Onko lapsi pakko käyttää neuvolassa joka vuosi?

  • Viestiketjun aloittaja äitipuoli
  • Ensimmäinen viesti
Köyhis
Alkuperäinen kirjoittaja terkkarin täti:
ja sitten vielä ihmetellään miksi koulut ovat täynnä epäsosiaalisia ongelmanuoria joilla koulussa huomataankin sitä ja tätä ja tuota ongelmaa perhesyistä puhumattakaan :) just joo, ja sitten vielä jurputetaan päälle että kuinka meidän nicopetterillä nyt muka löytyy jotakin, ei vanhainkodissa kukaan ollut sitä mieltä...loistavaa toimintaa mammat :) :)
Kun siellä neuvolassa käy (me kyllä käydään) niin pelkkiä syrjäytyneitä ja somaleita ja muita siellä on. Että ei ne taida siitä lintsata. Itse menisin yksityiselle, jos olisi varaa. Miten se neuvola ne epäsosiaaliset ongelmanuoret sitten parantaa? Auttaako niin paljon, että voi sen leiman lyödä papereihin jo 0-vuotiaana?
 
LL
Alkuperäinen kirjoittaja Jj:
Meillä on pari lasta jo koulussa, yksi peruskoulunsa lopussa tänä keväänä. Ei ole ollut ongelmia. Tai siis jos on ongelmia ollut, niin ne on hoidettu. Uskomattoman stalinistinen näkemys tuo, että joka lapsi pitää kiikuttaa neuvolaan ja ellei vie, niin on jotain pahasti vialla perheessä. Entä jos ei tosiaan vain huvita? Entä jos ei ole tarvetta?

Ensinnäkään minua ei koulun ihmettelyt paljon liikuta. Kielsin myös mm. tiedon siirron päiväkodista kouluun. Minä nyt vain yksinkertaisesti vastustan tätä kyttäämistä. Lapsillamme kun ei ole ollut mitään erikoista, mistä pitäisin tarpeellisena tiedottaa. Kouluikäisillä ei koulussakaan ole ilmennyt mitään ihmeellistä, mitä nyt keskivertoa paremmin suoriutuvat. Opettajilta tullut aina myönteinen palaute.

Jotkut voivat vain tehdä asiat toisin. Suomessakin se on nykyään sallittua. Ymmärrystä ei kyllä joka tädiltä löydy.
No juu, kyllähän toi tosi kummalliselta kuulostaa ettet anna siirtää tietoja pk:sta kouluun. Ihan kuin se jotain kyttäämistä olisi, kyllä se kyttäys on kuule tehty siellä pk:ssa jo. Olisi kannattanut pitää lapset kotona. Muista että tässä yhteiskunnassa on paljon pahempaakin kyttäämistä. Et varmaan omista ensimmäistäkään kaupan etukorttia? Maksat vain käteisellä, et koskaan kortilla. Kännykässä käytät vain prepaid-liittymää. varmaankin olet hankkinut myös turvakiellon? Ja niin edelleen.

 
Jj
Alkuperäinen kirjoittaja LL:
Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
itse en ole käyttänyt lapsia yli 3 vuoteen enkä käytä. Ja mistään ne ei neuvolassa seuraa kenen lapsi nyt mitäkin täyttää että pitäsi tulla näytille. Ei ne kuule edes muista että ollaan olemassa. Ja mitään ongelmia ei meidän perheessä ole, itse petyin neuvoaln toimintaan ja jätin käyttämättä. lisään vielä että itse hoitoalalla töissä ja joku alkais minua arveluttamaan lapsessa- kiikutan lapsen työpaikalleni niin saa työkaveri tsekata
Ei varmaan nyt tiedäkään, mutta kouluun kun menevät niin voi herättää ihmetystä kun viimeisimmät tiedot on jostain kuuden vuoden takaa.

Kuten sanottu niin neuvola on vapaaehtoinen. Naurattaa vaan nämä "kyllä mä huomaan jos lapsessa on jotain vikaa." Tottahan jokainen tekee näön ja kuulon tarkastukset kotona, mittaa ja punnitsee säännöllisin väliajoin, tarkastaa kivekset, silmänpohjat jne. :D tai käyttää yksityisellä kerran vuodessa teettämässä nämä.

Edelleen, miten voi olla niin vaikeaa ettei kerran vuodessa voi lasta käyttää neuvolassa? Pitää olla todella korvaamaton työpaikallaan, jos se on este.
Ensin pitää jonottaa puhelimessa noin puoli tuntia, että saa ajan.
Sitten neuvolassa pitää jonottaa noin puoli tuntia ylimääräistä (terkka myöhässä).
Aikoja saa vain arkisin klo 8.30-15.

Voi olla sellainen työ, ettei tuohon aikaan ole ihan helppo olla pois. Ja jos sen voikin järjestää, voi silti tuntua siltä, että ei ole sen arvoista.
 
Jj
Alkuperäinen kirjoittaja LL:
Alkuperäinen kirjoittaja Jj:
Meillä on pari lasta jo koulussa, yksi peruskoulunsa lopussa tänä keväänä. Ei ole ollut ongelmia. Tai siis jos on ongelmia ollut, niin ne on hoidettu. Uskomattoman stalinistinen näkemys tuo, että joka lapsi pitää kiikuttaa neuvolaan ja ellei vie, niin on jotain pahasti vialla perheessä. Entä jos ei tosiaan vain huvita? Entä jos ei ole tarvetta?

Ensinnäkään minua ei koulun ihmettelyt paljon liikuta. Kielsin myös mm. tiedon siirron päiväkodista kouluun. Minä nyt vain yksinkertaisesti vastustan tätä kyttäämistä. Lapsillamme kun ei ole ollut mitään erikoista, mistä pitäisin tarpeellisena tiedottaa. Kouluikäisillä ei koulussakaan ole ilmennyt mitään ihmeellistä, mitä nyt keskivertoa paremmin suoriutuvat. Opettajilta tullut aina myönteinen palaute.

Jotkut voivat vain tehdä asiat toisin. Suomessakin se on nykyään sallittua. Ymmärrystä ei kyllä joka tädiltä löydy.
No juu, kyllähän toi tosi kummalliselta kuulostaa ettet anna siirtää tietoja pk:sta kouluun. Ihan kuin se jotain kyttäämistä olisi, kyllä se kyttäys on kuule tehty siellä pk:ssa jo. Olisi kannattanut pitää lapset kotona. Muista että tässä yhteiskunnassa on paljon pahempaakin kyttäämistä. Et varmaan omista ensimmäistäkään kaupan etukorttia? Maksat vain käteisellä, et koskaan kortilla. Kännykässä käytät vain prepaid-liittymää. varmaankin olet hankkinut myös turvakiellon? Ja niin edelleen.
Olet oikeassa. Tässä yhteiskunnassa on paljon kyttäämistä. Vastustan sitä siinä määrin kuin se normaalia elämää haittaamatta on mahdollista. Veikkaan, että moni muukin herää tätä kyttäämistä vähän vastustamaan jossain vaiheessa. Ajattelen suorastaan niin, että on minun velvollisuuteni varoa, ettei lapsistani tehdä mitään valtavia tiedostoja. Vaikka uudet lait sallivatkin omien tietojen tarkistamisen, niiden hallitsemisesta tulee todella vaikeaa, jos sallii aina kaiken tiedon siirron joka suuntaan.

Eri asia tietysti, jos lapsella on jokin perussairaus. Jos jokin tieto on oleellinen lapsen turvallisuuden kannalta, sen siirto kannattaa sallia.

Kannattaa vähän perehtyä näihin(kin) juttuihin.
 
Opettaja
Alkuperäinen kirjoittaja LL:
Alkuperäinen kirjoittaja Jj:
Meillä on pari lasta jo koulussa, yksi peruskoulunsa lopussa tänä keväänä. Ei ole ollut ongelmia. Tai siis jos on ongelmia ollut, niin ne on hoidettu. Uskomattoman stalinistinen näkemys tuo, että joka lapsi pitää kiikuttaa neuvolaan ja ellei vie, niin on jotain pahasti vialla perheessä. Entä jos ei tosiaan vain huvita? Entä jos ei ole tarvetta?

Ensinnäkään minua ei koulun ihmettelyt paljon liikuta. Kielsin myös mm. tiedon siirron päiväkodista kouluun. Minä nyt vain yksinkertaisesti vastustan tätä kyttäämistä. Lapsillamme kun ei ole ollut mitään erikoista, mistä pitäisin tarpeellisena tiedottaa. Kouluikäisillä ei koulussakaan ole ilmennyt mitään ihmeellistä, mitä nyt keskivertoa paremmin suoriutuvat. Opettajilta tullut aina myönteinen palaute.

Jotkut voivat vain tehdä asiat toisin. Suomessakin se on nykyään sallittua. Ymmärrystä ei kyllä joka tädiltä löydy.
No juu, kyllähän toi tosi kummalliselta kuulostaa ettet anna siirtää tietoja pk:sta kouluun. Ihan kuin se jotain kyttäämistä olisi, kyllä se kyttäys on kuule tehty siellä pk:ssa jo. Olisi kannattanut pitää lapset kotona. Muista että tässä yhteiskunnassa on paljon pahempaakin kyttäämistä. Et varmaan omista ensimmäistäkään kaupan etukorttia? Maksat vain käteisellä, et koskaan kortilla. Kännykässä käytät vain prepaid-liittymää. varmaankin olet hankkinut myös turvakiellon? Ja niin edelleen.
Meidän kunnassa on päätetty luopua tästä "kasvun kansiosta" kokonaan. Huomattiin, ettei kukaan ehdi lukea niitä tietoja kuitenkaan ja että niiden säilyttäminen on ongelma. Lisäksi on ongelmallista, jos joku vanha näkemys pääsee vaikuttamaan kovin pitkään, kun lapset ovat niin muuttuvaisia. Parempi aloittaa silloin tällöin (ala-asteen alku, yläasteen alku, lukio) puhtaalta pöydältä. Vain todella isot jutut siirretään.
 

Yhteistyössä