Onko lapseni nero?

  • Viestiketjun aloittaja Mira_88
  • Ensimmäinen viesti
Mira_88
Moi!

Oon aatellu että onkoha mun lapsi nero koska on kyl niin etevä monis asiois. Nyt just täytti 3v. Osas puhuu kaks v ja piirteli kaikenlaista, osas värit 2v. Kävelyt ja muut tullut ihan normisti mut kaikki henkinen tosi aikasin.

Ite en oo nero mut mus on piilevää älyä esim tunneälyä mut ei semmosta mikä koulus näky. Isä taas on kaikin puolin idiotti.Onneksi jo häipässy. Ei suvuskaan neroja. Mut luin että on silti mahdollista.

Eniten aattelin että vois olla nero koska osaa numerot 3v. Ja tajuaa myös kaupassa hintoja ja semmosta. Ite matikassa aika huono, mut johtu enempi opettajista ja siit että äly suuntautuu tunnepuoleen. Se sulkee noita matikkaosaamisia ja toisinpäin... ainakin naisilla.

Neuvolassakin ihmeteltiin että onpas edistynyt lapsi.
 
Uskoisin että lapsesi on ihan tavallinen, hän on vaan oppinut aikaisemmin joitain asioita.
Kouluikään mennessä valtaosa lapsista onkin sitte jo lähes samalla lähtöviivalla, ja silloin ei niinkään sillä asialla oo merkitystä, että koska jonkun tietyn asian oppinu, kun kaikki sen jo joten kuten osaa.
 
"Jonna"
Ei kovin kummoiselta kuullosta. Ellei sitten tietysti minunkin lapseni ole nero, enpä ole tullut ajatelleeksikaan.
Osasi kävellä jo vaikka kuinka pienenä jo. Ikää vähän vaille kaksi nyt ja osaa laskea jonkin verran, numerot osaa siis kuuteen asti. Omia satuja osaa kertoa kuvista. Mutta tuo piirtäminen on vähän niin ja näin, ei kummoisemmin ole kiinnostunut, mielummin tiskaa tai pyyhkii rätillä kaapin ovia tai laittaa pyykkiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mira_88:
Mistäs sä sen tiedät et ois tavallinen... Minä uskon et on nero kun kaiken huomioi eikä oo mikään asberger eikä adhd koska omaa kumminkin mahtavat tunteet tms
Tuossa iässä ei vielä pitäisi tuomita ketään neroksi. Mitä hyötyä siitä edes olisi? Jos lapsesi todella on nero, se paljastuu kyllä vuosikymmenten saatossa.
 
SuperIskä
Minä opin kävelemään 8kk ja osasin puhua 1.5v. Lukemaankin opin paaljon ennen koulua ja kellon osasin toki. Tuohon aikaan ei moni osannut ennen koulua. Tylsää oli aina koulussa koska asiat oli liian helppoja. Koulumenestys tosin heikkeni koska ei ollut motivaatiota. Siksi en viittiny mennä lukioon, vaikka moni halus mua sinne. Parempi oli kun pääs nopeesti ammattiin. No ihan neron hommia en saa tehä mutta nerona osaan käyttää vähemmät rahat paremmin.

Mutta minä olenkin nero (Mensan jäsen) ja kyl tuo omissa lapsissa näkyy myös.
 
"vieras"
:LOL: anteeks että nauran,mutta toi teksti on niin kamalan "kuuloista" luettavaa.Korvissa kaikuu teiniääntäminen ja purkan mässäys. :LOL:

Mutta asiaan.Saat toki pitää lastasi nerona,mutta älä tee siitä mitään asiaa.On hyvin mahdollista,että hän on ihan yhtä tavallinen kuin kaikki muutkin eikä siinä ole mitään pahaa.Tärkeintä on se,että sinä itse näet hänet erityisenä.Ole ylpeä hänestä ja kannusta,mutta älä ala mainostaa häntä nerona.
 
"Riiu"
En luokittelisi neroksi noiden kuvausten perusteella. Minunkin lapseni puhui monen sanan lauseita alle 2-vuotiaana, osasi värit 2-vuotiaana ja nyt 3-vuotiaana tunnistaa kaikki kirjaimet ja numerot ja osaa myös kirjoittaa suurimman osan kirjaimista. Hän osasi kasata alle 2-vuotiaana kahta 24 palan palapeliä samanaikasesti ja muisti kirjoista ulkoa pitkiä pätkiä. Ihan normaali lapsi hän silti on vaikka onkin ikäisiään edellä monissa asioissa.
 
Mira_88
Emmä sitä mainostakkaa enempi saa kuulla muilta. Neuvolassa yms. Uus miehenikin jolla on kaksi lasta aiemmasta avioliitosta sano että ei hänen aikasemmat lapset ollu noin fiksui ees 4v. Nyt ne on jo koulus ja pärjää ihan hyvin.
 
Koira_neron omistajan naapuri
Jos joku on nero, ei siitä näy välttämättä minkäänlaista merkkiä 2-3-vuotiaana. Itse asiassa tulevalla nerolla saattaa yhtä hyvin olla jotain vaikeuksia esim. puheen suhteen tuossa iässä. Lisäksi nerous vaatii sopivan ympäristön puhjetakseen. Valitettavasti luulen, että tässä tapauksessa ympäristö ei ole paras mahdollinen.

Tosin kyllä lahjakkuus voi puhjeta vaikka virikkeet ei ole parhaat mahdolliset. Parempi kumminkin että niitä olisi. Sopivasti ei liikaa tuputettuna kumminkaan.
 
Kehitys tapahtuu niin eri tahdissa tossa iässä. Toiset osaa puhua tai laskea kymmeneen tms. 2 vanhana ja toiset 4 vanhana. Se on tosi yksilöllistä tossa vaiheessa kehitystä, eikä tarkoita, että lapset olis tyhmempiä tai älykkäämpiä.
 
"juu"
Meidän lapsi tunnistaa puolitoistavuotiaana kaikki kirjaimet. Mutta en mä sitä pidä mitenkään erityisen nerona. Tuon ikäinen oppii melkein mitä vaan jos vähänkään opettaa.
 
en ole koskaan ajatellut
En ole koskaan ajatellut että tuo meidän tyttö olisi jotenkin nero. Osasi 2v jo puhua ihan täysin, myös värit ja numerot osasi. Teki kahden vanhana jo vaikeitakin palapelejä ja korkeita palikkatorneja. nyt vähän vaille 3 vanhana osaa jo kirjaimia ja tietää millä kirjaimella kenenkin nimi alkaa. Piirtää pyynnöstä eri esineitä (no eihän ne ihan siltä näytä, mut kuitenkin) rakentaa leegoista isoja linnoja ja muita rakennuksia. Minusta tuo on ihan normaali pieni tyttö <3
 
"vieras"
jösses, no ei oo nero. meilläkin osattiin numerot 3vuotiaana jne jne, jaa joo näitä taitoja yms ihasteltiin neuvolassa että onpas fiksu ja filmaattinen.
mutta kyllä kaikki on suunnilleen samalla viivalla sitten ala-asteiässä.
 
Palikka_mies
Itse en ole nero, mutta jonkinmoista älyä luulisin omavaani. Kuitenkin lapsuudessani olin aika jälkeenjäänyt. Kouluun mennessä en tosiaan osannut lukea, laskea tahi muutakaan. Koulumenestys oli ihan surkeaa, kaikki muu kiinnosti tossa iässä... 7-8v siis. Luin silti paljon kun opin, mutta en koulukirjoja.

Kävelemään olin oppinut vuoden ikäsenä mutta kaikkea muuta panttasin tosi pitkään. Puhe tuli vasta 3v mutta aika hyvänä heti...

Pikkuveljeni oli kaikessa todella nopee, mutta eipä hänestä sen erikoisempaa sitten tullut. Muistan kyllä, että kauhean etevänä häntä pidettiin ja olin hänen kehumiseen suorastaan kyllästynyt. Nykyään minä olen hyvässä ammatissa ja hän pohjalla ja ei sekään kyllä naurata...
 
Caccio
... sen myös saa. Se on meidän kulttuurin oppi. Joten jos haluat, että lapsesi on nero, tee hänestä nero. Onnistuu ostamalla aiheeseen sopiva kirja, tai kenties sulle sopii paremmin DVD. Ainakin semmonen opastettu DVD-rom on myynnissä kuin "Kaiva esiin lapsesi nerous"
 

Yhteistyössä