Onko lapseni mielestäsi lihava? Miten saisi hillittyä lapsen syömishimoja, etenkin makeanhimoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätietoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätietoinen"

Vieras
Pituutta on 155 cm ja painoa 48 kg. Muuten sopusuhtainen, mutta mahassa on ylimääräistä kuten myös kasvoissa. Lapsi liikkuu säännöllisesti ja harrastaa urheilua. Meillä ei syödä makeita muroja tai vanukkaita ja ruoka-ajat on säännölliset.

Onko tuo paino liian korkea ja miten sitä voisi saada sopusuhtaisemmaksi? Lapsella on mieletön hinku syödä koko ajan jotain makeaa. Meillä on rajattu karkkipäivä yhteen päivään viikossa, mutta aina niitä tilaisuuksia herkutteluun tulee kuitenkin. Lapsi on jatkuvasti kärkkymässä herkkuja ja syö tavallista ruokaakin liikaa. Esimerkiksi iltapalaksi ei muka riittäisi 2 leipää, vaan niitä pitäisi olla neljä. Ollaan sanottu että kaksi riittää, mutta aina lapsi kuitenkin yrittää syödä enemmän.

Ja aina joudutaan sanomaan että nyt riittää. Lapsi kun syö enemmän kuin minä, äitinsä, enkä minäkään ole ihan pieni. Jos meillä on vaikka tortilloja ruokana, niin minä syön kaksi. Ja lapselle sanon kolmannen jälkeen ettei saa ottaa enempää. Yrittää ottaa vielä neljättä.

Apua! Lapsihan on ihan sopivan kokoinen.

Älä osta kotiin herkkuja vaan terveellistä ruokaa. Ei minusta tavallsiella hyvällä kotiruualla itseään voi kovin helposti lihottaa. Paljon hedelmiä ja kasviksia vaan peliin. Kuulostaa karulta kieltää lapselta ihan tavallisen ruuan syöminen :-(

Mites teidän arkiruoat, onko tortillaa, pizzaa, juustoista lasagnea tms.? Mä en oikein tiedä mikä tossa tilanteessa ois parasta... Minkä ikäinen lapsi kyseessä? Mä kun en oikein toisaalta rajoittaisi lapsen syömisiä, koska se jos mikä johtaa häiriintyneeseen suhteeseen ruokaan, jos ei saa syödä nälkäänsä. Mutta toisaalta; onkohan teidän ruoka yksinkertaisesti "liian" hyvää jos lapsi syö sitä yli tarpeensa? :) Syökö paljon tuorejuttuja, esim. raasteita, hedelmiä jne.?

Muistan että minä ainakin söin teininä tosi paljon ja olin hoikka.
Varmasti söin enemmän kuin äitini silloin.
Mutta liikuin.

Paino nousi kun sain ajokortin ja en enään liikkunut.

Apua! Lapsihan on ihan sopivan kokoinen.

Älä osta kotiin herkkuja vaan terveellistä ruokaa. Ei minusta tavallsiella hyvällä kotiruualla itseään voi kovin helposti lihottaa. Paljon hedelmiä ja kasviksia vaan peliin. Kuulostaa karulta kieltää lapselta ihan tavallisen ruuan syöminen :-(

Silti vaikka lapsella selvästi on ylimääräistä mahassa? En tahdo että lapseni kärsii ylipainosta ja vielä vähemmän että häntä aletaan kiusaamaan lihavaksi koulussa.

Hedelmiä ja kasviksia saa syödä, mutta nepäs ei lasta kiinnostakaan. Jos antaisin lapsen syödä niin paljon kuin hän haluaa, niin hän olisi hetkessä reilusti ylipainoinen. Ei tunne rajojaan syömisessään, vaan syö suorastaan pakonomaisen paljon kaikkea mistä tykkää. Eikä ole kovin terveellistä sekään, että vaikkapa juuri iltapalalla haluaisi aina syödä neljä leipää ja enemmänkin. Pakkohan sen kahden leivän on riittää, loput menee himon piikkiin.

[QUOTE="Misty";23076301]Mites teidän arkiruoat, onko tortillaa, pizzaa, juustoista lasagnea tms.? Mä en oikein tiedä mikä tossa tilanteessa ois parasta... Minkä ikäinen lapsi kyseessä? Mä kun en oikein toisaalta rajoittaisi lapsen syömisiä, koska se jos mikä johtaa häiriintyneeseen suhteeseen ruokaan, jos ei saa syödä nälkäänsä. Mutta toisaalta; onkohan teidän ruoka yksinkertaisesti "liian" hyvää jos lapsi syö sitä yli tarpeensa? :) Syökö paljon tuorejuttuja, esim. raasteita, hedelmiä jne.?[/QUOTE]

Normaalia arkiruokaa, ei mitään ihmeellisiä herkkuja. Perunaa ja kastiketta, keittoja, laatikoita jne. Tortillat ja pizzat kuuluu herkkuihin joita syödään ehkä kerran kahdessa viikossa. Lasagnea on joskus ruokana, mutta aika harvoin.

Lapsi on 10-vuotias ja on aina ollut altis lihoamaan. Nälkäänsä saa syödä mutta ei himoonsa. Syö hedelmiä mutta ei pahemmin muuta.

[QUOTE="vieras";23076303]Onko karkkipäivä koko päivä karkkia vai karkkihetki?

Millaista kotiruokaa syötte, juustot ja kermat lihottavat.[/QUOTE]

Karkkipäivä sisältää yleensä osuuden sipsipussista ja n.100g karkkia. Ja ihan hetkessä tuo lapsi karkkinsa tuhoaa, ei todellakaan pysty säästämään karkkejaan.

[QUOTE="vieras";23076317]Aika ikävää, jos lapselta kielletään ruuan syöminen, jos on oikeesti vielä nälkä =([/QUOTE]

Voiko 10-vuotiaalla lapsella olla vielä kolmen tortillan jälkeen nälkä, mitä luulet?

Ei ole lihava, ihan ok. Mä en kyllö varmaan pystys kieltää lapsiani syömästä normiruokaa...kun edes söisivät meillä kun on ongelma toisin päin..herkkuja ei meilläkään syödä esim karkkia meillä ei syödä ollenkaan eikä sipsejä tms..pullaa, kakkua yms silloin tällöin.

Onko tämä joku provo? Jos ei niin kuulostaa siltä, että oma käsityksesi normaalipainosta on todella kieroutunut jos 155 cm ja 48 kiloa painava lapsi on mielestäsi lihava. Olet ilmeisesti sitä mieltä kun yrität vielä rajoittaa lapsen syömistä. Sääliksi käy sun lasta lähinnä jos tää nyt on edes totta!

On kyllä aikamoinen ruokahalu jos menis 4 tortillaa! Vai onko teillä täytteenä vain vähän salaattia?

jos lapsella todella on nälkä niin anna kasviksia/hedelmiä/marjoja. Jollei suostu syömään ei ole todella nälissään.

Meillä on poika 143cm ja 31 kg, poika liikkuu TODELLA (noin 20h/vko) paljon, hän syö about näin

aamulla: lautasellinen puuroa+hedelmä tai kaksi ruisleipää+hedelmä+jogurtti smoothie (jogurttia, appelsiinimehua, mansikoita, kauraleseitä) juomaksi lasillinen maitoa/vettä
lounas: lautasellinen kouluruokaa (sis. salaatin)+leipä+lasi maitoa ja lasi vettä
välipala leipä+marjarahkaa (maustamatonta rahkaa, marjoja, ripaus sokeria)/kaksi leipää+hedelmä/vispipuuroa+hedelmä mitä milloinkin on tehty+lasi mehua ja lasi vettä
treenien jälkeen jogurttijuoma+banaani
illallinen kotiruokaa+salaattia+lasi mehua/maitoa ja lisäksi lasi vettä jos ei ole kunnolla treenatessa juonut

Herkkupäivä max kerta/vko, ei aina sitäkään, meillä siis ei ole karkkipäivää

MIetin että auttasiko jos antaisit lapselle esim. vihanneksia naposteltavaksi, lasi vettä ennen ruokailua?

[QUOTE="vieras";23076303]Onko karkkipäivä koko päivä karkkia vai karkkihetki?

Millaista kotiruokaa syötte, juustot ja kermat lihottavat.[/QUOTE]

Kannattaisi tutustua vähähiilihydraattiseen tapaan syödä (Antti Heikkilä). Ruoan pitää olla tarpeeksi rasvaista pitääkseen nälkää. Pelkkä leivän puputus lihottaa eikä pidä edes nälkää.
Ja nyt tarkoitan aitoja luonnon rasvoja, voita, kermaa, rasvaisia juustoja.

Luonnonrasvat eivät lihota, vaan ruoassa yhdessä syötävä runsas hiilihydraattimäärä kylläkin (paljon perunaa/ riisiä/ makaroonia)

Harrastukset ajottuu varmasti iltaan, ja kulutus ihan toista kun kenties äidillä joka oleilee kotosalla, totta helvetissä lapsella on illalla sitten nälkä, mutta harkkapäivinähän muutenkin varmasti kiinnitätte huomion mitä lapsi syö treenien jälkeen.. ?!?

[QUOTE="vieras";23076364]Onko tämä joku provo? Jos ei niin kuulostaa siltä, että oma käsityksesi normaalipainosta on todella kieroutunut jos 155 cm ja 48 kiloa painava lapsi on mielestäsi lihava. Olet ilmeisesti sitä mieltä kun yrität vielä rajoittaa lapsen syömistä. Sääliksi käy sun lasta lähinnä jos tää nyt on edes totta![/QUOTE]

Lapsella on ihan selvästi ylimääräistä mahassa, se on fakta. Ja kaksoisleuka löytyy myös. Tein tuon testin, jonka mukaan lapsen bmi on 20 ja hän on ylipainoinen. En ole kuitenkaan koskaan lasta arvostellut lihavaksi, mutta olen ollut pakotettu rajoittamaan syömistä. Paino kun oli jossain vaiheessa sen verran korkealla että neuvolassa asiasta huomautettiin. Silloin lupasin lapselle ettei hänen tarvitse murehtia painojutuista vaan että minä huolehdin ettei hänestä tule lihava.

Lapsi saa aina syödä nälkäänsä, mutta ei sen yli. Hän ei itse tunnista milloin syö nälkäänsä ja milloin himoonsa.

[QUOTE="ap";23076350]Voiko 10-vuotiaalla lapsella olla vielä kolmen tortillan jälkeen nälkä, mitä luulet?[/QUOTE]

voi olla! Meidän 8v riu ´un laiha poika veti uutenavuotena 5 tortillaa ihan kevyesti...

Mutta, onko teillä ruualla salaattia? Syökö lapsi sitä? Nimittäis jos lautasella olisi vaikkapa puolet tai edes kolmannes salaattia sekin täyttäisi ja se sisältää huomattavasti vähemmän kaloreita kuin ruoka ja silloin voisi ottaa ruokaa (ja salaattia) lisääkin...

[QUOTE="ap";23076350]Voiko 10-vuotiaalla lapsella olla vielä kolmen tortillan jälkeen nälkä, mitä luulet?[/QUOTE]

Voi. Kasvavat lapset, etenkin jos he harrastavat liikuntaa saattavat syödä todella paljon. Itselläkin menee ihan kevyesti parit burritot tai yksi iso quesadilla tai mitä sitten teettekin tortilloista. Lisäksi vetäisen vielä puoli litraa salaattia. Ja olen melko pienikokoinen, hoikka nainen, joka harrastaa vain kohtuullisesti liikuntaa.

no kuule luulen, että kyllä voi olla nälkä! Vielä jos harrastaa paljon liikuntaa. Sanooko se lapsi sulle, että syö vaan huvikseen, vai mistä tiedät ettei oikeesti ole enää nälkä?
Eikä tuo paino oikeesti ole edes mitään ylipainoa.

[QUOTE="ap";23076398]Lapsella on ihan selvästi ylimääräistä mahassa, se on fakta. Ja kaksoisleuka löytyy myös. Tein tuon testin, jonka mukaan lapsen bmi on 20 ja hän on ylipainoinen. En ole kuitenkaan koskaan lasta arvostellut lihavaksi, mutta olen ollut pakotettu rajoittamaan syömistä. Paino kun oli jossain vaiheessa sen verran korkealla että neuvolassa asiasta huomautettiin. Silloin lupasin lapselle ettei hänen tarvitse murehtia painojutuista vaan että minä huolehdin ettei hänestä tule lihava.

Lapsi saa aina syödä nälkäänsä, mutta ei sen yli. Hän ei itse tunnista milloin syö nälkäänsä ja milloin himoonsa.[/QUOTE]

Entä sitten jos lapsesi ei vastaa täydellisesti mielikuvaasi kauniista naisesta? Ei todellakaan kuulosta sellaiselta, mistä pitäisi olla huolissaan... Noilla mitoilla tuskin sitä ylimääräistä on kovin paljon. Eikö tärkeintä ole, että hän on terve, syö terveellisesti, liikkuu ja että hänellä on mielekästä tekemistä?

Tiedätkö muuten, että normaalisssa, terveessä ihmisessä on hieman sitä ylimääräistä?! Se auttaa pysymään terveenä ja toipumaan jos sairastuu. Luuranko ei ole tervettä. Ihmisillä on vain nykyisin ihan kieroutunut asenne.

Yhteistyössä