Onko lapsettomuus oikeasti niin yleinen ongelma, kuin minkä käsityksen tältä palstalta saa?

  • Viestiketjun aloittaja vauvaton
  • Ensimmäinen viesti
Tahaton lapsettomuus on monelle niin arka aihe, ettei siitä julkisesti puhuta.

Me olemme yleisesti ja avoimesti kertoneet, että kaikki lapsemme on tehty ICSI:llä ja saaneet alkunsa pakastealkionsiirrolla. Tästä avoimuudesta on ollut se seuraus, että moni on tullut kertomaan omista kokemuksistaan Moni toivoen vieläpä erikseen, etten kerro eteenpäin. Me käymme perhekerhossa ja tiedän siellä olevan äidin joka seitsemän vuotta toivoi lasta, yksi yritti kaksi vuotta (nämä lapset saivat alkunsa lopulta ns. luomuna). Lisäksi on yksi IVF-lapsi, ja kolme inseminaatiolla alkunsa saanutta. Sekä kaksi Clomiavusteista. Ja yksi perhe joka päätyi lopulta adoptioon. Lähipiirissä on vielä lisää tahattomasti lapsettomia.
Lapsettomat toivovat hiljaa, eivätkä pidä ääntä. Toisaalta harmi, ehkä asia olisi muiden helpommin ymmärrettävissä ja hyväksyttävissä, jos oltaisiin avoimempia. Mutta tiedän miten arka aihe on :(
 
Ksantippa S.
[QUOTE="äiti";22320056]Ei kannata missään mennä sanomaan että omat lapset sai alkunsa kertalaakista. Se on nimittäin synti.[/QUOTE]

Ei se synti liene, mutta en toisaalta tiedä, miksi asiaa pitäisi erityisesti mainostaa. Eihän se mikään ihmisen itsensä ansio ole.

Jos joku on erikseen kysynyt, olen sanonut että asia on meillä onnistunut helposti. Ajattelen, että tuttavillamme on oikeus päättää, minkä verran yksityiskohtia lapsenteostamme haluavat kuulla.
 
Non compos mentis
En ole koskaan syönyt pillereitä, en tupakoi, en juo alkoa tms. En ole harrastanut irtosuhteita, eikä minulla ole ollut sukupuolitauteja. Lasta aloitettiin yrittämään aviossa ollessani 18v. Kolme vuotta meni ekaan lapseen. Keskenmenoja ollut useampi.
 
...
[QUOTE="äiti";22320056]Ei kannata missään mennä sanomaan että omat lapset sai alkunsa kertalaakista. Se on nimittäin synti.[/QUOTE]

No ei varmasti kannata mennä leuhkimaan lapsettomuudesta kärsivälle, että "meilläpä lapsi tulikin ihan kertalaakista ja oikeastaan yrittämättä", luulisi nyt jokaisen ymmärtävän, miten töykeää tuollainen on. Sama kun menisit jollekin vakavasti sairaana olevan sängyn vierelle hekottelemaan että "minä se en ole sitten ikinä ollut päivääkään sairas, ja hyvä niin heh heh".
 
meitäon
Onhan se kai yleistä... tai no ainakin omalla kohdalla täyttä totta. Vuonna 2007 asti ollaan oltu ilman ehkäisyä, sitä ennenkin ehkäisy todella vähissä eikä ole näkynyt merkkejä mistään. Joku tuossa kertoikin, että on elänyt "terveellisesti", niin olen minänkin, olen terve, en röökää, en kännää, en ole harrastanut koskaan irtosuhteita, ei ole ollut sukupuolitauteja, en ole käyttänyt e-pillereitä jne. Mutta nyt ollaan tutkimuksissa, perjantaina kuullaan lisää.
 
"menninkäinen"
Kai kaikilla on omat murheensa, miksei saa olla YLPEÄ siitä, että on saanut lapset kertalaakista? :)
Mäkin käyn sanomassa syöpäsairaalle, miten SUPERYLPEÄ olen, kun minulla ei ole syöpää. Tai keskenmenon saaneelle, että olen YLPEÄ, ettei minulle ole koskaan tullut keskenmenoa.
En vaan ymmärrä, miten niin tavanomaisesta asiasta kun nussiminen ja siitä seuraavasta synnyttämisestä voi olla ylpeä ja tulla sitä kertomaan ketjussa, jossa on lapsettomia. Olen YLPEÄ kun munasarjani toimivat, jee.
 
öööööö
[QUOTE="menninkäinen";22320431]Mäkin käyn sanomassa syöpäsairaalle, miten SUPERYLPEÄ olen, kun minulla ei ole syöpää. Tai keskenmenon saaneelle, että olen YLPEÄ, ettei minulle ole koskaan tullut keskenmenoa.
En vaan ymmärrä, miten niin tavanomaisesta asiasta kun nussiminen ja siitä seuraavasta synnyttämisestä voi olla ylpeä ja tulla sitä kertomaan ketjussa, jossa on lapsettomia. Olen YLPEÄ kun munasarjani toimivat, jee.[/QUOTE]

Öö, miksei hedelmällisyydestä saisi olla ylpeä? Sehän on naiseutta parhaimmillaan.
 
aijaa
Mutta jos ne lapsettomuudesta kärsineet ei kerro ongelmistaan, niin mistä tietää olla "ylpeilemättä" helpolla raskautumisella? Vai pitääkö olla hiljaa siltä varalta että joku loukkaantuu??
 

Yhteistyössä