotain jolla on pidempiaikaisia vaikutuksia lapsen elämään.

Tuskin lääkäri voi pakottaa lasta osastolle jos kyse ei ole henkeä uhkaavasta tilanteesta tai muusta jostain voitaisi katsoa että lapsen kehitys on vaarassa. Toisin sanoen, samat "säännöt" kun huostaanottoissakin. Jotenkin en jaksaisi uskoa että kovin pienestä lääkäri jaksaa lähteä tappelemaan asiasta koska perusteet pitäisi olla todella hyvät. Miettikää tilannetta jossa uskonnollisista syistä kielletään verensiirrot yms. Potilaalla on kuitenkin aika vahvat oikeudet omaan ja lastensa hoitoon liittyen.

no jos lääkäri haluaa että lapsi viedään osastolle, viaka ei oliskana henkeä uhkaavasta tilanteesta niin en miettis sekuntiakaan. TOTTAKAI lapsi menee osastolle.

Veisit siis lapsesi pakkosyötettäväksi osastolle? Itkemään kipujansa koko yö kenenkään lohduttamatta, sitä kutsutaan unikouluksi. Aamulla lapsi ääni käheenä ja naamaturvoksissa itkusta.. Sitten viikon päästä todetaan että hupsis, ei auttanutkaan. Mitä jos meinisitte kotiin ja parantelette kaikki traumat ja lusikkakammont jne. mitä sairaalassa tuli.. Näin kävi vanhemmalle lapselle.

Miten ihmeessä te luotatte niin sokeasti lääkäreihin, ei ne mitään jumalia ole, eikä kuukaan saa minua uskomaan että pakkotoimilla sairaudet katoa. Niihin vaan aina ajaudutaan kun lääkärit eivät muuta keksi.

Kuten jo sanoin, lääkäri tuskin asiasta mitään isomapaa riitaa tekee, mutta haluaisin kuitenkin tietää oikeuteni.

Veisit siis lapsesi pakkosyötettäväksi osastolle? Itkemään kipujansa koko yö kenenkään lohduttamatta, sitä kutsutaan unikouluksi. Aamulla lapsi ääni käheenä ja naamaturvoksissa itkusta.. Sitten viikon päästä todetaan että hupsis, ei auttanutkaan. Mitä jos meinisitte kotiin ja parantelette kaikki traumat ja lusikkakammont jne. mitä sairaalassa tuli.. Näin kävi vanhemmalle lapselle.

Miten ihmeessä te luotatte niin sokeasti lääkäreihin, ei ne mitään jumalia ole, eikä kuukaan saa minua uskomaan että pakkotoimilla sairaudet katoa. Niihin vaan aina ajaudutaan kun lääkärit eivät muuta keksi.

Kuten jo sanoin, lääkäri tuskin asiasta mitään isomapaa riitaa tekee, mutta haluaisin kuitenkin tietää oikeuteni.

Miksi ylipäätään menitte lääkäriin? Siis jos kerran jo alun alkaen tiesitte ettei auta, niin miksi edes menitte sinne? Ja miksi ette olleet itse paikalla sairaalassa?

Lääkärissä käydään sen takia, että itse ei voi tehdä tutkimuksia kuten verikokeita, katsoa korvia jne. Seurataan lapsen vointia ja varmistetaan että kaikki on niin hyvin kuin mahdollista.

Vanhemman lapsen kanssa vielä halusin yrittää luottaa lääkärien/sairaalan ammattitaitoon.. Ja kävi kuinka kävi.

Riippuen tilanteesta joko teidän pitää allekirjoittaa paperi, jossa vapautatte hjoitohenkilökunnnan vastuusta ja ilmoitatte tietävänne, että lapselle on suositeltu sairaala hoitoa tai sitten tilapäinen nopea huostaanotto, jolla lapsi määrätään osastolle. Se riippuu aivan tilanteesta ja osastolle menon syystä.
Mutta vaikka olis mikä, mä en jättäis lasta osastolle yksin vaan järjestäisin asian niin, että jompikumpi vanhemmista on kokoajan lapsen kanssa.

hmm , mikähän mahtaa olla syynä että noin radikaaleihin toimiin lähdetään?
onhans iihen joku syy, ei kait normaalisti ketään lasta huvin vuoksi pakkosyötetä?

[QUOTE="Neith";22536938]hmm , mikähän mahtaa olla syynä että noin radikaaleihin toimiin lähdetään?
onhans iihen joku syy, ei kait normaalisti ketään lasta huvin vuoksi pakkosyötetä?[/QUOTE]

Ihan vaan ruoka-aineallergiat.. Jotkut lääkärit pitävät niitä vanhempien mielikuvituksen tuotteena. Sitten aina tulee vastaan joku lääkäri joka päättää että eikun vaan lapataan ruokaa suuhun niin laps paranee.

meidän 8kk ruoka-aineallerginen olisi välttämättä halauttu osastolle viikoksi, kun se olisi ollut niin sopiva kohde johonkin tutkimukseen. No kieltäydyin ehdottomasti, koska lapseni eivät ole mitään koekaniineja ja kyseine lapsi oli joutunut ja joutui/joutuu olemaan vielä monet kerrat osastolla oikeistakin syistä. No seuraavaksi sain puhelinsoiton sairaalan sosiaalityöntekijältä, joka ilmoitti, että joutuu tekemään lastensuojeluilmoituksen hoidosta kieltäytymisen takia, vaikken ollutkaan kieltäytynyt hoidosta, vaan turhista tutkimuksista. No kaupungin sossut tuli ja kävi ja totesi, etten ole tehnyt mitään väärää ja asia jäi silloin siihen. Kuitenkin joka sairaalareissulla asia kummittelee siellä lapsen papereissa ja äitiä kohdellaan sen mukaisesti. Onneksi meillä on kuitenkin ihana omahoitaja, joka on ollut koko ajan meidän puolella.

[QUOTE="Neith";22536938]hmm , mikähän mahtaa olla syynä että noin radikaaleihin toimiin lähdetään?
onhans iihen joku syy, ei kait normaalisti ketään lasta huvin vuoksi pakkosyötetä?[/QUOTE]

sama tuli mulle mieleen

meidän 8kk ruoka-aineallerginen olisi välttämättä halauttu osastolle viikoksi, kun se olisi ollut niin sopiva kohde johonkin tutkimukseen. No kieltäydyin ehdottomasti, koska lapseni eivät ole mitään koekaniineja ja kyseine lapsi oli joutunut ja joutui/joutuu olemaan vielä monet kerrat osastolla oikeistakin syistä. No seuraavaksi sain puhelinsoiton sairaalan sosiaalityöntekijältä, joka ilmoitti, että joutuu tekemään lastensuojeluilmoituksen hoidosta kieltäytymisen takia, vaikken ollutkaan kieltäytynyt hoidosta, vaan turhista tutkimuksista. No kaupungin sossut tuli ja kävi ja totesi, etten ole tehnyt mitään väärää ja asia jäi silloin siihen. Kuitenkin joka sairaalareissulla asia kummittelee siellä lapsen papereissa ja äitiä kohdellaan sen mukaisesti. Onneksi meillä on kuitenkin ihana omahoitaja, joka on ollut koko ajan meidän puolella.

Vaikean vanhemman merkintöjä on minullakin jo muutama varmaan papereissa. Nykyään kiellänki tietojen lähettämisen neuvolaan ja tk:hon. Asioiminen neuvolassa ja tk:ssa on sitten paljon helpomapaa

Mulla oli vauva ensimmäiset 2kk sairaalassa, josta viimeisen viikon normiosastolla. Hoitaja kertoi yökön raportoineen vauvan olevan öisin hereillä ja et voisimme pitää unikoulua ennenkun vauva kotiutuu. Kieltäydyin. Se, että mun vauva oli elossa ja pääsisi joskus jopa kotiinkin, niin aivan sama vaikka valvoisi kaikki yöt. Vauva kuitenkin nukkui kotona ensimmäisestä yöstä lähtien paremmin kuin sisarruksensa saman ikäisinä.

Eli jos kysessä on vain allergian testaamista ja unikoulua, niin kieltäytyisin. En usko lääkärin mitään huostaanottoa tuollaisessa tilanteessa vaativan. Tosin en ole mikään lain asiantuntija, mutta itse en ap:n kuvailemassa tilanteessa veisi lasta osastolle. Eri asia jos lapsi olisi oikeasti sairas.

Mun kaveri kieltäytyi viemästä lastaan osastolle koska ei ollut "hengenhätä" lapsen paino vaan tippui kun lehmänhäntä. Sai seuravaana päivänä sossut oven taakse ja 2 vaihtoehtoa joko lapsi osastolle tai sitten lapsi lähtee heidän mukaansa. Edelleen asian takia lastensuojelunasiakkaita. Koska,äiti ei ajatellut lapsen hyvinvointia ja turvallisuutta.
Oma lapseni ollut useita kertoja sairaalassa,toki joka kerta olen kysynyt,eikö voitaisi kokeilla kotona. itku silmässä sitten kuitenkin ainavienyt sinne osastolle,koska ei ne lääkärit hupia sinne lapsia laita. Täällä ainakin sairaala ihan alimitoitettu ja aina ollut ylipaikoilla lapsia.

Yhteistyössä