Onko lapsesi lahjakas? Tässä 20 mahdollista merkkiä.

20 Signs of Giftedness Circle of Moms sivuston mukaan. Nyt sitten tutkimaan löytyykö näitä piirteitä omasta pikku-Einsteinista.

While IQ tests and other assessments can help identify giftedness in school-age children, kids are also commonly identified as gifted by the observations of families, teachers, and friends. Below are some of the many characteristics that gifted children often exhibit, adapted from a detailed checklist from Austega. Note: no one gifted child exhibits all the traits.

Has early interest in words and reading

Has exceptionally large vocabulary for their age

Learns rapidly, easily and efficiently

Is curious about objects or situations, asks provocative questions; enjoys exploratory activities

Has an unusually strong memory, but is bored with memorization and recitation

Is flexible in thinking patterns; makes unusual associations between remote ideas

Is independent

Has a wide range of interests

Demonstrates unusual reasoning power

Likes structure, order and consistency

Show unusual degrees of originality, concentration and persistent hard work on projects that capture their interest and imagination

Is perceptually open to his or her environment

Has an advanced sense of humor

Is sensitive to the feelings of others

Shows more interest in creative effort and new activities than in routine and repetitive tasks

Shows an intense interest and aptitude in an artistic activity, such as drawing, singing, dancing, writing, or playing a musical instrument

Is intellectually playful, interested in fantasy, imagination

Acts as a leader among children of their own age

Tries to excel in almost everything she does

Senses when problems exist; always trying to adapt or improve things
 
minä,
Mun naapurin likalla on hyvä huumorintaju. Olin kesällä siellä maalla kylässä jä äiti keräsi karviaismarjoja ja alkoi tekee kiisseliä niistä, likka katsel vähän ja sanoi :hei äiti multa meni sokeripussi rikki niin laitoin sokerit vanhaan suolapurkkiin. No tytön äiti kaatoi tietysti siitä suolapurkista sokeria kiisseliin.
Sitten kun porukat alko syömään ja tuli kiisseli jälkiruoka likka sanoi ettei jaksa vielä ottaa. Isänsä sitten otti ekana kiisseliä, eka lusikallinen kun meni suuhun niin samalla sylkäs sen pois ja sanoi :hyi helvetti kun on pahaa.
Siinä kiisselissä oli reilusti suolaa eikä sokeria. Likka 3 vuotias :)
 
"Vieras"
No mun poikani on tuollainen. Ei ole pelkästään omaa kuvittelua. On nyt esikoulussa ja meinaavat, että poika on tavattoman paljon edellä muista lapsista. Ehdottivat koulusta testausta, jotta poika saataisiin koulun erityisopetukseen. Meillä on koulussa mahdollisuus erillisopetukseen, jos lapsi on poikkeuksellisen lahjakas. Aloitti vasta esikoulun, joten katsotaas nyt, mitä tuleman pitää.
 
[QUOTE="Vieras";24753444]No mun poikani on tuollainen. Ei ole pelkästään omaa kuvittelua. On nyt esikoulussa ja meinaavat, että poika on tavattoman paljon edellä muista lapsista. Ehdottivat koulusta testausta, jotta poika saataisiin koulun erityisopetukseen. Meillä on koulussa mahdollisuus erillisopetukseen, jos lapsi on poikkeuksellisen lahjakas. Aloitti vasta esikoulun, joten katsotaas nyt, mitä tuleman pitää.[/QUOTE]

Että ihan joka kohta kolahti? Lapsesi on siinä tapauksessa huippulahjakas. Ei omani vaan ole, vaikka hänestä sanottiin jo 4-vuotiaana, että olisi koulukypsä.
 
Kuulostaa hyvin järkeenkäyvältä ja käytännölliseltä myös. Kuinkahan monta tuollaista piirrettä alkaa olla merkitsevää. Kaikkienhan noista ei tarvitse toteutua.

Mutta huom. Oletko tullut ajatelleeksi, että kaikki tuollainen tavallaan edustaa sellaista hyvää "keskimääräistä" ja moneen sopivaa lahjakkuutta. Eipä tarvitse äitien juuri olla huolissaan tuollaisista lapsista.

Einsteiniin viittasit. Sir Winston Churchillin lapsuuteen myös voisi tässä yhteydessä ehkä viitata. Molemmat kun taisivat olla sellaisia, ettei pelkästään äiti, vaan koko suku oli aika murheellisena, että mitähän tuollaisistakaan oikein tulee.
 
hohoo
Että ihan joka kohta kolahti? Lapsesi on siinä tapauksessa huippulahjakas. Ei omani vaan ole, vaikka hänestä sanottiin jo 4-vuotiaana, että olisi koulukypsä.
Eihän koulukypsyyttä noin vain määritetä. Yleensä sellainen vaatii usemmankin käynnin psykologin vastaanotolla. Harvoin sellaisia ihan 4-vuotiaille tehdään. Kait sekin mahdoillista kuitenkin on. Itse en kyllä laittaisi liian nuorina lapsia kouluun. Pitäisin osaltaan hyvinkin tärkeänä oman ikäluokkansa mukana kulkemista noin niinkuin yleisesti. Siinä oppii parhaiten kaikenlaista elämässä tarvittavaa.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
No en nyt sanois omia mitenkään erityisen lahjakkaiksi vaikka joku kohta osuukin kumpaankin. Toiset kiinnostuu aikasemmin esim. lukemisesta tai kirjoittamisesta kun toiset, toiset alkaa puhua aiemmin. Oma 2-vuotiaani puhuu ihan uskomattomia juttuja, mielettömän sanavaraston lisäksi omaa vilkkaan mielikuvituksen ja nelivuotias viimeks tänään kirjoitti oman ja siskon nimen joka paperiin, ilman apua. Mut ihan normi muksuja nuo on, toinen vaan on papupata ja toinen tuleva lukutoukka :)
 
Kuka noin sanoi? Tuskin neuvolasta ainakaan. :D

Minun lapseni täyttää ison osan noista kohdista, mutta sillä onkin asperger-epäily nyt. Että se siitä älykkyyden multihuipentumasta.
Eihän neuvola tunne tuon ikäistä (tai muunkaan ikäistä) lasta, kun kerran vuodessa käy siellä kääntymässä. Päiväkodin lto näin totesi vasussa. Enkä todellakaan ottanut asiaa niin tosissani, että olisin siitä paikasta laukannut johonkin testeihin. Lapsi ei ole edes eskarissa vielä ja menee kouluunkin normaalin aikataulun mukaisesti.
 
Unohtakaa nyt se mun poika. Ei liity tähän mitenkään. Tein tuon heiton koska aidosti epäilin, että yhdessä lapsessa ei voisi olla noita kaikkia piirteitä. Omani on fiksu, mutta se siitä. Ei ole tutkittu eikä menossa kouluun :D
:D

No ei tietty liitykään, kun lainaamassasi tekstissä esiintyi "she"-pronomini.
Äläkä suotta huoli. Kyllä se mieltä unhoon kohta painuukin. Tärkeintä on ettet itse unohda. :)
 

Yhteistyössä