Onko lapsensa hoidattaminen isovanhemmilla kohtuullista tässä tapauksessa - minusta ei!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Se kummi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Se kummi

Vieras
Eräällä pariskunnalla on 2 alle kouluikäistä lasta, 6- ja 3-vuotiaat. Lapset ovat kaikki iltapäivät sekä viikonloput aamusta iltaan mummolassa. Vanhempien tarvitsee ainoastaan katsoa heitä iltaisin nukkumaan mennessä ja aamulla hoitoon tms. viedessään arkisin, ja viikonloppuisin vain silloin, kun menevät koko "tiiviillä" perheellä kyläilemään. Isovanhemmat ovat lopen kyllästyneitä tilanteeseen. Heillä ei juurikaan ole työn ulkopuolella mitään vapaa-aikaa, sillä samantien kun he saapuvat töistä (raskaat ammatit), on jompikumpi tai molemmat lapsista ovella. Joko he menevät sinne omin nokkinensa tai vanhempansa tuovat heidät.

Isovanhemmat myös hakevat lapset eskarista, päiväkodista, mistä milloinkin. Vanhemmilla on toisella 2-vuorotyö ja toisella päivätyö. Myös lasten lähellä asuvia kummeja pyydetään usein hoitamaan lapsia tai hakemaan heidät.

Kun isovanhemmat lähtivät viikoksi lepäämään ulkomaille, lasten vanhemmat toimittivat lapset toisille isovanhemmille toiselle puolen Suomea puoleksitoista viikoksi sinä samana päivänä, kun isovanhempien kone nousi.

Kun tämä perhe menee kylään, kaikki puetaan viimeisen päälle ja käyttäydytään rakastavasti ja kehutaan, miten lasten kanssa on touhuttu jne. Ulkopuolisilla on täysin vääristynyt kuva, että miten tämä perhe elää. Toki lähimmät tajuavat, että mitä oikeasti tapahtuu, kun isovanhemmat eivät pääse mihinkään ilman lastenlapsia. He ovat vielä niin kilttejä, etteivät uskalla sanoa asiasta, koska miniä on ilmoittanut, että jos ne kerrankin nousevat häntä vastaan, he muuttavat pois eivätkä ikinä pidä yhteyttä.

Kaikkien elämä pyörii tämän perheen ympärillä. Vanhemmat kokkailevat eksoottisia ruokia, joilla he sitten "hifistelevät" meille muille. Lapset kipittävät sitten isovanhemmille, jossa he saavat sopivampaa ruokaa. Eivät vielä kestä tulisia ruokia, eivätkä aina pysty nilviäisiä syömään, vaikka kuinka vanhempansa ovat sitä mieltä, että niin kuuluu tehdä. Lapsilla ei ole lupaa ottaa ruokaa jääkaapista omin päin kotonaan. Lastenhuoneiden ja vaatteiden värimaailmaa mietitään ankarasti ja halveksutaan "meitä tavallisempia", kuten ilmaisu kuului.

Jos lasten kanssa jotain tekevät, niin heidät viedään huvipuistoon tai järjestetään teemajuhlat, jotta tulee "elämyksiä". Kun lapset ovat kummeillaan, he tekevät arkiaskareita ja elävät ihan yksinkertaista arkea tyytyväisinä. Kotona on aina jollain kiire.

Kun nuorempi lapsi oli alle 2v,vanhemmat jättivät hänet näille isovanhemmille ja vanhemman lapsen toisille, ja lähtivät viikoksi romanttiselle matkalle. Vanhempi lapsi palautettiin pian näille isovanhemmille, koska ne kauempana asuvat isovanhemmat näkevät vain sen kiiltokuvan eivätkä ole hoitaneet lapsia kuin muutaman tunnin kerrallaan pari kertaa vuodessa. Pienempi lapsi huusi yöt äitiä ikävöiden ja edelleen näin vuoden jälkeen herää öisin itkemään ja huutamaan äitiä, kun todella harvoin on edes kotona yötä. Viimeksi kummeillaan huusi toista tuntia keskellä yötä, että "missä äiti, äiti meni pois".

Kerrottavaa riittäisi, mutta kun lasten vanhemmille ei pysty purkautumaan, niin oli pakko tehdä se täällä. Onko tämä ihan yleistä nykyaikana, että vanhempien pitää saada niin paljon omaa/yhteistä aikaa, että lapset tosiaan viettävät arkiöitä lukuunottamatta kaiken aikansa isovanhempien hoidettavana? Äitinä minuun sattuu katsoa, kuinka lapset kaipaavat vanhempiensa huomiota. Vanhempi lapsi itki kerran minulle, että miksei isillä ole ikinä aikaa minulle. Sydäntä viilsi:(

Jutelkaa näistä asioista niiden ihmisten kanssa, joita ne koskee. Oikeasti. Palstalla märiseminen ei näitä kyseisiä lapsia auta yhtään mitenkään, valitettavasti.

Ja vähän vaikea mun on muutenkin tota tarinaa uskoa, mutta pakko kai se on jos se totena kerrotaan ;)

Todella surullista, jos näin on. Eikä minusta ole missään nimessä oikein tai suotavaa lasten tai isovanhempien kannalta. Väkisinkin vaan tulee mieleen, että mistä sinä nämä asiat tiedät niin tarkkaan? Oletko kenties toinen isovanhemmista? Muuten en oikeen ymmärrä, mistä tiedät esim. että lapsi on äitiänsä huutanut yöllä..

Onko tämä keksittyä vai liioiteltua? Jos lapsi on aina joko hoidossa tai isovanhemmilla, niin luulisi, ettei hän itke äidin perään vaan on jo tottunut siihen, ettei äiti ole koskaan paikalla.

Aika hassulta kuulostaa mutta varmasti mahdollista niinkuin kaikki tässä maailmassa maan ja taivaan väliltä. Kaikista hassuimmalta kuulostaa että te onnettomat luuseri-ihmiset jotka tilannetta seuraatte hampaita kiristellen, ette osaa SANOA MITÄÄN ASIANOMAISILLE! Juuri sellaisia ihmisiä joita en voi sietää. Seläntakana puhujia, selkäänpuukottajia, selkärangattomia luusereita. Just niin! Olisiko aika opetella avamaan se suu ja puhua asiat halki????

Väärin vanhemmilta käyttää hyväksi muita, MUTTA: ei se ole yksin tyhmä joka pyytää, vaan myös se joka suostuu. Isovanhemmat voisi avata suunsa, samoin kummi. Tehkää se vaikka porukalla, eihän tilanne muuten tule muuttumaan ainakaan toivottavaan suuntaan.

Surullista. Mutta jotenkin tuosta pitäisi pystyä niille vanhemmille sanomaan, jos eivät itse näe mitä tekevät. Auttaisko jos kirjoittaisit kirjeen, missä lukis näitä samoja asioita? Ja enimmäkseen lasten kannalta eli niin, että lapset kärsivät ja ikävöivät vanhempiaan?

Tässä surullisinta on vanhempien kyvyttömyys rakastaa lapsiaan ja olla heidän vanhempiaan. Vaikka asiasta puhuttaisiin ja isovanhemmat eivät suostuisi olemaan hyväksikäytettävinä, niin eipä muuttuisi vanhempien asenne yhtään. Jäisivätkö lapset kokonaan heitteille silloin? Oi, miksi tuollaiset ihmiset tekevät lapsia, kun eivät halua heidän kanssaan olla?

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Jos itsellä ei olisi vastaavanlaista ystävää, sanoisin, että vaikea uskoa. Mutta koska ystäväni on lähes samanlainen, tiedän, että tällaista todella on. Ulospäin annetaan ymmärtää muuta, kotona tilanne on ihan eri.

Ihmettelen, että isovanhemmat tuon hyväksyvät. Itsekkäänä ihmisenä minä en hyväksyisi, sanoisin tytölle suoraan, että hoitakaahan nyt omaa kasvatusvelvollisuuttanne - se ei hyppää yhden sukupolven yli :) Toivon, että mahdollisten lastenlapsieni elämässä saan olla mukana mahdollisimman paljon, mutta täysipäiväisesti oman vaativahkon työn lisäksi en heitä ala hoitamaan, jos ainoa syy on vanhempien mukavuudenhalu.

mielenkiinnosta.
jos kuvitellaan, että Ap:n koko kertomus on puhdasta totta ja siten lapsi itkee esim kun vanhemmalla ei ole hänelle koskaan aikaa. miten se tilanne on lapselle optimaalinen ?

Lapsi, joka itkee sitä että, "vanhemmalla ei ole koskaan hänelle aikaa" on "kärsimään" manipuloitu lapsi.
Lapsena asioita ei näe noin, ellei kuviota ei lapselle syötetä.

Minä kasvoin moisessa tilanteessa, ilman manipulaatiota ja täysin ilman kärsimystä (tosin ilman isovanhempienkaan kärsimystä.)
Oli poikkeuksellisen onnellinen lapsuus.

(Ja poikkeuksellisuuden olen täysin tajunnut vasta aikuisena.)

:)

Lapsi, joka itkee sitä että, "vanhemmalla ei ole koskaan hänelle aikaa" on "kärsimään" manipuloitu lapsi.

Minä kasvoin moisessa tilanteessa, ilman manipulaatiota ja täysin ilman kärsimystä (tosin ilman isovanhempienkaan kärsimystä.)

Olen sanaton. Unohda edellinen kysymykseni.

Et voi olla tosissasi. Siis lapsen ikävä vanhemman perään on manipuloimalla aikaansaatua??? Selvä juttu.....

mutta nythän puhut ihan periaatteellisella tasolla. toki,jos lapsia ei olisi "manipuloitu kärsimään" tilanne olisi täysin eri. mutta nythän puhutaan tilanteesta joka on erilainen ja jossa lapset "kärsivät" - olivat manipuloitu tai ei.
miten se tilanne on mielestäsi optimaalinen lapsille ?
vai puhuitko sinä nyt oikeastaan ihan toisenlaisesta tilanteesta kenties etkä siitä mistä Ap ?

ja ps.minä olen myös viettänyt lapsena mummolassa sen verran paljon aikaa, että palsta pyörtyisi ja äitini saisi leiman otsaansa ennemmin kuin osattas sanoa "saivarrella" ;)

Yhteistyössä