Onko lapseni kiintymyssuhde jäänyt muodostumatta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentunut äiti

Vieras
Lapseni on kohta 1.5 vuotias, eikä ole koskaan vierastanut. Muuten on uusissa tilanteissa vähän arka, tarkkailee tovin, ennen kuin innostuu. Luin joskus jostain, että lapsi vierastaa, jos kiintymyssuhde lähimpään huoltajaan on muodostunut oikein ja turvallisesti, kun taas sellainen lapsi, jonka kiintymyssuhde ei ole muodostunut oikein, on oppinut turvautumaan/luottamaan kehen tahaansa.

Mulla (viimein) todettiin masennus ja aloitettiin lääkitys. Nyt pelkään, että vaikka olen kaikkeni yrittänyt, hoitaa ja olla läsnä, luoda lapselle turvallisen olon, ehkä olen epäonnistunut? Lapsi ei juurikaan ole ollut hoidossa kenelläkään muulla kuin minulla, mieheni hoitaa apuna iltaisin ja viikonloppuisin. Pääsääntöisesti olemme kahdestaan. Olenko ollut liian poissaoleva henkisesti? Eikö lapseni tunne oloaan minun kanssani turvallisemmaksi, kuin kenenkään muunkaan?

Kaikki lapset ei vaan juuri vierasta.. oma muksu (reilu 1v) kuullostaa ihana samalaiselta tapaukselta. Hoidossa muilla ei ole paljon ollut. Ja ihmettelisin, jos olisin jotain omalla käyttäytymiselläni aiheuttanut, leikimme paljon yhdessä ja halittrelemme, sylittelemme yms. Toki, kun jotain sattuu on äidin syli paras, mutta yleensä muutkin aikuiset kelpaavat hyvinb eikä poika ole koskaan juuri vierastanut (joskus miehiä vähän).

Ei meilläkään ole kaksi ekaa vierastaneet juuri ollenkaan. Kolmonen taas aloitti vierastamisen jo 3kk ikäisenä. Mun mielestä ihan luonnekysymys vierastaako vai ei.

Meillä esikoisen vierastus alkoi vasta, kun hän oli reilu 2v. Vierasteli ja ujostelikin sitten tosi paljon. Nyt 5v on ruvennut menemään ohi. Kuopus täyttää juuri 3v, eikä ole vierastellut oikeastaan lainkaan. Saattaa alkaa se vierastus vielä teilläkin, tai sitten ei, ja vaikka ei alkaisikaan, ei se tarkoita välttämättä mitään:)

Yhteistyössä