Onko lapsen vilkkaus ilkeyttä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
=)
Ei pienen lapsen vilkkaus ole ilkeyttä. Ilkeys ja vilkkaus on aivan eri asia. Meillä on kans pojat aika tekeviä kavereita.
Ja minulla on tapana sanoakkin et lapsi on ''tekevä'' tai ''kerkeeävä'' eikä vilkas.

Meijän viikareissa riittää vauhtia,mutten oo kyl kertaakaan kuullu kenenkään ilkeeksi heitä sanoneen.. Tiiä mitä selän takana sit puhuuvat. Meillä varsinkin tuo esikoinen on vauhdikas tapaus,mutta myöskin hyvin empaattinen eli ei ilkeile muuta kuin pikkuveljelleen, normaalia veljesten välistä touhua kuitenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Voin sanoa tuota meidän ikiliikkujaa kyllä välillä ilkeäksiki, esim tänään minun ja vieraiden nähden heitti metalliauton päin telkkariruutua :o Ja poika kyllä sai asiasta kuulla

Mietin tässä, et joskus se vilkkaus on huomionhakuisuutta. Ainakin meillä jos on vieraita niin se tahtoo korostua se vilkkaus. Ja jos ei keksitä mitään älytöntä esittämistä niin sit haetaan äitiltä huomiota.

Jos lapsi on vilkas ja kerkiäväinen se ei tarkoita että olisi automaattisesti myös ilkeä :/ Mua itteä kans ärsyttää kun ajatellaan että vilkas lapsi on yhtä kun ilkeä lapsi.Siis rauhallinenkin lapsi voi olla ilkeä toisia kohtaan ja tehdä sellasta piilokiusaa toisille, saamatta syitä kuitenkaan niskoilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja HeinäHattu:
Voin sanoa tuota meidän ikiliikkujaa kyllä välillä ilkeäksiki, esim tänään minun ja vieraiden nähden heitti metalliauton päin telkkariruutua :o Ja poika kyllä sai asiasta kuulla

Mietin tässä, et joskus se vilkkaus on huomionhakuisuutta. Ainakin meillä jos on vieraita niin se tahtoo korostua se vilkkaus. Ja jos ei keksitä mitään älytöntä esittämistä niin sit haetaan äitiltä huomiota.

Tämä ei pidä paikkaansa meidän pojan kohdalla, vilkkaus on jossain syvemmällä. En tarkoita nyt mitään sairautta tms mutta minusta poika vaan on vilkas, ihana, välillä ilkeä, naurava poika. Eikö lapsi voi olla välillä ilkeä ilman että siihen syyllistetään heti vanhemmat??

Alkuperäinen kirjoittaja HeinäHattu:

Tämä ei pidä paikkaansa meidän pojan kohdalla, vilkkaus on jossain syvemmällä. En tarkoita nyt mitään sairautta tms mutta minusta poika vaan on vilkas, ihana, välillä ilkeä, naurava poika. Eikö lapsi voi olla välillä ilkeä ilman että siihen syyllistetään heti vanhemmat??

Voi olla. En minä vanhempia syyllistänytkään.
Ja myönnän et kyllä meidänki lapset osaa olla joskus ilkeitäkin ja tehdä tahallaan kiusaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Eikö lapsi voi olla välillä ilkeä ilman että siihen syyllistetään heti vanhemmat??

Oikeastaan ei, oli ihminen vaikka 50v ja tekee pahaa, lähipiiri katsoo vanhempia.

Siis tarkoitatko että jos ihminen on paha, niin syy on aina kasvatuksessa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö lapsi voi olla välillä ilkeä ilman että siihen syyllistetään heti vanhemmat??

Oikeastaan ei, oli ihminen vaikka 50v ja tekee pahaa, lähipiiri katsoo vanhempia.

Siis tarkoitatko että jos ihminen on paha, niin syy on aina kasvatuksessa?

En tarkoita, mutta vanhemmat muistetaan aina ja vaikka kukaan ei mitään ääneen sanoisi, vanhemmat helposti kokevat epäonnistuneensa kasvatuksessa. Vaikka eivät todellakaan voi asioille mitään.

Ihan oikeestiko??Kyllä aikuinen tietää että on vastuussa omista teoista eikä siihen sekoiluun tarvi enään sekoittaa vanhempia. Mutta se että jos LAPSI on ilkeä(esim tilanne mitä aikaisemmin kuvailin) niin miten hitossa siinä automaattisesti ensimmäisenä SYYLLISTETÄÄN vanhemmat? Täytyykö minun ruveta seuraavan kerran kun tuo kalakkasaara ilkeilee niin miettimään että olenko viettänyt aikaa hänen kanssaan tarpeeksi, mitä olen tehnyt väärää kasvatuksessa yms ja jos en näiden pohdintojen jälkeen löydä itsestäni vikaa, seuraavaksi otan kynsiini mieheni ja analysoin hänet ja jos hänetkin totean syyttömäksi niin voinko sitten sanoa että nyt poika ilkeilit? :whistle:

Ihan oikeestiko??Kyllä aikuinen tietää että on vastuussa omista teoista eikä siihen sekoiluun tarvi enään sekoittaa vanhempia. Mutta se että jos LAPSI on ilkeä(esim tilanne mitä aikaisemmin kuvailin) niin miten hitossa siinä automaattisesti ensimmäisenä SYYLLISTETÄÄN vanhemmat? Täytyykö minun ruveta seuraavan kerran kun tuo kalakkasaara ilkeilee niin miettimään että olenko viettänyt aikaa hänen kanssaan tarpeeksi, mitä olen tehnyt väärää kasvatuksessa yms ja jos en näiden pohdintojen jälkeen löydä itsestäni vikaa, seuraavaksi otan kynsiini mieheni ja analysoin hänet ja jos hänetkin totean syyttömäksi niin voinko sitten sanoa että nyt poika ilkeilit? :whistle:

Tuo vaan pitäisi lapsillekin opettaa, että vastuu täytyy ottaa teoistaan. Jos toista kohtelee väärin, siitä saa rangaistuksen, koska niin ei saa tehdä.

mullakin tapaus missä meitä on 3 äitiä ja yksi sanoo melkeinpä aina toisen ja joskus minunkin poikaani tuhmaksi tai ilkeäksi, niin olenpa kerrankin vain sanonut että ei, vaan lapsia =) lapset on lapsia... osa vilkkaampia ja vekkulempia ja toiset hiljaisempia.. mutta ajatelkaa nyt jos me kaikki oltas samanlaisia??!!??

jos LAPSI on ilkeä(esim tilanne mitä aikaisemmin kuvailin) niin miten hitossa siinä automaattisesti ensimmäisenä SYYLLISTETÄÄN vanhemmat? Täytyykö minun ruveta seuraavan kerran kun tuo kalakkasaara ilkeilee niin miettimään että olenko viettänyt aikaa hänen kanssaan tarpeeksi,

En minä tiedä, miksi vanhemmat syyllistetään. Minustakin se on ihan turhaa, mutta niin vaan olen huomannut monasti käyvän.

Sen olen myös huomannut, että jos itselläni on sellainen asenne, että olen tehnyt parhaani ja aion tehdä vastakin, syyllistäjienkin asenteet monasti muuttuvat.

kommentoin nyt tuohon vanhempien syyllistämiseen:

itse näen vanhempien viaksi sen jos heidän vilkas ja muutoin suloinen lapsi toistuvasti tekee jotain jäynää ja vanhemmat eivät puutu siihen. Tai jos sanovat jotain niin antavat lapsen jatkaa jäynän tekoa ilman että saavat lapsen ns kuriin.
Meillä poika on ollut pienestä pitäen sellainen viikari, mutta aina kun olen huomannut jotain jäynän tekoa olevan meneillään niin olen siihen puuttunut.

Eli siltä osin se on vain vanhempien välinpitämättömyyttä jos ei sitä lasta saada kuriin oli vilkas tai ei. Kaikki vilkkaus kun ei kuitenkaan johda pahantekoon...sen kun vielä me kaikki sisäistäisimme :)

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

itse näen vanhempien viaksi sen jos heidän vilkas ja muutoin suloinen lapsi toistuvasti tekee jotain jäynää ja vanhemmat eivät puutu siihen. Tai jos sanovat jotain niin antavat lapsen jatkaa jäynän tekoa ilman että saavat lapsen ns kuriin.
Meillä poika on ollut pienestä pitäen sellainen viikari, mutta aina kun olen huomannut jotain jäynän tekoa olevan meneillään niin olen siihen puuttunut.

Eli siltä osin se on vain vanhempien välinpitämättömyyttä jos ei sitä lasta saada kuriin oli vilkas tai ei. Kaikki vilkkaus kun ei kuitenkaan johda pahantekoon...sen kun vielä me kaikki sisäistäisimme :)

Minä, meidän talon Justiina, kyllä saan poikani kuriin mutta kun joku kehittäisi persiisiin sellaisen silmän jolla näkisi niin johan elämä helpottuisi ;) ;)

Silloin kun lapsi tekee ilkeyksissään jotain, mihin vanhemmat ei puutu, niin silloin osoitan heitä. Tuttavaperheen lapsi on kiusannut esikoistamme 1-vuotiaasta asti. Joka kerta kun lähtöä teemme pois heidän luotaan, tulee lapsi repimään tukasta. Lyö leluillaan, vie käsistä, ei anna leikkiä leluillaan vaikkei niillä itsekään leiki, kyttää koko ajan mitä tyttömme tekee ja menee siihen väliin nälvimään ja ilkeilemään. Ja nämä vanhemmat vaan kieltää että "leikkikää nyt kunnolla" |O

Aina pyytävät kylään, mutta tyttömme on sanonut että ei hän sinne halua lähteä. Eikä kyllä mekään. Tässä esimerkkitapaus jossa tekisi mieli kehottaa vanhempia katsomaan peiliin.

Minä, meidän talon Justiina, kyllä saan poikani kuriin mutta kun joku kehittäisi persiisiin sellaisen silmän jolla näkisi niin johan elämä helpottuisi ;) ;)

joo toi perssilmä ois kyllä välillä tarpeen...varsinkin kun samassa pihapiirissä asuu näitä "meidän lapsi ei valehtele koskaan"-äitejä ja silti ne samaiset naperot jäävät valehtelusta kiinni ;)
Ja se vaan nyt on niin että se kilteinkään lapsi ei useinkaan ole yhtä kiltti pihalla ilman vanhempiaan kuin mitä on kotona vanhempien valvovan silmän alla...omani mukaan lukien.

joo toi perssilmä ois kyllä välillä tarpeen...varsinkin kun samassa pihapiirissä asuu näitä "meidän lapsi ei valehtele koskaan"-äitejä ja silti ne samaiset naperot jäävät valehtelusta kiinni ;)
Ja se vaan nyt on niin että se kilteinkään lapsi ei useinkaan ole yhtä kiltti pihalla ilman vanhempiaan kuin mitä on kotona vanhempien valvovan silmän alla...omani mukaan lukien.
[/quote]

Joo omani on tosiaan kolmevee joka ei ulkoile yksinään, ellei sitten karkaa ja naapurin vanha pappa sitten tokaisee kun lähden etsimään karkulaista että elä sinä sinne lähre, poika meni tuonne suuntaan :D

Joo omani on tosiaan kolmevee joka ei ulkoile yksinään, ellei sitten karkaa ja naapurin vanha pappa sitten tokaisee kun lähden etsimään karkulaista että elä sinä sinne lähre, poika meni tuonne suuntaan :D
[/quote]

Ihana pappa :D tollaiset on aarteita naapureina...

Ihana pappa :D tollaiset on aarteita naapureina... [/quote]

Joo on ja kyllä tämä pappa on nähnyt minut vaikka minkälaisissa vaatteissa kun olen juossut poitsun perässä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Häirikkö:
Silloin kun lapsi tekee ilkeyksissään jotain, mihin vanhemmat ei puutu, niin silloin osoitan heitä. Tuttavaperheen lapsi on kiusannut esikoistamme 1-vuotiaasta asti. Joka kerta kun lähtöä teemme pois heidän luotaan, tulee lapsi repimään tukasta. Lyö leluillaan, vie käsistä, ei anna leikkiä leluillaan vaikkei niillä itsekään leiki, kyttää koko ajan mitä tyttömme tekee ja menee siihen väliin nälvimään ja ilkeilemään. Ja nämä vanhemmat vaan kieltää että "leikkikää nyt kunnolla" |O

Aina pyytävät kylään, mutta tyttömme on sanonut että ei hän sinne halua lähteä. Eikä kyllä mekään. Tässä esimerkkitapaus jossa tekisi mieli kehottaa vanhempia katsomaan peiliin.

no just joo, tollaisia täydellisten lasten täydellisiä vanhempia mahtuu jokaiseen kaveripiiriin ainakin sen yhden perheen verran. Ja auta armias jos heidän pikku-ville/liisa saa kerrankin takaisin niin sitten on maailman kirjat sekaisin ja varmasti muistetaan kertoa naapurin kaimaakin myöden kuinka kauhea se teidän lapsi onkaan kun syyttä suotta antoi hieman pikkuautolla otsikkoon. Ja yritäppä siihen sitten sanoa, että sitä samaa se heidän pikku mussukka on tehnyt tässä nämä viimeiset kolme vuotta...
meillä on yksi tälläinen tuttavaperhe jossa äiti aina kertoo kuinka lapsilla on hänen ns kova pää ja sen takia lapsia ei voi pistää ruotuun kun se kuulemma vain herättää lapsessa esiin kovemman uhman aikuisen sanaa kohtaa...no mielenkiinnolla jäämme odottamaan mitä tulevaisuus tuo tullessan.

Yhteistyössä